Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oversikt av WLTP rekkevidder m.m. oppdatert mar 2024

Startet av Finnøy (Arne Johan Larsen), onsdag 09. august 2017, klokken 23:38

« forrige - neste »

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 10. juni 2020, klokken 18:02
Fin rekkeviddetest test publisert nå i Motor.no med oversikt over mange spennende elbiler.

Det var live stream tidligere.

https://www.motor.no/artikler/elbil-rekkeviddetest-direkte-sommer-2020/?fbclid=IwAR1ue1AuTcw-fNUH_OkVWFYRH6cMQi3QLR1wFjw5_UAtID-ob62UPyakuSM
''

Pågår ennå. Fremdeles "kamp" om seieren. Tesla vinner nok her, kun truet av Kona og kanskje også Xpeng. Og denne gangen kommer nok E-Niro over kneika, så da blir det spennende å se om resultatene blir jevnere mellom den og Kona.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Noterer meg at I-Pace, EQC, begge e-tron og e-Golf (+ forsåvidt Zoe) modellene bruker WLTP verdier som er lavere enn max verdier for kombinert forbruk enn de normalt opplyser med i sine annonser.

Veldig bra at de har opplyst om "reelt" WLTP kombinert forbruk slik modellene er utrustet for testen, men dette burde være lettere å finne for forbrukere. Testen sier lite om dekk, felg og annen utrustning som reduserer rekkevidde, men jeg hadde håpet på at dette var lettere å finne for enn potensiell kjøper. For de øvrige modellene er oppgitt WLTP rekkevidde det samme som man normalt annonserer med.

Jeg håper nye kjøpere ikke ser blindt på denne testen og tror at det er slik rekkevidde de oppnår i hverdagen; "praktisk" rekkevidde som de fleste må regne når de kjøper bil er hvilken rekkevidde de kan en regne med i hverdagen (også når det regner og varmeapparat/klima må brukes mer aktivt) og man ikke bør kjøre til batteriet er tomt. 5-10% restkapasitet er godt for batteriet og i mine øyne den ideelle rekkevidden å oppgi for hverdagen. Her er Porsche med Taycan et eksempel til etterfølgelse med sin EPA rekkevidde som gjør at eieren blir storfornøyd hver dag de klarer bedre rekkevidder enn det produsenten har valgt å presentere.

Samtidig er det også bra å kunne tøye grensene litt og kjøre bilene tomme som i denne testen for den ultimate sammenlikning 100%->0, men jeg håper at "hverdagsbrukeren"trekker fra minst 10% fra denne testen og har i mente at det er den praktiske max rekkevidden på en godværsdag om sommeren uten å trenge bilberging:)


Counterpointer

Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på torsdag 11. juni 2020, klokken 00:07
Noterer meg at I-Pace, EQC, begge e-tron og e-Golf (+ forsåvidt Zoe) modellene bruker WLTP verdier som er lavere enn max verdier for kombinert forbruk enn de normalt opplyser med i sine annonser.

Veldig bra at de har opplyst om "reelt" WLTP kombinert forbruk slik modellene er utrustet for testen, men dette burde være lettere å finne for forbrukere. Testen sier lite om dekk, felg og annen utrustning som reduserer rekkevidde, men jeg hadde håpet på at dette var lettere å finne for enn potensiell kjøper. For de øvrige modellene er oppgitt WLTP rekkevidde det samme som man normalt annonserer med.

Jeg håper nye kjøpere ikke ser blindt på denne testen og tror at det er slik rekkevidde de oppnår i hverdagen; "praktisk" rekkevidde som de fleste må regne når de kjøper bil er hvilken rekkevidde de kan en regne med i hverdagen (også når det regner og varmeapparat/klima må brukes mer aktivt) og man ikke bør kjøre til batteriet er tomt. 5-10% restkapasitet er godt for batteriet og i mine øyne den ideelle rekkevidden å oppgi for hverdagen. Her er Porsche med Taycan et eksempel til etterfølgelse med sin EPA rekkevidde som gjør at eieren blir storfornøyd hver dag de klarer bedre rekkevidder enn det produsenten har valgt å presentere.

Samtidig er det også bra å kunne tøye grensene litt og kjøre bilene tomme som i denne testen for den ultimate sammenlikning 100%->0, men jeg håper at "hverdagsbrukeren"trekker fra minst 10% fra denne testen og har i mente at det er den praktiske max rekkevidden på en godværsdag om sommeren uten å trenge bilberging:)
Godt oppsummert

Denne posten burde du legge i den andre tråden om denne testen (som var før ute og har flere debattanter )

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#230
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 11. juni 2020, klokken 12:33
Godt oppsummert

Denne posten burde du legge i den andre tråden om denne testen (som var før ute og har flere debattanter )
Takk for tipset :+1:

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Da er nye oppdateringer av WLTP og EPA på plass.
Tidligere var dette separate tabeller, men har nå samlet disse i samme oversikt.

Har også tatt med noe informasjon om aktiv batterikjøling/varming + varmepumpe i Google arket, men ikke fullt så detaljert som origiginalposten om dette.
Sitat fra: Hansi på onsdag 04. mars 2020, klokken 14:31
...
Ja, jeg syns det er et viktig element i elbiler nå i hvert fall, flott om du vil inkludere dette :)
..
. Her er en tråd hvor man har sett litt på hvilke biler som har aktiv batterikjøling/varming: https://elbilforum.no/index.php?topic=45140.0


Dere finner oppdaterte WLTP og EPA tall for kombinert rekkevidde her:
- Alle WLTP tall + EPA tall for biler i salg. Nye oppdateringer mhp rekkevidde etter WLTP/EPA kommer etter hvert som de lanseres.

Bolfus

Veldig godt jobba - dette er en kjemperessurs for alle oss som enten skal kjøpe eller gir råd til andre som skal kjøpe. Jeg er i den siste kategorien med jevne mellomrom, og da er det gull å ha en sånn oversikt!

Eneste jeg kunne tenke meg å legge til nå, måtte være hengerfeste (ja/nei evt. kg), ettersom det nå begynner å bli endel modeller som tilbyr dette -dog med sterkt varierende kapasitet. Dette er jo noe vi vet at folk er svært opptatt av når de velger bil.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#233
Sitat fra: Bolfus på tirsdag 11. august 2020, klokken 08:30
Veldig godt jobba - dette er en kjemperessurs for alle oss som enten skal kjøpe eller gir råd til andre som skal kjøpe. Jeg er i den siste kategorien med jevne mellomrom, og da er det gull å ha en sånn oversikt!

Eneste jeg kunne tenke meg å legge til nå, måtte være hengerfeste (ja/nei evt. kg), ettersom det nå begynner å bli endel modeller som tilbyr dette -dog med sterkt varierende kapasitet. Dette er jo noe vi vet at folk er svært opptatt av når de velger bil.

Takk for tilbakemelding!
Hengerfeste med vekter (der de er kjent) ligger i lanseringskalenderen (via Google dokumentet) som faktisk ikke bare er biler som kommer, men i bunn er også en oversikt over andre elbiler som allerede er på markedet.

Har lagt med et utdrag om hva du kan finne på vedlagte bilde.

Lanseringskalenderen for elbil finner du her:
https://elbilforum.no/index.php?topic=38371.0

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#234
Da er oppdateringer for Ford Mustang Mach-e med og EPA og WLTP verdier lagt til i oversikten; har blitt opdateringer her når produksjon nå starter for fullt. (Oppdateringen av motoreffekt og ytelser ligger i Lanseringskalender for elbil i Norge).
Andre oppdateringer av WLTP og EPA for alle elbiler som er relevant for Norge er selvfølgelig også på plass, inkl informasjon om aktiv batterikjøling/varming + varmepumpe i Google arket som ligger i første post.

Dere finner oppdaterte WLTP og EPA tall for kombinert rekkevidde her:
Link: Alle WLTP tall + EPA tall for biler i salg. Nye oppdateringer mhp rekkevidde etter WLTP/EPA kommer etter hvert som de lanseres.

hELgenen

Denne oversikten har gått meg hus forbi - må si jeg er mektig imponert over oversikten.
Litt mangelfullt med informasjon om anbefalt daglig maks lading på bilene - men at kolonnen er med er jo gull

Alle som kjøper elbil bør sjekke denne

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: hELgenen på onsdag 07. oktober 2020, klokken 08:56
Denne oversikten har gått meg hus forbi - må si jeg er mektig imponert over oversikten.
Litt mangelfullt med informasjon om anbefalt daglig maks lading på bilene - men at kolonnen er med er jo gull

Alle som kjøper elbil bør sjekke denne

Takker og bukker :+1:

Kolonnen med "anbefalt daglig maks lading på bilene" er etter beste evne innhentet for de modellene hvor produsenten har oppgitt en ladegrense for "daglig" lading. Formålet med en slik anbefalt ladegrense er å ta vare på batteriet for å redusere tidlig degradering av batterikapasitet.
Dette er typisk for elbiler som har en veldig liten buffer på bruttokapasitet og gir mulighet for å ha større netto kapasitet tilgjengelig på langtur.   
Noen produsenter har en stor buffer av bruttokapasitet utilgjengelig og "trenger" ingen anbefalt ladegrense for "daglig" lading (men gir heller ingen mulighet for å utnytte mer av kapasiteten på langtur).

___
Ellers noterer jeg meg at RSA fortsatt ikke har rettet opp WLTP kombinert syklus i sin markedsføring/tekniske data på sine Maxus elbiler, men opplyser fortsatt bare rekkeviddetall fra den villedende WLTP urban syklusen (som lett tolkes som kombinert syklus for en potensiell kjøper); dette på tross av mange henvendelser til RSA fra flere hold.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#237
Endelig har RSA lagt ut WLTP kombinert tallene for Maxus Euniq5 MPV'en og eT3 varebilen.

Dessverre bruker de WLTP urban tallene som på selve nettsiden Maxus.no, men nå er det mulig å lese fra tekniske data i prislisten at Maxus Euiniq5 har 260km WLTP kombinert rekkevidde (bare glem urban drømmetallene først som sist).

Sammenliknet med naturlige elektriske konkurrenter, dvs MPV'er med minst 7 sitteplasser, har til sammenlikning Nissan eNV200 (40) 200km WLTP kombinert og PSA MPV'ene med 50kWh batteripakke en WLTP kombinert rekkevidde på 200-230km avhengig av utstyr/lengde (Citroën ë-Spacetourer, Opel Zafira-e Life, Peugeot e-Traveller, Toyota ProAce Verso electric).

Med 75kWh batteripakke vil alle PSA MPV'ene overgå WLTP kombinert rekkevidde i forhold til Euniq5 med 300-330km WLTP kombinert rekkevidde, men til en høyere pris selvfølgelig.

Euniq5 kan stå på egne bein også med WLTP kombinert rekkevidde og andre egenskaper; bare synd RSA ikke "tar det fullt ut" og glemmer WLTP urban syklus som en tåpelig gimmik...

Speeder

Denne trenger vel en oppdatering etter tesla sin justering. Hva med en kolonne med rekkevidde/pris? Epa og wltp?
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Da er nye oppdateringer av WLTP og EPA på plass inkludert Tesla sine nye tall som har blitt lansert de siste dagene.

Dere finner oppdaterte WLTP og EPA tall for kombinert rekkevidde her, inkl link til Google dokumentet med den mest komplette oversikten:
- Alle WLTP tall + EPA tall for biler i salg. Nye oppdateringer mhp rekkevidde etter WLTP/EPA kommer etter hvert som de lanseres.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA