Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Pris!

Startet av Hammerholt, onsdag 07. februar 2018, klokken 19:05

« forrige - neste »

turfsurf

Skal ikke se bort i fra at å bestille etron er en god investering uansett til bil å være. Spennende tider.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Jeg mener premisset til V.Arbeider er feil, nemlig at Audi vil mate ut e-tron for å starte skiftet. (og kanibalisere alle andre egne modeller.) De solgte ca. 30.000 Q7 i 2017, enig?
Har aldri sett en tysk biltest (vergleichstest) som går på tvers av motoreffekt. De tyske merkene følger hverandre ganske likt på antall hk i hver motorklasse. Bonuspoeng til god pris i en slik test, ikke motsatt!
Drøm videre, 700k nok og de har sine ord i behold.
Audi har uansett alt å vinne på å ordlegge seg slik at potensielle kjøpere avstår fra Tesla el. I-pace frem til e-tron kan leveres neste vinter.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Stikkkontakt

#242
Sitat fra: daktari på tirsdag 20. februar 2018, klokken 16:36
vil mate ut e-tron for å starte skiftet. (og kanibalisere alle andre egne modeller.) De solgte ca. 30.000 Q7 i 2017, enig?

Nei.
Jeg finner ikke tall for hele året men de produserte 78.863 i årets første 9 mnd. Dvs ca 100.000 på et år.
De oppgir også at de produserte 250 Q8 i de tre første kvartalene i 2017..

daktari

Burde presisert ca 30.000 Q7 i Europa. Fra denne siden. (Obs mye reklame)
http://carsalesbase.com/european-sales-2017-premium-large-suv-segment/
Tror neppe de tenker å selge fler e-tron enn Q7 første året i Europa, selger de halvparten er de nok mega-fornøyd. Legg også merke til vinnere/tapere i statistikken, overraskende for meg.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

jkirkebo

Sitat fra: Vegar Beider på tirsdag 20. februar 2018, klokken 15:40
Sitat fra: Mobileum på tirsdag 20. februar 2018, klokken 13:45
Hvis vi antar at dette er i nærheten, vil den vel koste 650-700K topp utstyrt. Det er vel mulig å utstyre dyre Audier i dette nivået (150-200K)?

Klart, og sannsynligvis mer til. Klinker man skikkelig til er det nok fullt mulig å passere 300K i ekstra, men 400K tror jeg blir hardt. Så ja, jeg tror helt sikkert en meget godt utstyrt bil kan passere 800K.

Bare dyreste stereoopsjon alene pleier vel å koste bortimot 100k NOK? Riktignok inkl. mva. da...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: tiger`n på tirsdag 20. februar 2018, klokken 15:58
Sitat fra: Vegar Beider på tirsdag 20. februar 2018, klokken 15:52Lanseringsbilen vil ha tre motorer og minst 95kWh batteri, og det er den som vil koste rundt 500K i Norge.
Hvis dette har et snev av sannhet er det vel nesten bare å sette seg på liste med en eneste gang.

Stemmer dette kan vi jo vurdere den som Leaf-erstatter også (dvs. konebilen) ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Tellus

Har en reservasjon på 400-tallet. Hadde tenkt til å kansellere nå som det blir Jaguar, men med de prisene det fabulerers om her inne tror jeg jaggu jeg bytter inn Amperan. Blir jo nesten ingen ting i mellom

Vegar Beider

Sitat fra: Premium driver på tirsdag 20. februar 2018, klokken 15:56
Jeg tror du tar feil og prisen du nevner er basert på din synsing om hva Audi burde gjøre og hvordan du tror det tyske markedet fungerer og er ellers fri for fakta

Det står du fritt til å tro.  :)

At det er fritt for fakta er derimot faktafeil. Audi sier som kjent at den skal prises aggresivt og konkurransedyktig, og at vi kommer til å bli positivt overrasket. De sier de skal produsere og selge den i volum, og at de er inneforstått med at de ikke kommer til å tjene penger på den til å begynne med. Det er fakta, det er direkte sitater fra Audi-folk, og det peker i en meget bestemt retning.

Om man legger til kunnskap om hvordan det tyske volummarkedet fungerer blir det ennå sterkere. Hvorfor selger de så dårlig med Q7 e-tron? 680 stykk i 2017 er ikke akkurat noe å rope hura for i et marked som kjøpte 260.000 nye biler? A3 e-tron derimot, den selger godt, i den grad snaut 4500 stykk kan kalles bra i et så stort marked. Like fullt er den nummer 1 blant biler med stikkontakt. Q7 e-tron er nummer 22.
Blant de 15 øverste på listen er det kun to modeller som koster mer enn NOK 420.000 eks. mva. Begge er Tesla. Model X solgte 1090 stk og ligger på 14. plass. Hva tror man; om e-tron ligger på det nivået, kan det kalles en suksess?

Kilde: http://carworldwide247.com/plug-in-electric-car-sales-more-than-doubled-in-germany-in-2017/featured/

Så, hvorfor skal e-tron selge masse på hjemmemarkedet hvis den koster det samme som Q7 e-tron?
Hva er det som vil få Fritz til å løpe til Audi-forhandleren å kjøpe denne i volum, når de ikke kjøper Q7 e-tron? Kan det være hyggelig pris som skal til, tro? Kan hende de har sett litt til Norge for å lære hva som skulle til der. Og de som hevder det ikke har noe med pris å gjøre her i landet har ingen troverdighet i min bok.

Vegar Beider

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 20. februar 2018, klokken 20:18
Sitat fra: Vegar Beider på tirsdag 20. februar 2018, klokken 15:40
Sitat fra: Mobileum på tirsdag 20. februar 2018, klokken 13:45
Hvis vi antar at dette er i nærheten, vil den vel koste 650-700K topp utstyrt. Det er vel mulig å utstyre dyre Audier i dette nivået (150-200K)?

Klart, og sannsynligvis mer til. Klinker man skikkelig til er det nok fullt mulig å passere 300K i ekstra, men 400K tror jeg blir hardt. Så ja, jeg tror helt sikkert en meget godt utstyrt bil kan passere 800K.

Bare dyreste stereoopsjon alene pleier vel å koste bortimot 100k NOK? Riktignok inkl. mva. da...

Veel, kanskje på A8 i Norge. B&O på Q7 koster 50K NOK pluss mva. i Tyskland. Det er vel også det dyreste valget du kan gjøre på en Q7, om man ser bort fra spesielle interiørpakker i eksklusive materialer.

Om man legger på B&O og for øvrig går relativt apeshit i godtebutikken klarer man å legge på 400K eks. mva. i Tyskland på en Q7, så det blir sikkert mulig på en e-tron også. 

Så for all del, jeg tror ikke en godt utstyrt e-tron kommer til å koste rundt 500K, langt i fra. Men vi må sammenligne epler med epler her, og da er det mest fornuftig å se på startpris uten ekstrautstyr.
Man må selvsagt regne med å legge på rundt 200K skal man ha en bil som er noenlunde kurant på bruktmarkedet.

Stikkkontakt

#249
Sitat fra: Vegar Beider på tirsdag 20. februar 2018, klokken 20:36
Sitat fra: Premium driver på tirsdag 20. februar 2018, klokken 15:56
Jeg tror du tar feil og prisen du nevner er basert på din synsing om hva Audi burde gjøre og hvordan du tror det tyske markedet fungerer og er ellers fri for fakta

Hvorfor selger de så dårlig med Q7 e-tron? 680 stykk i 2017 er ikke akkurat noe å rope hura for i et marked som kjøpte 260.000 nye biler?

Du har sikkert funnet antall registrerte i en eller annen måned. Det ble registrert 3,44 mill biler i Tyskland i fjor.



Vegar Beider

Sitat fra: Premium driver på tirsdag 20. februar 2018, klokken 16:03
Det finnes holdepunkter for at det kommer ulike versjoner, deriblant en utgave med mindre batteri og 2 motorer.. Audi Chief Development Officer Mertens har sagt det til Car and Driver og pålitelige kilder i Tyskland har skrevet om det.

Mertens er absolutt ikke sitert på det i Car and Driver. Han er derimot sitert på at den kommer med tre motorer, og at han personlig har kjørt den med tre, og at den er i testing. Dette 2-motors alternativet virker å være noe C&D legger til for egen regning, det er i alle fall ikke sitat fra noen i Audi. Noe slikt er jeg ikke i stand til å finne noe annet sted heller.
Det samme gjelder ulike batteristørrelser. Jeg kan ikke finne ett eneste sted noen siteres på det. Tvert i mot fokuserer all offisiell informasjon på konseptbilens 95kWh og tre motorer, og sier at produksjonsmodellen (ikke modellENE) vil være tilsvarende.
Det kan godt hende det kommer varianter etter hvert, det kan vi aldri utelukke. Mitt poeng er at det ikke er noe som helst som tyder på at det blir mer enn én modell i så henseende ved lansering. Og når det gjelder pris i denne sammenheng, så snakker vi vel om den modellen man kan kjøpe i år, ikke kanskje en gang i fremtiden? Med andre ord antar jeg at denne tråden handler om akkurat det vi kan kjøpe i Norge i 2018, og ikke noe annet som kanskje kommer en annen gang.

Om du mener det finnes informasjon som sier at det ved lansering vil være flere ulike alternativer med ulik pris, altså grunnet færre motorer og mindre batteri, så hadde det vært fantastisk om du ville dele det her.



Vegar Beider

#251
Sitat fra: Stikkkontakt på tirsdag 20. februar 2018, klokken 20:57
Du har sikkert funnet antall registrerte i en eller annen måned. Det ble registrert 3,44 mill biler i Tyskland i fjor.

Du har helt rett, det var desember 2017. Linken var i innlegget.
Spiller egentlig ingen rolle, forholdet blir det samme.

Edit: Human ERRROR :)
Forholdet blir ikke det samme. Tallene for enkeltmodeller var hele året, altså 680 Q7 e-tron i et marked på 3,44 mill.

Andelen biler med stikkontakt: 1,6%. (0,7% batteri og 0,9% plug-in hybrid).
Det er jo et lite stykke igjen til volum...

daktari

Hva er "selge i volum" for deg VA?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Vegar Beider

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 20. februar 2018, klokken 20:20
Sitat fra: tiger`n på tirsdag 20. februar 2018, klokken 15:58
Sitat fra: Vegar Beider på tirsdag 20. februar 2018, klokken 15:52Lanseringsbilen vil ha tre motorer og minst 95kWh batteri, og det er den som vil koste rundt 500K i Norge.
Hvis dette har et snev av sannhet er det vel nesten bare å sette seg på liste med en eneste gang.

Stemmer dette kan vi jo vurdere den som Leaf-erstatter også (dvs. konebilen) ;)

Nåja, om du ikke kjenner til hvordan ting fungerer med Tyske premiumbiler bør du ta en tur inn på konfiguratoren og se hva utstyret koster. Her er Q7:
https://www.audi.no/no/web/no/bilmodeller/q7/q7/utstyrspakker.html

Trekk fra 20% for momsen, så har du en god indikasjon på hva det vil koste på e-tron.

Tipper du ryker på en Leaf bare i utstyr.  ;)

geear

Oppsummert så skal den trekke minst like mye som den andre elbilen med brukbart hengerfeste (2250kg), hurtiglade raskere enn alle andre på markedet til nå, aksellerere bedre enn det meste annet (kun slått av Amcar P-modeller), produseres i antall som gjør at "alle skal få", se veldig bra ut, være tilnærmet feilfri, ha veldig bra opplevd kvalitetsfølelse og koste 500k?

Beklager hvis det høres litt sarkastisk ut (det er faktisk ikke meningen), men med tanke på at jeg har en VAG elbil allerede, og vet hva den står for, og har hatt Audi før (med Møller på kjøpet), så blir jeg VELDIG overrasket om den første elbilen til Audi blir den perfekte bil, til en så lav pris, allerede fra første åndedrag. Kjenner allikevel hypen tar meg litt, og at jeg er på nippet til å legge inn en reservasjon. At den vil SE bra ut tviler jeg ikke et øyeblikk på, designet fra Ingolstadt sitter som regel som et skudd!

Det største ankepunktet for min del er å ta hovedbilen inn i den kommersielle delen av hurtigladenettverket, for det kommer til å være en stor utfordring i mange år fremover.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA