Europeisk lynladenettverk

Startet av Orbit, man 30. okt 2017, kl. 18:56

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Panduck på tir 13. feb 2018, kl. 10:43
Kunne ikke Tesla gjøre det på samme måte? Billig for Tesla, så dyrt for andre at de heller kjører et annet sted?

I direktivet - og det opprinnelige tyske lovforslaget - heter det seg at prisen skal være "ikke diskriminerende". Så nei, Tesla kan ikke ta forskjellige priser basert på om man lader med CCS istedet for Tela-DC-mid, om dette altså ikke er endret i den loven som tydeligvis har blitt vedtatt. Det var om jeg ikke husker feil også ett krav om at prisen skulle være "rimelig", så å ta grov overpris på tjenesten skulle også være forbudt. Dette (i tillegg til andre detaljer) er nettopp en slik avklaring som jeg etterlyste over her om hvilke evnt. forskjeller som er mellom hva som ble vedtatt vs. det lovforslaget som ble avvist.
Model S 85D

fredag

Sitat fra: THE på man 12. feb 2018, kl. 08:35
Det behøver vel heller ikke være slik at Tesla må ha ett CCS-uttak per Tesla Supercharging uttak?

Jo.

CCS med Combo2 på hver stolpe er obligatorisk, og så kan andre typer hurtigladeprotokoller tilbys i tillegg hvis ønskelig.

SitatArticle 4

Electricity supply for transport

4. [...] Member States shall ensure that high power recharging points for electric vehicles, excluding wireless or inductive units, deployed or renewed as from 18 November 2017, comply at least with the technical specifications set out in point 1.2 of Annex II.

SitatANNEX II

TECHNICAL SPECIFICATIONS   

1.2.
High power recharging points for motor vehicles
[...] Direct current (DC) high power recharging points for electric vehicles shall be equipped, for interoperability purposes, at least with connectors of the combined charging system 'Combo 2' as described in standard EN 62196-3.

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/HTML/?uri=CELEX:32014L0094&from=EN
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Amoss

Sitat fra: fredag på tir 13. feb 2018, kl. 20:09
Jo.

CCS med Combo2 på hver stolpe er obligatorisk, og så kan andre typer hurtigladeprotokoller tilbys i tillegg hvis ønskelig.

Merk at teksten det her vises til er *EU-direktivet*, ikke en lovtekst i noe europeisk land. Teksten i lovene i de forskjellige land som implementerer direktivet vil kunne avvike noe - noen ganger ganske mye - i fra hva som står i det direktivet det skal implementere.

Derfor jeg har etterlyst om noen har noe informasjon om hvilken lovtekst som ble vedtatt i Tyskland - og evnt. i andre land som nå altså skal ha implementert dette direktivet. Den opprinnelige lovteksten som ble avvist i Tyskland mener jeg at var svært bokstavtro mot direktivet. Siden dette altså i sin tid ble avvist regner jeg med at det som ble vedtatt inneholder noen oppmykninger i forhold til direktivteksten.
Model S 85D

Carl Anton Stenling

Sitat fra: Amoss på tir 13. feb 2018, kl. 23:55
Derfor jeg har etterlyst om noen har noe informasjon om hvilken lovtekst som ble vedtatt i Tyskland - og evnt. i andre land som nå altså skal ha implementert dette direktivet.

Implementeringen for Tyskland er omtalt her (tysk tekst): https://de.wikipedia.org/wiki/Lades%C3%A4ulenverordnung

Ser ut til at de har beholdt regelen om at hvert enkelt hurtigladepunkt skal ha CCS tilkobling og det skal være ikke-diskriminerende tilgang.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Amoss

Sitat fra: Carl Anton Stenling på ons 14. feb 2018, kl. 17:46
Implementeringen for Tyskland er omtalt her (tysk tekst): https://de.wikipedia.org/wiki/Lades%C3%A4ulenverordnung

Ser ut til at de har beholdt regelen om at hvert enkelt hurtigladepunkt skal ha CCS tilkobling og det skal være ikke-diskriminerende tilgang.

Takker :) 

Ser ut som om de tidligere rapportene om at loven ble avvist var en overdrivelse - den ble bare utsatt noen måneder, og så vedtatt uten nevneverdige endringer så vidt jeg kan tolke dette på :/

Men ingen som har noen oversikt over tilsvarende lovverk i andre EU-/EØS-land utover Tyskland og Spania?  Fristen var jo 18 November 2017, så vi burde alle ha ett tilsvarende lovverk på plass nå?
Model S 85D

geear

Tyskerne har noen desperate forsøk på å stoppe Tesla, både med maksprisen som ikke akkurat er rund, og treffer akkurat Model S og opp, og dette ladesurret.

Carl Anton Stenling

Å tvinge frem ladestandarder og generell tilgang til lading tror jeg ikke bare handler om proteksjonisme. Det er en del av veien fremover for renere teknologi. Vi kan ikke ha en situasjon hvor bilmerkene sitter på egne ladenettverk som motarbeider hverandre, mens kundene må ta ulempene.
Tilgang til strømnettet og gode plasseringer for hurtigladestasjoner er knapphetsgoder som tilsier at man regulerer dette området til forbrukernes beste.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Amoss

Sitat fra: JorgenM på tir 06. feb 2018, kl. 22:37
Kart over Ionity-plasseringene her:
http://www.side3.no/motor/frste-glimt-av-ionitys-ladenettverk-i-norge/3423413411.html

Vet ikke om det er nøyaktig eller bare spredd på måfå.

Ser i alle fall ut som om de er i gang med prosessen for å bygge en ladestasjon på Cirkle K i Lillesand, og Tesla skal vist også være igang med en prosess for å bygge en supercharger på samme sted:
http://innsyn.lillesand.kommune.no/innsyn6/wfinnsyn.ashx?response=arkivsak_detaljer&arkivsakid=2018000072&;
Model S 85D

Amoss

Sitat fra: Amoss på fre 23. feb 2018, kl. 16:07
.... og Tesla skal vist også være igang med en prosess for å bygge en supercharger på samme sted:

Ja, når jeg nå titter på kartet litt nøyere så kan det nesten se ut som om de får mange lokalisasjoner svært nært hverandre om de ikke blir samlokaliserte.

Ser man fra Lillesand og oppover så kan prikkene peke på Bygland, Porsgrunn, Vinje (eller Hovden), Røldal (planlagt supercharger), Lier, Nebbenes, Lillehammer, Dombås, Berkåk, Stjørdal og Grong, men deretter ser det ut som om disse planlegger tettere ladere enn Tesla videre nordover.

Om de ikke samlokaliseres i samarbeid med Tesla så er det nok ikke helt utenkelig at de har tjutittet på superladenettverkskartet for se hvor det er lurt å plassere laderne sine.
Model S 85D

Siggen

Sitat fra: Amoss på fre 23. feb 2018, kl. 17:03

Om de ikke samlokaliseres i samarbeid med Tesla så er det nok ikke helt utenkelig at de har tjutittet på superladenettverkskartet for se hvor det er lurt å plassere laderne sine.

Det er jo forsåvidt logisk. Med så høye laster i distribusjonsnettet med høy samtidighet på utfartsdager så må man være nær første avgang fra transformatorstasjonen. Vanskelig å få en sterk radial langt ute selv om nettet er masket godt.

JorgenM

Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (2 solgt) - Peugeot e-208 LCI '24 (lev. august 2024)

THE

Ser at noen har søkt om å sette opp "lynladere" for elbil i Aurland.

Så vidt jeg klarer å se fra Ionity sitt kart over planlagte ladere, så er det ikke dem. Mulig Clever/e-on? Har ikke bestilt innsyn eller sett i postjournalen til kommunen, men det kan jo evt. de som er spesielt interessert gjøre.

Lurer på hvorfor de har planlagt Nyheim/Aurland i stedet for Håbakken Lærdal som lokasjon egentlig?
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Magnus Hansen

Sitat fra: Amoss på ons 14. feb 2018, kl. 18:35
Ser ut som om de tidligere rapportene om at loven ble avvist var en overdrivelse - den ble bare utsatt noen måneder, og så vedtatt uten nevneverdige endringer så vidt jeg kan tolke dette på :/

Men ingen som har noen oversikt over tilsvarende lovverk i andre EU-/EØS-land utover Tyskland og Spania?  Fristen var jo 18 November 2017, så vi burde alle ha ett tilsvarende lovverk på plass nå?

Utenom Tyskland, så fortsetter Tesla å åpne nye ladestasjoner uten CCS. Så tydeligvis er ikke dette implementert ennå. Må si jeg er nysgjerrig på hvordan Tesla skal løse dette i praksis. Fordelen for Tesla er at det bare gjelder nye stasjoner, så de kan vurdere utformingen. Men det kan uansett bli dårlig stemning blant Teslaeiere som plutselig må begynne å dele plassen med andre elbiler. Motsatt, nå som CCS blir standarden i Europa, så burde jo Tesla også legge til CCS i sine biler. Det spekuleres i om Europaversjonen av Model 3 vil få dette. Vi får se.

EDIT: Ser det står i en annen tråd på dette forumet at Tesla har åpnet nye stasjoner i Tyskland hvor området er sperret av og at man må inn en port. Dermed er det ikke lenger offentlig... Spørs vel om det trikset blir populært mottatt.

https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=38623.0

Rollep

Porsche says the cost of charging its EVs will be similar to refueling with gas

https://www.gearbrain.com/porsche-mission-e-charging-costs-2549314338.html

Får håpe dette ikke blir prissettingen i det Europeiske lynladenettverket. Da ser jeg ikke noen som helst grunn for å bytte ut min 911 med Mission E. Da beholder jeg heller fordelene og gleden av å kjøre sportsbil med en fantastisk fin B6 motor  :)

Amoss

Sitat fra: Rollep på fre 23. mar 2018, kl. 12:11
Porsche says the cost of charging its EVs will be similar to refueling with gas
Vel, burde igrunnen ikke overraske noen at de velger den prismodellen så lenge de som setter opp disse ladestasjonene heller ønsker å selge fossilbiler enn elbiler...  At strategien lykkes viste du jo med all tydelighet:
Da ser jeg ikke noen som helst grunn for å bytte ut min 911 med Mission E. Da beholder jeg heller fordelene og gleden av å kjøre sportsbil med en fantastisk fin B6 motor  :)

Får håpe dette ikke blir prissettingen i det Europeiske lynladenettverket.
Akkurat dette er uklart. De snakker hele tiden om "Porsche ladere", og skriver også:
SitatPorsche will install 800-volt electric car chargers at its dealerships, eventually capable of delivering 400km (250 miles) of range in 15 minutes. On top of this, a joint venture between Porsche, BMW, Rolls-Royce, Mini, Audi, Volkswagen, Daimler and Ford, called Ionity, will see 400 charging stations installed across Europe by 2020.

Så de eneste egentlige "Porsche ladere" blir de på Porschebutikkene. Alle andre blir Ionity, og de bruker tydeligvis de samme ladestasjonene. Så jeg gjetter egentlig at de her mener hele Ionity nettverket, og at strengt talt blir alle laderne en del av dette nettverket, selv de som finansieres/settes opp av Porsche alene ved sine forhandlere.

Men, det finner vi nok ut av etterhvert :)
Model S 85D

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA