Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Pris!

Startet av Hammerholt, onsdag 07. februar 2018, klokken 19:05

« forrige - neste »

Hammerholt

Synes det er snodig at ikke det finnes en egen tråd for dette temaet ennå. Jeg ser at det spekuleres litt over pris spredt utover forskjellige emneknagger, men synes definitivt at pris på E-tron burde ha en egen tråd.

Så langt i min (u)kvalifiserte synsing har jeg fått to tilbakemeldinger som omfatter startpris på E-tron som jeg opplever som realistiske.

Selger på Møller i follo som sa at han trodde prisen ble lagt ca 10% under tilsvarende TMX.
Tilsvarende model X må jo da isåfall være en en 100D versjon som starter på 833.420,-

NAF.no estimerte 800.000,- blank.

Jeg vet ikke om prisen på I-Pace vil prege prisen på E-tron nevneverdig da jeg oppfatter dette som to biler i forsåvidt forskjellige segmenter. Utifra det jeg har forstått, er E-tron en vesentlig større bil som i større grad kan bli "hovedbilen" i husstanden.

I tillegg leste jeg på en tysk nettside forleden at det ble antatt en tysk startpris på 66.000 Euro.

Nå er ikke jeg utdannet bedriftsøkonom, men jeg for min del sliter med reservasjonen min jo mer startprisen beveger seg nord for 8-tallet. Jeg har håpet og trodd lenge at vi til og med får startpris på 7-tallet.

Finnes det noen som sitter på bedre synsing enn meg? Er alle enige om at prisen neppe overstiger model X?
Kan vi være så heldige å se startpris på 6 tallet, eller blir det utopi?

Kjør!

Knut Røe

De godt informerte hevder startpris på 5 tallet. Husk at fraprisen er for minste batteri, 70-75 kWh og ribbet for utstyr.
Frapris er som regel bare for å lokke folk inn døra, når de allerede er inne så kjøper de noe dyrere uansett.

Vegar Beider

En I-Pace "First Edition" kommer på 836K, det er offisielt. Da er det fint lite mer du kan legge på den av utstyr, den er nedlesset.
Gi meg gjerne rasjonelle grunner til at tilsvarende e-tron kommer til å koste mer, for jeg klarer ikke å komme på noen.

Jo, de er i omtrent samme segment, og Jaguar koster normalt mer enn Audi. Ja, e-tron kommer til å være noe større og sterkere, men ikke så mye at den vil kunne være dyrere. Er det noe jeg ikke ser?

Audi sier at e-tron kommer til å koste det samme som en "godt utstyrt" A6 sedan. Prøv å spekke opp en A6 sedan i Tyskland som koster over 90.000 euro uten moms. Da skal du ta i så det knaker!

Mitt tips: E-tron kommer til å starte på 6-tallet, og du skal krysse av alt og litt til for å få den til å bikke 9-tallet.

Tesla Model X? Den er alt for dyr, den har Porsche Cayenne prising. Det kan ikke en mindre Audi ha om de har tenkt å selge noe av den.

Kjell Salvigsen

tu.No var det nettopp et intervju med Audis elbil sjef, han sa bl.a. dette: – Vi har bestemt oss for å gjøre denne bilen svært konkurransedyktig. Den endelige prisen er ikke fastsatt, det gjøres først rett før lansering. Vi har bestemt at det skal være en masseproduksjonsbil som er oppnåelig for kunder, sier han.

Niemand fortsetter:

– Jeg tror en del vil bli overrasket over hvor mye de får for en god pris. Mye teknologi, rekkevidde og mange gode egenskaper som ikke har noe å gjøre med elektrisk mobilitet. Pakken kommer til å bli mer enn attraktiv, sier han.

Men det er trygt å si at dette er en premiumbil med en premiumpris. Det er en C-segment SUV som er litt mindre enn Audi Q7, så den vil selvsagt ikke selges til prisen av en Q3, forteller han........ " Hvis man legger til grunn tyske priser på q7 og a6, og at e tron skal velges fremfor disse fossile av tyskere, så kan jo grunnpris bli hyggelig? Jeg er først og fremst ute etter en god familie elbil med god rekkevidde og må ikke ha masse utstyr. Håper på rundt 600.000! Blir spennende å se! 
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

jkirkebo

Sitat fra: Vegar Beider på onsdag 07. februar 2018, klokken 20:15
Tesla Model X? Den er alt for dyr, den har Porsche Cayenne prising. Det kan ikke en mindre Audi ha om de har tenkt å selge noe av den.

TJa, en X75D starter på under 700k inkl. vinterdekk. Den har såpass med utstyr at det holder for mange, og med Teslas ladenettverk vil den nok for mange også være greiere i bruk på langtur enn mange av konkurrentene med større batterier.

Med på kjøpet får man 2250kg hengervekt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

E

Føler det hele koker ned til om tyskerne virkelig vil satse på dette eller ei.
Vil de ta opp konkuransen med Tesla så leverer de hakket bedre til en billigere penge - krysser fingrene men foreløpig har de jo bare vært mye snakk og lite handling. Hvis startprisen blir starter rundt 700K og bilen er ribbet (evt. deaktivert for å "leies" som de har snakket om) så blir det nok ikke solgt så mange. Om startprisen starter på 5-6 tror jeg nok det blir tøft å selge SUV og stasjonsvogn for de andre fremover (da får de luksusproblemet med lange ventelister og enorm etterspørsel).

Vegar Beider

Når man skal sammenligne priser er man nødt til å se på pris uten moms i Tyskland, så ser man bildet bedre enn her hjemme. Ikke tro at Norge er en egen boble, når Audi skal prise e-tron må de gjøre det på et globalt marked. At Tesla er billig her hjemme i forhold til våre absurde priser på bil forøvrig betyr ingen verdens ting. Tesla er og blir en dyr bil, og en mellomstor Audi kan bare ikke koste like mye som det når man sammenligner prisen på bilen og ikke avgiftene.

Eksempler på priser i Tyskland (i euro, uten moms):

Tesla Model S 75D: 58.000
Tesla Model X 75D: 77.000
Tesla Model X P100D: 131.000
Porsche Macan: 47.000
Porsche Cayenne: 63.000
Porsche Cayenne Turbo: 117.000
Audi A6 sedan: 34.500
Audi A6 Allroad: 47.500
Audi Q5: 33.500
Audi Q7: 50.500
Audi Q7 e-tron: 69 000
Audi SQ7: 77 000

Som sagt, Tesla (S og X) er en veldig, veldig dyr bil. Dyrere enn Porsche. Skjønt, utstyret i en Porsche koster vel mer enn hos Tesla, så det er vanskelig å sammenligne helt nøyaktig.
Uansett må det være åpenbart at en Audi ikke kan være dyrere enn en Porsche i hjemmemarkedet. Altså er e-tron nødt til å være billigere enn Model X 75D, og den kan selvsagt ikke koste like mye som en Cayenne. Med andre ord er 60.000 euro en magisk grense her. Det betyr under 600K i Norge som startpris.

Nå kan det godt hende de leverer e-tron bedre spekket i basisversjon enn en normalt spekket Audi som knapt har hjul, og den har betydelig mer krefter også, det kan forsvare noe høyere pris. Men det er et farlig spill, for tyskerne ser på utgangsprisen når de skal handle, og vet omtrent hva utstyret de vil ha koster på toppen. Så mest sannsynlig vil e-tron ligge noe over en basis Q7, men langt unna en SQ7. Med andre ord: maksimalt 60.000 euro som normal startpris, eller mellom 550 og 600K NOK.

Det som meget godt kan skje er at de lager en "First Edition" som er lasset med utstyr for å levere til alle som er på venteliste. Så kommer de billigere versjonene senere. Derfor tipper jeg en meget godt utstyrt e-tron passerer 800K.

Thorden

Høres ut som en god analyse, støtter den.

Det som blir veldig spennende å se er hva de lanserer med. Blir det en eller flere varianter, kommer det en "billigversjon" fra start, kommer det en heftigere versjon etter hvert, etc.

samotholt

Hm, tror også analysen er god, men er likevel usikker på hvor hard denne satsingen virkelig er. Så langt har det vårt mye ord uten handling.

Hvorfor skulle Audi ikke prøve å ta høyere pris nå i starten. Er det ikke marked for det? Norge, Kina og kanskje noe i USA? Nå er de jo rimelig konservative så kanskje det ikke er rom for å starte med høye priser og gå lavere etter hvert?

Åpenbart er Model X priser for høye i Tyskland, men er det der de vil/kan selge denne typen biler?

Logisk sett - om man tenker størrelse på bilen - så burde vel denne bilen ligge rundt A6 Allroad. Om det skjer så vil det jo bli mange biler til Norge. Jeg tipper (uten å ha noen peiling) på pris rundt Q7 e-tron (69' euro).

Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

Sverre Grevskott

66000 euro er visst nok en "hellig" grense i tyskland da det er støtte på elbiler under denne prisen. 66000 euro er også tippet av Autobuild: http://www.autobild.de/videos/video-audi-e-tron-quattro-mlb-2018-12790182.html
Opel Ampera E - Bestilt 15.09.16 #57 Quantum Grey fullt utstyrt

Djur1


Hva slags "tesladollar" bruker de når de selger bilene i Norge. Så (66/1,19)*9 NOK/EUR =500 plus plus.
Tipper 150-200 i utstyr for å gjøre bilen kjørbar (Hjul, ratt, pedaler etc  8) 8))
Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

Vegar Beider

#11
Sitat fra: samotholt på torsdag 08. februar 2018, klokken 00:21
Hm, tror også analysen er god, men er likevel usikker på hvor hard denne satsingen virkelig er. Så langt har det vårt mye ord uten handling.

Denne har jeg hørt og lest mange ganger, og jeg klarer ennå ikke å forstå den. Mener du at de driver og juger, liksom? At de lager en helsikkes masse ståk, bygger fabrikker, markedsfører bredt over hele verden, investerer milliarder på milliarder, bare for å lure deg, og ikke levere noe når de sier de skal? Det ville jo ha vært større tap av renomme enn dieselgate, så det tror jeg vi trygt kan se bort fra. Dette er alvor, alt annet er umulig.

Sitat fra: samotholt på torsdag 08. februar 2018, klokken 00:21
Hvorfor skulle Audi ikke prøve å ta høyere pris nå i starten. Er det ikke marked for det? Norge, Kina og kanskje noe i USA? Nå er de jo rimelig konservative så kanskje det ikke er rom for å starte med høye priser og gå lavere etter hvert?

Fordi de ønsker å etablere seg på et marked de ikke er på må de være forsiktige med prisen. Husk at etterspørselen er lav nå (unntatt i annerledeslandet Norge), men markedet skal vokse. Derfor er det viktig å komme inn og ta en posisjon tidlig. Da kan man ikke prise seg ut, tvert i mot må man fremstå som et spennende alternativ. Særlig i Tyskland er det viktig å kunne konkurrere mot biler med forbrenningsmotor på totaløkonomi, og det er ikke lett. Audi har uttalt at de ikke trenger å tjene penger på denne bilen, men at de skal levere den i volum. Det betyr aggressiv prising, og da i betydning mot etablerte alternativer.
Om den koster nesten det sammen som en Q7 e-tron (som er dyr!) kommer den til å floppe totalt på hjemmemarkedet, så det tror jeg ikke på. Den er nødt til å være betydelig billigere for å selge, og det vet de godt. 

Sitat fra: samotholt på torsdag 08. februar 2018, klokken 00:21
Åpenbart er Model X priser for høye i Tyskland, men er det der de vil/kan selge denne typen biler?

Prisen på Tesla er for høye, punktum. Det gjelder ikke bare i Tyskland, de koster faktisk mer i Norge. Du må bare se på bilprisene uten avgifter, så blir det veldig tydelig hvor dyre de faktisk er. 

Sitat fra: samotholt på torsdag 08. februar 2018, klokken 00:21
Logisk sett - om man tenker størrelse på bilen - så burde vel denne bilen ligge rundt A6 Allroad. Om det skjer så vil det jo bli mange biler til Norge. Jeg tipper (uten å ha noen peiling) på pris rundt Q7 e-tron (69' euro).

Jeg er sikker på at de kommer til å prise bilen taktisk, slik de i sin tid gjorde med A8 da de skulle etablere seg i luksussegmentet. Da var det liten prisforskjell fra A6 til A8, mens A8 var betydelig billigere enn tilsvarende BMW og Mercedes. Samtidig var A8 mer avansert. I dag er Audi solid etablert i det segmentet, og A8 koster minst like mye som konkurrentene.

Med e-tron er det ennå vanskeligere; oppgaven er å få tyskere og andre europeere til å kjøpe elbil. I et land hvor det er vanlig å kjøre store avstander i høy hastighet. Da kan ikke prisen være som et godt alternativ med forbrenningsmotor om de har tenkt å selge noe av den. Den må være meget attraktiv i forhold til alternativene. Q7 e-tron er dyr i Tyskland, derfor selger den ikke så bra. Om ikke e-tron blir betydelig billigere i Tyskland kommer den til å floppe på hjemmemarkedet. Ikke glem at vi snakker 80 millioner innbyggere bare i Tyskland, mot 5 i Norge. Mye viktigere å lykkes i europa enn her, jeg tror kanskje vi glemmer det i vår egen elbilrus.


 

THE

Sitat fra: Vegar Beider på onsdag 07. februar 2018, klokken 21:46
Eksempler på priser i Tyskland (i euro, uten moms):

Tesla Model S 75D: 58.000
Tesla Model X 75D: 77.000
Tesla Model X P100D: 131.000

Dette er basispriser i Tyskland slik jeg forstår det?

I Norge er frapris uten avgifter (Eurokurs 9,7):
S75D: NOK 617500,- (€63660)
X75D: NOK 665600,- (€68620)
X100D: NOK 824100,- (€84960)
XP100D: NOK 1182100 (€121870)

Full utstyrt med vinterhjul og dyreste utstyrsvalg:
S75D: NOK 873400,- (€90040)
X75D: NOK 945140,- (€97440)
X100D: NOK 1103640,- (€113800)
XP100D: NOK 1382940,- (€142570)


Det ser ut som om prissetting av Tesla i Norge og Tyskland er ganske forskjellig. Tesla X virker jo veldig overpriset i Tyskland sammenlignet med Norge, men S75D er jo mye rimeligere i Tyskland enn i Norge. Riktignok har S75D fått Umweltbonus på €2000, så riktig pris er nok €60000 for S75D, som fremdeles gir en del lavere pris enn i Norge.

Audi har uttalt om at de forventer å tape penger på eTron, og at den skal prises aggressivt må jo bety at den i alle fall skal bli rimeligere enn Tesla X. Det kan også se ut som Tesla har ca €10000 å gå på når det gjelder Tesla X priser i Tyskland, så Audi må jo betydelig under de tyske prisene på Tesla X.

Jeg tviler på at en eTron med største batteripakke kommer under €66000 uten moms i Tyskland, men hvis de kommer med en versjon med mindre batteripakke, så kan nok den komme med en frapris ned mot €60000 uten tysk moms. Noe som kan bety at den rimeligste eTron levert i Norge med vinterhjul uten noe ekstrautstyr kanskje kan leveres for litt over NOK 600000.-. Jeg tror at det kommer (minst) 2 forskjellige batteripakker, 95kWt som konkurrerer med X100D og en ca 70kWt som konkurrerer med X75D.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Thorden

Det er noe merkelig med prisene på Tesla sine websider, både i Norge og Tyskland.

Gå inn på siden først og se prisen på en S75D. Den blir slik:
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Klikk så på P100D og få frem prisen på den. Gå så tilbake til P75D. Da ser det slik ut:
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Hva som er riktig er ikke godt å si...

Prisen uten tysk moms = pris/1,19

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Thorden på torsdag 08. februar 2018, klokken 11:52Hva som er riktig er ikke godt å si...

Prisen uten tysk moms = pris/1,19
Når du bytter til P100D blir komfort-pakken og premium-pakken automatisk valgt, og de fjernes ikke når du går tilbake til 75D. Du er ikke den første som har gjort den feilen. ;)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA