Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Begynnelsen på slutten for Chademo?

Startet av automat, fredag 03. november 2017, klokken 21:30

« forrige - neste »

Svk

60kg mindre enn leaf... men regnet på det igår. 2 voksne og 3 skolebarn og litt bagasje er innenfor :-)

Adri4n

Sitat fra: Svk på onsdag 04. januar 2023, klokken 09:00
Etter flere søvnløse netter så er Leafen avbestilt. Da blir det CCS,større batteri,raskere lading.. Atto3

Forståelig det. Jeg kjøpte en 2021 modell Leaf, hadde nok aldri blitt Leaf om jeg skulle hatt ny bil. Vi har nettopp fått opp hurtigladestasjon i Ålesund sentrum og heldigvis er 2 av 8 ladere Chademo. Det er ikke godt å si hvordan situasjonen er i nærmeste fremtid. Ser at veldig mange chademo plugger er utilgjengelig i området her, så det å fikse de er nok lav prioritet.

Blir nok å selge bilen etter 2-3 år, istedenfor å ha den i 5-7 år.

Svk

ingen som vet. men Leaf har jo 6.6.kW saktelading,denne pluggen er jo mer standard. norge burde heller satset mer på desinasjonslading.

Panduck

Sitat fra: Svk på onsdag 04. januar 2023, klokken 10:07
60kg mindre enn leaf... men regnet på det igår. 2 voksne og 3 skolebarn og litt bagasje er innenfor :-)

60kg MINDRE enn LEAF? Trodde LEAF hadde 384kg mens Atto3 hadde 410kg...

Svk

#349
Leaf:Egenvekt
1 530 kg
Egenvekt med fører
1 605 kg
Tillatt totalvekt
1 995 kg
Maks nyttelast
390 kg

atto:
genvekt
1 750 kg
Egenvekt med fører
1 825 kg
Tillatt totalvekt
2 160 kg
Maks nyttelast
335 kg

edyrli

Broom la ut en sak på dette i dag faktisk.
https://www.tv2.no/broom/mange-kan-ga-i-vekt-felle-uten-a-vite-det/15398763/
Usikker på om de snakker vekter med eller uten fører. Atto er jo ikke kjempebra, men den er heller ikke vesentlig mye lavere enn andre kompakt SUV.

Litt interessant at man kan ha opptil 500kg overlast uten annen risiko enn at man må laste av ved en evt kontroll.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

Panduck

Sitat fra: Svk på onsdag 04. januar 2023, klokken 12:05
Leaf:Egenvekt
1 530 kg
Tillatt totalvekt
1 995 kg

Da har LEAF blitt kraftig oppgradert! Ikke dårlig, dumt at den ikke har blitt oppgradert med CCS port også!

Svk

Leafen er god den. eneste minuset er chademo,ikke flatt gulv bak, høy lastekant.
som + er vel pris, størrelse og velprøvd teknikk

vitty

Koblet meg til 75kw laderne til Kople i dag med min 2018 Kia Soul ev. Fungerte fint helt til noen andre med ccs skulle koble seg til. Istedenfor å prioritere første som koblet seg til eller dele likt så ble min bil satt til 25kw og ccs satt til 50kw. Ganske provoserende. Spesielt siden den andre bilen var en Ampera-e som ikke kom seg noe spesielt over 22kw de flrste 20 minuttene uannsett. Enda et skudd for chademobaugen.

RJK

Tok du en tlf til brukerservice og hørte hva de hadde å si til dette? det hørtes uansett ikke bra ut, spør du meg. Første kunde skal alltid ha prioritet, synes jeg.

Hadde derfor vært interessant å høre hva brukerservice sitt svar på dette er for noe.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Ja, da er vi kommet dit...

https://elbil.no/vaer-grei-med-nissan-leaf-sjaforene-denne-uka/

Nå lader jeg i utgangspunktet bare hos Ionity som kun har CCS-ladere, men skal jeg lade ved en annen stasjon der det er litt mix, er det altså å prøve å finne en ledig stolpe uten ChaDeMo-pluggen, slik at en lader med begge deler står tilgjengelig om det kommer en bil som benytter denne.

Selvsagt, er det ikke ledig en "CCS Only", så lader jeg gjerne på en som har begge deler. Men da er jeg og villig til å flytte meg om det blir "CCS Only"-ladepunkt ledig, og alle kombinerte er opptatt, og det kommer en ChaDeMo-bil og vil lade.

Dette så jeg egentlig for meg at ville bli et problem da jeg valgte å ikke sende kontrakt/bestilling på norgesutgaven av de første Leaf 40 kWh-bilene, selv om begrensningen på 50 kW var mer avgjørende.

Blir jeg spurt om å anbefale bil, er jeg derfor litt lite lysten til å foreslå en Leaf eller annen bil som bare tar ChaDeMo-pluggen, til tross for at bilen ellers helt OK. For langkjøring vil den mest sannsynlig bli brukt til, selv om man tenker seg at det bare blir lokalkjøring.

Nissan burde komme med CCS-adapter/ombyggingskit som tilbud til eksisterende eiere. Selvsagt ikke gratis, men til en lav kost. Noe de ikke nødvendigvis skal tjene på, men nok til at det dekker kostnaden. Samme med produsenter av andre ChaDeMo-biler som fremdeles er i salg, eller bare nylig er trukket fra markedet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Gazer75

Kan ikkje byggje om Leaf slik den er i dag. For mykje av elektronikken er basert på Chademo. Hadde det vore enkelt så hadde dei nok bytta på nyaste utgåva.
Neste Leaf om 2-3 år vil få CCS sidan den er konstruert for dette frå starten.
2020 e-Golf (2023-)

RJK

Sitat fra: Gazer75 på tirsdag 26. september 2023, klokken 05:43Kan ikkje byggje om Leaf slik den er i dag. For mykje av elektronikken er basert på Chademo. Hadde det vore enkelt så hadde dei nok bytta på nyaste utgåva.
Neste Leaf om 2-3 år vil få CCS sidan den er konstruert for dette frå starten.
Kan gjerne utlede denne litt mere. Det er tross alt bare strøm, og hvordan man tar inn strømmen gjennom AC eller DC og til AC/DC-konverteren.

Selvsagt er det snakk om styrestrøm og verdier, men kan bare ikke forestille meg at det er noe som er så komplisert at man ikke kan sette inn en liten styre-enhet mellom ladeplugg/kontakt og resten av bilen som sørger for at det kommer riktige verdier til lader som så styrer hvor mye laderen skal sende til bilen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på tirsdag 26. september 2023, klokken 19:32Kan gjerne utlede denne litt mere. Det er tross alt bare strøm, og hvordan man tar inn strømmen gjennom AC eller DC og til AC/DC-konverteren.
Når man lader med DC (Chademo) går det vel ikke noe via bilens lader (AC/DC konverter).
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 26. september 2023, klokken 19:42
Sitat fra: RJK på tirsdag 26. september 2023, klokken 19:32Kan gjerne utlede denne litt mere. Det er tross alt bare strøm, og hvordan man tar inn strømmen gjennom AC eller DC og til AC/DC-konverteren.
Når man lader med DC (Chademo) går det vel ikke noe via bilens lader (AC/DC konverter).
Det gjør det forøvrig ikke med CCS heller. DC er DC, og går rett mot batteriet.

Men pluggen for CCS er jo "kombinert" med Type2, så bilen må jo vite via styresignaler om laderen/Strømboksen sender DC eller AC-strøm. På samme måte som den gjør når det lades via ChaDeMo-pluggen.

Men selv med DC, så vil bil og ladestasjon kommunisere seg i mellom for å fortelle hvor mye strøm laderen kan gi, og bilen svarer med hvor mye den kan motta. Og denne "samtalen" går mellom lader og bilens BMS.

Og det er jo dette som er den "vanskelige" delen. Og siden pluggene sitter fysisk forskjellig, må det kanskje gjennom et eget kretskort som kobler dette rett mellom CCS-kontakten og slik det var koblet til via ChaDeMo..

Ellers er det jo bare pluss og minus-poler involvert.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA