Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Pris!

Startet av Hammerholt, onsdag 07. februar 2018, klokken 19:05

« forrige - neste »

Tellus

Sitat fra: jamez på tirsdag 20. februar 2018, klokken 11:24
Ser det skrives ca 780k for Jaguar I-pace HSE 90kWh.
Er det ikke naturlig å tro at Audi legger seg i samme sjiktet som den?

HSE har veldig mye utstyr så jeg vil anta at Audi kommer i hvert fall en variant med mindre utstyr.
I-Pace SE koster forøvrig 729.000. Jaguar vil lansere I-Pace S fra rundt 650K senere i år.
Tipper vi vil se priser i dette området også fra Audi. Skulle det komme en 75kWh variant av Audi så bikker vi kanskje ned på 500K-tallet et sted.

Vegar Beider

#211
Sitat fra: jamez på tirsdag 20. februar 2018, klokken 11:11
2018 Audi SQ7 på mobile.de koster i median ca 110 000euro.
Tilsvarer ca 900k eks 19% tysk moms

Ny SQ7 koster ca. 735.000,- uten moms. Den er greit utstyrt i utgangspunktet, så kan man selvsagt gå bananas. Om e-tron starter på samme nivå vil den a) ikke være aggressitv priset (for å si det forsiktig), og den vil b) ikke selge i Tyskland. Rimer overhodet ikke med det Audi selv signaliserer. Hvorfor kan det være så vanskelig å bare se hva produsenten selv sier om pris? At det selges et par tusen Teslaer i Tyskland på tross av høy pris sier ingen verdens ting om hva Audi mener om riktig pris. De har ikke tenkt å selge et par tusen e-tron på hjemmemarkedet, det må være krystallklart ut fra absolutt alt de kommuniserer.

Om de priser den som SQ7 kommer salget av Audi A2 til å fortone seg som en kjempesuksess i forhold. Det ble som kjent en flopp siden de priset seg ut av segmentet. Den tabben kommer de aldri i verden til å gjøre en gang til, de er ikke helt idioter heller. 


turfsurf

Sitat fra: Vegar Beider på mandag 19. februar 2018, klokken 19:54
Du må ikke glemme at det er et betydelig effekttap mellom bensinen og hjulene. 1 liter bensin inneholder i underkant av 10 kWh. På et 20 minutters pass bruker jeg ca. 10 liter, altså ca. 100 kWh. Regnestykket er sikkert ikke identisk med batteri, men det har jeg ikke satt meg inn i. Blir hypotetisk, siden en slik bil ikke eksisterer.  :)
Akkurat, var det jeg tenkte. Da blir det og litt rart å dra inn det regnestykket i behov for ladestasjoner. Behovet er kanskje en fjerdedel av det du snakker om. Altså vil ett 100kWh batteri holde til minimum 3 pass. 100kWh batteri vil være lite om fem år, og ladekapasiteten godt over dagens Teslaer.

Men jeg er ellers enig, det kommer nok ikke til å være god tilgjengelighet og lav pris på disse bilene enda. Men de kommer til å finnes.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Stikkkontakt

Sitat fra: Vegar Beider på tirsdag 20. februar 2018, klokken 11:45
Sitat fra: jamez på tirsdag 20. februar 2018, klokken 11:11
2018 Audi SQ7 på mobile.de koster i median ca 110 000euro.
Tilsvarer ca 900k eks 19% tysk moms

Ny SQ7 koster ca. 735.000,- uten moms.

I Tyskland er 12-14% rabatt normalt på (S)Q7.
Pr idag er mange Audier gunstig priset i Norge.
Som nevnt i en annen tråd er "vekslingskursen" på A6 Allroad 7,7-7,8.

turfsurf

Sitat fra: ludwig_holberg på mandag 19. februar 2018, klokken 22:33
Mulig Audi legger seg på 600.000 for å strupe salget av Tesla. Og så går det noen måneder, og så sakte men sikkert ser man at de legger seg på en enda dårligere leveringsrate enn Ampera-E.  8) Men på de månedene kan de fucke betraktelig opp for Tesla, i en situasjon hvor de har kniven på strupen..
Tja, når etron kommer på markedet vil nok salget av Model 3 være større enn for S og X tilsammen. Og de vil ha X og S som nok er vesentlig oppgradert fra dagens.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

E-tron skal vel ha S-ytelser. Da er det ikke naturlig å sammenlikne pris med en modell med 200hk. Q7 hybriden er litt billigere enn SQ7. Riv ut dieselen og erstatt med et dyrere batteri. Da selger de til "kostpris" uten investeringene i fabrikk og teknologi. Dette vil være i tråd med de langsiktige planene. PS konseptbilen var nærmere Q7 enn Q5 i størrelse.

Jaguar gikk for "litt mer enn tilsvarende f-pace". Den ble også dyrere enn deres toppmodell.

Renaults Ghosn sier nå de er eneste som er profitable på elbil. Det tok dem 10 år med tap? Men fortsatt dyrere biler enn like forbrenningsmodeller.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Vegar Beider

Sitat fra: daktari på tirsdag 20. februar 2018, klokken 12:41
E-tron skal vel ha S-ytelser. Da er det ikke naturlig å sammenlikne pris med en modell med 200hk.

Hvorfor insisterer du på å fortsette med den argumentasjonen, og nekte å høre på hva produsenten selv sier? Jeg klarer ikke å fatte det.

Ytelse har ingen ting å si for om Pølsefritz kjøper den. Rekkevidde har noe å si. Pølsefritz vil kjøre i 150+ km/t i timesvis. Hvis du tror han betaler mer for en bil som har kortere rekkevidde og ikke kan fylles på mindre enn 20 minutter, så har du ikke skjønt stort av det tyske markedet. De elsker sine Autobahner. Det er livsnerven i det tyske samfunnet. Om Pølsefritz skal la seg overtale til å kjøpe en e-tron må den i det minste ha lavere pris OG høyere effekt for å kompensere for ulempene. Ellers kjøper han selvsagt Q7 e-tron i stedet. Det vil si, det gjør han jo ikke, den selger dårlig i Tyskland. Fordi den er alt for dyr. Pølsefritz kjøper enten en Q7 3.0 TDi, eller en SQ7. Og om e-tron koster det samme som en slik, ja så kjøper ikke Pølsefritz en e-tron. Så enkelt er det.

Snu på det da: hva om e-tron hadde kostet fra NOK 1.285.000 i Norge. Hvor mange hadde de solgt da? Riktig, ca. fem.
Vel, det er prisen av en SQ7.  Og her i landet kan vi leve med rekkevidden til en e-tron, det kan ikke Pølsefritz like godt. Så han må insentiveres minst like mye som vi må. Husk at de ikke har andre insentiver, billigere bensin/diesel, og mye dyrere strøm enn oss.
Hva om e-tron hadde kostet fra NOK 860.000 i Norge, hadde den solgt mye da? Neppe, men det er startprisen av en Q7.
Hva om drivstoff kostet 25% mindre, strøm 50% mer, det ikke var noen elbilinsentiver, og e-tron kostet NOK 860.000 i Norge. Hadde den solgt mye da? DET er en relevant sammenligning med hva som skal til for å selge e-tron i Tyskland, og det forteller hvorfor den kommer til å være meget aggressivt priset. Som en mellomdyr A6. Sier Audi. Altså ca. 500K NOK. Hvorfor er det så vanskelig å tro på dem når de sier det?

JorEl

Håper du får rett med tanke på pris. Vegar Beider.
Hvor mange tror du Audi leverer i 2018?
Når kommer første E-Tron?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Mobileum

Tyske forum antar:

Produksjonsstart etter sommerferien 2018
Startpris 65.000 EUR inkl.tysk moms (19%)
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

Tellus

Nå begynner vel dette temaet å bli ihjeldiskutert. Om noen uker får vi kanskje noen datapunkter.
Videre diskusjon om dette temaet er etter min mening helt meningsløst.
For å oppsummere:

Argument 1: For å selge et stort antall Etron i Tyskland må prisen være svært mye lavere enn konkurrentene. Prisen må konkurrere med tilsv. fossil fra Audi.

Argument 2: Ingen grunn for Audi å selge bilen langt under konkurrentenes priser. Prisen vil bli i området Tesla/Jaguar.

Stikkkontakt

Sitat fra: daktari på tirsdag 20. februar 2018, klokken 12:41
Da selger de til "kostpris" uten investeringene i fabrikk og teknologi.

Va tror du "kostpris" er på en SQ7?
Jeg tipper de har 30-40.000 euro på bunnlinjen pr bil.
Porsche hadde 18.000 euro i fjor pr bil. Men MYE mer på toppmodellene.

Vegar Beider

Sitat fra: Mobileum på tirsdag 20. februar 2018, klokken 13:25
Tyske forum antar:

Produksjonsstart etter sommerferien 2018
Startpris 65.000 EUR inkl.tysk moms (19%)

Høres meget fornuftig ut. Det betyr rett over 500K her i Norge.

Mobileum

#222
Hvis vi antar at dette er i nærheten, vil den vel koste 650-700K topp utstyrt. Det er vel mulig å utstyre dyre Audier i dette nivået (150-200K)?
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

jamez

Sitat fra: Vegar Beider på tirsdag 20. februar 2018, klokken 13:11
Hva om drivstoff kostet 25% mindre, strøm 50% mer, det ikke var noen elbilinsentiver, og e-tron kostet NOK 860.000 i Norge. Hadde den solgt mye da? DET er en relevant sammenligning med hva som skal til for å selge e-tron i Tyskland, og det forteller hvorfor den kommer til å være meget aggressivt priset. Som en mellomdyr A6. Sier Audi. Altså ca. 500K NOK. Hvorfor er det så vanskelig å tro på dem når de sier det?

Audis elbilsjef sa også :
Vi har bestemt oss for å gjøre denne bilen svært konkurransedyktig. Den endelige prisen er ikke fastsatt, det gjøres først rett før lansering. Vi har bestemt at det skal være en masseproduksjonsbil som er oppnåelig for kunder, sier han.

Prisen fastsettes så sent som mulig...
Jeg ønsker gjerne at prisen skal bli rett over 500k jeg også.
Og kommer ikke til å kjøpe om prisen blir 800k.
*pessimistmode*
Men, jeg frykter likevel at Audi vekter det slik at de ikke trenger å prise bilen lavere enn at de fyller opp bestillingslistene sine i hht til kapasiteten på fabrikken.
Hvor lavt tror de at de må prise den for å oppnå dette?

...så er det jo en mulighet for at de bommer og priser den for lavt og får lange lister, eller for høyt og selger for lite. Tipper de priser heller litt for høyt og deler ut rabatt i kampanjer o.l. om salget går for trått...
*pessimistmode off*

Stikkkontakt

Sitat fra: Mobileum på tirsdag 20. februar 2018, klokken 13:45
Hvis vi antar at dette er i nærheten, vil den vel koste 650-700K topp utstyrt. Det er vel mulig å utstyre dyre Audier i dette nivået?

Kommer an på hvor mye utstyr som er standard og hvor mye den lar seg individualisere.
Det er nok sannsynlig at bl.a navi er standard for at man skal ha tilgang til kart over ladestasjoner.(Logisk?) Det er også sannsynlig at den ikke vil komme med så mange interiørmuligheter som f.eks Q7. Luftfjærer er kanskje også standard. Ikke minst på de største batteriene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA