Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oversikt av WLTP rekkevidder m.m. oppdatert mar 2024

Startet av Finnøy (Arne Johan Larsen), onsdag 09. august 2017, klokken 23:38

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: Tellus på lørdag 30. september 2017, klokken 18:42
Når jaguar sier at rekkevidden blir mer enn 500 km NEDC så forstår jeg ikke hva 500 km EPA har å gjøre som et sammenligningsgrunnlag. Nå er vel Tesla S75D oppgitt til rundt NDEC 490 km.
Bolt har lengre rekkevidde enn enn Tesla S75D og I-Pace vil selvfølgelig ha lengre rekkefølge enn Bolt. Likevel så står det i tabellen Bolt har lengre rekkevidde enn I-Pace og at S75D har lengre rekkevidde enn Bolt.

Tabellen er jo bare vås.
Voldsomt dette da. Jaguar har selv sagt 220 miles EPA med 90kWh batteri, så hva er det du tar sånn på vei for?

http://media.jaguar.com/en-us/news/2016/11/jaguar-electrifies-i-pace-concept-car

https://electrek.co/2017/06/27/jaguar-all-electric-i-paces-thermal-management-range/

At 500km NEDC og 220 miles EPA gir stort avvik kan vi være enige om, men det er fortsatt de foreløpige tallene som er ute.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Tellus på lørdag 30. september 2017, klokken 18:42
Når jaguar sier at rekkevidden blir mer enn 500 km NEDC så forstår jeg ikke hva 500 km EPA har å gjøre som et sammenligningsgrunnlag. Nå er vel Tesla S75D oppgitt til rundt NDEC 490 km.
Bolt har lengre rekkevidde enn enn Tesla S75D og I-Pace vil selvfølgelig ha lengre rekkefølge enn Bolt. Likevel så står det i tabellen Bolt har lengre rekkevidde enn I-Pace og at S75D har lengre rekkevidde enn Bolt.

Tabellen er jo bare vås.
Det jeg prøver å påvise er at NEDC er enda større vås. Hvis du sammenlikner verdier vil oppdage at NEDC rekkevidder ofte ligger 40-50% over NEDC.
Vi vet også at NEDC verdier kommer fram i laboratorium, produsentene kan ikke saksøkes for urealistiske rekkeviddeopplysninger ( i alle fall ikke i Norge der tidlige Leafbilister anla sak mot Nissan for urealistiske forventninger), men i USA kan man blir saksøke og bli tilkjent erstatning. Det betyr at en EPA verdi fra noen produsenter er noe mer konservativ, men vær sikker på at den rekkevidden er mulig å oppnå for alle.
Per i dag er dette de mest realistiske sammenlikningstallene vi har fordi bilene faktisk må kjøres ute på veien.
Jeg vet også at da vi kjørte vår TMS85D og naboen kjørte sin nye Ampera-E på vestlandsveier klarte han å kjøre lengre på èn lading enn både EPA verdien for Ampera-a og vår Tesla, men han var langt bak NEDC tallene.
Studer informasjonen og teksten bak begrunnelsen for tabellen 1 gang til! Jeg har en bekjent som jobber med bilberging, han er "fed up" av såkalte 300 og 400km elbiler som hentes etter tur hvor de er veldig langt fra å nå rekkevidden de trodde de skulle ha....

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: gr på lørdag 30. september 2017, klokken 20:19
Voldsomt dette da. Jaguar har selv sagt 220 miles EPA med 90kWh batteri, så hva er det du tar sånn på vei for?

http://media.jaguar.com/en-us/news/2016/11/jaguar-electrifies-i-pace-concept-car

https://electrek.co/2017/06/27/jaguar-all-electric-i-paces-thermal-management-range/

At 500km NEDC og 220 miles EPA gir stort avvik kan vi være enige om, men det er fortsatt de foreløpige tallene som er ute.
Enig @gr, vi må tross alt forholde oss til de tallene som produsentene oppgir offisielt.
Nå har faktisk Jaguar oppdatert tallene sine igjen (jeg har en forkjærlighet for Canadiske websider siden jeg har bodd der noen år og at de opererer med metriske verdier :))
https://www.jaguar.ca/en/all-models/i-pace-concept-car/index.html
Rekkevidde ihht EPA oppgis nå til mer enn 386km ihht til EPA. Litegrann mer enn 220miles fra forrige pressemelding. Ser ut som noe mer rekkevidde enn Bolt/Ampera-E er mulig, og tross alt er det veldig, veldig bra (i virkelighetens verden)

Tellus

Hvis man på død og liv skal bruke omtrentlige tall så bør man i hvert fall hente fra primærkilden.

]https://www.jaguar.com/jaguar-range/i-pace-concept-car/index.html]


I‑PACE Concept can offer a range greater than 500km on a single charge. (NEDC).

Om mer enn 500 km betyr 510 eller 600 vet ikke jeg, men det betyr i hvert fall ikke 500.

NÅ var forøvrig hovedpoenget i mitt siste innlegg å vise at tallene i kolonne 4 (rekkevidde) var bare vås,- noe jeg dokumenterte ved å vise til et par absurde eksempler.




Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Tellus på lørdag 30. september 2017, klokken 21:14
Hvis man på død og liv skal bruke omtrentlige tall så bør man i hvert fall hente fra primærkilden.

]https://www.jaguar.com/jaguar-range/i-pace-concept-car/index.html]


I‑PACE Concept can offer a range greater than 500km on a single charge. (NEDC).

Om mer enn 500 km betyr 510 eller 600 vet ikke jeg, men det betyr i hvert fall ikke 500.

NÅ var forøvrig hovedpoenget i mitt siste innlegg å vise at tallene i kolonne 4 (rekkevidde) var bare vås,- noe jeg dokumenterte ved å vise til et par absurde eksempler.

Har du noen gang kjørt en elbil og oppnådd NEDC rekkevidden?
Hele poenget med EPA tabellen var å vise hva som er oppnåelige og ikke tullerekkevidder.

Tabellen viser uansett til at Jaguar selv oppgir minst 500 km ihht til NEDC og 386 km ihht til EPA. Hvorfor det er absurd er over min rekkevidde (men det kan være fordi jeg tror mer på EPA/WLTP enn NEDC :-)).

geear

Sitat fra: Tellus på lørdag 30. september 2017, klokken 21:14
Hvis man på død og liv skal bruke omtrentlige tall så bør man i hvert fall hente fra primærkilden.

]https://www.jaguar.com/jaguar-range/i-pace-concept-car/index.html]


I‑PACE Concept can offer a range greater than 500km on a single charge. (NEDC).

Om mer enn 500 km betyr 510 eller 600 vet ikke jeg, men det betyr i hvert fall ikke 500.

NÅ var forøvrig hovedpoenget i mitt siste innlegg å vise at tallene i kolonne 4 (rekkevidde) var bare vås,- noe jeg dokumenterte ved å vise til et par absurde eksempler.
Alt dette er offisielle tall fra primærkilden. I Europa oppgis ubrukelige NEDC enn så lenge, mens i Nord-amerika er de lovforpliktet til å oppgi EPA. Her er den på de offisielle sidene til Jaguar for USA: https://www.jaguarusa.com/all-models/i-pace-concept-car/index.html

The I-PACE Concept can offer a range greater than 220 miles on a single charge.*

Det kan godt hende at det er konservative tall, men samtidig skal de selge bil, så det kan ikke være helt borti natta.

Finnøy (Arne Johan Larsen)


moderator 2

Har lagt denne tråden inn som sticky, til glede for nye lesere :-)
Mvh Lars, moderator på elbilforum.no


Finnøy (Arne Johan Larsen)

Har lagt inn oppdaterte estimerte verdier for Hyundai Kona i post 3 nå når Hyundai bekrefter 42,7kWh som minste batteriopsjon.
https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,34844.msg599868.html#msg599868

Oversikt over "alle" elbiler som er (eller har vært) på markedet er her i post 1:
https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,34844.msg599866.html#msg599866

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Er selvfølgelig ikke bare rekkevidde på elbiler som lider av NEDC målemetode, alle ICE biler får registrert alt for lavt forbruk og altfor lavt utslipp ihht NEDC:
https://cleantechnica.com/2017/11/22/icct-europes-real-worldofficial-vehicle-fuel-consumption-gap-time-high/

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Oppdatert 12.12.17 (post 3, kommende elbiler)
- offisiell EPA verdi for Tesla Model 3 LR
- estimerte verdier for Niro EV 43/64 kWh
- re-estimert eNV200 Evalia basert på offiisell NEDC

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Prøver med et bilde på "kr pr EPA km tabell" tilsvarende som Side 3 gjorde sortert på NEDC verdier.
Dette er grunnpriser uten ekstrautstyr.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Har lagt inn oppgitte verdier for Kia Niro EV (64) + estimert Peugeot Partner Tepee el i post 3 med kommende elbiler:
https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,34844.msg599868.html#msg599868

BWM i3S er flytte opp fra kommende biler til de som er på markedet per jan 2018 siden det nå er kommet offisielt EPA tall.
Oversikt over "alle" elbiler som er (eller har vært) på markedet er her i post 1:
https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,34844.msg599866.html#msg599866

Joltus


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA