Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Begynnelsen på slutten for Chademo?

Startet av automat, fredag 03. november 2017, klokken 21:30

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: RJK på tirsdag 26. september 2023, klokken 19:53Det gjør det forøvrig ikke med CCS heller. DC er DC, og går rett mot batteriet.

Men pluggen for CCS er jo "kombinert" med Type2, så bilen må jo vite via styresignaler om laderen/Strømboksen sender DC eller AC-strøm. På samme måte som den gjør når det lades via ChaDeMo-pluggen.

Men selv med DC, så vil bil og ladestasjon kommunisere seg i mellom for å fortelle hvor mye strøm laderen kan gi, og bilen svarer med hvor mye den kan motta. Og denne "samtalen" går mellom lader og bilens BMS.

Og det er jo dette som er den "vanskelige" delen. Og siden pluggene sitter fysisk forskjellig, må det kanskje gjennom et eget kretskort som kobler dette rett mellom CCS-kontakten og slik det var koblet til via ChaDeMo..

Jeg skrev Chademo fordi det er det Leaf har.

Ellers så bruker Chademo CAN bus (som er en serie protokoll med mye bitflipping), mens CCS bruker en variant av HomePlug som jo er Ethernet basert.

Så veldig forskjellige protokoller som krever software imellom for å interface. Altså ikke bare fysisk og elektriske forskjeller.

Men de kan jo bare spørre Tesla, Model S og X snakket jo opprinnelig over CAN bus  og Tesla laget adapter til CCS.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 26. september 2023, klokken 20:03
Sitat fra: RJK på tirsdag 26. september 2023, klokken 19:53Det gjør det forøvrig ikke med CCS heller. DC er DC, og går rett mot batteriet.

Men pluggen for CCS er jo "kombinert" med Type2, så bilen må jo vite via styresignaler om laderen/Strømboksen sender DC eller AC-strøm. På samme måte som den gjør når det lades via ChaDeMo-pluggen.

Men selv med DC, så vil bil og ladestasjon kommunisere seg i mellom for å fortelle hvor mye strøm laderen kan gi, og bilen svarer med hvor mye den kan motta. Og denne "samtalen" går mellom lader og bilens BMS.

Og det er jo dette som er den "vanskelige" delen. Og siden pluggene sitter fysisk forskjellig, må det kanskje gjennom et eget kretskort som kobler dette rett mellom CCS-kontakten og slik det var koblet til via ChaDeMo..

Jeg skrev Chademo fordi det er det Leaf har.

Ellers så bruker Chademo CAN bus (som er en serie protokoll med mye bitflipping), mens CCS bruker en variant av HomePlug som jo er Ethernet basert.

Så veldig forskjellige protokoller som krever software imellom for å interface. Altså ikke bare fysisk og elektriske forskjeller.

Men de kan jo bare spørre Tesla, Model S og X snakket jo opprinnelig over CAN bus  og Tesla laget adapter til CCS.
Ja, vi er fullstendig enig om at det er forskjellige protokoller, og også enig i at dette er løsbart da Tesla har vist at det går helt fint an. De la jo og inn litt ekstra HW for å få denne til.

Håper som sagt at Nissan kommer med en løsning, selv om jeg jo egentlig tror de gir beng. Måtte i tilfelle vært om Europa/EU velger å skjerpe kravene og si at kun at CCS, og kun det skal være på nye ladestasjoner.

Men det tror jeg ikke skjer, det heller. Må være ladebransjen selv som sier at de ikke lengre vil støtte ChaDeMo. Selv om det sitter langt inne, så er det dette jeg har størst tro at vil skje.

Men det vil nok ta noe tid før de gir standarden "dødsstøtet". Men etterhvert kommer dagen da man sier man ikke vil bygge dette på nye ladestasjoner, og senere at de oppgraderer stasjoner/"ladepumper" med bare CCS-stikk.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Moggen

Nå er det kun noen eldre modeller med litet batteri og langsam hurtiglading som går på chademo. Det er nok ikke akkurat mange som gir seg ut på langtur med iMiev eller Leaf, og de som gjør det er nok herdet folk som nyter ladestoppene.

TB

Ser ut som det er laget en løsning for å bygge om Leaf til CCS:

Firma i Nederland, Muxsan Coorperatie har laget en løsning. Koster € 3 490, for enfase. Tilbyr også trefase løsning og utvidet batteri. Usikker om utvidet batteri vil bli godkjent i Norge?

https://www.muxsan.com/English/products.html
SitatThe CCS port will replace your AC charging port (type 1 for Leafs 2011-2017, type 2 for Leafs 2018-). If your car had a type 1 port, you will receive a type 1 to type 2 adapter so you can continue using your original charging cables. Because of space constraints, on the Nissan Leaf the CCS port is rotated 90 degrees. The port is in the upright position on the e-NV200. The connector orientation does not impact the watertightness or performance of either AC or CCS connectors. You will also keep your CHAdeMO port as a fallback option.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

RJK

Sitat fra: TB på tirsdag 26. september 2023, klokken 21:45Ser ut som det er laget en løsning for å bygge om Leaf til CCS:

Firma i Nederland, Muxsan Coorperatie har laget en løsning. Koster € 3 490, for enfase. Tilbyr også trefase løsning og utvidet batteri. Usikker om utvidet batteri vil bli godkjent i Norge?

https://www.muxsan.com/English/products.html
SitatThe CCS port will replace your AC charging port (type 1 for Leafs 2011-2017, type 2 for Leafs 2018-). If your car had a type 1 port, you will receive a type 1 to type 2 adapter so you can continue using your original charging cables. Because of space constraints, on the Nissan Leaf the CCS port is rotated 90 degrees. The port is in the upright position on the e-NV200. The connector orientation does not impact the watertightness or performance of either AC or CCS connectors. You will also keep your CHAdeMO port as a fallback option.

Vet de har holdt på med dette en en stund, så ikke overrasket av at de har en løsning nå. Men prisen er jo spinnvill.

Dette mener jeg kun er interessant om man i tillegg vurderer å oppgradere til nytt og større batteri samtidig. Mulig man kan få en liten rabatt om de likevel har bilen inne for dette.

Tenker NIssan vil kunne tilby dette langt billigere da de kan fordele kostnaden på langt flere biler, og de slipper å jobbe rundt sine egne sperringer, samt at de da kunne gjort endringen mer permanent for en ny Leaf-variant i tilfelle de går tilbake på planene om å fase den ut, slik @Gazer75 antyder over.

Sitat fra: Gazer75 på tirsdag 26. september 2023, klokken 05:43Kan ikkje byggje om Leaf slik den er i dag. For mykje av elektronikken er basert på Chademo. Hadde det vore enkelt så hadde dei nok bytta på nyaste utgåva.
Neste Leaf om 2-3 år vil få CCS sidan den er konstruert for dette frå starten.
Ja, det hadde vært noe om det kom en ny Leaf 3.0, med CCS.

OM den i tillegg hadde fått varmepumpe og aktiv kjøling/oppvarming av batteriet i samme slengen. Da hadde den kunne leve lenge, og solgt i bøtter og spann. Med mindre de priser seg vekk i samme slengen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

TB

Sitat fra: RJK på tirsdag 26. september 2023, klokken 22:02Vet de har holdt på med dette en en stund, så ikke overrasket av at de har en løsning nå. Men prisen er jo spinnvill.

Dette mener jeg kun er interessant om man i tillegg vurderer å oppgradere til nytt og større batteri samtidig. Mulig man kan få en liten rabatt om de likevel har bilen inne for dette.
Dyrt nok, men trolig mye arbeid å finne ut av dette, så ikke rart det koster en del. Det er litt rabatt å hente, de har en fin konfigurator på nettsiden som viser de ulike kombinasjoner.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Orbit

Da har det kommet et Chademo til CCS adapter som ser ut til å fungere. Prisen er høy (rundt 1000 USD).

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

automat

Det er jo en veldig god nyhet for Chademo-biler.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

RJK

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

TB

#369
Sitat fra: RJK på søndag 21. januar 2024, klokken 22:56Det er jo en veldig god nyhet for Chademo-biler.

Enig, men den er jo gigantisk. ;)
I video vises det den er ikke så stor, bilde er ikke helt riktig, ved at CCS pluggen også ser ut som en del av adapter.
Men, noe størrelse blir det på det.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

RJK

#370
Sitat fra: TB på mandag 22. januar 2024, klokken 12:27
Sitat fra: RJK på søndag 21. januar 2024, klokken 22:56Det er jo en veldig god nyhet for Chademo-biler.
Enig, men den er jo gigantisk. ;)
I video vises det den er ikke så stor, bilde er ikke helt riktig, ved at CCS pluggen også ser ut som en del av adapter.
Men, noe størrelse blir det på det.
[/quote]
Har selvsagt tatt hensyn til at den gigantiske CC2-pluggen er med i det bildet der, som gjør at det ser enormt ut.

Fant den forresten til en langt snillere pris på ca 3352,- inkludert MVA men tipper frakt kommer i tillegg, som vel skulle gjøre det enda mer attraktivt.Kanskje til og med attraktivt for en norsk forhandler å ta inn til en slik pris.

https://no.rs-online.com/web/p/ev-charging-connectors/1741913

Dette ble miss, så ikke i entusiasmen at dette bare var et CCS2-støpsel til å sette på en ladekabel.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Orbit

Sitat fra: RJK på mandag 22. januar 2024, klokken 12:51Fant den forresten til en langt snillere pris på ca 3352,- inkludert MVA men tipper frakt kommer i tillegg, som vel skulle gjøre det enda mer attraktivt.Kanskje til og med attraktivt for en norsk forhandler å ta inn til en slik pris.

https://no.rs-online.com/web/p/ev-charging-connectors/1741913
Den linken er vel kun et CCS2-støpsel....
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

RJK

Sitat fra: Orbit på mandag 22. januar 2024, klokken 13:43
Sitat fra: RJK på mandag 22. januar 2024, klokken 12:51Fant den forresten til en langt snillere pris på ca 3352,- inkludert MVA men tipper frakt kommer i tillegg, som vel skulle gjøre det enda mer attraktivt.Kanskje til og med attraktivt for en norsk forhandler å ta inn til en slik pris.

https://no.rs-online.com/web/p/ev-charging-connectors/1741913
Den linken er vel kun et CCS2-støpsel....
Fasan, det har du rett i!

Ja, det var en bommert!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Håvar

ChaDeMo har låsing i plugg og CCS har låsing bil, så ChaDeMo->CCS går greit siden bil og ChaDeMo-lader har lås
CCS->ChaDeMo, da må adapteret inneholde 2*låsemekanismer pluss batteri for å drifte disse.
ChaDeMo: såvidt jeg har forstått er det bil som starter opp kommunikasjon og bilen spenningssetter systemet, og deretter matcher lader spenningen før sesjonen er i gang.
Sånn jeg har skjønt det så setter ikke CCS spenning til lader uten at lader har initiert, altså motsatt.
Derfor må en CCS->ChaDeMo også kunne initiere dette. Disse funksjonene til sammen er vel nødt til å gi en stor kladeis av en adapter for å lade en ChaDeMo-bil på CCS-lader.


Mechanical locking. For DC, you must have positive locking to prevent the connector being unplugged mid-charge. CHAdeMO has this in the plug, CCS has it in the car. Hence Tesla's adapter is easy in this respect - they already have a lock in the car, and the CHAdeMO plug provides a lock on the other side of the adapter, so the adapter doesn't need to do any locking. A CHAdeMO(car) to CCS(charger) adapter would need to provide two mechanical locks interlocked to the control protocol.

Voltage sequencing. Things need to be organized so that when contactors close to connect the charger to the battery the voltage on both sides is the same to avoid a sudden surge of current (potentially welding the contactor and at least wearing it out) when it closes. CHAdeMO and CCS do this in a different order - IIRC, CHAdeMO makes the battery voltage appear on the connector first and the charger observes that before matching its output; CCS expects the charger to output a matching voltage before closing the vehicle contactor. Tesla's adapter has to provide a circuit to generate 400V within the adapter to get the charger to start up.

Power for the adapter's internal electronics. CHAdeMO provides 12V power from the charger to the car with a useful amount of current - so an adapter can use that to power its internal electronics (and any solenoid locks etc.). An adapter in the other direction (CCS charger) has almost no power available on the connector until the protocol has advanced to the point that the battery voltage is available. Such an adapter would probably have to have its own internal battery (and then what do you do if it goes flat?).
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Orbit

Mye av størrelsen kommer av at det trengs to kontaktorer som kan tåle noen hundre ampere for å koble sammen +/- mellom CCS og Chademo - de er ikke små. Selve elektronikken tar ikke så mye plass, ei heller batteriet som trengs for å drive denne. Men det er jo litt sært at en må huske på å lade opp adapteret før bruk for å kunne lade bilen!
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA