Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

HVilke biler har aktiv batterikjøling/varming?

Startet av elbil-1, mandag 18. mars 2019, klokken 08:21

« forrige - neste »

elbil-1

Noen som kan hjelpe med å lage en liste på hvilke biler som har en aktiv kjøling/og varming - temperaturstyring av batteriet, slik at batteriet får best mulig forhold under lading og bruk og ikke ødelegges (for) raskt ?

Orbit

#1
 :+1: Bør også ta med om batteriet kan forhåndsvarsles og/eller -avkjøles før avreise, og om det krever tilkobling til lader. Jeg kan evt begynne å sette opp en liste her, men er avhengig av innspill og korreksjoner på de bilene jeg kjenner lite til.

Edit: Da det er mange varianter av funksjonalitet, prøver jeg å dekke dette i kommentarfeltet. Kom med tilbakemeldinger med mer info og retting av feil, enten i tråden eller som PM, så oppdaterer jeg fortløpende her på toppen av tråden.

Jeg har tatt med det jeg kom på av mest kurante elbiler i Norge, men si fra dersom det mangler noen av de som har generell interesse. Utgåtte modeller er også med siden disse skal ennå leve lenge i bruktmarkedet. Men pionertidbiler som Think er utelatt, da jeg antar at de som uansett ser på disse allerede vet mye mer om bilen enn hva en enkel tabell kan sammenfatte.

Merk: På alle biler vil lading rett før avreise fungere som en delvis batterioppvarming, men jeg regner ikke dette som en fullverdig batteriklimatiseringsfunksjon i tabellen nedenfor. Det samme gjelder batterivarming som kun er der som et sikkerhetsnett for batteriet (og derfor ikke kan benyttes etter egen ønske) som på Nissan Leaf/E-nv200.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Burger

Leaf : Varmer opp batteriet dersom -17 eller kaldere til -10 grader dersom koblet til strøm eller mer enn 30% batteri. Usikker på om dette gjelder 2016 modeller eller nyere.
BMW i3 : Kan settes til å varme opp batteriet til 10 grader dersom man setter avreise i fremtiden og koblet til strøm. Ved ladekladd så anbefales 3 timer i framtiden. Kjøler batteriet om det blir for varmt ved hurtiglading afaik.
Tesla : Både kjøler og varmer, virker som det rulles ut/skal rulles ut oppdatering som vil optimalisere batteritemperatur for lading dersom man setter destinasjon til en supercharger. Usikker på om de varmer opp batteri dersom man stiller avreisetidspunkt og om man må være koblet til strøm.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Thomas Parsli

Sitat fra: Burger på mandag 18. mars 2019, klokken 11:47
Leaf : Varmer opp batteriet dersom -17 eller kaldere til -10 grader dersom koblet til strøm eller mer enn 30% batteri. Usikker på om dette gjelder 2016 modeller eller nyere.

Mener å huske at dette gjelder fra 2011, selv på USA-biler.
Det er ikke "Active Battery Thermal Management", men en nødløsning for at ikke batteriene skal bli ødelagt av frost.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Tulle

Sitat fra: Burger på mandag 18. mars 2019, klokken 11:47
Tesla : Både kjøler og varmer, virker som det rulles ut/skal rulles ut oppdatering som vil optimalisere batteritemperatur for lading dersom man setter destinasjon til en supercharger. Usikker på om de varmer opp batteri dersom man stiller avreisetidspunkt og om man må være koblet til strøm.
Ingen mulighet for å slå på varme i forhold til avreisetidspunkt, men tar 1 minutt å starte app og slå på varmen.
Trenger ikke å være tilkoblet strøm, men er du det tas strøm fra nett i stedet fra batteriet.

Skeptikeren

Ioniq har batterikjøling. Ikke oppvarming med app men kan sette på bilen varm til klokkeslett forutsatt at den er koblet til strøm.

pudderjagar

Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Captain Chaos

Audi e-tron har også varming og kjøling av batteripakke. Kan aktiveres via app på forhånd. Restvarme fra oppvarming av batteripakke brukes til oppvarming innvendig i bilen.

stefse

Tråden bør også omhandle om bilen faktisk lar deg kontrollere batterivarmingen, slik at du selv kan vurdere om det trengs til bruken av bilen, om du har tenkt å hurtiglade, etc.

Slik det ser ut for meg nå:

Tesla lar deg ikke slå batterivarming på.
Audi lar deg ikke slå batterivarming av.


Dette fører til unødig strøm og tidsforbruk.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Tellus

Sitat fra: Captain Chaos på tirsdag 19. mars 2019, klokken 15:24
Audi e-tron har også varming og kjøling av batteripakke. Kan aktiveres via app på forhånd. Restvarme fra oppvarming av batteripakke brukes til oppvarming innvendig i bilen.

Kan du slå på når du vil (dvs uavhengig av SOC) eller skjer kun batterioppvarming f.eks. når batteriet er toppladet ?

cra

Sitat fra: stefse på onsdag 27. mars 2019, klokken 14:04
Tesla lar deg ikke slå batterivarming på.

Skal ikke en av de siste verjonene automatisere dette hvis du har lagt inn SC som destinasjon? Mener å¨ha lest noe om det ganske nylig.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

stefse

Automatisering av batterivarme, er mer et problem enn en løsning så langt. Men Tesla har iallefall tenkt litt lenger enn Audi.
Tesla har imidlertid "glemt" at de kan bruke aircondition også til varme, og sløser med strømmen på den måten.

Vinteroptimalisering av elbiler er vel en fremtidig nisje. Man kan kjøre tvungen varmepumpe-modus, sette inn webasto, isolere kupéen, refitte varmtvannstanker for akkumulering av varme, osv.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

elbil-1

Sitat fra: Orbit på mandag 18. mars 2019, klokken 09:20
:+1: Bør også ta med om batteriet kan forhåndsvarsles og/eller -avkjøles før avreise, og om det krever tilkobling til lader. Jeg kan evt begynne å sette opp en liste her, men er avhengig av innspill og korreksjoner på de bilene jeg kjenner lite til.

'fint om du lager en tabell ?

Ser for meg følgende - med ja/nei svar.
Bilmodell     -  Batterivarming - Batterikjøling - Manuell Batterivarming av/på - Varmepumpe

Intensjonen er at dette kan være nyttig info ved kjøp av elbil, spesielt om bilen "kondisjonerer" batteriet slik at det ikke ødelegges ved hyppige  hurtigladinger.


Orbit

Har da lagt til et førsteutkast til oversikt tidligere på tråden, kom med innspill!
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Trekkoppbil

Den store skillelinja går etter min mening mellom batterier som har kjørevæske og de som ikke har det.
Deretter gjelder det å forstå hva som trigger at kjøling eller oppvarming starter eller stopper, og hvilke forbruk det vil medføre.
Det finnes batterivarmere som ikke bruker væske, men de har gjerne låg effekt, og de kan virke mot sin hensikt, hvis ikke bilisten får velge når varmeren skal brukes, og jeg tviler på at sånne batterier har effektiv kjøling.

Kona Teknikk har aktiv væskekjøling, iflg prislista her: https://issuu.com/hyundainorway/docs/kona_31.05.2018?e=27541921/61904301
Jeg kjenner ikke til hvordan det er med andre versjoner av Kona.

Leaf har varmekappe rundt batteriet som starter på ca -17-20C avhengig av årgang, og den stopper når SOC er nede på 30% eller når batteriet har fått en lunk. Det gikk historiet på forumet her for noen år sida, om noen som parkerte på OSL midtvinters, og da de kom hjem var batteriet lada ut, og det var sikkert blitt like kaldt igjen. I kyststrøk opplever mange bilister at varmeren aldri er i bruk, og man har ikke glede av den når man trenger den. Det er omdiskutert om det er lurt å ha denne varmeren, og det finnes Leafer som ikke har den.
Overskuddsluft fra kupeen,skal gå ned i batteriet:  Nissan also recommends heating or cooling the cabin while charging just prior to driving. https://owners.nissanusa.com/content/techpub/ManualsAndGuides/LEAF/2013/2013-LEAF-Customer-Disclosure-Form.pdf

Rav4 EV har væskekjølt batteri.

Chevrolet Volt, alias Ampera, har kjølevæske.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA