Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Pris!

Startet av Hammerholt, onsdag 07. februar 2018, klokken 19:05

« forrige - neste »

jamez

Sitat fra: JorEl på onsdag 07. mars 2018, klokken 00:21
Håper du får rett jamez.
Jeg husker vi ble imponert over fabrikken til VW, der vi så E-golfen vår ble laget. Trodde de laget mange flere.
Kan jo hende Audi må bruke litt tid til å programere de "A1-maskinene".

Det får vi håpe!
Fra et økonomisk synspunkt er det logisk å tro at de kommer til å få opp produksjonstallene ganske fort. Det er kostbart å ha så store automatiseringsinvesteringer stående på vent.
Selvfølgelig må de ha litt innkjøringstid med finjustering av robotenes programmering etc. Men, tyskerne kan dette og robotenes programmering er nok simulert og klargjort i god tid før produksjonen skal starte. Om ikke testet på roboter utenfor linjen.  Når produksjonen først er igang er det ikke utenkelig at de med nær full fart fra dag 1 såfremt de har nok tilgang på f.eks. batterier.

Hvor mye mer kompleks er monteringen av en e-tron vs en A1 egentlig?
Enkelte ting ser jeg for meg som mindre komplisert på en elektrisk bil i forhold til fossil, som f.eks. drivlinje, motor (med kjøleveske, drivstoff, eksos etc)
Men, en større bil har flere meter med liming og flere sveiser og sveisepunkter som selvfølgelig vil ta proposjonalt lengre tid.

Av å se prototypen har jeg fått tro på at indikasjonene på at e-tron kan bli en hyggelig priset bil kan stemme. Jeg syns det ser ut som de har moderert mange av tingene som potensielt kunne dratt opp prisen mye.
Har f.eks. ikke hørt noe om 4-hjulsstyringen i det siste? Ingen antydninger om autopilot med laserskanner o.l. på prototypene heller? Ingen flaps som kommer ut under kjøring?
Om slike fordyrende elementer ikke er med på en standardutrustet bil vil det selvfølgelig bety at de kan og må selge bilen billigere.

Jeg har igjen fått opp troa på at vi kommer til å se basisutgaven (med 95kWh og 3 motorer) under 60 000€.
Hvor langt under er nok bare avhengig av hvor mye utstyr den har som standard.

Pingle

Støtter tanken om at etron kommer med minst en utgave med pris <60000 euro uten mva, DVs <600 000 NOK.
*i-Pace har basisutgave i dette prisområdet, og har kommet med et familievennlig bagasjerom (638-656 l), samt muligheter for takstativ og hengerfeste.
*TMS har en startpris rett over 600000 for 75D.
*tyske myndigheter gir 4000 euro i støtte ved pris basisutgave <60000.
*selv om noen kjøper elbil uavhengig av pris, er det få som har så tykke lommebøker som nordmenn. Startpris særlig over 600000 NOK gjør at selv vi begynner å se at PHEV-varianter kan være like aktuelt, og uten rekkeviddeangst.

Audi kan selvfølgelig prise seg langt ut, med compliance car-strategi, eller at Tesla og Jaguar virker såpass tvilsomme at vi blåser i dårlig ladenett og risiko for nybegynnerfeil.
For min del bør Audi ikke stille med dårligere bagasjerom eller tendens til overprising, om ikke jeg skal hoppe over til Jaguar, og slette min etron-reservasjon.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: Touring på onsdag 07. mars 2018, klokken 10:25
Har rapportert flere ganger til moderatorer,  men ingen respons.  Sansynligvis er vel de Tesla supportere også siden de lar de bare kjøre på. Skulle vært en funksjons der man kan ignorere brukere her hvertfall

Dette blir OT, men jeg har sett i denne tråden (https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=38167.0) at det har av jobbmessige årsaker blitt en interessekonflikt for moderator, det at det er en form for overgangsperiode kan være årsaken til at det blir mindre respons enn vanlig.

Eller har jeg alltid oppfattet admin her som ganske ryddig, og at de har holdt nok tak til at det blir en god tone. Den gode tonen har dessverre fått seg etpar skudd for baugen, men det kan reddes inn før forumet gjør seg selv irrelevant.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Bjoris

Som tidligere Audiot blir det veldig spennende å se hvilken pris Audien havner på, føler at timingen med nylig solgt X passer ganske bra om dagen, kommer garantert til å teste ut denne Audien når den kommer selv om planen er å kjøre Leaf40 en stund nå siden det vil komme mange flott elbiler de neste 3-4 årene...

Er det sagt noe om når det ventes demobiler til forhandlere?

Espen W

#454
Jeg postet dette på e-tron Facebook gruppa og, men relativt aktuelt for denne tråden vil jeg tro:

Porsche Mission E skal etter sigende starte på et sted mellom $75K og $85K, det er ca. 580K til 660K NOK med dagens kurs. Leser at diverse mener at e-tron vil starte på godt over 700K, (because Model X) men er det noen god grunn til at den skal være betydelig dyrere enn Porschen? En av mine (permanente) biler er et Porsche/Audi samarbeid (Avant RS2), så jeg liker begge merker og tar gjerne en av hver, men tradisjonelt er vel Porsche priset noe høyere enn Audi?
https://electrek.co/2017/12/28/porsche-mission-e-price-performance/
https://insideevs.com/porsche-ceo-mission-e-price-85000/
https://www.nytimes.com/2018/03/06/business/porsche-mission-e-tesla.html
https://cleantechnica.com/2017/12/29/porsche-mission-e-details-emerge-pricing-matches-tesla-model-s/

Vegar Beider

Sitat fra: JorEl på tirsdag 06. mars 2018, klokken 23:37

Kanskje Audi lager en E-Tron i små kvanta, siden den blir så dyr at Audi ville tapt penger på den i Tyskland. Men heldigvis har de Norge som kjøper pga avgiftslettelser?
Jeg tror de starter med sin "E-Golf-variant". Vi er grønne, vi vil lage Elbil.
Vil tippe de begynner og lage ca.35 E-Tron om dagen, og brenner til med ca.70 E-Tron utover i 2019.

Dette gir ingen mening. For det første vil de tape like mye penger uansett hvor de selger den i europa. Vi er ett marked.

For det andre sier de, gang på gang, at de skal lage volum. Hva får deg til å se bort fra all den informasjonen som finnes om at dette blir en volumbil?
Fabrikken kan lage mer enn 60.000 e-tron i året, med to skift. De lagde 110K A1 med den bemanningen, og sier de skal bruke samme bemanning nå. Det betyr mer enn 250 biler om dagen. Og du tror de skal lage 35? Gratulerer med dagen....


Touring

Sitat fra: Bjoris på onsdag 07. mars 2018, klokken 14:03
Som tidligere Audiot blir det veldig spennende å se hvilken pris Audien havner på, føler at timingen med nylig solgt X passer ganske bra om dagen, kommer garantert til å teste ut denne Audien når den kommer selv om planen er å kjøre Leaf40 en stund nå siden det vil komme mange flott elbiler de neste 3-4 årene...

Er det sagt noe om når det ventes demobiler til forhandlere?

Spennende tider framover nå! Synes Audien virker meget lovende hvis den ikke blir for dyr. Har satt grense på 800.000.

Vi kjøpte Tesla samtidig tror jeg. Hvorfor solgte du din forresten? Kan spørre om det siden alt dreier seg om Tesla her uansett :-D

JorEl

#457
Sitat fra: Vegar Beider på onsdag 07. mars 2018, klokken 15:04
Sitat fra: JorEl på tirsdag 06. mars 2018, klokken 23:37

Kanskje Audi lager en E-Tron i små kvanta, siden den blir så dyr at Audi ville tapt penger på den i Tyskland. Men heldigvis har de Norge som kjøper pga avgiftslettelser?
Jeg tror de starter med sin "E-Golf-variant". Vi er grønne, vi vil lage Elbil.
Vil tippe de begynner og lage ca.35 E-Tron om dagen, og brenner til med ca.70 E-Tron utover i 2019.

Dette gir ingen mening. For det første vil de tape like mye penger uansett hvor de selger den i europa. Vi er ett marked.

For det andre sier de, gang på gang, at de skal lage volum. Hva får deg til å se bort fra all den informasjonen som finnes om at dette blir en volumbil?
Fabrikken kan lage mer enn 60.000 e-tron i året, med to skift. De lagde 110K A1 med den bemanningen, og sier de skal bruke samme bemanning nå. Det betyr mer enn 250 biler om dagen. Og du tror de skal lage 35? Gratulerer med dagen....
Ett marked? Synes jeg har hørt flere her inne som sier Norge er i sin egen boble? Og det er vi jo også pga moms- og avgifts-lettelser. Audi, VW, Porsche, Jaguar, alle skal jo begynne her i lille Norge. Fint for oss da.

Volumbil? VW-konsernet har brukt litt av kredibiliteten sin, når de sa at giften som kom ut av motorene deres ikke var av så stort volum. De satte penger, foran bier og blomster. Så om de tar en liten finte når det gjelder antall elbiler og når de kommer, så blir ikke jeg overrasket!

VW-konsernet(Audi, VW, Porsche) har jo vist hva de mener med volumproduksjon når det gjelder E-Golf. 8)

Du har jo tippet at Audi begynner godt utstyrt og vil koste over 800k Nok. Hvor skal de selge den, uten om i Norge? Om de vil selge, selvsagt.

Vi får vente (lenge) å se :)

Edit; For ordens skyld. Det er ikke deg, jeg ikke stoler på, veiarbeider. Men intensjonene til VW.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

LA-Thing

Noen mener Audi vil selge flest elSUV's om et par år:https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-03-06/jaguar-beats-audi-to-electric-suv-with-high-pressure-design-room.

Denne uttalelsen fra Peter Mertens i Audi kan tyde på en noe høyere pris enn enkelte forventer: 'The vehicle, with a 500-kilometer driving range, will be somewhat higher-priced than its direct equivalents. The battery is very expensive, so we do need customers' willingness to partially take this on'.
Drammen, Tesla Model S #2510

Stikkkontakt

Sitat fra: LA-Thing på onsdag 07. mars 2018, klokken 17:42
Noen mener Audi vil selge flest elSUV's om et par år:https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-03-06/jaguar-beats-audi-to-electric-suv-with-high-pressure-design-room.

Denne uttalelsen fra Peter Mertens i Audi kan tyde på en noe høyere pris enn enkelte forventer: 'The vehicle, with a 500-kilometer driving range, will be somewhat higher-priced than its direct equivalents. The battery is very expensive, so we do need customers' willingness to partially take this on'.

Direct equivalents forstår jeg som fossildrevne biler på samme størrelse når neste avsnitt forklarer at årssken til prisen er et dyrt batteri.

daktari

Blir spennende å høre produksjonsmålene deres. Ifølge carsalesbase solgte Audi 1,847 mill biler i 2017 globalt. Av disse var, såvidt jeg forstår 250.000 Q5 i Europa, USA og Kina samlet.
Q7 solgte 70.000 i USA og Europa, men finner ikke tall for Kina.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Djur1

#461
Det virker som det er rom for en high spec RS versjon på topp. 430 hester fra 3 motorer og et ca 100 KWh batteri her burde en kunne hente ut mer kraft.

Så kan heller en normal versjonen starte på 400-500k og være godt spekket på 650k. RS versjonen kan ligge 200k over.  :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:
Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

oll1954

Fra "https://www.motorarticlesorg.com/2018/03/07/audi-e-tron-geneva-prototypes-launched-in-fight-back-against-i-pace/"

"The e-Tron will be a game changer for Audi," said marketing boss Bram Schot. "It's our first all-electric model and it is going to be a volume model."
The production e-Tron will be revealed at the Brussels motor show on August 30, the first of three battery electric models to be launched by 2021. By 2025 it promises 20 electrified models on sale, half of them full-electric Battery Electric Vehicles (BEV).
Audi won't yet talk production or sales numbers, but says it has test marketed the e-Tron in two EU markets and reports "double-digit thousands" of potential demand for the model.
The e-tron will be available as a range of different models, distinguished by different capacity battery packs and motor power outputs.
e-Tron models could also be sold on a monthly subscription, which would allow buyers to switch between different models to suit particular driving demands. "We are actively looking at everything," said Schot.

Audi has previously said that the E-tron SUV will "cost about the same as a well-specced Audi A6", suggesting it will have a price point of at least £60,000."
Jaguar i-Pace reservert
Audi e-tron quattro reservert

JorEl

#463
A game changer FOR Audi..
Audi won't yet talk production or sales numbers..

Gleder meg til de viser bilen om et halv år!

I mellomtiden:  https://www.instagram.com/p/Bf_JnRBBeD6/
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Vegar Beider

#464
Sitat fra: JorEl på onsdag 07. mars 2018, klokken 16:57
Ett marked? Synes jeg har hørt flere her inne som sier Norge er i sin egen boble? Og det er vi jo også pga moms- og avgifts-lettelser. Audi, VW, Porsche, Jaguar, alle skal jo begynne her i lille Norge. Fint for oss da.

Skjerp deg. EU er ett marked prismessig med tanke på hva produsenten kan ta av pris, og det håper jeg virkelig du forstår, ellers er det ikke håp for en fornuftig meningsutveksling med deg. Med andre ord vil Audi tjene eller tape det samme enten de selger den i Norge eller Belgia.

Sitat fra: JorEl på onsdag 07. mars 2018, klokken 16:57
Volumbil? VW-konsernet har brukt litt av kredibiliteten sin, når de sa at giften som kom ut av motorene deres ikke var av så stort volum. De satte penger, foran bier og blomster. Så om de tar en liten finte når det gjelder antall elbiler og når de kommer, så blir ikke jeg overrasket!

Det er ikke noe som heter "VW-konsernet". Du sikter kanskje til VAG?

Og nå må du skjerpe deg igjen. Å forsøke å lure noen i det skjulte var åpenbart ikke så smart, men blemmen kan forklares. Det var neppe planlagt som ledelsens taktikk, men skjedde som konsekvens av annen taktikk. Unødvendig å gå inn på, de som har satt seg inn i problematikken og har erfaring med hvordan multimilliardkonsern drives skjønner dette. Jeg mistenker ikke deg for å ha den type erfaring, så du får være unnskylt.

At du tror at Audi dermed er troende til å kjøre en massiv løgnkampanje, hvor de brenner av milliarder på å bevisst servere markedet en løgn som er nødt til å bli avslørt om få måneder, det blir bare for dumt til å kunne unnskyldes. Jeg håper virkelig ikke du tror på dette sludderet selv. Ingen bedrift er dum nok til å gjøre noe sånt, og samtidig i stand til å overleve. Skjønn det.

Sitat fra: JorEl på onsdag 07. mars 2018, klokken 16:57
VW-konsernet(Audi, VW, Porsche) har jo vist hva de mener med volumproduksjon når det gjelder E-Golf. 8)

Har du ennå ikke fått med deg at e-Golf aldri har vært ment for volumproduksjon, og at ingen noensinne har sagt at den er et volumprodukt? Har du ennå ikke skjønt at VW og Audi er to helt forskjellige, børsnoterte selskaper?

Sitat fra: JorEl på onsdag 07. mars 2018, klokken 16:57
Du har jo tippet at Audi begynner godt utstyrt og vil koste over 800k Nok. Hvor skal de selge den, uten om i Norge? Om de vil selge, selvsagt.

Nei, det har jeg så aldeles ikke tippet, er du immun mot fakta?
Jeg sier den vil koste rundt 500K som en basispris for en basic utgave. Sannsynligvis vil ikke noe slikt tilbys, i alle fall ikke med en gang. Den tilgjengelige grunnmodellen vil være bedre utstyrt, og starte på rundt 600. Derfra kan den garantert spekkes opp med 200 til, sannsynligvis mer. Det er en frivillig sak.

Sitat fra: JorEl på onsdag 07. mars 2018, klokken 16:57

Vi får vente (lenge) å se :)

Edit; For ordens skyld. Det er ikke deg, jeg ikke stoler på, veiarbeider. Men intensjonene til VW.

Jeg gir blanke i hvem du stoler på eller ikke, du er åpenbart ikke i stand til å forholde deg til den informasjon som ligger rett foran nesen din, og da blir det veldig vanskelig å ta deg seriøst.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA