Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lanseringskalender (inkl pris & tekniske data for alle elbiler) mar 2024

Startet av Finnøy (Arne Johan Larsen), søndag 25. februar 2018, klokken 13:30

« forrige - neste »

hELgenen


Counterpointer

Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på lørdag 17. august 2019, klokken 13:41
Prototype av kommende Mazda elbil er observert under testing i Norge med et utseende nært CX-5.
https://electrek.co/2019/08/16/mazda-electric-car-spotted-testing-cx-5/

De har tidligere annonsert at de planla å komme med en elbil i slutten av 2020, men fram til nå har det vært omtrent helt stille før prototypen ble observert.
Det trengs valgmuligheter, så dette er veldig bra.

Blir spennende å se hvordan den står seg mot Vision iV, Model Y og andre i den klassen.

Så ganske ferdig ut utvendig, mulig fordi de ikke hadde kamofolie på.


Sent from my iPhone using Tapatalk

batterimannen

Mazda CX-5 er en av de aller fineste bilene jeg vet om, så det er bra nyheter. Får håpe den blir nærme CX-5 i størrelse.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#78
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 17. august 2019, klokken 16:22
..
Så ganske ferdig ut utvendig, mulig fordi de ikke hadde kamofolie på.
..

Sitat fra: batterimannen på mandag 19. august 2019, klokken 18:26
Mazda CX-5 er en av de aller fineste bilene jeg vet om, så det er bra nyheter. Får håpe den blir nærme CX-5 i størrelse.

Mest sannsynlig er karosseriet bare et skall på prototypen (eng "mule"), men designspråket til Mazda er normalt veldig gjennomført slik at linjene garantert blir videreført enten den blir basert på CX-5  eller om den blir en helt ny utgave i størrelse mellom CX-3 og CX-5

Nå har også Tek.no kommet med mer info:
https://www.tek.no/artikler/her-tester-mazda-sin-kommende-elbil-i-norge/471833

batterimannen

Nå har pressen fått se prototypen av Mazda sin kommende elbil. De får skrive om bilen fra 4 september.

"Det kan forresten godt hende at den offisielle premieren skjer allerede i høst, på den store bilutstillingen i Tokyo. "

https://www.tv2.no/broom/10809772/
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: batterimannen på torsdag 29. august 2019, klokken 18:00
Nå har pressen fått se prototypen av Mazda sin kommende elbil. De får skrive om bilen fra 4 september.

"Det kan forresten godt hende at den offisielle premieren skjer allerede i høst, på den store bilutstillingen i Tokyo. "

https://www.tv2.no/broom/10809772/

Det blir mye spennende nyheter fremover; dvs flere detaljer om alle modeller som kommer neste år med Mazda, Ford, Skoda, VW osv:)

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#81
Neste år blir et vendepunkt for (el-)billeveranser til Norge og Europa: svært mange av bilene vil være produsert i Kina.
Noen modeller blir levert av «kjente» merker med BMW iX3, Volvo XC40 electric og Polestar 2. I tillegg kjenner vi til Byton, Aiways og MG som alle har annonsert planer om å levere elbiler neste år som bestilles «online» og i utgangspunktet uten eget, etablert serviceapparat.

Nå ser det ut til at også produsenten Chery, er på vei til det norske markedet via importøren RSA som allerede har elvarebilen Maxus i programmet.
http://www.bilnytt.no/subscriber/showArticle.aspx?articleID=7436

Modellen som Bilnytt refererer til er Chery Arrizo 5e. En sedan som i utforming bringer tankene mot en Ioniq, men er lengre og høyere enn sistnevnte. Siden det er en konvertering av en ICE modell (Arrizo 5) er det usikkert hva dette betyr for reell plassutnyttelse.

Allerede i fjor verserte det rykter om at Chery skulle lansere en helelektrisk modell i Europa i 2020

Selv om Chery er et relativt ukjent selskap for oss har det et utstrakt samarbeid med JLR (Jaguar Land Rover). De har produsert JLR modeller for det kinesiske markedet i lang tid og tanken er også at de skal produsere I-Pace for dette markedet etter hvert.

Chery Arrizo 5e har en rekkevidde etter «kinesiske» NEDC på 401km og brutto batteri på 53,6kWh. Edit: Bilnytt.no forteller i dag at bilen vil bli lansert og at rekkevidde er oppgitt til 379km (Grunnen til at jeg presiserer «kinesiske» NEDC er at bilprodusentene der er noe mer konservative i sin NEDC beregning enn hva en del mer kreative produsenter har oppgitt av NEDC i Europa.)

Oppdatert 02.09:
Ryktene bekreftes her:
http://www.bilnytt.no/subscriber/showarticle.aspx?articleid=7464
Nettsider (tydelig Tesla inspirert i utforming): https://chery.no/

I forhold til Byton, Aiways, MG, Sonos m.fl. vil det for de fleste kjøpere være en fordel at det er et norsk service- og forhandlerapparat bak.

Lanseringskalenderen for elbiler er oppdatert her:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=38371.0

________________________________________________________________________
Alle WLTP tall + EPA tall for biler i salg i Norge.

batterimannen

#82
Ikke så mye info enn så lenge, men den dukker opp i Frankfurt
Hyundai 45 EV

https://www.cnet.com/roadshow/news/hyundai-45-ev-frankfurt-motor-show/

Den skal ha noen trekk fra Hyundai Pony

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: batterimannen på lørdag 31. august 2019, klokken 17:52
Ikke så mye info enn så lenge, men den dukker opp i Frankfurt
Hyundai 45 EV
..

Takk for tipset!
Har fått med meg denne, men er samtidig veldig skeptisk. Dersom de lanserer enda en produksjonsmodell (ikke bare konsept) håper jeg Hyundai/Kia konsernet også kommer med større vilje til å produsere og levere elbiler.

Riktignok har leveranser til Norge av Hyundai Kona og Ioniq vært betydelig bedre enn konsernslektning Kia, men likevel veldig langt fra de ambisjoner konsernet lanserte for et par år siden.

batterimannen

Den e900 på Taycan kan oppdateres, for prisene kom tidligere i dag.

Porsche Taycan Turbo: 1.314.000 kroner pluss frakt og levering

Porsche Taycan Turbo S: 1.598.000 kroner pluss frakt og levering
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: batterimannen på onsdag 04. september 2019, klokken 18:19
Den e900 på Taycan kan oppdateres, for prisene kom tidligere i dag.

Porsche Taycan Turbo: 1.314.000 kroner pluss frakt og levering

Porsche Taycan Turbo S: 1.598.000 kroner pluss frakt og levering

Takk for påminnelsen; Taycan Turbo ble nok mye dyrere enn forventet ja :)

Har også oppdatert:
- rekkevidde på Honda-e
- hengerkapasitet på Polestar 2
- nedjustering av forventninger på Mazda "e-TPV(?)" mhp batteristr og rekkevidde.

Lanseringskalenderen for elbiler er oppdatert her:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=38371.0

batterimannen

MG ZS EV skal starte på 229.900 for utgaven som heter Comfort og 249.900 for en svært velutstyrt Luxury-versjon.

Kanskje levering i løpet av året?
https://www.nettavisen.no/livsstil/akkurat-offisielt-dette-blir-en-prisbombe-i-norge/3423847697.html
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: batterimannen på onsdag 18. september 2019, klokken 16:54
MG ZS EV skal starte på 229.900 for utgaven som heter Comfort og 249.900 for en svært velutstyrt Luxury-versjon.

Kanskje levering i løpet av året?
https://www.nettavisen.no/livsstil/akkurat-offisielt-dette-blir-en-prisbombe-i-norge/3423847697.html

Bli akkurat som forventet på pris (basert på salgspris i UK) ;).
Jeg tipper leveranser først starter etter nyttår; de må finne ut av dette med distribusjonsapparat og verksteder først. Tvilsomt at lageret i Nederland er klar til å levere biler til Norge med nordiske vinterdekk ++

Uten distribusjonsapparat og "show rooms" blir det et begrenset salg, men får de på plass hengerfestet og distribusjonsapparat + verksteder (blir alltid garantisaker også) så kan den bli en slager selv om rekkevidden er litt under Leaf 40. Utforming som e-Niro og e-2008 er det eneste andre alternativene i fravær av el-stasjonsvogner. E-Niro i 64kWh utførelse er overlegen i rekkevidde, men omtrent umulig å få tak i. E-2008 vil ha litt bedre rekkevidde, men pris er fortsatt usikker. Både Kia'en og Peugot'en mangler det viktige hengefeste for å bli en slager :)

batterimannen

Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

batterimannen

Ser at det står e600 på pris på Porsche Taycan. Ser i tråden "Reservasjonsnummer?" i Porsche delen av forumet at de har fått oppgitt pris til å bli ca 900-950'.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA