Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Kjøp av elbil uten lademulighet hjemme  (Lest 2116 ganger)

elektrolux

• Gold Member
    • Vis profil
Sv: Kjøp av elbil uten lademulighet hjemme
« Svar #15 på: Mandag 13. April 2020, klokken 10:59 »
En løsning er å leie ladeplass/garasje gjerne i randsonen til bompengeringen og kjøre elbilen mellom der og jobben, mens en bruker annet kjøretøy dit.

Er bomringen nær bopel kan en sykle forbi bommene til bilen, og er bommene nær jobben kan en sykle siste biten. Eventuelt ha en rimelig bil mellom punktene.

Er det flere bomringer må en enten ha flere kjøretøy langs pendlerruten eller noe som er lite nok til å tas med i bilen.

Mens elbil gikk gratis gjennom bommene hadde jeg gjerne en slik med på henger bak dieseldråget. Med bombrikke kun i elbilen var besparelsen i bomkostnader større enn ekstrakostnadene med Diesel. Funker forsåvidt fremdeles, men med bom også på elbil er fordelen kraftig redusert. Det må også tas med i betraktningen at bilen uten brikke kan bli belastet med bompenger selv når den har bil med bombrikke på slep, så det kan faktisk bli dyrere enn å bare ete noen kameler og la bomadelen få sine slanter.

En løsning med tanke på at du kun skal 20 km / 20 min turer er en 3 hjuler scooter som du kan kjøre med bil sertifikat tatt før 2013:

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=173904871

Har selv kjørt min scooter konsekvent siden 10 feb i år og med rett utstyr er det egentlig bare gøy.

Sjekk gjerne Instagram #laelbilenstaa for flere tips til #bomfrie transport alternativ
« Siste redigering: Mandag 13. April 2020, klokken 11:53 av elektrolux »
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

automat

• Medlem i Elbilforeningen siden 2014
  • Gold Member
    • Vis profil
« Svar #16 på: Mandag 13. April 2020, klokken 12:43 »
@elektrolux: Alle dine kreative forslag blir fort dyrere og mer upraktiske enn bare å fortsette og kjøre bensinbil gjennom bomstasjonene. (Og det kryr av dem i Oslo nå). Det er heller ikke «bare å finne en ekstra garasjeplass».

Ditt intense bompengehat gjør rett og slett rådene dine irrasjonelle.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

z4rd

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #17 på: Mandag 13. April 2020, klokken 12:51 »
Word.

Det er for spesielt interesserte å holde på slik, og kan ikke bortforklares med at det er økonomisk. Personlig verdsetter jeg min egen tid også.
2020 Tesla Model 3 LR

elektrolux

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #18 på: Mandag 13. April 2020, klokken 13:33 »
En Trike sparer da visselig både tid og penger og trådstarter sitt motiv var å spare bompenger. En slik scooter bruker også så lite bensin at det er rimeligere enn offentlig lading så her blir det vinn vinn.

Kjøpskosten på 86000 kr er nedbetalt på 43 måneder eller 3 1/2 år bare på sparte bomkostnader og tar en med sparte drivstoff kostnadene og enklere parkering, er egentlig dette en "no brainer"

Å råde vedkommende å fortsette å kjøre bensinbilen gagner kun bomselskapet.

Forstår ikke den aksepten det er blant enkelte for bompenger. Samme folkene bruker helt sikkert de øvrige mulighetene de har for å spare skatt, f. eks rentefradrag, pendlerfradrag, egen bolig, BSU, IPS etc. og det er ingen som argumenterer mot å bruke de mulighetene.

Når først myndighetene lager føringer og insentiver for hvordan de ønsker at vi skal bevege oss er det både riktig og loyalt å følge disse.

« Siste redigering: Mandag 13. April 2020, klokken 14:14 av elektrolux »
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

z4rd

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #19 på: Mandag 13. April 2020, klokken 13:50 »
Du må ikke blande det med aksept for bompenger, men en personlig vurdering av kost-nytte. Der vekter vi nok ulikt.
« Siste redigering: Mandag 13. April 2020, klokken 13:59 av z4rd »
2020 Tesla Model 3 LR

RJK

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #20 på: Mandag 13. April 2020, klokken 22:22 »
Enig, for min del ville det være uaktuelt med elbil uten egen lademulighet. Men selvsagt, om en legger nok tid og energi i det så er det ikke umulig.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Har lademulighet i borettslaget mitt, men til 20 kr for 1 time på 7,2/7,4 kW effekt, og 10 kroner ved 3,6 kW. Rent praktisk lader bilen min uansett billigst på 7,2/7,4 kW, men vi snakker ca 2,7-2.78 kr per kWh. Lader som regel 8 timer (koster meg 160,- kr) og er da ved rundt 90 % når jeg lader fra nesten tomt batteri

En ulempe er at jeg må bestemme meg hvor mye/lenge jeg vil lade på forhånd, og det å avbryte, betyr at jeg har betalt for strøm jeg ikke får nyttiggjort meg i tilfelle. Fordelen er at om jeg setter bilen på lading om kvelden, så må jeg ikke flytte bilen midt på natta.

Jeg lader derfor først og fremst på kveld/natt, om jeg ikke kan sette den på lading før jeg drar på jobb (bor i gangavstand til jobb), og flytter da ferdigladet bil når jeg kommer fra jobb.

Med AC-lading hos GK, og spesielt da med månedsabonnementet som faktisk lønner seg ved tredje lading samme måned, så kunne det gått. Men det er langt større styr med å dra til nærmeste lader og passe på at bilen blir hentet før den er ferdig ladet. Da har jeg ikke beregnet eventuell annen rabatt som Coop-rabatt og rabatt for mye lading (10 % på neste lading etter man passerer 250 kr, 20 % over 500 kr. Rabatt drar man over til neste måned om man har ladet for "trinnet" man er på ved månedskiftet).

Skal det ha noe for seg, så må man altså ha laderen rett i nærheten av der man bor/oppholder seg. Riktignok blir ikkelading uten minuttpris (inkludert i månedsabonnementet), så må man ikke stresse like mye med å flytte bilen, helt til man eventuelt blir påminnet av GK, om man utnytter dette.

For jeg som sjeldent lader mer enn en gang i måneden om jeg ikke tar langtur, og dermed kanskje lader på hurtiglader, så ville ikke abonnement lønt seg. Og som nevnt, det ville vært enda mer omstendelig.

Men til gjengjeld betaler jeg heller ikke for ladeanlegget utenom det som er innebygd i ladeprisen. Når man leser at folk betaler alt fra 15-30 K for lader og oppsett, så har man tross alt litt å gå på i forhold til kW-prisene som man oppnår på hjemmelading, så man må jo regne på hvor mye og hvor lenge man skal beregne, før dette er billigst totalt sett.

Men klart, komforten med å slippe å måtte flytte bilen utenom når man faktisk ønsker selv eller faktisk skal bruke bilen, og at man kan forvarme bilen på ladestrøm slik at man har både bedre rekkevidde og lavere forbruk ut av samme mengde strøm, er jo verdt noen kroner.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Krokodillen_Frank

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #21 på: Tirsdag 14. April 2020, klokken 17:38 »
Jeg bor på Majorstuen med elbil, og lader nesten utelukkende på offentlige ladestasjoner. Det er helt uproblematisk for meg, og jeg har enda til gode å ikke få plass.

Den største utfordringen for meg er per nå ikke lading, men å finne ledig gateparkering. Men det problemet har du uansett om du har elbil eller fossilbil...
« Siste redigering: Tirsdag 14. April 2020, klokken 17:41 av Krokodillen_Frank »