Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

SC i Tyskland: Bygger de ut nettverket videre nå?

Startet av Jejl, søndag 11. mars 2018, klokken 22:11

« forrige - neste »

Jejl

Ser de har åpnet en ny sc i Tyskland i går, etter et opphold på nesten 2 år.
Det var vel et eller annet med hvordan Tyskland tolket en lov innen EU eller hva det var, som gjorde at byggingen av sc stoppet opp. Er de igang igjen nå med videre utbygging?

Knut Røe

De bygger nye stasjoner nå, men setter opp bommer for å komme inn på de. Dermed omgår de kravet om å utstyre de med CCS.

fonberg

Sitat fra: tiger`n på søndag 11. mars 2018, klokken 22:48
De bygger nye stasjoner nå, men setter opp bommer for å komme inn på de. Dermed omgår de kravet om å utstyre de med CCS.

Hvordan får man åpnet bommene? Kamera som gjenkjenner Teslaer?
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Amoss

Sitat fra: fonberg på søndag 11. mars 2018, klokken 23:24
Hvordan får man åpnet bommene? Kamera som gjenkjenner Teslaer?

Skal vist være en kode man må taste for å slippe inn. Regner med at den vises sammen med info om superladeren på skjermen i bilen.
Model S 85D

Ellemelle

Denne nye plassen er jo en historie for seg selv også da.
Et enormt område med gamle nedlagte sykehusbygninger, som dratt rett ut av en skrekkfilm.

Spørs om man vil lade der om natten :-)

geear

Kjekt å høre at de har funnet en løsning!

Tipper myndighetene i Tyskland gjør hva de kan for å stoppe dette også når de får nyss i det.

Mafia.

Rollep

Sitat fra: Knut Røe på søndag 11. mars 2018, klokken 22:48
De bygger nye stasjoner nå, men setter opp bommer for å komme inn på de. Dermed omgår de kravet om å utstyre de med CCS.
Det vil nok ikke vare lenge, EU gir seg ikke så enkelt  :D
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

mariowing

Sitat fra: gr på mandag 12. mars 2018, klokken 09:08
Kjekt å høre at de har funnet en løsning!

Tipper myndighetene i Tyskland gjør hva de kan for å stoppe dette også når de får nyss i det.

Mafia.

Lukket system med bom kun tilgjengelig for egne kunder vs fritt tilgjengelige ladere for alle som vil betale. Tror du blander sammen hvem som er mafia her ;-)
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

jkirkebo

Sitat fra: mariowing på mandag 09. april 2018, klokken 19:51
Lukket system med bom kun tilgjengelig for egne kunder vs fritt tilgjengelige ladere for alle som vil betale. Tror du blander sammen hvem som er mafia her ;-)

Tja. Lukkede systemer kun for kunder er ganske vanlig ellers, uten drop-in mulighet. Mange treningssentre er slik, for eksempel. Div. klubber, osv.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

mariowing

Sitat fra: jkirkebo på mandag 09. april 2018, klokken 20:54
Sitat fra: mariowing på mandag 09. april 2018, klokken 19:51
Lukket system med bom kun tilgjengelig for egne kunder vs fritt tilgjengelige ladere for alle som vil betale. Tror du blander sammen hvem som er mafia her ;-)

Tja. Lukkede systemer kun for kunder er ganske vanlig ellers, uten drop-in mulighet. Mange treningssentre er slik, for eksempel. Div. klubber, osv.

Helt klart vanlig men ikke nødvendigvis det mest forbrukervennlige systemet. Mafia er også vanlig mange steder, men ikke nødvendigvis en god løsning av den grunn.

Tenk deg for eksempel bonusprogram for fly; du trenger ikke være med men du kan hvis du vil. Er du ikke med får du fortsatt lov til å fly, du må bare betale litt mer.

Tesla har en høy inngangspris for sitt system; du må pr i dag betale minst 620 000 for å delta. Treningssenteret ligger vel ofte mellom 249 og 600 pr måned som er litt mindre
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

geear

Sitat fra: mariowing på mandag 09. april 2018, klokken 19:51
Lukket system med bom kun tilgjengelig for egne kunder vs fritt tilgjengelige ladere for alle som vil betale. Tror du blander sammen hvem som er mafia her ;-)
Det er en måte å se det på. En annen er at Tesla har bygget ut SuC-er i seks år, og levert flere titalls tusen biler i Europa som trenger et ladenettverk, og så kommer noen mange år etterpå og innfører et krav som skal hindre Tesla å tilby kundene sine det de har solgt de - eller pålegge de samme kundene kostnader på lading (de får ikke differensiere pris) - når de først har kjøpt biler med lading inkludert.

Jeg er i utgangspunktet alltid for industristandarder, men her var Tesla tidlig ute, gikk for en ladeløsning, og så skal de bli rævkjørt i ettertid. Det hadde gått an for Tyskerne å inngå et kompromiss hvor man ikke krevde samme pris, antall ladere etc., og fått Tesla med på laget med å plassere noen CCS-ladere på alle Tesla SuC-er, slik man har gjort noen steder i Norge, i stedet for å skyve de helt ut i kulden og lage et helvete for de. Men; tyske bilprodusenter, med STOR påvirkningskraft på myndighetene, har vært ute etter Tesla fra det øyeblikket at de skjønte at dette var en seriøs utfordrer. Bilindustrien er hjørnesteinen bak hele Tyskland, MANGE millioner er direkte eller indirekte betalt av bilindustrien.

oto

#11
Et interessant stk. info i diskusjonen om Teslas eventuelle ansvar for å tilby andre biler tilgang til sine ladere er at Tesla faktisk gikk ut og inviterte andre bilprodusenter til dette for flere år siden, under betingelsen at deltagende produsenter bidro økonomisk, samt ble med på Teslas modell om ikke å ta betalt per lading. Men etter hva jeg kan se, var ingen andre bilprodusenter interessert.
Se f.eks. denne artikkelen fra 2014:
https://www.engadget.com/2014/06/09/tesla-to-share-supercharger-patents/
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

MrBacardi

Sitat fra: oto på torsdag 12. april 2018, klokken 15:30
Et interessant stk. info i diskusjonen om Teslas eventuelle ansvar for å tilby andre biler tilgang til sine ladere er at Tesla faktisk gikk ut og inviterte andre bilprodusenter til dette for flere år siden, under betingelsen at deltagende produsenter bidro økonomisk, samt ble med på Teslas modell om ikke å ta betalt per lading. Men etter hva jeg kan se, var ingen andre bilprodusenter interessert.
Se f.eks. denne artikkelen fra 2014:
https://www.engadget.com/2014/06/09/tesla-to-share-supercharger-patents/

SitatFirst they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.

- Mahatma Gandhi
MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA