Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Begynnelsen på slutten for Chademo?

Startet av automat, fredag 03. november 2017, klokken 21:30

« forrige - neste »

Panduck

Sitat fra: Ellemelle på søndag 07. november 2021, klokken 12:01
Det er jo litt rart at det finnes en EU forordning som krever at alle nye hurtigladere skal ha CCS-grensesnitt, men ingen forordning som sier at nye biler skal ha det?

Det finnes EU-regler som sier at ladestasjoner skal være åpne for alle, noe Tesla ikke bryr seg om uten at det ser ut til å få konsekvenser. Så man kan lure på hva poenget med slike regler er.

turfsurf

Sitat fra: Panduck på søndag 07. november 2021, klokken 12:52
Det finnes EU-regler som sier at ladestasjoner skal være åpne for alle, noe Tesla ikke bryr seg om uten at det ser ut til å få konsekvenser. Så man kan lure på hva poenget med slike regler er.
Nei, det finnes ingen slik regel. Det er ett direktiv som sier at alle offentlig tilgjengelige ladestasjoner skal være tilgjengelig for alle på en ikke-diskrimenerende måte (f.eks pris, noe som har vært omdiskutert med Ionity frem til de kom med abonnement), og om jeg ikke husker feil skal minst halvparten av stolpene være CCS.

Direktivet må og iverksettes med lov i de enkelte landene. F.eks Tyskland har gjort det for lenge siden (2018?), og Tesla omgikk det lett med bom som krever kode, og koden får man som Tesla sjåfør på kartet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ellemelle

Sitat fra: turfsurf på søndag 07. november 2021, klokken 13:55
F.eks Tyskland har gjort det for lenge siden (2018?), og Tesla omgikk det lett med bom som krever kode, og koden får man som Tesla sjåfør på kartet.
Jeg tror Tyskland trakk tilbake den loven.
Det var bare en veldig kort periode de plasserte laderne bak en bom, alle nye SuC i Tyskland er uten bom.

turfsurf

Sitat fra: Ellemelle på søndag 07. november 2021, klokken 16:21
Jeg tror Tyskland trakk tilbake den loven.
Det var bare en veldig kort periode de plasserte laderne bak en bom, alle nye SuC i Tyskland er uten bom.
Ja, de måtte vel det da Ionity lanserte uten å følge den samme loven...

Men poenget står, det er ikke noe direktiv som sier at ladestasjoner skal være tilgjengelig for alle. Interessante
punkter fra direktivet:

Sitat
4.   Member States shall ensure that normal power recharging points for electric vehicles, excluding wireless or inductive units, deployed or renewed as from 18 November 2017, comply at least with the technical specifications set out in point 1.1 of Annex II and with specific safety requirements in force at national level.

8.   Member States shall ensure that operators of recharging points accessible to the public are free to purchase electricity from any Union electricity supplier, subject to the supplier's agreement. The operators of recharging points shall be allowed to provide electric vehicle recharging services to customers on a contractual basis, including in the name and on behalf of other service providers.

9.   All recharging points accessible to the public shall also provide for the possibility for electric vehicle users to recharge on an ad hoc basis without entering into a contract with the electricity supplier or operator concerned.

10.   Member States shall ensure that prices charged by the operators of recharging points accessible to the public are reasonable, easily and clearly comparable, transparent and non-discriminatory.


Tatt fra:

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/HTML/?uri=CELEX:32014L0094&from=EN

Det er og pålagt at alle ladepunkt skal ha minimum 1 CCS tilkobling.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Margrotte

På Mortensrud har de erstattet alle unntatt to ladere med CSS, og sist jeg var innom var det lang kø fordi den ene Chademo laderen var i ustand. Da lurte jeg på om jeg må kjøpe ny bil..!

automat

Nå er det 5 år siden denne tråden ble startet. Bakgrunnen var etableringen av Ionity, uten Chademo. Mye har jo skjedd med hurtiglading siden da, men ikke så mye i Chademos retning.

Det mest overraskende er vel at Nissan de siste årene har pushet, og fortsatt pusher så mange Leaf med Chademo. Lurer på hvordan hurtigladersituasjonen blir for de bilene når det har gått 5 nye år.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Svk

får ny leaf på nyåret.savner egentlig mest tilgang til sakteladere når man er rundt om.lånte leaf ei helg før kjøp. var på en liten tur. hadde planer om å saktelade 2 ganger. men de på hotellet var tatt bort og i kongeparken var alle ute av drift.måtte stå i hurtiglade kø. hadde sluppet det om saktelading var mulig. ser det monteres nye chademo fortsatt. ref tråden på forumet her. så tror det skal gå greit.  men uansett, hvorfor ikke ha CSS på leaf? ingen andre bruker jo dette lenger...

geear

Syns trenden er veldig redusert fokus på destinasjonslading (både stikkontakter og type 2) nå som elbilene har mye lenger rekkevidde, opplever at selv steder som har tilbudt dette har fjernet muligheten (sikkert mye administrasjon rundt det, pluss høye strømpriser), og da er det hjemmelading og CCS som teller. Hadde aldri kjøpt en ny chademo-bil i dag.

Svk

Kunne tenkt meg CCS og 100Kw lading.
Men da måtte jeg laggt på en del tusen,
Med leaf,så får jeg også noe som er velprøvd å som fungerer..

automat

Sitat fra: Svk på onsdag 28. desember 2022, klokken 18:57
Kunne tenkt meg CCS og 100Kw lading.
Men da måtte jeg laggt på en del tusen,
Med leaf,så får jeg også noe som er velprøvd å som fungerer..

Men det blir et usikkerhetsmoment hvor godt hurtiglading fungerer etter noen år.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Svk

sett litt på "gamle" ioniq. noen få lager biler å få tak i. mindre bagasjerom. ellers må en en del høyere opp i pris.
ioniq 5 hadde jo vært perfekt. men koster jo det doble nesten. sjelden jeg kjører så langt. så kommer til å sakte lade 99% av tiden. blir nok ikke noe stort problem. kommer til å beholde min gamle slitne bensinbil også.
men er ofte inne på tanken. hvorfor ikke klaske 500.000 på bordet å få noe som er up to date...

Panduck

Sitat fra: geear på onsdag 28. desember 2022, klokken 13:54
Syns trenden er veldig redusert fokus på destinasjonslading

Trodde det var reguleringer som pålegger plassering av type2 ladere på nye p-plasser?

Uansett dumt at det er så få, har opplevd flere ganger å måtte bruke tid på hurtiglading som jeg ikke hadde trengt dersom stedet jeg sto parkert hadde destinasjonslading. Nå som flere og flere biler får 22kW lading må jo dette bli mer og mer attraktivt.

Svk

#342
kunne vært greit å satset litt på dette også. her lokalt er det lite på butikker etc. ingenting er bedre enn å lade mens man sover på hotell, er i en park el.

men hvordan er det rundt om?
var i kongeparken i høst, mange ladere. alle døde.
Trodde Ikea forus hadde ladere? ingen der heller. står jo fort der 1 time og 2...hotell på bryne, der var de tatt bort. men var parkeringhus like ved med 2 ladere.men låste porten kl 23. så da må man betale selv når en ikke lader om en ikke får bilen ut før 23. gratis parkering på hotellet.

Svk

Etter flere søvnløse netter så er Leafen avbestilt. Da blir det CCS,større batteri,raskere lading.. Atto3

Panduck

Sitat fra: Svk på onsdag 04. januar 2023, klokken 09:00
Etter flere søvnløse netter så er Leafen avbestilt. Da blir det CCS,større batteri,raskere lading.. Atto3

annet en  ekstremt lav nyttelast, virker det som en flott bil! LEAF  er jo ikke nyttelastvinner heller, så det blir ikke dårligere :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA