Skrekkhistorier - hvordan løser Tesla Norge dem?

Startet av mmmilen, søndag 28. januar 2018, klokken 19:09

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: StianSalG på torsdag 08. februar 2018, klokken 11:22
Hvor mange har Tesla ansatt i verkstedet på hvert servicesenter?
Tesla Stavanger (i Sandnes) hadde 45 ansatte på verkstedet rett før jul, og har søkt etter flere teknikere.

Vil anta at servicesentrene i Bergen, Drammen/Oslo og Sandnes betjener ganske mange flere kunder/biler enn mange av de andre.

Mobileum

Det er vel rundt 30 mill. i lønnskostnader pr. år bare for teknikere + husleie + strøm etc etc. i Sandnes. Så kan man multiplisere med xx ...... Og det aller meste arbeidet som utføres er vel garantiarbeid.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

elbilmanne

Vi har vært i markedet for en større bil og har vurdert å bytte vår Model S i en Model X til sommeren, da familien på tre plutselig blir fem til sommeren.

De siste tolv månedene har vi hatt sånn omtrent 10 besøk på servicesenter, og flere ganger har de ikke vært i stand til å løse problemet. Har vært alt fra dårlig jordingspunkt som måtte sveises opp, til lekk pano-tak, forsterker som døde, håndtak som ikke kommer ut, ulyder både i interiør og understell.

I starten fikk jeg alltid time raskt, og Model S som lånebil, men det siste halve året har det blitt dårligere og dårligere. Den ene jobben fikk jeg beskjed om at var en ventejobb, så jeg satt tre og en halv time på Show roomet før jeg ble sendt bort på verkstedet da de stengte.

Sist nå har den klaget i displayet om en feil siden slutten av desember, og mens jeg ventet på service på dette så døde bilen helt. Gikk i fullstendig limpmode og måtte taues. Har fått en bitteliten fossilbil som nå har stått i garasjen en uke mens jeg kjører bil lånt på jobb, da jeg ikke får plass til det jeg trenger å ha med meg i lånebilen. (Denne var for øvrig "ladet" til ca 60 km rekkevidde da jeg fikk den utdelt.)

Ser dette er tilsvarende erfaringer som flere av dere med nye Model Xer har hatt. Bilen ble hentet av NAF og i stedet for å kjøre direkte til servicesenter stod bilen flere dager hos dem på lager. Ikke hørt et pip fra Tesla om hva som skjer eller når jeg kan forvente å få den tilbake enda. Ringer jeg får jeg bare beskjed om at de tar kontakt.

Jeg er i utgangspunktet superfan av Tesla og elsker bilen når den funker 100 %, men etter en objektiv vurdering av bilholdet vi har hatt i det siste har vi besluttet å selge Model Sen og kjøpe en stor Audi i stedet. Vi tar rett og slett ikke sjansen på å få en Model X som flere ganger i året blir til en Golf eller Skoda Fabia. Da får vi heller betale noen bompenger.

Får heller se an igjen Tesla om/når de får stabilisert Model 3 og får til selvkjøring.

Øyvind.h

Sitat fra: elbilmanne på torsdag 08. februar 2018, klokken 14:02
Jeg er i utgangspunktet superfan av Tesla og elsker bilen når den funker 100 %, men etter en objektiv vurdering av bilholdet vi har hatt i det siste har vi besluttet å selge Model Sen og kjøpe en stor Audi i stedet.
Kondolerer. S85`en jeg hadde i 2013 begynte å irritere mot slutten pga mye smårusk. Hadde Tesla fortsatt på det nivået kombinert med treg service og ingen lånebil ville jeg vurdert å bytte merke selv. I hvert fall når elektriske alternativer kommer.

Men etter en omtrent feilfri S90D og nå en X90D blir det ikke bytte med det første. Synd Tesla fikk en batch med dårlige sensorer på X`en nå, for det har skapt vanvittig pågang på serviceapparatet og mange misfornøyde kunder.

Foreldrene mine vurderer å bytte ut sin 3 år gamle feilfrie S70D med en X. Har vært litt tenkeboksen ift om jeg vil anbefale dem bytte når de ikke har hatt en eneste feil på 3 år og nå vil gå over til X. Men om sensorene til fwd er under kontroll, noe jeg må forvente at de er nå, tenker jeg det er tut og kjør.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Vhagar

Sitat fra: StianSalG på torsdag 08. februar 2018, klokken 11:22
Sitat fra: Vhagar på lørdag 03. februar 2018, klokken 10:22
I følge Tesla sine hjemmesider så har de 12 butikker og 11 servicesenter i Norge. Av de så er Kokstad i Bergen og Oslo North gjengangere her på forumet så langt jeg har klart å få med meg når det kommer til negative erfaringer. Resten hører man svært lite til.
Det gir da ca 1800 biler pr servicesenter.

Feil, fordelingen av biler er ikke likt over alle servicesenterene rundt om i landet så regnestykket ditt blir feil. Nettopp denne skjevfordelingen, som gjør at Bergen/Oslo har såpass mange flere biler, er en årsak til tregheten. Så kan man ikke unskylde Tesla for manglende kapasitet på de stendene så klart, ei heller kvaliteten. For de kjenner til salget i tide til å bygge ut kapasitet og forbedre servicenivået.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Vhagar

For de som er TOCN medlemmer kan det være greit å fylle ut dette.
Merk, det virket ikke fra Chrome i Windows, Firefox virket for meg.

https://www.tocn.no/2018/02/nylig-vaert-innom-tesla-servicesenter-bilen/
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

SurSnasen

Sitat fra: Vhagar på torsdag 08. februar 2018, klokken 16:57
Feil, fordelingen av biler er ikke likt over alle servicesenterene rundt om i landet så regnestykket ditt blir feil. Nettopp denne skjevfordelingen, som gjør at Bergen/Oslo har såpass mange flere biler, er en årsak til tregheten. Så kan man ikke unskylde Tesla for manglende kapasitet på de stendene så klart, ei heller kvaliteten. For de kjenner til salget i tide til å bygge ut kapasitet og forbedre servicenivået.

Selvsagt, tallene var mest for å illustrere hva de egentlig burde ha som minimumsbemanning dersom kvaliteten var helt optimal. At Tesla har behov for mange ganger så mye verkstedmannskap er jo ikke noe sunnhetstegn for biler som i utgangspunktet skal være fossilbiler overlegne når det gjelder holdbarhet og enkelhet i konstruksjon. Feil oppstår naturligvis, og det behøves alltid ekstra ressurser på verkstedene for å ta seg av slikt. Det må man bare forvente. Men jeg er redd Tesla har forhastet seg litt for mye i sin iver etter å selge mest mulig, og dermed har tatt en del shortcuts i design, innkjøp, produksjon og kvalitetskontroll som de ikke burde. Og dette må de svi for så til de grader med enorm backlog på reparasjon av biler, dyre leie-/lånebiler til kunder som må vente lenge på sine biler inne til utbedring, redningstjeneste etc.

o.b.lix

Sitat fra: Vhagar på torsdag 08. februar 2018, klokken 16:57
Det gir da ca 1800 biler pr servicesenter.

Feil, fordelingen av biler er ikke likt over alle servicesenterene rundt om i landet så regnestykket ditt blir feil. Nettopp denne skjevfordelingen, som gjør at Bergen/Oslo har såpass mange flere biler, er en årsak til tregheten.
[/quote]

Bergen har vel ca 2.600 biler tilknyttet Kokstad.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Ellemelle

Har fått en bitteliten fossilbil som nå har stått i garasjen en uke mens jeg kjører bil lånt på jobb, da jeg ikke får plass til det jeg trenger å ha med meg i lånebilen. (Denne var for øvrig "ladet" til ca 60 km rekkevidde da jeg fikk den utdelt.)
Dere må lære å stå på kravene. Hvis de bruker mer enn en uke på å rette opp en mangel, har du krav til å "få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning".

Hvis lånebilen ikke dekker det behovet du har med den opprinnelige bilen, så er det ikke en erstatningsgjenstand.

o.b.lix

Der har Kokstad alltid behandlet meg "bra", har jeg bedt om bil med automatgear, får jeg det, og ber jeg om bil med hengerfeste, så får jeg det.

Men det føles ikke rett å betale 1.000.000 for en model X og så bli avspist med en Mazda CX-5 til 400.000 i mange måneder, selv om den også har automatgear og kan dra henger. Hvis jeg ville kjøre rundt i en simpel bil uten gode seter og uten autopilot, og som bråker, så hadde jeg vel for svarte ikke kjøpt Tesla???
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

elbilmanne

Sitat fra: Ellemelle på fredag 09. februar 2018, klokken 09:52
Har fått en bitteliten fossilbil som nå har stått i garasjen en uke mens jeg kjører bil lånt på jobb, da jeg ikke får plass til det jeg trenger å ha med meg i lånebilen. (Denne var for øvrig "ladet" til ca 60 km rekkevidde da jeg fikk den utdelt.)
Dere må lære å stå på kravene. Hvis de bruker mer enn en uke på å rette opp en mangel, har du krav til å "få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning".

Hvis lånebilen ikke dekker det behovet du har med den opprinnelige bilen, så er det ikke en erstatningsgjenstand.

Klar over det, men jeg har funnet at det ikke er regningssvarende for meg å styre med dette. Hver gang jeg ringer så må jeg sitte minst 15 min i kø, og skal jeg reise inn til et servicecenter går fort halve dagen. Velger heller å gi dem beskjed om at de kan glemme den Model X-bestillingen.

Baresorgen

Fikk telefon (beskjed lagt igjen på mobilsvar) om at min Model X er fikset og klar på Brummundal. Kan hentes i morgen (tirsdag 13. feb). Ser av mail med beskrivelse at det er byttet to sensorer. Krysser fingre for at det meste er i orden...

Bilen har vært inne siden onsdag kveld - dvs. 3 virkedager. Har hatt i3 lånebil som er litt trangt for en familie på 5, men det har gått greit.

Håper å kunne melde mer i morgen kveld etter å ha hentet bil. :+1:
Tesla X100D - bestilt 5. oktober 2017
Nissan Leaf 24 kWt - 2013 - 2017 - solgt

Mons

Sitat fra: Ellemelle på fredag 09. februar 2018, klokken 09:52

Samme greia for meg. To uker med en Volvo V40 er ikke veldig tilfredsstillende. Nå er det vinterferietid, og selv om vi ikke forholder oss til skoleruta, kribler det litt etter å dra ut på tur. Med tre barn i førskolealder, og dermed plasskrevende barnestoler, er det derimot helt umulig å få med hele familien i den lille bilen. Tesla klarer ikke å frembringe noe bedre, til tross for gjentatte forespørsler. Det verste er at hele problemet er en fille dørlås, som er gått i stykker i kulda. Så her sitter vi da og lurer på om det kanskje neste gang hadde vært like greit å kjøpt en Porsche Cayenne e-hybrid; istedenfor en Tesla designet i California, som ikke tåler vinter.
Tesla Model X100D 2017
Tesla Model S P85+ 2013 - solgt

krl

I sånne tilfeller så bør det vel gå an å få leie en bil og sende regning videre...? Hvis ferien må droppes pga. bilen, så bør Tesla ha et visst ansvar...

mmmilen

Jeg har allerede fått en dårlig erfaring med Tesla selv om min bil enda ikke er i produksjon.

Ble nemlig "presset" av selgeren til å slå til før 1.februar fordi det skulle være "slutt på gratis supercharging" etterpå... og det gjorde jeg... og så viser det seg at jeg nå går glipp av disse 4000kr i rabatt som den nye henvisningskampanjen inkluderer... og svaret fra Tesla er at de ikke kan gjøre noe med dette... håpløs kundebehandling...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA