Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Begynnelsen på slutten for Chademo?

Startet av automat, fredag 03. november 2017, klokken 21:30

« forrige - neste »

vinterdekk

Ville kanskje vært bedre med engangsbatteri i adapteren, som man kan kjøpe overalt og ha i reserve i hanskerommet, istedenfor ladbart batteri?
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

vinterdekk

Uansett, om denne CSS->Chademo adapteren viser seg å fungere bra så blir jo Chademo-bilene langt mer interessante. Man får jo ny Nissan Leaf med 59 kWh batteri til rundt 300K.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

turfsurf

Sitat fra: vinterdekk på mandag 22. januar 2024, klokken 15:06Uansett, om denne CSS->Chademo adapteren viser seg å fungere bra så blir jo Chademo-bilene langt mer interessante. Man får jo ny Nissan Leaf med 59 kWh batteri til rundt 300K.
Kommer jo an på om man får mere enn 50kW med adapteret.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på mandag 22. januar 2024, klokken 16:07
Sitat fra: vinterdekk på mandag 22. januar 2024, klokken 15:06Uansett, om denne CSS->Chademo adapteren viser seg å fungere bra så blir jo Chademo-bilene langt mer interessante. Man får jo ny Nissan Leaf med 59 kWh batteri til rundt 300K.
Kommer jo an på om man får mere enn 50kW med adapteret.
Dette er rated til 200A, og skal klare ihvertfall 65 kW som LR skal takle, ifølge Dala i videoen og i kommentarene.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

TB

I Dala videoen ble det nevnt lading bare var påkrevd om det var lenge siden adapter var benyttet. To måneder ble nevnt.

Normalt vil strøm via bruk lade opp det interne batteriet i adapteret.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Elmo

Sitat fra: vinterdekk på mandag 22. januar 2024, klokken 14:44Ville kanskje vært bedre med engangsbatteri i adapteren, som man kan kjøpe overalt og ha i reserve i hanskerommet, istedenfor ladbart batteri?

Kan jo USB-lade den i bilen når du er på veg til hurtigladeren da ;)
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

RJK

Sitat fra: Elmo på onsdag 24. januar 2024, klokken 14:47
Sitat fra: vinterdekk på mandag 22. januar 2024, klokken 14:44Ville kanskje vært bedre med engangsbatteri i adapteren, som man kan kjøpe overalt og ha i reserve i hanskerommet, istedenfor ladbart batteri?

Kan jo USB-lade den i bilen når du er på veg til hurtigladeren da ;)
Slik jeg forstod, var USB-tilkobling kun på prototypen/testeksemplarer, og vil ikke være tilgjengelig på sluttproduktet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Elmo

Sitat fra: RJK på onsdag 24. januar 2024, klokken 14:53
Sitat fra: Elmo på onsdag 24. januar 2024, klokken 14:47Kan jo USB-lade den i bilen når du er på veg til hurtigladeren da ;)
Slik jeg forstod, var USB-tilkobling kun på prototypen/testeksemplarer, og vil ikke være tilgjengelig på sluttproduktet.
Da må du ta en ny titt.
Ledningen er bare på prototypen - ja.
Men han sier at adapteret (prod ver) kommer med USB-C for lading og firmware oppdateringer.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

RJK

Sitat fra: Elmo på onsdag 24. januar 2024, klokken 15:08
Sitat fra: RJK på onsdag 24. januar 2024, klokken 14:53
Sitat fra: Elmo på onsdag 24. januar 2024, klokken 14:47Kan jo USB-lade den i bilen når du er på veg til hurtigladeren da ;)
Slik jeg forstod, var USB-tilkobling kun på prototypen/testeksemplarer, og vil ikke være tilgjengelig på sluttproduktet.
Da må du ta en ny titt.
Ledningen er bare på prototypen - ja.
Men han sier at adapteret (prod ver) kommer med USB-C for lading og firmware oppdateringer.
Da velger jeg å stole på deg, er for lat til å gå inn å lete opp den sesjonen i videoen. ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vinterdekk

Sitat fra: Elmo på onsdag 24. januar 2024, klokken 14:47
Sitat fra: vinterdekk på mandag 22. januar 2024, klokken 14:44Ville kanskje vært bedre med engangsbatteri i adapteren, som man kan kjøpe overalt og ha i reserve i hanskerommet, istedenfor ladbart batteri?

Kan jo USB-lade den i bilen når du er på veg til hurtigladeren da ;)

Blir det ikke litt styr da? Om det er ledig chademo uttak der man ferdes så kan man ha adapter'et som reserveløsning, og reserveløsningen vil jo ikke virke om den er utladet.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Rævedilter

Eg skifter glatt TMXen ut med ein Leaf.....
Og har ein liten Landcruiser til å dra henger med utenom.

TB

Sitat fra: vinterdekk på onsdag 24. januar 2024, klokken 16:43
Sitat fra: Elmo på onsdag 24. januar 2024, klokken 14:47
Sitat fra: vinterdekk på mandag 22. januar 2024, klokken 14:44Ville kanskje vært bedre med engangsbatteri i adapteren, som man kan kjøpe overalt og ha i reserve i hanskerommet, istedenfor ladbart batteri?
Kan jo USB-lade den i bilen når du er på veg til hurtigladeren da ;)
Blir det ikke litt styr da? Om det er ledig chademo uttak der man ferdes så kan man ha adapter'et som reserveløsning, og reserveløsningen vil jo ikke virke om den er utladet.
I følge video kan adapter ligge en tid uten at batteri lades ut, ca 2 måneder var estimert i video.
Regner med så lenge som en enten bruker, eller lader adapter en gang i måneden skal batteriet være ladet opp.

Ref video, med tanke på prisen blir det en del som vil kjøpe og dele på / låne ut / leie ut adapter - dermed brukes det trolig ofte nok i praksis til at batteriet er ladet opp når en skal benytte det.

Om batteri er ladet ut vil det være enkelt å løse:
En nødlader til mobil, med USB C kabel mot batteripakke vil løse dette. Nå bruker alle mobiltelefonprodusenter USB C ladekontakt, så slike kabler skal være enkelt tilgjengelig, men står en der uten vil det være uheldig.

Så snart en kan starte opp adapter, og koble det til hurtiglader da vil lading levere strøm til selve adapter.
Årsaken til innebygget batteri er at adapter kan ikke "be om strøm" fra bil eller hurtiglader uten mikrokontrolleren fungerer.

Adapter trenger strøm for å komme i gang, på samme måten som tomt 12V batteri gjør en elbil ikke kan startes eller lades.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

vinterdekk

Sitat fra: TB på onsdag 24. januar 2024, klokken 21:19
Sitat fra: vinterdekk på onsdag 24. januar 2024, klokken 16:43
Sitat fra: Elmo på onsdag 24. januar 2024, klokken 14:47
Sitat fra: vinterdekk på mandag 22. januar 2024, klokken 14:44Ville kanskje vært bedre med engangsbatteri i adapteren, som man kan kjøpe overalt og ha i reserve i hanskerommet, istedenfor ladbart batteri?
Kan jo USB-lade den i bilen når du er på veg til hurtigladeren da ;)
Blir det ikke litt styr da? Om det er ledig chademo uttak der man ferdes så kan man ha adapter'et som reserveløsning, og reserveløsningen vil jo ikke virke om den er utladet.
I følge video kan adapter ligge en tid uten at batteri lades ut, ca 2 måneder var estimert i video.
Regner med så lenge som en enten bruker, eller lader adapter en gang i måneden skal batteriet være ladet opp.

Ref video, med tanke på prisen blir det en del som vil kjøpe og dele på / låne ut / leie ut adapter - dermed brukes det trolig ofte nok i praksis til at batteriet er ladet opp når en skal benytte det.

Om batteri er ladet ut vil det være enkelt å løse:
En nødlader til mobil, med USB C kabel mot batteripakke vil løse dette. Nå bruker alle mobiltelefonprodusenter USB C ladekontakt, så slike kabler skal være enkelt tilgjengelig, men står en der uten vil det være uheldig.

Så snart en kan starte opp adapter, og koble det til hurtiglader da vil lading levere strøm til selve adapter.
Årsaken til innebygget batteri er at adapter kan ikke "be om strøm" fra bil eller hurtiglader uten mikrokontrolleren fungerer.

Adapter trenger strøm for å komme i gang, på samme måten som tomt 12V batteri gjør en elbil ikke kan startes eller lades.
Ja det gir jo mening, men ett batteri som oppbevares i en bil har ikke gode kår med de store temperatursvingningene inne i bilen. Jeg har en powerbank med 12v starter og slike bør ikke ligge i bilen hele året har jeg skjønt. Kan naturligvis hende det er snakk om annen type batteri i adapteret som er tøffere.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Ingeniøren

Sitat fra: vinterdekk på onsdag 24. januar 2024, klokken 22:48
Sitat fra: TB på onsdag 24. januar 2024, klokken 21:19
Sitat fra: vinterdekk på onsdag 24. januar 2024, klokken 16:43
Sitat fra: Elmo på onsdag 24. januar 2024, klokken 14:47
Sitat fra: vinterdekk på mandag 22. januar 2024, klokken 14:44Ville kanskje vært bedre med engangsbatteri i adapteren, som man kan kjøpe overalt og ha i reserve i hanskerommet, istedenfor ladbart batteri?
Kan jo USB-lade den i bilen når du er på veg til hurtigladeren da ;)
Blir det ikke litt styr da? Om det er ledig chademo uttak der man ferdes så kan man ha adapter'et som reserveløsning, og reserveløsningen vil jo ikke virke om den er utladet.
I følge video kan adapter ligge en tid uten at batteri lades ut, ca 2 måneder var estimert i video.
Regner med så lenge som en enten bruker, eller lader adapter en gang i måneden skal batteriet være ladet opp.

Ref video, med tanke på prisen blir det en del som vil kjøpe og dele på / låne ut / leie ut adapter - dermed brukes det trolig ofte nok i praksis til at batteriet er ladet opp når en skal benytte det.

Om batteri er ladet ut vil det være enkelt å løse:
En nødlader til mobil, med USB C kabel mot batteripakke vil løse dette. Nå bruker alle mobiltelefonprodusenter USB C ladekontakt, så slike kabler skal være enkelt tilgjengelig, men står en der uten vil det være uheldig.

Så snart en kan starte opp adapter, og koble det til hurtiglader da vil lading levere strøm til selve adapter.
Årsaken til innebygget batteri er at adapter kan ikke "be om strøm" fra bil eller hurtiglader uten mikrokontrolleren fungerer.

Adapter trenger strøm for å komme i gang, på samme måten som tomt 12V batteri gjør en elbil ikke kan startes eller lades.
Ja det gir jo mening, men ett batteri som oppbevares i en bil har ikke gode kår med de store temperatursvingningene inne i bilen. Jeg har en powerbank med 12v starter og slike bør ikke ligge i bilen hele året har jeg skjønt. Kan naturligvis hende det er snakk om annen type batteri i adapteret som er tøffere.

Så hovedbatteriet burde ikke sittet i bilen... :)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

vinterdekk

På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA