Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er X75 på vei til å fases ut?

Startet av sn187, søndag 07. oktober 2018, klokken 21:11

« forrige - neste »

emmern

Den nye SR er VELDIG mye for pengene i forhold til en gammel 100D, og prisdifferansen fra "gamle" S75D er liten nok til å forsvare den en høyere pris for hva du får. For hvem i all verden superlader til 100%? Du superlader til 80%. Med softwarebegrenset pakke kan du kjøre opp til 100% raskt uten problemer, og det er det alle gjør når de er ute og bruker superladere. Med andre ord: Du vil ha HELT likt bruksmønster med Standard Range softwarebegrenset som med gamle 100D, og HELT samme range i praksis (du bruker ikke de siste 10-20% når du superlader med en ikke-begrenset pakke).

Lokasjoner for å lade er tett nok til at det går med < 75 kWh, så du har bare fordelene med rask lading med tapering bare heeeelt på slutten.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Øyvind.h

#121
Ja man hurtiglader jo ikke til 100%. Fordelen med større pakke har du med deg når turen starter. Du kommer lenger før du trenger stanse. 100 kommer i så måte et godt stykke lenger enn SR.

Det er vel ingen som utnytter full kapasitet annet enn når de skal på langtur :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Elninja1

Sitat fra: emmern på onsdag 30. januar 2019, klokken 16:46
Den nye SR er VELDIG mye for pengene i forhold til en gammel 100D, og prisdifferansen fra "gamle" S75D er liten nok til å forsvare den en høyere pris for hva du får. For hvem i all verden superlader til 100%? Du superlader til 80%. Med softwarebegrenset pakke kan du kjøre opp til 100% raskt uten problemer, og det er det alle gjør når de er ute og bruker superladere. Med andre ord: Du vil ha HELT likt bruksmønster med Standard Range softwarebegrenset som med gamle 100D, og HELT samme range i praksis (du bruker ikke de siste 10-20% når du superlader med en ikke-begrenset pakke).

Lokasjoner for å lade er tett nok til at det går med < 75 kWh, så du har bare fordelene med rask lading med tapering bare heeeelt på slutten.

yepp sucker punch begge veier.

Øyvind.h

Ja alle blir lurt med jevne mellomrom. Flere ganger årlig.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

emmern

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 30. januar 2019, klokken 16:55
Ja man hurtiglader jo ikke til 100%. Fordelen med større pakke har du med deg når turen starter. Du kommer lenger før du trenger stanse. 100 kommer i så måte et godt stykke lenger enn SR.

Det er vel ingen som utnytter full kapasitet annet enn når de skal på langtur :)

Alle stopper en gang, med mindre man er en av disse fossilbilistene som er supermennesker som kan kjøre fra Lindesnes til Nordkapp uten å slå lens med henger. Så praktisk bruk av SR og 100D vil bli akkurat den samme. Du vil komme litt lengre med en 100D pga den første ladingen til 100% hjemme, men der slutter forskjellene. Da er definitivt ikke en 100D verdt det lengre når du tar prisdifferansen i betraktning.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Øyvind.h

Alle stopper en gang? Da forutsetter du at turen er lenger enn bilens rekkevidde.

Om alle må stoppe en gang kan du bare kjøpe X75D. Pausen varer jo stort sett lenger enn ladebehov uansett. Og du sparer veldig mye penger!
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

emmern

#126
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 30. januar 2019, klokken 17:03
Alle stopper en gang? Da forutsetter du at turen er lenger enn bilens rekkevidde.

Om alle må stoppe en gang kan du bare kjøpe X75D. Pausen varer jo stort sett lenger enn ladebehov uansett. Og du sparer veldig mye penger!

Jeg sitter ikke og treiger meg mens jeg drøvtygger på kjøttkaker i 45 minutter. Min personlige erfaring er at jeg sitter i 10-15 minutter og tvinner tommeltotter mens ladingen blir ferdig. Jeg var ikke klar over at 75-batteriet hadde betraktelig tregere ladehastighet, da hadde jeg faktisk kjøpt 100.

Nå har jeg faktisk ikke spist middag ennå så da er jeg litt hissig også  :D
Det er ikke verdens undergang, men det irriterer.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Øyvind.h

For de som akkurat har kjøpt 75 men ville hatt SR ser jeg at det kan være irriterende.

Min første S var ca 15 minutter unna å ikke ha parkeringssensorer. Jepp, Tesla hadde ikke sensorer på de første bilene.

Min andre S ble levert omtrent samtidig som facelift ble introdusert.

Min X kom noen måneder før Tesla gikk fra AP1 til AP2.

Noen bommerter på prisstigning har jeg også hatt. Men mest flaks med første bil.

I 2019 kan vi nok forvente nye batterier, CCS på alle modellene samt ny AP hw. Faller USD tipper jeg og vi får noen gode prisreduksjoner.
Frustrasjonene vil sånn sett bli noen i 2019 også.

Om det er noen trøst kan to personer gå inn hos samme Audi forhandler og kjøpe identisk bil til helt forskjellig pris nøyaktig samtidig. Titusenvis av kroner tapt/spart basert på forhandlingsevner.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

creal

Kjøpte selv X100D i høst og lever veldig greit med det. Verdien av kampanjerente er ca 60.000,-, så det er vanskelig å føle seg snytt av en SW-begrenset modell som bare såvidt er billigere. Ihvertfall til de eventuelt kjører kampanjerente på disse.  :)

Og joda - forskjellen i praktisk bruk med en SW-begrensning på 90% *er* liten, men det *er* en forskjell. Det hender, både hjemme og ved lange pause på langturer, at det er god nytte i å lade til 100%. Selv om det selvsagt ikke skjer altfor ofte.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA