Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Realistisk rekkevidde X75D

Startet av Amundmo, fredag 08. desember 2017, klokken 16:58

« forrige - neste »

Kires

Takker for svar. Joda, jeg passerer suc lillehammer men vil ikke ha en bil jeg må stoppe å lade for å komme opp. Spørs om det blir litt knapt, bør jo ikke brukes til jobb/bhg for å komme opp og blir litt for dumt.
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

creal

Jeg tror det kan holde hardt på visse dager. Men hvis det er en lader på strekka (chademo eller 11-22kw), skal det jo veldig lite til for å være på den trygge siden på ekstremdagene.

Sitat fra: Kires på torsdag 16. august 2018, klokken 19:23
Jeg bor i Hønefoss traktene(ca 100moh) og har hytte oppi Gudbrandsdalen på 950 moh. Er kjøring på E16,Rv4 og E6. Snitthastigheten ligger alltid under 80.
Avstand er 23 mil.

Er det noen dager i løpet av vinteren en X75 ikke vil greie denne strekningen?

geear

Kost-nytte regnestykke som kun du kan svare på. 100 koster 160 lapper ekstra, og hvis du passerer SuC så har du den beste "nødhjelpen" du kan få der. Du lader omtrent tre mil på fem minutter, seks mil på ti minutter.

automat

Sitat fra: gr på torsdag 16. august 2018, klokken 22:44
Kost-nytte regnestykke som kun du kan svare på. 100 koster 160 lapper ekstra, og hvis du passerer SuC så har du den beste "nødhjelpen" du kan få der. Du lader omtrent tre mil på fem minutter, seks mil på ti minutter.
Lillehammer er vel blant de mest belastede SuC'ene på utfartsdager. Er føreforholdene slik at han trenger ladestopp, er det garantert mange andre som også trenger det. Da kan ladestoppen fort bli mer enn 5 min.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

geear

Ja, det må og med i regnestykket. Men, hvis den er så belastet så gjør de vel noe med den snart? Syns de har vært flinke til å bygge ut de som er belastet. Jeg har enda ikke stått i ladekø (og kun delt lader to ganger, en gang i Lyngdal og en gang i Aksdal). Og siden da har de oppgradert Lyngdal til 20 staller. :-)

Vhagar

Tar en høyde for tapt rekkevidde pga høydemeterene også (er jo snakk om ca 850 høydemeter?) som vel fort utgjør 4 mil (?), dager med motvind, nedbør og ellers føre med mye rullemotstand, kulde og medfølgende bruk av varme, kjørestil og småærend før turstart så vil jeg tro at det noen/flere dager blir litt knapt vinterstid.

Men skal en bruke de dagene i året på å forsvare oppgradering til 100 pakken? Det er det vel svært få på forumet her som har klart å regne hjem hvertfall. Det vil alltid være billigere med et 10-15 minutters stopp på chademo eller supercharger langs veien de gangene. Det blir en vane som alt annet.

Med mindre man regner med at hele vintersesongen blir slik da. Da må en jo regne inn litt komfort også. Har ikke slike erfaringer enda, men med tanke på at de fleste nok anbefaler deg å komme frem med 10% batteri så tror jeg ikke du kommer utenom en liten ladestopp langs veien - eller 100 modellen.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Kires

Takker for mange svar. 100 er ikke et alternativ, blir for dyrt. Alternativet til 75 er å beholde diesel bil og se om jeg greier å trøkke familien inn i Hyundai Kona jeg får om et par uker.

Eventuelt en brukt Model S.
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

THE

@Kires. Hvis brukt S er et alternativ, hvorfor ikke ny S? En S75D har mye lavere forbruk og tilsvarende lengre rekkevidde enn X75D. Det ligger mange Inventory S75D i listen til Tesla. Bestiller du før 16. september (med reffereal-kode) får du med gratis superlading så lenge du eier bilen. Du kan også få finansiering til 0,49% rente gjennom Tesla. Etter min mening mye bedre enn å kjøpe brukt S75D. https://teslainventory.teslastats.no/?land=no&m=s&b=75D&f=&c=

For min del var S utelukket pga. behov for tilhengerfeste. X75D ble uaktuell pga. knapp rekkevidde, men jeg kunne klart meg med X75D i kombinasjon med ChaDeMO-adapter. Siden Teslaen er eneste bilen i husstanden og vi kjører 40-45000 km i året, derav flere tusen km i året med tilhenger, så ble X100D løsningen for oss. Hvis jeg ikke hadde hatt behov for tilhengerfeste, så hadde jeg personlig foretrukket en Model S. De på 10 og 13 som er plassert i baksetet er nok derimot veldig fornøyd med at det ble X og ikke S.

Hvis du likevel velger X75D, så trenger det ikke bli noen stor utfordring mtp. hytteturene dine vinterstid. Regner med du stanser ved en butikk på vei opp for å handle inn til hytteoppholdet? Det finnes flere hurtigladere oppover i Gudbrandsdalen som ligger i umiddelbar nærhet til matbutikker, og ChaDeMO-lading den tiden du handler vil nok gi deg nok rekkevidde til siste etappen opp på fjellet selv i -30. ChaDeMO-adapter til ca 5000,- pluss noen hurtigladinger til 2,5 kr/min de gangene du ikke kommer opp uten lading OG det er kø på SuC-Lillehammer er en billig løsning i forhold til en X100D i alle fall.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Gerifr

Hei
Har akkurat bestilt ny X100D og gleder meg til den høytidlige overrekkelsen i September :-)
Gleden fikk ned et par hakk når jeg leser det som blir skrevet over her:

Med min X100D brukte jeg ca 215 Wh/km i sommer, mens  siden jeg satt på piggdekk er jeg oppe på 265 Wh/km. Det er med mye langkjøring på sommeren og mye småkjøring på vinteren.

Hvis du regner 220 Wh/km som komfortabelt sommerforbruk og 260 Wh/km som komfortabelt vinterforbruk, og regner 70 kWh tilgjengelig, så er det 318 km på sommeren og 269 km på vinteren med 100%. Med 80% blir det 254 km på sommeren og 215 km på vinteren.


Stemmer disse tallene?

Mvh
Geir

Chris Neumann Ruud

For X75, ja. Mener å ha lest at 100-batteriet ble målt til  rundt 98 tilgjengelig.
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Rævedilter

Eg har måttet sette ned regenerering til minimum sik at eg får brukt bremsene litt da de allerede har begynt å ruste til tross for 22000 km på 6 mnd og masse med tilhenger.

geear

Sitat fra: Rævedilter på fredag 17. august 2018, klokken 09:14
Eg har måttet sette ned regenerering til minimum sik at eg får brukt bremsene litt da de allerede har begynt å ruste til tross for 22000 km på 6 mnd og masse med tilhenger.
Takk for info, men hva har det med tråden å gjøre? ;)

Du må kjøre hardere.

Rævedilter

Sitat fra: gr på fredag 17. august 2018, klokken 10:09
Takk for info, men hva har det med tråden å gjøre? ;)
Virkelig/realistisk rekkevidde går ned naturligvis. Snitt regenereing er 10-20%, om denne halveres reduseres rekkevidde med 5-10%.

geear

#88
Ja, men det har liten hensikt å sette ned regen om du skal kjøre langtur. Det er ikke den ene turen en gang i blant som gjør at bremsene dine ruster. Ta en hard oppbremsing eller to en gang i blant, spesielt etter at bilen har stått ute i regnvær. Bremseskiver ruster som bare det bare det er fuktig i lufta.

Uansett så trenger ikke rekkevidden endre seg med regen i low, den regenererer på bremsepedalen også frem til den ikke har nok bremseeffekt på motorene, og mekaniske bremser må trå til. e-Golf, Ioniq og andre biler coaster (har ingen regen) når du slipper gasspedalen, som standard. Det er mer en kjørestilsak...

Tulle

Sitat fra: gr på fredag 17. august 2018, klokken 12:29
Den regenererer på bremsepedalen også frem til den ikke har nok bremseeffekt på motorene, og mekaniske bremser må trå til.
Sikker på at det gjelder Tesla? Vet at Leaf 2014 var slik men... Og smart er det.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA