Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Konkurrenten I-pace

Startet av Råde, torsdag 01. mars 2018, klokken 22:17

« forrige - neste »

Råde

Billigere men mindre, kjappere (enn X100D). Ser ikke så gal ut. Men ville du hatt den/byttet?

Se head to head ca 15 min ut:
https://youtu.be/gpyh-4q661g
e-Golf | X75D

ludwig_holberg

Kort oppsummert så knuser I-Pace Model S og X på de fleste sentrale kriterier, inkl. pris (uansett hvem du sammenligner den med), med mindre størrelsesbehovet skulle tilsi X eller man er avhengig av tilhenger med høy maksimalvekt.

Jeg mener Tesla er nødt til å svare, både med en prisreduksjon, men også med en standardheving. Dette tror jeg også kommer - kanskje begge delene, men ihvertfall standardhevingen. Per i dag blir de rett og slett slått av konkurrenten I-Pace.

Selv om Jaguar er et sært merke, så hjelper det uansett at de er et etablert merke, og at de har bygget en bil med generell appell (her scorer også S bra, mens X med sine falkevingedører støter de fleste ifra seg, eller gjør dem betydelig mer skeptiske).

Dette blir bare enda mer nødvendig å imøtegå iom at Audi sannsynligvis blir å tilby noe sammenlignbart - kanskje tilogmed noe bedre - enn Jaguar.

geear

#2
Stadig blir det nevnt som konkurrent til S og X, men som sagt mange ganger inne på Jaguar-delen av forumet, den er jo ikke i samme størrelsesklasse som verken S eller X? Det er en hatchback-variant av X3/Q5-størrelse...

https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=32206.msg661070#msg661070

http://cab.jaguarlandrover.com.edgesuite.net/X590/Jaguar-I-PACE-Brochure-1X5901910000BGBEN01P.pdf

Så for å svare på spørsmålet;

Nei, med forbehold om ikke å ha sett den live enda, så sier spesifikasjonene at den er for liten som hovedbil for oss (tre barn), og som nummer to bil er den altfor dyr.

ludwig_holberg

Når det gjelder Tesla, så er det de færreste som har kjøpt den størrelse som var "akkurat passe". Veldig mange har kjøpt en større bil enn de trenger, fordi det var måten å få en elektrisk bil med:

A) God rekkevidde
B) Firehjulstrekk
C) Over kompaktstørrelse

Frem til i dag - om man har krysset av for bare èn av disse - så måtte man gå for enten Model S eller X. Det endrer seg nå. De aller fleste greier seg med en bil med svært romslig kupe, og et moderat bagasjerom, som I-Pace leverer. Derfor er det i aller høyeste grad en konkurrent.

Vhagar

Britisk humor skal noe til å sitte og se på i en time. Og hva var greia med batteri bøttene? Følte at de ikke kom til poenget og fikk forklart noe som helst?

Jeg føler vel egentlig ikke at i-Pace er en direkte konkurrent til X, hovedsaklig pga størrelsen. Kan mange som "måtte" velge X heller ha valgt Jaguaren? Muligens. Men den stjeler neppe hele markedet fra X'en. Blir litt søkt å sammenligne 0-100 også når forskjellen på bilene ser ut til å være så stor.

Tesla Model X ser jo ut som en Picasso (negativt ment) med sine avvik mellom panelene som de mener er "innafor feilmarginene". Så Jaguar har nok mer dreisen på den biten får man tro. 1-0 til Jaguar. Tesla sine FWD har jeg mislikt fra dag én men noen kameler må en jo svelge. Jaguar med sine normale dører får et nytt poeng her fra meg, 2-0. Designet totalt sett til Jaguar faller ikke i smak hos meg, der vinner X'en helt klart! X'en er jo også større, så nytt poeng til Tesla. Panorama frontruten er jeg ikke klar for å gi slipp på, så nytt poeng Tesla. Så da er vi på 2-3 i min bok.

Jaguar har lagt til kunstig motorlyd ut fra høyttalerene! Minuspoeng herfra hvertfall! Men så har den lagringsplass under armlenet i midtkonsollen, det liker jeg. Og HUD som kan være praktisk muligens? Et litt mer gjennomtenkt midtkonsoll generelt ser det ut til også. Det er jevnt dette med 4-3 til nå i favør Jaguar.

Så var det rekkevidden da. Igjen, litt søkt å sammenligne 2 så forskjellige biler føler jeg. Men om den faktisk når 48 mil (den nye standarden de måler med skal jo være mer realistisk?) så må Tesla finne på noe lurt raskt!

5-3 på oppløpssiden, men Tesla har noen ess i ermet. Hurtigladernettet sitt er en stor fordel og enda større fordel at det er gratis (for meg og mange med meg). To raske poeng til Tesla der. Men om det faktisk bygges ut lademuligheter for Jaguaren slik at den lader så raskt som de sier så må Tesla skjerpe seg der også.

Så poengmessig ender de likt her, men Tesla trekker det lengste strået for min del likevel på tross av sine svakheter. Primært pga størrelsen sin og SuC samt at de er gratis for meg. Men at de må skjerpe seg er det ingen tvil om.

Jeg kommer nok til å beholde X'en i svært mange år men med mindre det kommer noe spenstig fra Tesla så ser det ikke ut til at den neste elbilen i vår familie kommer fra Tesla.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

turfsurf

Sier som mange andre her, den er for liten. Men bevares, er nok mange som velger denne. EPA rekkevidde er 38 mil, midt i mellom X75 og X100.

Utenom størrelse er mangel på utbygd ladenettverk stort minus en stund til. Og når man tar med finansieringsrenten som Tesla tilbyr, så vil den for alle som må låne penger være dyrere enn tilsvarende priset Model S.

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Tellus

Foreleligger det offisiell EPA rekkevidde ?  Har kun sett 486 km WLTP som offisiell rekkevidde så langt. Burde normalt tilsi noe mer EPA enn det tallet du har der, men på den andre siden spriker jo disse tallene i alle retninger (jmfr f.eks. estimater gitt for Kona).

Veggen

I-pace blir vel heller en direkte konkurrent til model Y ihvertfall størrelsesmessig.
Men Y blir vel endelig billigere vil jeg tro.

Rolf Gjerdsjø

Jeg tror ikke I-Pace først og fremst kommer til å stjele kunder fra Model X, jeg tror den vil finne sitt eget marked. Model X er en mye større bil, og det blir som å si at Hyundai kommer til å stjele mange kunder fra Jaguar med Kona fordi det visstnok nesten ikke er noen som trenger noe plass, og Hyundaien er så mye billigere. Størrelsesforholdet Kona -> I-Pace er ikke helt ulikt på I-Pace -> Model X. Alle tre har sin plass, og vil finne sine kunder, med sine styrker og svakheter (og priser).

Kunne godt tenkt meg en I-Pace selv, men akkurat nå passer den ikke helt inn. For liten til å være hovedbil (jeg betaler IKKE 750k for en familiebil som trang baki) og for dyr som bil nr. 2.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

ludwig_holberg

I-Pace er ikke trang i baksetet - det er veldig romslig. Bagasjerommet på 550L er selvsagt ikke noe mer enn medium.

https://www.youtube.com/watch?v=xVahSvWpnyo&t=300s

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: ludwig_holberg på fredag 02. mars 2018, klokken 10:20
I-Pace er ikke trang i baksetet - det er veldig romslig. Bagasjerommet på 550L er selvsagt ikke noe mer enn medium.

Var bagasjen jeg sikta til ja, baksetet ser helt greit ut.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

THE

iPace ser ut som en veldig fin bil. Kunne tenkt meg en slik selv, men kan dessverre ikke konkurrere mot Tesla X for min del pga. blant annet:

-Plass
-Tilhengervekt (hvis 2019 modell iPace får minst 1500 kg tilhengervekt er ikke dette lenger et poeng for min del)
-Hurtigladenettverk (mulig 2020 ser annerledes ut med CCS150/350 kW godt utbygd)
-Ombordlader (ville helst hatt 22 kW, men 16,5 kW trefas i Tesla er uendelig mye bedre enn 32A enfas i Jaguar for min del, men det er vel også sagt at iPace skal få trefaslader i 2019)

Etter 2019 gjenstår kanskje bare plass i bilen som en avgjørende fordel med Tesla X? Mulig vi kan klare oss med en iPace iom. at den kan ha takboks, men da blir det høyere forbruk og lavere rekkevidde på Jaguaren. Erfaring med tidligere biler er at takboks står på hele året pga. ski fra nov-mai/juni og bagasjebehov på langurer på sommeren. Ser for meg at en skiboks nok ville vært standardutstyr også på iPace året rundt for vår del. Da vil også behovet for et godt utbygd CCS 150kW ladenettverk bli enda viktigere for at ikke tidsbruk på langtur skal bli alt for høy sammenlignet med X100D.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

SabreMan

Det luftehullet på panseret er vel ikke så lurt for norske vinterforhold. Er det ikke fare for at det blir fylt av snø?
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

JorEl

Klart at I-Pace blir en verdig konkurrent til Tesla for de som ikke tenger like mye plass.
Jeg kjøper den første som kommer med rente til 0,25%. Men det toget er kanskje gått :'(
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

OlaM

Tror dette blir en kanonbil, spesielt for de som pendler litt langt og har 32A hjemme. Men skal ikke konkludere før jeg har lest endel erfaringer neste vår. Ellers undrer jeg meg litt over ladenettverket, spesielt på europatur. Nå er det tusen aktører, hver med sin RFID-brikke, app, SMS og ladingen er en enslig, maks to, 50 kW. Diesel klarer de å selge fra en rekke pumper av gangen med universelle betalingsmidler, Tesla klarer å sette opp 6, 8 og 12 stasjoner på pen rekke. Vil CCS-gjengen klare å jobbe litt sammen og få lagt dette to-brikkers puslespillet?
'21 3LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA