Europeisk lynladenettverk

Startet av Orbit, man 30. okt 2017, kl. 18:56

« forrige - neste »

Siggen

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på ons 07. feb 2018, kl. 19:18
Sitat fra: JorgenM på ons 07. feb 2018, kl. 18:55Ifølge Ionity skal de i alle fall levere 150kw på alle 350kw-laderne samtidig. Det er i alle fall en stor forbedring fra dagens hastighet hos Tesla.

https://www.tu.no/artikler/bilprodusenter-bygger-350-kilowatt-ladenettverk/411355
- Foruten mulighet til å kunne levere inntil 350 kilowatt, skal ladestedene klare å levere 150 kilowatt til seks biler samtidig.
Tja, de vil ikke *faktisk* levere 150 kW til seks biler samtidig. For det første er CCS2 speccet til 350A. Altså dette utgjør 126 kW ved 360V og 140 kW ved 400V. 150 kW er en teoretisk verdi som ingen noensinne vil oppnå med bilene som har 400V batteripakke. Du vil også alltids ha noen som skal lade til 100%, eller som har kaldt batteri, eller som skal spise en fin middag over 2 timer og lar bilen stå plugget inn. Og i tillegg har du alle de med elbil som kan lades ved maks 50 kW som vil okkupere laderne. (Hvor irritrende vil det ikke være å komme til en Ionity lader, for å se at det står 6 stk e-Golf og lader med 30 kW?)

Njaaa. Jmf IEC 61851-23 Ed 2.0 CD så er CCS2 siden 2014 specet opptil maks 500A og 1000V. Efacec makser ut på 500A/920, Huber 400A/1000V mens ABB er 500A/800V. Delta og Veefil har vel ennå ikke ladere over 175kW i kommersielt salg ennå? At mange av produsentene har stoppet på 350A er heller ett spm om kost/nytte samt utvalget av biler som kan ta imot dette er heller labert enn så lenge tenker jeg.

JorgenM

Håper det blir såpass dyrt per minutt at de med 50kw-biler ikke lader på disse.
Slipper i alle fall hjemmelading-bruk og annen unødvendig lading slik det er hos Tesla sine gratis-ladere.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (2 solgt) - Peugeot e-208 LCI '24 (lev. august 2024)

chriso89

Vil alle biler med ccs kunne lade her?  Som feks kia og hyundai biler med ccs eller?

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: chriso89 på lør 10. feb 2018, kl. 17:03Vil alle biler med ccs kunne lade her?  Som feks kia og hyundai biler med ccs eller?
Ja. Kan også nevne at det er ulovlig i Tyskland å ekskludere andre biler med CCS. Det skal være likebehandling.

Men om man tar betalt f.eks 7,5 kr/minutt, så kan man kanskje anta at biler med treg lading og lite batteri vil unngå disse laderne. Om man lader med 40 kW blir kostnaden da 11,25 kr/kWh. Mens dette faller til 3,75 kr/kWh om man lader med 120 kW.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jkirkebo

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lør 10. feb 2018, kl. 20:53
Sitat fra: chriso89 på lør 10. feb 2018, kl. 17:03Vil alle biler med ccs kunne lade her?  Som feks kia og hyundai biler med ccs eller?
Ja. Kan også nevne at det er ulovlig i Tyskland å ekskludere andre biler med CCS. Det skal være likebehandling.

Så sant det ikke er et lukket anlegg med begrenset tilgang da. F.eks om en taxisentral setter opp hurtigladere så kan jo ikke alle med CCS-biler forlange å få bruke de.

Tilsvarende vil jeg tro at Tesla kan skrive "privat område", sette opp en bom (som åpnes fra skjermen i bilen) og dermed lure seg unna kravene. Om de vil.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Counterpointer

@kirkebø

Tesla får ikke sette opp flere SC i Tyskland på grunn av dette med almen tilgjengelighet. YouTube kanalen Now you know hadde en video om dette for en stund siden. Mener å huske de sa at det ikke var etablert nye SC i Tyskland i 2017 på grunn av dette.

Carl Anton Stenling

Sitat fra: jkirkebo på lør 10. feb 2018, kl. 23:11
Tilsvarende vil jeg tro at Tesla kan skrive "privat område", sette opp en bom (som åpnes fra skjermen i bilen) og dermed lure seg unna kravene. Om de vil.

Tviler på at Tesla enkelt kan omgå EU-reglene ved å definere ladestasjonen som privat. Reglene spesifiserer nettopp at andre bilmerker skal gis tilgang og da kan ikke bilmerke være det som avgjør om du gis tilgang til et "privat" område. Et privat område må nok omfatte en mindre gruppe biler, f.eks. et firmas parkeringshus. Det er også angitt i reglene at medlemskap eller lignende for ladetilgang ikke skal være tillatt. Reglene om generell tilgang til ladepunkter gjelder forøvrig bare for nye ladepunkter etter en gitt dato.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Amoss

[offtopic]

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lør 10. feb 2018, kl. 20:53

Nå må jeg innrømme at jeg nok ikke har fått med meg de siste utviklingene på dette. Det siste jeg fikk med meg for en god tid tilbake var at lovforslaget i Tyskland *ikke* ble vedtatt slik det var fremsatt. Oppfattet det også slik at nettopp ordlyden som ville gjøre det umulig for Tesla å sette opp SuperCharges var noe av det som hindret loven å bli vedtatt.

Men som sagt, dette er en rom tid siden, og etter det har ikke jeg fått med meg hva som har skjedd. Antar da at loven har blitt fremmet en gang til og blitt vedtatt?  Ble det da noen endinger i forhold til det første forslaget?

Dette lovforslaget ble jo fremmet basert på ett EU-direktiv. Dette direktivet satte som en siste frist en dato i fjor høst som siste frist for alle land i EU/EØS for å ha implementert disse reglene i sine lovverk. Spania vet jeg var først ute, men de ga så Tesla dispensasjon til å sette opp SuperChargers frem til denne fristen som var i direktivet. Utover det så er det kun dette lovforslaget i Tyskland som jeg nevnte over som jeg har hørt om. Hvordan er "ståa" ellers?  Er det blitt vedtatt de lovene som dekker vedtaket i andre land innen EU/EØS? Er de like "firkantete" som loven ble i Spania og det lovforslaget i Tyskland?  Eller er det åpning for å sette opp nye SuperChargere i de andre landene?  Også Norge skal jo være bundet av dette direktivet.

Får bare beklage at jeg er så lite oppdatert, men jeg trodde jeg fulgte godt med men dette må altså på ett eller annet vis ha kommet under radaren min.

... ellers har jo også Elon sagt at de etterhvert vil komme med CCS på SuperChargerene sine her i Europa.

[/offtopic]
Model S 85D

Knut Røe

Sitat fra: Amoss på søn 11. feb 2018, kl. 13:38
... ellers har jo også Elon sagt at de etterhvert vil komme med CCS på SuperChargerene sine her i Europa.
Det er vel litt av problemet, han sier alt for mye, og noe av det skjer bare aldri.

THE

Det behøver vel heller ikke være slik at Tesla må ha ett CCS-uttak per Tesla Supercharging uttak? Det er jo vanlig med 1-2 hurtigladere pr lokasjon for CCS/ChaDeMO, så om Tesla setter opp 1-2 CCS-ladere og 40 Tesla-uttak på en ladestasjon, så må vel det være innenfor krav?
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: THE på man 12. feb 2018, kl. 08:35Det behøver vel heller ikke være slik at Tesla må ha ett CCS-uttak per Tesla Supercharging uttak? Det er jo vanlig med 1-2 hurtigladere pr lokasjon for CCS/ChaDeMO, så om Tesla setter opp 1-2 CCS-ladere og 40 Tesla-uttak på en ladestasjon, så må vel det være innenfor krav?
Jeg er ikke 100% oppdatert på hva som endte opp med å bli innført, men sånn som reglene var foreslått, så måtte hver eneste hurtigladeplass ha CCS. Altså, du kan ha Supercharger + CCS, eller CHAdeMO + CCS, men å kun ha CHAdeMO eller Supercharger på noen av plassene er ikke lov.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Counterpointer

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på man 12. feb 2018, kl. 08:45
Sitat fra: THE på man 12. feb 2018, kl. 08:35Det behøver vel heller ikke være slik at Tesla må ha ett CCS-uttak per Tesla Supercharging uttak? Det er jo vanlig med 1-2 hurtigladere pr lokasjon for CCS/ChaDeMO, så om Tesla setter opp 1-2 CCS-ladere og 40 Tesla-uttak på en ladestasjon, så må vel det være innenfor krav?
Jeg er ikke 100% oppdatert på hva som endte opp med å bli innført, men sånn som reglene var foreslått, så måtte hver eneste hurtigladeplass ha CCS. Altså, du kan ha Supercharger + CCS, eller CHAdeMO + CCS, men å kun ha CHAdeMO eller Supercharger på noen av plassene er ikke lov.
Uten å bevist prøve å være fordomsfull så er vel disse reglene delvis lagd for å begrense Tesla sine SC.

Det er i seg selv litt dårlig gjort mot pioneeren på hurtiglading med høy fart, men jeg synes EU kravet om generell tilgang er en stor styrke for generell utbredelse av elbilisme og det er jo ikke holdbart at hvert merke skal ha egne ladere.

Amoss

Sitat fra: knut.aulie på man 12. feb 2018, kl. 11:45
Uten å bevist prøve å være fordomsfull så er vel disse reglene delvis lagd for å begrense Tesla sine SC.

Det er i seg selv litt dårlig gjort mot pioneeren på hurtiglading med høy fart, men jeg synes EU kravet om generell tilgang er en stor styrke for generell utbredelse av elbilisme og det er jo ikke holdbart at hvert merke skal ha egne ladere.

Om jeg er fordomfull eller ei får andre vurdere, men dette ser for meg helt klart ut som ett bestillingsverk fra tysk bilindustri nettopp for å "spenne bein" under Tesla sitt SuperCharger nettverk. Eller rettere: Prøve å la Tesla ta kostnaden med å bygge ut ett ladenettverk for biler fra andre produsenter slik at de selv slipper. Dette ser det nå ut som om de kanskje har gitt opp å håpe på siden de til slutt - etter mange års snakk - ser ut til å endelig være igang med å bygge noe ala det Tesla har bygget på siden 2012 (2013 i Europa).

Men er også enig i at standardisering og generell tilgang er en styrke og vil hjelpe elbilenes utbredelse, men likevel gikk etter min mening direktivet for langt og for tidlig. Ved å sette for strenge krav om standardisering på ett for tidlig tidspunkt så kan man hindre innovasjon på ett område som kanskje ikke helt har funnet sin endelig form enda. Minner om det gamle ordtaket "Veien til helvete er brolagt med gode forsetter".
Model S 85D

JorgenM

Sitat fra: jkirkebo på lør 10. feb 2018, kl. 23:11
Så sant det ikke er et lukket anlegg med begrenset tilgang da. F.eks om en taxisentral setter opp hurtigladere så kan jo ikke alle med CCS-biler forlange å få bruke de.
Ionity-laderne skal være tilgjengelige for alle merker med CCS-standard ja.
Kan jo tenkes at det blir noe dyrere for de andre merkene (pga kostnadene med utbygging, vedlikehold osv)

- Even if they do not join the scheme, other manufacturers' cars can still be charged on the system if they are equipped with the Combined Charging System (CCS).
https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/bmw-daimler-ford-and-vw-group-officially-announce-ionity-european-ev-charger
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (2 solgt) - Peugeot e-208 LCI '24 (lev. august 2024)

Panduck

Sitat fra: JorgenM på tir 13. feb 2018, kl. 06:41
Ionity-laderne skal være tilgjengelige for alle merker med CCS-standard ja.
Kan jo tenkes at det blir noe dyrere for de andre merkene (pga kostnadene med utbygging, vedlikehold osv)

Kunne ikke Tesla gjøre det på samme måte? Billig for Tesla, så dyrt for andre at de heller kjører et annet sted?

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA