Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: WLTP + EPA rekkevidde for elbiler i Norge (pr 13.juli-2020)  (Lest 118078 ganger)

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1579
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
WLTP + EPA rekkevidde for elbiler i Norge (pr 13.juli-2020)
« på: Onsdag 09. August 2017, klokken 23:38 »
Etter hvert som WLTP tallene kommer inn og blir publisert vil de bli inkludert i denne posten etter hvert.
[en: WLTP range for BEV's sold in Norway will be updated in this overview as soon as they are published.
In addition EPA range has been calculated for BEV's not available in North America]

Siste og mest oppdatert oversikt ligger på denne linken Google doc, velg flip på toppen for WLTP eller EPA.

I tabellen er en elbiler som selges i Norge + indikasjon på sammenlikning for pendling sommer og vinter

Merk at det for WLTP forbruk skal regnes med ladetap og ikke bare selve energiforbruket.
Eksempel: man har kjørt 100km og forbrukt 14 kWh. Når man lader bilen trekker man kanskje 15kWh hvorav 1kWh går tapt i varmgang og netto tilført batteriet er 14 kWh. WLTP forbruket skal da regnes som 15kWh/100km selv om bilen netto bare brukte 14kWh på kjøreturen.
Grunnen til dette er at man som forbruker tross alt betaler for 15kWh.

Merk også at det er kombinert rekkevidde som alltid bør brukes i sammenlikning selv om det kan friste selgere av elbiler å legge vekt på resultater fra bykjøring. Elbiler vil i motsetning til fossilbiler være mye mer energieffektive ved bykjøring i testsyklusen enn for landeveiskjøring)

Dessverre antyder de første erfaringer at også WLTP kan være noe optimistisk til og med på tørt sommerføre, det betyr at EPA syklusen fra Nord Amerika fortsatt gir et bedre og mer realistisk bilde. Bilen får en lengre testløype, tester går med simulering av temperaturer ned til -7 og opp til +35, aircondition skal brukes/estimeres osv. I tillegg risikerer bilprodusenter å bli saksøkt i USA dersom EPA tall ikke er oppnåelige for forbruker.

Har satt sammen noen kolonner som følger:
«Rekkevidde» er den rekkevidden som er angitt ihht til EPA og/eller WLTP for ny bil.
«Pendling sommer» er utledet av rekkevidde ihht daglig max lading hvis angitt av produsent og deretter fratrukket en gitt verdi det er ikke lurt å kjøre batteripakken helt tom, beregn minst 5% rest igjen. Det er sett på data fra dette forum og seriøse tester utført av bl.a. Elbilforeningen og andre + mange brukererfaringer og selvfølgelig egne erfaringer.
«Pendling vinter» er utledet av pendlerrekkevidde med reduksjon pga høyere energiforbruk, lavere effektivitet og det faktum at batteriet gradvis reduseres. Det er denne rekkevidden som gir best pekepinn på om elbilen er brukenes til daglig pendling året rundt selv om den er brukt.
«Pendling vinter» er basert på "mild vinter" fra -5 til +5. I kaldere vær vil rekkevidden ytterligere forringes.

(skroll ned på høyre side i tabellen for full oversikt)
Kode: [Velg]
sist oppdatert 13.juli 2020
år   Merke      Modell         Rekkevidde     Rekkevidde       anb.daglig  pendling  pendling  Kommentar                     
                                  EPA         WLTP (TEL)          lading    sommer    vinter                                 
_____________________________________________________________________________________________________________________________
2020 Audi e-tron 50 SUV (71)      267 utledet   332                          254       216                                   
2020 Audi e-tron 55 SUV (95) MY20 346 utledet   431                          329       280                                   
2020 Audi e-tron 50 Sportb.(71)   272 utledet   341                          258       220                                   
2020 Audi e-tron 55 Sportb.(95)   351           440                          333       283                                   
2020 BMW i3 120Ah (42)            246           310                          228       189                                   
2020 BMW i3s 120Ah (42)           246           285                          228       189                                   
2018 Citroën e-Berlingo el (22)   110 estimert  121 estimert                  93        79                                   
2020 DS 3 Crossback e-Tense (50)  272 estimert  320                          245       207                                   
2020 Honda e (35)                 187 estimert  220                          159       135 kommer høst 2020                     
2019 Hyundai Ioniq el (38)        274           311                          260       221                                 
2020 Hyundai Kona el (64)         415           484                          394       335                                 
2018 Jaguar I-Pace EV400 (90)     377           470                          358       304                                 
2019 Kia e-Niro (64)              385           455                          366       311                                 
2019 Kia e-Soul (39)              250           277                          238       202
2019 Kia  e-Soul (64)             391           452                          371       316                                 
2020 Lexus UX300e (54)            255 estimert  300 foreløpig                217       184 kommer høst 2020                     
2020 Mazda MX30 (33)              170 estimert  200                          145       122 kommer høst 2020                     
2019 Mercedes EQC 400 4matic (80) 354 rykte     417                          336       286                                   
2020 MG ZS EV (44)                223 estimert  262                          189       160                                   
2020 Mini Cooper SE (32)          184 estimert  234                          165       140                                   
2018 Nissan eNV200 Evalia (40)    170 estimert  200                 80%      122       104                                 
2018 Nissan Leaf II (40)          241           285                          223       185                                 
2019 Nissan Leaf e+ (62)          346           385                          320       266                                 
2017 Opel Ampera-e (60)           383           423                 88%      312       232                                 
2020 Peugeot e-208 (50)           289 estimert  340                          260       220                                   
2020 Peugeot e-2008 (50)          264 estimert  310                          237       201
2018 Peugeot Partner Tepee (22)   110 estimert  121 estimert                  93        79                                   
2020 Polestar Polestar 2 (78)     445 foreløpig 470                80%       338       280 kommer høst 2020                     
2020 Porsche Taycan 4S (79)       294 utledet   407                          279       237                                   
2020 Porsche Taycan 4S Plus (93)  327           463                          311       264                                   
2020 Porsche Taycan Turbo (95)    323           450                          307       261                                   
2020 Porsche Taycan Turbo S (95)  309           412                          294       250                                   
2017 Renault Kangoo Z.E maxi (33) 180 estimert  230 estimert                 186       157                                   
2020 Renault Zoe R110 ZE50 (52)   336 estimert  395                          319       270                                   
2020 Renault Zoe R135 ZE50 (52)   327 estimert  385                          311       263                                   
2020 Seat e-MII (36)              224 estimert  258                          208       176                                   
2020 Skoda Citigoe iV (36)        224 estimert  258                          208       176                                   
2018 Smart Forfour EQ (18)         90 utledet   132 estimert                  79        59                                   
2018 Smart Fortwo EQ (18)          93           135                           82        69                                   
2019 Tesla Model 3 SR+ (54)       402           409 foreløpig       90%      335       249                                   
2019 Tesla Model 3 LR AWD (75)    518           560                 90%      432       321                                   
2019 Tesla Model 3 Performance    481           530                 90%      401       298                                   
2019 Tesla Model S LR             600           610                 90%      500       415                                   
2019 Tesla Model S Performance    560           593                 90%      467       387                                   
2019 Tesla Model X LR             528           507                 90%      423       350                                   
2019 Tesla Model X Performance    491           487                 90%      406       336                                   
2020 Volvo XC40 Recharge AWD (78) 374 estimert  440                 80%      284       228 kommer sent 2020                       
2017 VW eGolf (36)                201           231                          191       162                                   
2020 VW e-UP! Range! (36)         224 estimert  258                          203       154                                   
2020 VW ID.3 (58) Pro             365 estimert  420 foreløpig                321       272 kommer høst 2020                       
2020 Xpeng G3 520i                383 estimert  450                          306       259 kommer høst 2020                       


Ved WLTP testing skal produsenten inkludere ulike konfigurasjoner som leveres som standard, men dessverre uten hensyn til bruk av varme/klima.
Resultatene skal presenteres som TEL (Test Energi Lav) og TEH (Test Energi Høy).
- TEL refererer til den mest energiøkonomiske konfigurasjonen (ofte minste felgdiameter).
- TEH refererer til den minst energiøkonomiske konfigurasjonen (ofte større felgdiameter og høyere vekt pga utstyr).
WLTP regelverket sier at hvis differansen mellom TEL og TEH er liten, så skal kun TEH brukes.
________________________________________________________________________
« Siste redigering: I dag kl. 02:50 av Finnøy (Arne Johan Larsen) »

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1579
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: Realistisk tabell over rekkevidder - WLTP/EPA i stedet for NEDC
« Svar #1 på: Onsdag 09. August 2017, klokken 23:39 »
Dessverre var NEDC rekkeviddemål det som ble brukt mest i Norge for sammenlikning av elbiler og det som er veldig synd er at mange tror på disse tallene; at det er rekkevidder som er oppnåelig i det daglige under normal bruk.
Få biler er i nærheten av NEDC rekkevidde; dette er en konkurranse om hvem som klare å jukse mest for å oppnå et teoretisk testresultat. Ihht til denne "testen" trenger bilen aldri å ha vært utenfor et laboratorium, speil kan fjernes, karosseriskjøter kan teipes og dekk/felg kombinasjoner man ikke ser på noen produksjonsbiler kan benyttes.

For biler med ny typegodkjenning fra september 2017 er produsentene pålagt å presentere WLTP tall.

Her er litt info om WLTP vs NEDC: http://wltpfacts.eu/what-is-wltp-how-will-it-work/

https://www.youtube.com/watch?v=JOHgW6otDnc
Her er litt info om EPA: https://en.wikipedia.org/wiki/FTP-75
« Siste redigering: Onsdag 13. Februar 2019, klokken 21:16 av Finnøy (Arne Johan Larsen) »

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1579
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: Realistisk tabell over rekkevidder - WLTP/EPA i stedet for NEDC
« Svar #2 på: Onsdag 09. August 2017, klokken 23:42 »
Samleoversikt over rekkevidde og produsentens oppgitte forbruk som er tilgjengelig for EPA/WLTP/NEDC fra kombinert kjøresyklus. (skroll ned på høyre side i tabellen for full oversikt) (pr 02.01.2020)

Kode: [Velg]
år   Merke      Modell                     |     Rekkevidde        |    forbruk Wh/km       | merknad                     
                                           |EPA      WLTP     NEDC | EPA     WLTP      NEDC |                             
                                           |TEL    TEH  TEL    TEL |       TEH   TEL    TEL |                             
___________________________________________|_______________________|________________________|____________________________
2020 Audi       e-tron 50 (71) SUV         |       299  332        |       24,6  22,6       | -                           
2019 Audi       e-tron 55 (95) SUV(MY19)   | 328   379  408        | 28,3  26,1  22,7       | -                           
2020 Audi       e-tron 55 (95) SUV(MY20)   |       393  431        |       26,1  22,6       | -                           
2020 Audi       e-tron 50 (71) sportback   |       309  341        |       24,2  22,0       | -                           
2020 Audi       e-tron 55 (95) sportback   |       403  440        |       26,0  22,3       | -                           
2013 BMW        i3 60Ah (22)               | 130        162*   190 | 16,9              12,7 | utledet WLTP               
2017 BMW        i3 94Ah (33)               | 183        255    300 | 17,7              13,1 | -                           
2019 BMW        i3 120Ah (42)              | 246   285  310    359 | 18,5  16,3  15,3  13,1 | -                           
2017 BMW        i3s 94Ah (33)              | 172        235    280 | 18,7              14,3 | -                           
2019 BMW        i3s 120Ah (42)             | 246   270  285    345 | 18,5  16,6  16,2  14,1 | -                           
*2020 BMW       iX3 (74)                   |  na        440        |  na          na        | -                           
2019 DS         3 Crossback e-Tense (50)   | 256*       320        |  na          na        | estimert EPA               
2017 Fiat       500e (24)                  | 135        149*       | 18,7         na        | estimert WLTP               
2013 Ford       Focus Electric (23)        | 122        140*   160 | 19,9         na   15,4 | estimert WLTP               
2017 Ford       Focus Electric (33)        | 185        198*   225 | 19,6         na        | estimert WLTP               
*2020 Ford      Mustang Mach-e (76) 18"    | 355        420        |             16,5       | foreløpig EPA, foreløpig WLTP
*2020 Ford      Mustang Mach-e (99) 18"    | 475        600        |             16,5       | foreløpig EPA, foreløpig WLTP
*2020 Ford      Mustang Mach-e AWD (76) 19"| 325        450        |             17,9       | foreløpig EPA, foreløpig WLTP
*2020 Ford      Mustang Mach-e AWD (99) 19"| 425        540        |             18,1       | foreløpig EPA, foreløpig WLTP
*2021 Ford      Mustang Mach-e GT (99) 20" | 375        475        |                        | foreløpig EPA, foreløpig WLTP
*2020 Honda     e (33)                     | 183*       220        |  na          na        | estimert EPA               
2016 Hyundai    Ioniq electric (28)        | 200        204    280 | 15,4         na   11,5 | -                           
2019 Hyundai    Ioniq electric (38)        | 274        311        |  na          na        | -                           
2018 Hyundai    Kona electric (39)         | 254        289    345 |  na          na        | EPA: SK syklus             
2018 Hyundai    Kona electric (64)         | 415        449    546 |  na         15,4       | -                           
2018 Jaguar     I-Pace EV400 (90)          | 377   415  470    543 | 27,6  24,8  22,0       | -                           
2018 Kia        e-Niro (39)                | 246        288        |  na         15,3       | EPA: SK syklus             
2018 Kia        e-Niro (64)                | 385        455        | 18,7        15,9       |                             
2016 Kia        Soul EV (27)               | 150        171*   212 | 19,9         na   14,7 | utledet WLTP               
2017 Kia        Soul EV (30)               | 179        203*   250 | 19,4         na   14,7 | utledet WLTP               
2019 Kia        e-Soul (39)                | 240*       277        |  na   14,5  14,5       | utledet EPA                 
2019 Kia        e-Soul (64)                | 391        452        | 18,4  15,7  15,7       |                             
2015 Mercedes   B-class ED                 | 140        160*   200 | 24,9         na   16,6 | estimert WLTP               
2015 Mercedes   B-class ED range+          | 161        184*   230 | 24,9         na   16,6 | estimert WLTP               
2019 Mercedes   EQC 400 4matic (80)        | 348*  374  417        |  na   25,0  22,7       | estimert EPA               
2014 Mitsubishi I-Miev                     |  95        113*   150 | 18,7         na   13,5 | estimert WLTP               
2017 Mitsubishi I-Miev                     | 100        120*   160 | 18,7         na   13,5 | estimert WLTP               
2011 Nissan     Leaf  I                    | 121        139*   176 | 21,2         na   15,0 | utledet WLTP               
2016 Nissan     Leaf  (24)                 | 135        156*   199 | 18,4         na   15,0 | utledet WLTP               
2017 Nissan     Leaf  (30)                 | 172        198*   250 | 18,7         na   15,0 | utledet WLTP               
2018 Nissan     Leaf II (40)               | 243        270    378 | 18,7        20,6  17,0 | -                           
2019 Nissan     Leaf e+ (62)               | 346        385        | 20,1         na        |                             
2014 Nissan     eNV200 Evalia (24)         | 113*       121*   170 |  na          na   16,5 | estimert EPA og WLTP       
2018 Nissan     eNV200 Evalia (40)         | 187*       200    280 |  na   25,9  25,9  16,5 | estimert EPA               
2017 Opel       Ampera-e (60)              | 383        380    523 | 17,6        16,5  14,5 | -                           
*2020 Opel      e-Corsa (50)               | 275*       330        |  na         16,9       | estimert EPA               
*2020 Peugeot   e-208 (50)                 | 283*       340        |  na          na        | estimert EPA               
*2020 Peugeot   e-2008 (50)                | 258*       310        |  na          na        | estimert EPA               
2018 Peugeot    Partner Tepee el           | 113*       121*   170 |  na          na   17,7 | estimert EPA og WLTP       
2020 Polestar   2 (78)                     | 440        500        |  na          na        | foreløpig EPA og WLTP       
*2020 Porsche   Taycan 4S (79)             | 292*       407        |  na          na        | estimert EPA               
*2020 Porsche   Taycan 4S Plus (93)        | 332*       463        |  na          na        | estimert EPA               
*2020 Porsche   Taycan Turbo (93)          | 323   381  450        |  na          na        |                             
*2020 Porsche   Taycan Turbo S (93)        | 296*  388  412        |  na          na        | estimert EPA               
2017 Renault    Kangoo Z.E maxi (33)       | 180*       193*   270 |  na          na   15,2 | estimert EPA og WLTP       
2014 Renault    Zoe Q210                   | 140*       150*   210 |  na          na   14,0 | estimert EPA og WLTP       
2016 Renault    Zoe R240                   | 153*       164*   230 |  na          na   13,3 | estimert EPA og WLTP       
2017 Renault    Zoe R90 ZE40               | 267*  291  317    400 |  na         16,8       | estimert EPA               
2018 Renault    Zoe R110 ZE40              | 267*  286  300    400 |  na   18,6  17,8       | estimert EPA               
2019 Renault    Zoe R110 ZE50              | 355*       395        |  na         17,2       | estimert EPA               
2019 Renault    Zoe R135 ZE50              | 346*       385        |  na         17,7       | estimert EPA               
*2020 Seat      e-MII (36)                 | 226*       258        |  na         14,5       | estimert EPA               
*2020 Skoda     CITIGOe iV (36)            | 226*       258        |  na         14,5       | estimert EPA               
2018 Smart      Forfour EQ                 |  90*       110*   155 |  na          na   13,1 | estimert EPA og WLTP       
2016 Smart      Fortwo ED                  | 109        126*   160 | 19,6         na        | estimert WLTP               
2018 Smart      Fortwo EQ                  |  93        115*   160 | 19,4         na   12,9 | estimert WLTP               
2019 Tesla      Model 3 SR Plus (54)       | 402        409        |  na          na        |                             
2019 Tesla      Model 3 LR RWD (75)        | 531        600        | 16,1         na        |                             
2019 Tesla      Model 3 LR AWD (75)        | 518        560        | 18,1         na        |                             
2019 Tesla      Model 3 Performance (75)   | 481        530        | 18,1         na        |                             
2016 Tesla      Model S 60                 | 338        368*   375 | 22,0         na        | estimert WLTP               
2015 Tesla      Model S 70                 | 377        411*   420 | 23,5         na        | estimert WLTP               
2017 Tesla      Model S 75                 | 401        437*   480 | 21,2         na        | estimert WLTP               
2013 Tesla      Model S 85                 | 426        464*   500 | 23,5         na        | estimert WLTP               
2016 Tesla      Model S 60D                | 351        382*   408 | 20,1         na        | estimert WLTP               
2015 Tesla      Model S 70D                | 386        420*   442 | 20,7         na        | estimert WLTP               
2018 Tesla      Model S 75D                | 417        454*   490 | 20,3         na        | estimert WLTP               
2015 Tesla      Model S 85D                | 435        474*   528 | 20,9         na        | estimert WLTP               
2016 Tesla      Model S 90D                | 473        515*   557 | 20,1         na        | estimert WLTP               
2015 Tesla      Model S P85D               | 407        443*   491 | 22,5         na        | estimert WLTP               
2016 Tesla      Model S P90D               | 435        474*   520 | 22,0         na        | estimert WLTP               
2018 Tesla      Model S 100D               | 539        587*   632 | 20,5         na        | estimert WLTP               
2018 Tesla      Model S P100D              | 507        552*   613 | 21,4         na        | estimert WLTP               
2019 Tesla      Model S Standard Range     | 460        450        |  na          na        | foreløpig EPA og WLTP       
2019 Tesla      Model S Long Range         | 600        610        |  na          na        |                             
2019 Tesla      Model S Performance        | 560        590        |  na          na        |                             
2016 Tesla      Model X 60D                | 322        351*   355 | 22,5         na        | estimert WLTP               
2018 Tesla      Model X 75D                | 383        417*   417 | 22,5         na        | estimert WLTP               
2016 Tesla      Model X 90D                | 414        451*   489 | 22,8         na        | estimert WLTP               
2018 Tesla      Model X 100D               | 475        517*   565 | 24,1         na        | estimert WLTP               
2016 Tesla      Model X P90D               | 402        438*   450 | 23,5         na        | estimert WLTP               
2018 Tesla      Model X P100D              | 465        506*   542 | 24,4         na        | estimert WLTP               
2019 Tesla      Model X Standard Range     | 400        375        |  na          na        | foreløpig EPA og WLTP       
2019 Tesla      Model X Long Range         | 528        505        |  na          na        |
2019 Tesla      Model X Performance        | 495        485        |  na          na        |
*2020 Tesla     Model Y SR                 | 370        390        |  na          na        | foreløpig EPA og WLTP           
*2020 Tesla     Model Y LR                 | 483        540        |  na          na        | foreløpig EPA og WLTP           
*2020 Tesla     Model Y LR AWD             | 451        505        |  na          na        | foreløpig EPA og WLTP           
*2020 Tesla     Model Y Performance        | 451        480        |  na          na        | foreløpig EPA og WLTP           
2014 VW         eGolf (24)                 | 134        145*   190 | 18,1         na   12,9 | utledet WLTP
2017 VW         eGolf (36)                 | 201   206  229    300 | 17,6  17,5  15,9       | -                           
2017 VW         e-UP! (18)                 | 117*       133    160 |  na         14,3  11,7 | estimert EPA               
*2020 VW        e-UP! Range! (36)          | 226*       258        |  na         14,5       | estimert EPA               

« Siste redigering: Torsdag 02. Januar 2020, klokken 20:32 av Finnøy (Arne Johan Larsen) »

knut.aulie

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7371
    • Vis profil
Sv: Realistisk tabell over rekkevidder - WLTP/EPA i stedet for NEDC
« Svar #3 på: Onsdag 09. August 2017, klokken 23:42 »
Høres ut som en nyttig og fin tabell, desverre ser den helt forferdelig ut i Tapatalk som jeg bruker.

Har du en link til et format som hadde vært bedre for mobil?

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1579
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: Realistisk tabell over rekkevidder - WLTP/EPA i stedet for NEDC
« Svar #4 på: Onsdag 09. August 2017, klokken 23:46 »
Høres ut som en nyttig og fin tabell, desverre ser den helt forferdelig ut i Tapatalk som jeg bruker.

Har du en link til et format som hadde vært bedre for mobil?
Sleit lenge for å få til BBC kode på PC'en; må kanskje bli link til regneark i skyen et sted?

knut.aulie

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7371
    • Vis profil
Sv: Realistisk tabell over rekkevidder - WLTP/EPA i stedet for NEDC
« Svar #5 på: Onsdag 09. August 2017, klokken 23:48 »
Hvis  det er lettvint hadde det vært fint.
Hvis ikke går det ann å tyde seg frem

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1579
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: Realistisk tabell over rekkevidder - WLTP/EPA i stedet for NEDC
« Svar #6 på: Torsdag 10. August 2017, klokken 00:01 »

elekTrond

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1020
  • Personlig tekst
    • Vis profil
Sv: Realistisk tabell over rekkevidder - WLTP/EPA i stedet for NEDC
« Svar #7 på: Torsdag 10. August 2017, klokken 00:43 »
Hvis  det er lettvint hadde det vært fint.
Hvis ikke går det ann å tyde seg frem
Fungerer denne?
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1CVnR2uM_xi4dKHVuC5FBTYoWqyPAX_lWtZPD1qagoUw/pubhtml
Den funker på PCen min iaffall.  :+1: Hva hvis du hiver på #code taggen? Kanskje du da kan blidgjøre tapas-stalkern?  :P Sjøl ikke på tredje forsøk fikk jeg til noe med den vriompeisen av en tabell du har snekret sammen, men du kan ta en titt under her for et synsinntrykk: (priserDekkVinterPiggfriNordiskeNordendekk145-165-175-185R15_2016-10-21)

Eksempel på (mis)bruk av #code-taggen - fra URLen over:
Kode: [Velg]
"Nordendekk" fra Byttdekk.com       Rullemotstand / Våtgrep / Støy (dB) / Pris m/mva&frakt
Merke       Modell                  145/65R15       165/60R15       175/55R15       185/55R15
Bridgestone Blizzak WS70            -               -               -               -
Bridgestone Blizzak WS80¹⁾          -               -               -               G/F/71/0797,-
Continental Conti Viking Contact 6  E/F/71/746,-    E/F/71/821,-    C/F/71/929,-    E/F/71/1079,-
Falken      ESPIA EP-Z2             -               -               -               -
Federal     Himalaya Iceo           -               -               -               -
Goodyear    UltraGrip 9             -               -               -               E/B/68/925,-
Hankook     Winter iCept RS W442    -               -               -               E/C/71/720,-
Hankook     Winter i*cept IZ W606   -               -               -               E/F/71/868,-
Hankook     i Cept iZ 2 W616(XL86T) -               -               -               E/F/71/782,-
Kumho       KW31 Izen               -               -               -               E/F/72/660,-
Maxxis      Arctictrekker SP-02     -               -               -               -
Michelin    X-ICE Xi3               -               -               -               C/F/71/1108,-
Nankang     Ice Activa Ice-1        -               -               -               -
Nokian      Hakkapeliitta R2        -               C/F/71/867,-    -               C/F/72/1033,-
Nokian      Nordman RS2             -               -               -               -
Toyo        Observe GSi-5           -               -               -               -
Det blir litt vertikal scrolling, men prøv gjerne - så får vi erfart hvordan ulike surfedingser takler vide og lange tabeller ... :police:
'13 Mjau

knut.aulie

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7371
    • Vis profil

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1579
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: Realistisk tabell over rekkevidder - WLTP/EPA i stedet for NEDC
« Svar #9 på: Torsdag 10. August 2017, klokken 09:20 »
Prøver med et bilde på "kr pr EPA km tabell" tilsvarende som Side 3 gjorde sortert på NEDC verdier.
Dette er grunnpriser uten ekstrautstyr.
Oppdatert 15.09.2017 - lagt til ny Leaf + nye Tesla priser

« Siste redigering: Lørdag 16. ſeptember 2017, klokken 00:26 av Finnøy »

HCO

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 966
    • Vis profil
Sv: Realistisk tabell over rekkevidder - WLTP/EPA i stedet for NEDC
« Svar #10 på: Torsdag 10. August 2017, klokken 10:22 »
"Pendlertallene" ser ut til å stemme greit for Zoe R240, som er den eneste jeg har erfaring med i daglig bruk. Med det mener jeg at hhv. 15 mil (sommer) og 12 mil (vinter) pendleavstand omtrent er grenseverdiene for å kjøre som "vanlig" og uten å måtte ty til Eco.

Kolonneoverskriften "turrekkevidde" tror jeg kan være litt misvisende. Jeg forbinder "tur" med at man har tid til å kjøre i Eco-modus, gjerne på småveier med lavere fartsgrense, og da vil mange kunne oppleve mye bedre rekkevidde enn det som er oppgitt her.
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

knut.aulie

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7371
    • Vis profil
Sv: Realistisk tabell over rekkevidder - WLTP/EPA i stedet for NEDC
« Svar #11 på: Torsdag 10. August 2017, klokken 10:55 »
Veldig bra Finnøy

Illustrerer hvor misvisende NEDC er i forhold til forskjellige produsenter.

Du burde poste den lista som kommentar på side 3 saken.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1579
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: Realistisk tabell over rekkevidder - WLTP/EPA i stedet for NEDC
« Svar #12 på: Torsdag 10. August 2017, klokken 12:24 »
"Pendlertallene" ser ut til å stemme greit for Zoe R240, som er den eneste jeg har erfaring med i daglig bruk. Med det mener jeg at hhv. 15 mil (sommer) og 12 mil (vinter) pendleavstand omtrent er grenseverdiene for å kjøre som "vanlig" og uten å måtte ty til Eco.

Kolonneoverskriften "turrekkevidde" tror jeg kan være litt misvisende. Jeg forbinder "tur" med at man har tid til å kjøre i Eco-modus, gjerne på småveier med lavere fartsgrense, og da vil mange kunne oppleve mye bedre rekkevidde enn det som er oppgitt her.

Usikker på hva man kaller dyret; kanskje bare rekkevidde? Max rekkevidde er like misvisende, bruk av tur var for å markere at de bilene som har nedsatt max lading i det daglige normalt stiller om til full kapasitet (100%) før de skal på tur :)

Forøvrig har jeg selv prøvd i daglig pendling, sommer og vinter; I-MIEV, Leaf 1gen/-24/-30, Soul, Evalia, MB, TMS S85/S85D/S90D, Zoe 210, eGolf og i3 (60Ah) og mener tabellen er i nærheten av min opplevelse (dvs: I-MIEV, Leaf 1gen/-24 og Evalia måtte kjøres på sparebluss om vinteren for å klare min daglige pendlerrute)
« Siste redigering: Fredag 11. August 2017, klokken 08:21 av Finnøy »

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1579
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: Realistisk tabell over rekkevidder - WLTP/EPA i stedet for NEDC
« Svar #13 på: Torsdag 10. August 2017, klokken 13:54 »
Sitat fra: elekTrond link=topic=34844.msg599893#msg599893
...Den funker på PCen min iaffall.  :+1: Hva hvis du hiver på [b
#code[/b] taggen? Kanskje du da kan blidgjøre tapas-stalkern?  :P ...

Tusen takk for tips! Skal prøve meg frem her :-)
« Siste redigering: Torsdag 10. August 2017, klokken 16:38 av Finnøy »

Orbit

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2017
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2472
    • Vis profil
Sv: Realistisk tabell over rekkevidder - WLTP/EPA i stedet for NEDC
« Svar #14 på: Onsdag 06. ſeptember 2017, klokken 05:53 »
WLTP-tall ute for BMW i3s, og i samme runde er det også sluppet WLTP for i3 94Ah.

i3 94Ah: 235 - 255 km (avhengig av dekkdimensjon)
i3s 94Ah: 235 - 245 km
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55