Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Pris!

Startet av Hammerholt, onsdag 07. februar 2018, klokken 19:05

« forrige - neste »

daktari

Jeg tror dere er for optimistiske.
E-tron får vel ytelse som en SQ7 eller Cayenne turbo, må sammenlignes med dem. 3000€ dyrere enn Q7 e-tron eller €4000  billigere enn X75 er mitt tips. Det er fortsatt billigere enn SQ7.

Batterier er fortsatt dyrere enn en forbrenningsmotor.
Dobbelt batteri til 3-dobbelt av det e-golf har.  Starter på omtrent dobbelt pris av en e-golf?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

samotholt

Sitat fra: Vegar Beider på torsdag 08. februar 2018, klokken 09:08
Sitat fra: samotholt på torsdag 08. februar 2018, klokken 00:21
Hm, tror også analysen er god, men er likevel usikker på hvor hard denne satsingen virkelig er. Så langt har det vårt mye ord uten handling.

Denne har jeg hørt og lest mange ganger, og jeg klarer ennå ikke å forstå den. Mener du at de driver og juger, liksom? At de lager en helsikkes masse ståk, bygger fabrikker, markedsfører bredt over hele verden, investerer milliarder på milliarder, bare for å lure deg, og ikke levere noe når de sier de skal? Det ville jo ha vært større tap av renomme enn dieselgate, så det tror jeg vi trygt kan se bort fra. Dette er alvor, alt annet er umulig.
Hvorfor skulle jeg mene at de lyger? De lager fabrikker og vil selge bilene, selvfølgelig. MEN de vil tjene mest mulig penger på dem. Salg av elbiler går utover salg av fossilbiler (som de ellers vil solgt med bedre fortjeneste) . Dette gjelder i markeder som ikke virkelig vil ha elbiler - og i disse markedene kan man pr. i dag ta ekstra penger for nettopp disse bilene.

Som eksempler kan man jo se på andre elbiler. E-golf ønsker ikke VAG/forhandlere å selge i Tyskland. i3 ønsker ikke BMW å selge over dammen/Canada (iflg. Model 3 Owners Club). Bolt/Ampera-e?
[/quote]
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

Kjell Salvigsen

#17
Anbefaler å lese intervju med Audis elbil sjef i sin helhet, jeg velger å ta dette som positive signaler, legger ved lenke: //https://www.tu.no/artikler/audis-elbilsjef-leverandorene-har-nok-tenkt-at-audi-har-gatt-fra-vettet/429587
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

geear

Sitat fra: Vegar Beider på torsdag 08. februar 2018, klokken 09:08
Prisen på Tesla er for høye, punktum. Det gjelder ikke bare i Tyskland, de koster faktisk mer i Norge. Du må bare se på bilprisene uten avgifter, så blir det veldig tydelig hvor dyre de faktisk er.
Samme hva du måtte mene om grunnprisen på TMX, så er Model X et kupp i Norge på grunn av 0-moms og avgiftsfritak. I utlandet så koster en X75 det samme som en SQ7, og en X100 fort et par hundre tusen mer - XP100 nesten dobbelt. Mens i Norge får du en XP100 med alt utstyr billigere enn startprisen på en SQ7, og en standard X100, som allikevel har bedre ytelser enn SQ7, får du 400 lapper billigere. Man skal heller ikke glemme at på grunn av de fantastiske rentene til Tesla så tilsvarer det også ytterligere kraftig "skjult" prisreduksjon kontra de fleste andre.

Forøvrig er e-tron en mindre bil enn X, og den bør starte nær 600-tallet (X75 starter vel på ca. 670k). Jeg liker ikke at det sies at de skal selge den med tap - det blir fort til at en kan tenke compliance og ditto oppramping av slikt. Kan fort bli et godt kjøp for de som får tak i den?

Vegar Beider

Sitat fra: samotholt på torsdag 08. februar 2018, klokken 20:24
Som eksempler kan man jo se på andre elbiler. E-golf ønsker ikke VAG/forhandlere å selge i Tyskland. i3 ønsker ikke BMW å selge over dammen/Canada (iflg. Model 3 Owners Club). Bolt/Ampera-e?

Dette kan ikke sammenlignes. e-Golf er en "compliance car". Den selges stort sett bare i Norge, den er ikke særlig interessant andre steder. Det er ingen satsning fra VW, det er noe de gjøre.
i3 er en satsning, og den markedsføres og selges i USA så vidt jeg vet.
Bolt er det vel ikke noe problem med? Ampera-e er en annen sak, der er det ene at GM USA prioriterer produksjon i hjemmemarkedet (av compliance årsaker), og den andre er at Opel er solgt til PSA.

Har du noensinne sett VW slå på stortromma internasjonalt med e-Golf? Har de i det hele tatt markedsført den?

Se det i forhold til hva de nå gjør med de modellene som kommer. Det er big deal, og det er full satsning. Audi sier selv at en tredel av bilene de selger vil være ladbare innen 2025. De har lovet tre modeller før 2020, og det skal være volummodeller, ikke "compliance" biler. Jeg ser ikke en eneste fornuftig grunn til å sette spørsmålstegn ved om dette er ekte eller bløff.

Vegar Beider

Sitat fra: gr på torsdag 08. februar 2018, klokken 21:50
Samme hva du måtte mene om grunnprisen på TMX, så er Model X et kupp i Norge på grunn av 0-moms og avgiftsfritak.

Altså, det er ikke jeg som mener noe om grunnprisen på Tesla, jeg bare viser til de faktiske forhold, noe som er relevant når man skal tippe prisen på e-tron. Forskjell på fakta og meninger, ikke?

Og faktum er at Model X er en svindyr bil sammenlignet med alternativene i alle andre land enn Norge. Snu på det da, tror du X 75D hadde vært en storselger om prisen hadde startet på 1,3 mill i Norge? Eller hva med X P100D om den startet på 2,3 mill i Norge? Det er jo det riktige forholdet i nær sagt alle andre land enn Norge, og det er i det perspektivet vi må vurdere prisen på e-tron. Den skal selges i andre markeder enn Norge, da må den liksom være salgbar.

Jeg sier ikke at Tesla ikke er et kupp i Norge, det er jo åpenbart at bil til halv pris er et kupp. Men det sier altså ikke noe om hvordan e-tron vil prises. 

geear

Nei, men det sier vel noe om hvor man må være for å tjene penger på elbiler, hva produksjonskostnadene faktisk er sammenlignet med storvolums fossilbiler. Og at noe skal selges med tap liker jeg ikke lyden av, does not compute, lukter kontrollert volum i forhold til når kravene stadig skjerpes inn mot nullutslipp og så videre.

Man skal også huske på at Tesla får ZEV credits i store kvanta i USA, som de så selger til fossilprodusenter, og dermed kan det også på sett og vis kalkuleres inn i prisen de må ha for å drive. Sist jeg leste om det i høst så anslo Forbes at de hadde solgt for $700 000 000 i ZEV creds (totalt siden starten). Dette gjør det åpenbart også mer attraktivt å selge bil i de ti statene i USA som har disse kravene, kontra resten av verden. Får bare håpe at det ikke er der "alle" e-tronene også ender, som Bolt. Jeg håper de priser e-tron slik at de ikke taper penger, og derfor også ønsker å selge den i resten av verden.

Vegar Beider

Sitat fra: daktari på torsdag 08. februar 2018, klokken 20:06
Jeg tror dere er for optimistiske.
E-tron får vel ytelse som en SQ7 eller Cayenne turbo, må sammenlignes med dem. 3000€ dyrere enn Q7 e-tron eller €4000  billigere enn X75 er mitt tips. Det er fortsatt billigere enn SQ7.

Batterier er fortsatt dyrere enn en forbrenningsmotor.
Dobbelt batteri til 3-dobbelt av det e-golf har.  Starter på omtrent dobbelt pris av en e-golf?

Jeg ser den logikken med utgangspunkt i at batterier er dyrere enn forbrenningsmotor. Men det med ytelse er noe man nesten får på kjøpet, og også fordi ytelse ikke koster noe særlig når man har batteriet. Det er jo også en egenskap uten praktisk nytteverdi, mest som et trekkplaster. Tesla har solgt avsindig mye på å skryte av ekstreme ytelser ingen egentlig kan bruke til noe. Man trenger jo ikke 500 hester til daglig heller. Kjekt og morsomt selvfølgelig, men la oss være ærlige.  :)

Det er kostnadene her som er den store jokeren. Og da koker det ned til Audi sin taktikk, til hva de ønsker å oppnå i markedet. De har vist før at de er villige til å kjøpe seg markedsandeler og publisitet ved å lage biler som er ulønnsomme isolert sett. De tapte penger på hver eneste A8 de produserte fra 1996 til 2002, og hver eneste A2 fra 1998 til 2005. De tjener penger på andre biler, i motsetning til enkelte andre man kan sammenligne seg med som begynner på T.
De har nok etter all sannsynlighet en mer kostnadseffektiv produksjon, det er slikt som kommer med 100 års erfaring.

Så om de velger å prise taktisk kan de på ganske lang sikt se bort fra kostnaden, og bare fokusere på en markedstilpasset pris. Da selvfølgelig tilpasset mot biler med forbrenningsmotor. De må også kompensere for ulempen med lading og rekkevidde for å få volum, det er Norge et utmerket bevis på. Altså vil de kunne selge e-tron i kamp mot egen Q5 og Q7 til priser som gjør at folk flest virkelig vurderer e-tron som et alternativ. Og selvsagt mot konkurrentenes tilsvarende biler. Hovedkonkurrenten er ikke Tesla, det er alle de andre med forbrenningsmotor.

Klart en slik taktikk vil kannibalisere egne modeller, det vil føre til at de selger ulønnsomme biler i stedet for lønnsomme. Det er en del av regnestykket, og man kan være fullstendig sikre på at disse diskusjonene foregår høyt opp i Audi-systemet. Helt til topps. Dette ser de ikke på i mindre enn 10-15 års perspektiv, og da handler det ikke om kosten av enkeltkomponenter i 2018, det handler om totalrentabilitet på investeringene over de neste 10-15 år.

Om vi har flaks priser de den taktisk for å bygge opp under strategien om å bli en ledende aktør på elbiler i segmentet. Da kommer den til å starte på rundt 60K euro, heller under enn over. Noen mindre batterialternativ enn 95kWh tror jeg ikke på. Vi snakker om en premiumbil i et marked hvor rekkevidde er kritisk for å få kunder. De vil legge på så mye de kan av batteri, og ikke risikere dårlig publisitet ved å ha kjipe versjoner med unødvendig lav rekkevidde.

Hvis fraksjonen i Audi som ønsker kortsiktig profitt eller minst mulig kortsiktig tap vinner diskusjonen blir det en annen sak. Da ser vi nok fort på 80-90K euro.   

Jeg tror mange undervurderer de strategiske og taktiske diskusjonene som foregår i styrer og ledelser i verdens bilfabrikker for tiden. Dette handler om fremtidige markedsandeler, det er ikke bare ennå en ny bilmodell. Det er fremtidens persontransport, og det er noe helt annet, noe mye viktigere enn en bilmodell.

Vegar Beider

Sitat fra: gr på torsdag 08. februar 2018, klokken 22:17
Jeg håper de priser e-tron slik at de ikke taper penger, og derfor også ønsker å selge den i resten av verden.

Det er et komplisert regnestykke som har en fasit langt frem i tid.
Hvis de velger å ikke tjene penger på e-tron, så tror jeg det vil være fordi de ønsker å etablere seg som en aktør med størst mulig markedsandel i segmentet. Tenk deg hvor fordelaktig det vil være når 40% av verdens bilsalg er elbiler! Det er ikke lenger til enn at de planlegger for det.
Jeg tror ikke på at de ser særlig mye på uforutsigbare enkeltinsentiver i ulike markeder som de uansett ikke har kontroll over. De ønsker seg markedsandel, og hvordan de skal få den må de selv være herre over. De ønsker først og fremst markedsandel i Europa og Kina. USA kommer senere, det er mye vanskeligere.
Det er ennå ikke sagt når de planlegger lansering i USA, eller om de skal gjøre det i det hele tatt. Det vil uansett ligge lenge etter Europa, da det er en egen modell med eget regime for godkjenning. De ligger som regel 9-18 måneder etter med lansering av ny modell i USA.

Jeg tror vi skal være glade hvis de taper penger på den. Det vil de gjøre for å oppnå globalt volum, ikke det motsatte.

samotholt

Håper du har rett, men tviler fortsatt på at prisen blir som vi håper på. Det vil isåfall bli en positiv overraskelse.

Her er forøvrig dagens i forhold til hvordan Tesla tenker prising på Model 3:
https://electrek.co/2018/02/08/tesla-model-3-canada/

Her vil åpenbart Tesla gjøre akkurat som jeg skisserte Audi kunne være fristet til. Nemlig ta så mye som mulig i starten, mens markedet og produksjonen er begrenset.
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

Vegar Beider

Jeg skjønner ikke helt sammenligningen, og hva du egentlig mener her. Hva Tesla gjør med Model 3 er egentlig helt irrelevant for Audi generelt og e-tron spesielt, de er i to helt ulike situasjoner og markeder. Jeg kan ikke klare å se at det finnes noen grunn til å sammenligne disse i det hele tatt. Opplys meg gjerne!  :)

Espen Hugaas Andersen

Enig at sammenligningen med Tesla ikke passer. Tesla trenger penger, og prioriterer dermed de dyreste utgavene først. Audi har masse penger og bryr seg fint lite om de tjener penger nå eller om tre år.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Vegar Beider

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 09. februar 2018, klokken 08:25
Enig at sammenligningen med Tesla ikke passer. Tesla trenger penger, og prioriterer dermed de dyreste utgavene først. Audi har masse penger og bryr seg fint lite om de tjener penger nå eller om tre år.

Spot on!

Og om man har satt seg inn i hva VAG og Audi driver med innen elektrisk mobilitet totalt sett, ikke isolert til e-tron, så skjønner man at de mener alvor på alvor. De har tenkt å reise seg etter dieselgate som en fugl Fønix, og tjene mer penger i 2030 enn de noensinne har gjort før. Det har de veddet noen hundre milliarder euro på at de skal klare, og de har flere av den typen midler på lager. Dette er ikke et puslete compliance-car trekk, dette er hele krigen om selskapets fremtid, og den starter med e-tron.

Derfor er det overveiende sannsynlig at bilen kommer til å bli meget konkurransedyktig priset, og at den kommer til å levere varene på alle måter. Det er ikke uten grunn representantene for Audi i Norge ordlegger seg som de gjør. De sier vi vil bli overrasket, de gleder seg til å fortelle mer (står nærmest og tripper!), de lover at ingen blir skuffet, osv. Måten de sier det på er uvanlig, og betyr noe. Det betyr at e-tron kommer til å være noe vi ikke tør å håpe på. Hva skal det være?

Jeg tror det er en kombinasjon av spesifikasjoner og pris. Det blir kraftig batteri og lav pris. Under 600K startpris med minst 95kWh. Da blir markedet overrasket, hva? Om den koster 800 er det vel ikke noe vi ikke forventer? Om det er et puslete 75kWh batteri og den koster 650, da er det vel ingen som hever øyenbrynene i særlig grad?

daktari

Hvis den koster 600k da er "overrasket" litt for smått. Totalt sjokk og markedskrasj vil jeg si. Du får da en superrask, stor suv med fancy interiør og AWD for prisen av en "toppmodell" Mazda 5, Mondeo/S-max, Passat med stor diesel, awd og automat. Tror du virkelig det vil skje?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

PionerThink

Sitat fra: Vegar Beider på fredag 09. februar 2018, klokken 08:52
Jeg tror det er en kombinasjon av spesifikasjoner og pris. Det blir kraftig batteri og lav pris. Under 600K startpris med minst 95kWh. Da blir markedet overrasket, hva? Om den koster 800 er det vel ikke noe vi ikke forventer? Om det er et puslete 75kWh batteri og den koster 650, da er det vel ingen som hever øyenbrynene i særlig grad?

Er ikke helt uenig i det som sies her, men om bilen med 75KWh batteri, 4WD, hengerfeste og mye utstyr kommer på 650 000,- så vil ikke jeg hverken bli overrasket eller skuffet ???
Den vil jo da legge seg rett under tilsvarende S75D som vil være taktisk lurt og akkurat "kjøpbart" for min del :D
Da kan man anta at den med størst batteri vil igge et par hundre lapper høyere, dvs rundt 850 000,- som ikke er kjøpbart for min del, men vil konkurrere med I-Pace/TMX og sikkert foretrekkes av de som ønsker og har råd 8)
Jeg håper selvfølgelig at jeg tar feil, men Audi kan jo kanskje velge å prise bilene strategisk på hjemmemarkedet mtp subsidier og litt høyere ute? Eller er det "ulovlig" mtp EØS-samarbeidet og reglene her?
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA