Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Realistisk rekkevidde X75D

Startet av Amundmo, fredag 08. desember 2017, klokken 16:58

« forrige - neste »

jlan

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Øggen

Sitat fra: Oakl på onsdag 14. mars 2018, klokken 23:37
Låner en ny model X 75D (2018) og skal kjøre fra Asker til Fagernes (180km) med fullpakket bil, 2 voksne og to barn + ca 2m høy firkantet enakslet skaphenger. Meldt temperatur -2 til -10.

Vet ikke om jeg rekker å toppe batteriet helt før avreise.

Er det realistisk å nå Fagernes direkte?

Passerer superlader på Nes. Hvor mange km typical, eller % SOC burde jeg ha ved avreise for å være sikker på å nå Nes (110km) med komfortabel margin?

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Av egen erfaring med høg skaphenger, bør du nok beregne med forbruk opp mot 450-500 i så lave temperaturer. Regna med det e mest 80-90 soner, og da drar det elektroner.......

Hadde nok stoppa på superlader`n, og iallefall om du ikkje får toppa opp før start.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Tore_tang

Skaphenger er døden for rekkevidde og svaret er at du ikke rekker frem med mindre du kjører veldig seint- måtte ned i fart de 2-3 første gangene med skaphenger på tross av at jeg trodde jeg hadde god margin.
Tesla YP 2023
Tesla Model 3 2021
Tesla X100D 2019
Hyundai Kona 2019
Tesla Model X 2017
Tesla Model S 2015
Tesla Model S 2013

Oakl

Fikk en liten pekepinn i dag. Kjørte ca. 45 km med hengeren. Samme last, men kun 1 person i bilen. Snittforbruk 444 Wh/km.

Typical rekkevidde var 269 km når jeg startet, og 173 km etter 45 km. Dvs. 113% mer enn typical.

Da skulle jeg vel behøve ca. 110 km * (1+1,13) = 234 km indikert typical før avreise for å komme til superlader på 0. Beregne kanskje 50km buffer så er jeg oppe i 284 km.

Shit...da spøker det kanskje litt siden jeg kun har 6-7 timer lading på 13A 1-fase 230V tilgjengelig frem til avreise. Spørs om jeg må planlegge en detour innom superlader i Lier før avreise.

Øyvind.h

18 mil med full bil og skaphenger høres drøyt ut for en X75D. Ville kalkulert med ladestopp på CHAdeMO eller supercharger.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Oakl

CHAdeMO adapter, var det så at det var slike til utlån/leie enkelte plasser?

Øggen

P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Oakl

Kom frem uten problem :-)

Tok tryggeste løsning og ladet omtrent fullt på superlader Lier før jeg plukket opp hengeren i Asker. Snittforbruket til Nes ble på 368 Wh/km, en del mindre enn antatt. Startet i Asker med 295 tkm. Kom frem til Nes med 91 tkm.

Fra Nes til Fagernes var forbruket noe høyere (over 400), antar høydemeterne er årsaken til dette.

Temperaturen lå på - 2 til -3.


Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

jlan

Abetterrouteplanner (med tallene over) beregner 372 på første etappe og 392 på siste ! Men den regner antagelig litt for lavt i motbakke, da det ikke er noe sted å legge inn tilhengervekt.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

elekTrond

Hva sier jurassictest.ch/GR om samme tur, med økt vekt og evt. rullemotstand? Jeg kan ikke med SCx og de andre parametrene, men ser de er ulike fra bil til bil.

Hva om hengerfolket sanker sammen data fra turene sine og lager en egen modell for aktuelle bil+hengerkombinasjoner? Bare Bjørn Nyland alene burde sitte på en god del statistikk.
'13 Mjau

olavxxx

#70
Kjørte fra Voss til Bergen (101km).
Begynte i -14C med kald bil og 290 Km (X75D), hadde snøkrystallen.
Slå på range mode og forvarmet kupeen før avkjørsel.

Kjørte som om bilen var en normal bensinbil med grei aks.
Var litt kø når jeg nærmet meg Åsane, men i Åsane og på motorveien fløt det bra.

Etter 191 Km var det sunket fra 290 Km til 184 Km. Sluttet siste 50 Km med et snittforbruk på 190. På motorveien var jeg som regel rundt 200 +- noe. Føret var tørt, Nokian R2 20" med 3.3 bar på kalde dekk.

Dette var da typical 290 Km, av ca 330 som X75D kan ha (ca 90%).
Så jeg synes det var ganske bra. Hadde 20,5C i kupeen hele veien, samt setevarmere, rattvarmer osv.

jlan

Jeg spurte om mulighet for tilhengervekt, og dagen etter var det på plass ! :
Sitat fra: Bo (bo@abetterrouteplanner.com)
Hello J

Thanks! I see the need when adding a trailer (with only some extra weight in the car very little changes). I just added "extra weight" under "more settings" - try it out!

Best Bo
Så nå er det mulig å få nøyaktigere tall med tilhengere i kupert terreng. For den distansen jeg modellerte over, etappen Nes-Fagernes, går forbruket opp fra 392Wh/km til 409 Wh/km når jeg legger inn 1000 kg ekstra.

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Kires

Jeg bor i Hønefoss traktene(ca 100moh) og har hytte oppi Gudbrandsdalen på 950 moh. Er kjøring på E16,Rv4 og E6. Snitthastigheten ligger alltid under 80.
Avstand er 23 mil.

Er det noen dager i løpet av vinteren en X75 ikke vil greie denne strekningen?
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

automat

Sitat fra: Kires på torsdag 16. august 2018, klokken 19:23
Jeg bor i Hønefoss traktene(ca 100moh) og har hytte oppi Gudbrandsdalen på 950 moh. Er kjøring på E16,Rv4 og E6. Snitthastigheten ligger alltid under 80.
Avstand er 23 mil.

Er det noen dager i løpet av vinteren en X75 ikke vil greie denne strekningen?

Jeg tenker at en X75 klarer 25 mil nesten uansett. Men det kan være ekstremforhold der det ikke går.
Når det er mye snø og og vanskelige kjøreforhold, så går trafikken vanligvis ganske sakte. Og den lave hastigheten gjør at man ikke får så stor forbruksøkning som man kunne fått.

Da er kraftig motvind verre. Det er ikke naturlig å holde lav hastighet pga motvind.

Man kan legge inn både temperatur, vind og føre i abetterrouteplanner.com Prøv deg litt frem med forskjellige parametere på din strekning.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

geear

Du vil ganske sikkert alltid klare det om du bare sparekjører litt hvis du ser det skorter, men ikke undervurder forbruk FØR avreise, for eksempel om man skal på jobb først, eller for en ekstra detour/handling/omkjøring. Plutselig starter du med 85-90% i stedet for 100. Degradasjon kan også ta deg. Du bør ha backupmulighet underveis om det ikke er suc på veien, enten type 2 16,5kW eller chademo.

Jeg har 23 mil til suc på vei til hytta, og måtte ha en 15km omvei en gang i januar, da kom jeg inn med 3%, etter sparekjøring siste tre milene. Da var bilen 1,5 måned gammel, og hadde neppe degradering..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA