Konkurrenten I-pace

Startet av Råde, tor 01. mar 2018, kl. 22:17

« forrige - neste »

sfinxern

Etter at lanseringen av I-Pace har sunket inn litt, så sitter jeg igjen med et litt annet inntrykk enn det som er diskutert her, muligens.

Jeg ser at mange henger seg opp i sammenligningen mellom I-Pace og TMS/X. Jeg er helt enig i at målgruppen for TMX ikke nødvendigvis er målgruppen for I-Pace. Jeg mener jo at de som kjøper TMX i hovedsak har behov for plassen og setekonfigurasjonen i sammenheng med hengerfeste der TMX faktisk kan dra en respektabel last. Dette er ikke sammenlignbart med en I-Pace. Langt ifra. Så konklusjonen min er nok at I-Pace kommer til å rette seg mot en annen målgruppe enn TMX, kanskje mer mot TMS faktisk, selv om størrelsesforskjellene er tilstede her også. Men TMS målgruppen er nok ikke bare de som skal ha god plass. Jeg tror at I-Pace vil ikke bli en hovedkonkurrent til noen elektriske biler på markedet, men konkurrere med etablerte fossilbiler i samme segment!
Så sammenligningen i aksellerasjon mellom I-Pace og TMX på lanseringen synes jeg var så meningsløs som du kunne få det. Hvis Jaguar sammenligner sin I-Pace med TMX, så burde de ikke sette de opp mot hverandre på 0-100. Da burde de se på interiør, setekonfig, plass, bagasjerom, lastemuligheter osv. Men det fikk vi ikke sett noe av. Kun litt av at det var en stor lagringsplass i midtkonsollen. Så dette falt litt gjennom for min del altså.. Lite interessant.

Så til det positive; Jaguar Land Rover (JLR) kan virkelig å bygge biler. Jeg er jo mektig imponert over all tid og ressurser og ikke minst den enorme testingen de har gjort av bilen. Jeg tror at denne bilen vil føles som i en helt annen liga enn Tesla når vi snakker om byggekvalitet. Ikke unaturlig heller da Jaguar har laget biler i mange tiår. I-Pace sine detaljer er nok mer gjennomtenkt og ikke minst her vil premiumfølelsen komme virkelig frem.

Totalinntrykket mitt er at vi nå er der hvor bilindustrien virkelig kommer til å sette fart på elektrifiseringen av sine biler, her går JLR foran og viser at de virkelig mener alvor. Du kan se at alle som jobber med dette er superengasjerte og at de virkelig er overbeviste om at elektriske biler er den nye standarden. Vi har jo visst dette lenge, men uansett morsomt å se det skinne så gjennom hos en produsent som har produsert fossilbiler så lenge. Det er faktisk helt fantastisk og kanskje det som jeg kjenner virkelig overbeviste meg etter lanseringen i går. JLR beviser at de i stedet for å lansere noe halvveis, så har de faktisk brukt den tiden de ønsker for å levere en bil som står i stil med merkevaren og kvaliteten/premiumfølelsen. Kjempebra!!

Så slik sett så er Jaguar I-Pace på mange måter en gamechanger den også, for nå våkner de etablerte virkelig! Tesla startet det hele, og de har nå nådd sin intensjon om å få resten av bilindustrien til å begynne å produsere elbiler.

Så er spørsmål hvilke rolle Tesla får fremover, der er nok jeg mest usikker. De har jo sitt største forsprang på infrastruktur, men jeg tror ikke det er nok. Hvis Tesla fortsatt skal produsere premium elektriske biler, så må de nå heve standarden sin betraktelig etter lanseringen av I-Pace. Og det er ingen grunn til å tro at de andre store produsentene vil produsere noe dårligere, tvert imot.
Skal Tesla fortsatt henge med nå, må TM3 produksjonen gå rett i taket, hvis ikke så kommer de til å tape markedsandeler betydelig fremover de neste årene. ALT står å henger på produksjonen hos Tesla nå.

For oss forbrukere, så er det bare å glede seg!
2019 Tesla Model X 100D
X - 2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
X - 2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

ludwig_holberg

Enig - vi er over på 2. etappe. Tesla lå halvannet minutt foran ved første veksling, men nå har de fått is i rubben på andre etappe (for mye tull med X og 3), og et felt av de argeste konkurrentene er i ferd med å ta igjen det aller mest av forspranget.

Sitat fra: sfinxern på fre 02. mar 2018, kl. 14:36
Så er spørsmål hvilke rolle Tesla får fremover, der er nok jeg mest usikker. De har jo sitt største forsprang på infrastruktur, men jeg tror ikke det er nok. Hvis Tesla fortsatt skal produsere premium elektriske biler, så må de nå heve standarden sin betraktelig etter lanseringen av I-Pace. Og det er ingen grunn til å tro at de andre store produsentene vil produsere noe dårligere, tvert imot.
Skal Tesla fortsatt henge med nå, må TM3 produksjonen gå rett i taket, hvis ikke så kommer de til å tape markedsandeler betydelig fremover de neste årene. ALT står å henger på produksjonen hos Tesla nå.

For oss forbrukere, så er det bare å glede seg!

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: sfinxern på fre 02. mar 2018, kl. 14:36Så er spørsmål hvilke rolle Tesla får fremover, der er nok jeg mest usikker. De har jo sitt største forsprang på infrastruktur, men jeg tror ikke det er nok. Hvis Tesla fortsatt skal produsere premium elektriske biler, så må de nå heve standarden sin betraktelig etter lanseringen av I-Pace. Og det er ingen grunn til å tro at de andre store produsentene vil produsere noe dårligere, tvert imot.
Tesla har ingenting å frykte, så lenge elbil-konkurrentene ikke kan produseres i betydelig skala. Som du sier selv, så er i-Pace hovedsaklig en konkurrent til fossilbilene. Det selges rundt 100.000.000 biler per år, og bare ca 1% er elektrisk. 13.000 stk i-Pace per år er helt umerkbart.

Det kan godt hende Tesla vil justere litt på modellene sine etter at de har en elbil-konkurrent, for første gang, men jeg ville ikke forventet spesielt store endringer. Kanskje Tesla vil låse opp litt bedre akselerasjon på X75D og X100D. Kanskje de vil komme med hengerfeste på Model S. Jeg ville ikke forventet veldig store endringer.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Råde

Enig i flere vurderinger. Spesielt Vhagar sine observasjoner. Mange har vektlagt SuC nettverket men husk at det er mange som ikke reiser så langt med bilen sin. For de er det kanskje ikke så viktig.

Bilen er flott men konkurrerer i C segmentet som har begynt å bli for smått for familier. Den er for dyr til å være nr 2. Blir kjøpergruppens snittalder høy kanskje?
e-Golf | X75D

spirrevipp

I-pace virker lovende synes jeg. Supert med flere elbiler man faktisk kunne vurdert å kjøpe som eneste bil. For meg er ikke begrenset hengervekt eller størrelse showstoppere, Model X er i utgangspunktet større enn jeg har bruk for og 750kg duger til det jeg bruker henger til. Dersom jeg var i kjøpemodus så ville jeg absolutt sett nærmere på I-pace. Har ikke satt meg inn i lademulighetene, men det er vel fort der skoen trykker mest. Til tross for klaging på kø ved enkelte superladere her til lands så er nettverket til Tesla veldig bra og lettvint.

Håper det kommer noen flere brukbare alternativer som plasserer seg mellom I-pace og Model X størrelsemessig de neste par årene, og at det blir et felles ladenettverk som er like enkelt i bruk  som Tesla sitt.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

mthoring

iPace er for liten. Ikke sammenlignbar med S og i hvertfall ikke X. Jeg har to barn og da er S akkurat (med nød og neppe) stor nok til å få med en moderat mengde pikk-pakk på tur. Så nei, Tesla trenger ikke gjøre noe som helst for å svare på iPace. S er større (og kvikkere) enn iPace til samme pris. I tillegg så har S ladenettverk. Case closed.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

ludwig_holberg

Tror det er i tynneste laget å basere seg på at én enkeltstående forbruker har behov for akkurat så mye mer bagasjeplass at S går bra, mens I-Pace blir for lite.

Case re-opened.

Sveinung1954

Dersom de får opp å kjøre et ladenettverk tilsvarende Tesla sitt, er det i alle fall ikke noen tvil for meg; da har jeg eid min siste Tesla. Har model S, ville aldri drømt om å kjøpe så stor bil dersom det ikke var for at det var eneste alternativet den gang for en elbil nr. 1.

Drømmer om det tidspunktet jeg ikke lenger må forholde meg til det katastrofale Tesla-servicenivået på Kokstad...
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

turfsurf

Spent på hva som skjer først, Tesla får orden på servicekøene, eller kommersielt ladenettverk i skala. Begge deler virker litt langt frem i tid akkurat nå...
Model Y LR 2025 | i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022

mthoring

Sitat fra: ludwig_holberg på lør 03. mar 2018, kl. 08:49
Tror det er i tynneste laget å basere seg på at én enkeltstående forbruker har behov for akkurat så mye mer bagasjeplass at S går bra, mens I-Pace blir for lite.

Case re-opened.

Hva med å komme med noen faktiske argumenter i ditt svar? Den er priset som X (husk fordelen av teslalånet), men er en vesentlig mindre bil enn S. Mangler ladenettverk. Aerodynamikken er så dårlig at de får samme rekkevidde med 90kwh som S75D har (sjekk EPA). Hvis S er litt for stor, så kan man vente et år og få 3 for halve prisen. Eller man kan kjøpe iPace nå.

Men bevares, den finner nok sin nisje. Et sted blant de som ikke vil ha Tesla / må ha Jaguar, eller må/vil ha litt mindre bil enn S, men ikke så liten som Leaf, og ikke kan vente på 3, og ikke bryr seg så mye om ladenettverk / langtur.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

ludwig_holberg

Ikke enig i prissammenligningen - ta utgangspunkt i en I-Pace S, og legg til det du ønsker av ekstrautstyr. I-Pace vil som regel komme som regel ut best i andre enden. Man kan få vinterpakke for 4.000 - ikke 40.000. Takboks koster vel 3-4k ekstra i rails. Og størrelsesforskjellen er virkelig ikke all verden. I-Pace fremstår mye mer raffinert i interiøret, og med moderne datateknologi (ikke fra 2012 eller hva det nå er S og X bruker). Dessuten tror jeg I-Pace generelt har mye mer tillit blant bilkjøpere flest.

På sett og vis blir Tesla bitt i ræva av egen suksess på "verst tenkelig tidspunkt" akkurat nå; kjøperne er ikke lengre superlojale first movers, men mer vanlige bilkjøpere. Og akkurat nå knaker det virkelig i serviceleddet. Akkurat når konkurrentene kommer på banen.

Kristian O

Korleis er datateknologien meir moderne? Har I-Pace bra app? På Tesla savner eg f.eks mulighet til å justere strømtrekk via som.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Tellus

Sitat fra: mthoring på lør 03. mar 2018, kl. 10:33

Aerodynamikken er så dårlig at de får samme rekkevidde med 90kwh som S75D har (sjekk EPA).

Tror ganske mange kommende I-Pace eiere vil ta et veddemål rundt dette.
Forøvrig finne ikke EPA for I-Pace. Kun WLTP foreløpig.

https://www.consumerreports.org/2017-chevrolet-bolt/chevrolet-bolt-sets-electric-vehicle-range-record/

spirrevipp

Størrelsemessig så er vel I-Pace på nivå med folke-suv'ene som selger i bøtter og spann her til lands, så at den er for liten for massene er ikke jeg enig i ihvertfall. Tror denne kommer til å selge bra.

Det er plass til mange modeller i el-suv segmentet, tror ikke Tesla trenger å ta grep fordi I-Pace er på markedet.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

JorEl

Vet jo ikke om I-Pace blir et sikrere kjøp med tanke på byggekvalitet, men den ser i hvert fall mer solid ut. Tror også det elektroniske MÅ være lengre fremme enn Tesla S og X, pga aldersforskjell. Tenk hvor mye hardware i PC-verdenen som blir fort gammelt og der prisen detter fort. Jaguar må ha gjort en dårlig jobb om datautsyret i I-Pace skulle vært dårligere enn Tesla sitt.

Størrelsen er mindre, men for meg som ikke flytter store volum, eller som fint kan klare meg med et hengerfeste som ikke kan dra alt for mange kilo.. "Liten bil" blir mye enkler å farte rundt med i byen.

Prisen er også god/bedre synes jeg. Samt valgmulighetene.

"Testløpet" mellom I-Pace og Tesla var ikke dumt i det hele tatt i mine øyne. Tesla har jo markedsført seg som en overlegen bil når det kommer til kjørefølelse og "superfart"(0-100kmt). Nå er det en bil som er bedre enn dem..

Jeg forventer at Tesla kommer til og gjøre noe, de liker å være det firmaet som "alle" snakker om, og har jo fått enormt mye ekstra reklame. Tror på billigere og bedre fra Tesla fremover!
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA