Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oversikt av WLTP rekkevidder m.m. oppdatert mar 2024

Startet av Finnøy (Arne Johan Larsen), onsdag 09. august 2017, klokken 23:38

« forrige - neste »

Lepet65

PoleStar2 reveal i dag; 78 kWt og 500 km (WLTP)


Finnøy (Arne Johan Larsen)

Har nå lagt inn WLTP estimater for andre elbiler som blir solgt i dag og som enda ikke har fått offisiell WLTP pluss de kommende elbiler hvor det har vært antydet enten EPA eller WLTP som de mener vil bli tilnærmet lik offisiell EPA/WLTP. Inkludert er også alle Model 3 variantene.

- Alle WLTP tall + EPA tall for biler i salg. Nye oppdateringer mhp rekkevidde etter WLTP/EPA kommer etter hvert som de lanseres.


Speeder

Supert, meget bra jobb å holde dette oppdatert.
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Finnøy (Arne Johan Larsen)


Finnøy (Arne Johan Larsen)

#186
EPA tall for Nissan Leaf 62kWh er noe nedjustert for de amerikanske SV/SL utstyrsvariantene som er motstykket til de N-Connecta og Tekna variantene her på berget. I forhold til basisutgaven har disse bl.a. 17" hjul i stedet for 16". Er det starten på at produsentene også skiller på hjul/utstyrsnivå på EPA målinger i Nordamerika slik det er pålagt med WLTP i Europa?

- Alle WLTP tall + EPA tall for biler i salg. Nye oppdateringer mhp rekkevidde etter WLTP/EPA kommer etter hvert som de lanseres.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Etter inspirasjon fra Jaguar har jeg tatt med begrepene TEL og TEH for WLTP tallene.
Ved WLTP testing skal produsenten inkludere ulike konfigurasjoner som leveres som standard, men dessverre uten hensyn til bruk av varme/klima.

Resultatene skal presenteres som TEL (Test Energi Lav) og TEH (Test Energi Høy).
- TEL refererer til den mest energiøkonomiske konfigurasjonen (ofte minste felgdiameter).
- TEH refererer til den minst energiøkonomiske konfigurasjonen (ofte større felgdiameter og høyere vekt pga utstyr).

WLTP regelverket sier at hvis differanse mellom TEL og TEH er liten, så skal kun TEH brukes.

Merk at det for WLTP forbruk skal regnes med ladetap og ikke bare selve energiforbruket.
Eksempel: man har kjørt 100km og forbrukt 14 kWh. Når man lader bilen trekker man kanskje 15kWh hvorav 1kWh går tapt i varmgang og netto tilført batteriet er 14 kWh.
WLTP forbruket skal da regnes som 15kWh/100km selv om bilen netto bare brukte 14kWh på kjøreturen. Grunnen til dette er at man som forbruker tross alt betaler for 15kWh.

- Alle WLTP tall + EPA tall for biler i salg. Nye oppdateringer mhp rekkevidde etter WLTP/EPA kommer etter hvert som de lanseres.



Finnøy (Arne Johan Larsen)

Da er de foreløpige EPA og WLTP tallene for nye Tesla Model S og X lagt inn.
Det merkelige her er at for noen utgaver er WLTP tallene faktisk lavere enn EPA, men siden dette er foreløpige tall så kommer det nok oppdateringer på et seinere tidspunkt.

- Alle WLTP tall + EPA tall for biler i salg. Nye oppdateringer mhp rekkevidde etter WLTP/EPA kommer etter hvert som de lanseres.


Oppdatert samleoversikt over rekkevidde og produsentens oppgitte forbruk som er tilgjengelig for EPA/WLTP/NEDC. Ligger som post 3 i WLTP + EPA rekkevidde for elbiler i Norge.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Da er de WLTP tallene for nye MB EQC lagt inn.

Selv med med 80kWh netto tilgjengelig batterikapasitet på EQC er lavere enn 95kWh brutto og antatt 86kWh netto på Audi e-Tron 55 så matcher de målte WLTP tallene matcher fra EQC tilsvarende fra e-Tron.

Tester fra den virkelige verden vil vise om det holder stikk.

- Alle WLTP tall + EPA tall for biler i salg. Nye oppdateringer mhp rekkevidde etter WLTP/EPA kommer etter hvert som de lanseres.


Oppdatert samleoversikt over rekkevidde og produsentens oppgitte forbruk som er tilgjengelig for EPA/WLTP/NEDC. Ligger som post 3 i WLTP + EPA rekkevidde for elbiler i Norge.

turfsurf

Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på torsdag 25. april 2019, klokken 13:46
Da er de foreløpige EPA og WLTP tallene for nye Tesla Model S og X lagt inn.
Du har en oppføring for Tesla Model S SR+ som vel skal være for Model 3.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 07. mai 2019, klokken 06:38
Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på torsdag 25. april 2019, klokken 13:46
Da er de foreløpige EPA og WLTP tallene for nye Tesla Model S og X lagt inn.
Du har en oppføring for Tesla Model S SR+ som vel skal være for Model 3.

Du har selvfølgelig helt rett og "Butikkutvalget" i Norge per  5.mai 2019" er korrigert :)

Har kilden i et stort Excel ark som blir kopiert til Google regneark og derfra kopiert til Notepad ++ for "code" tabell formatering. For kjappe korreksjoner tar jeg av og til en snarvei og oppdaterer direkte i "code" tabellen; men da oppstår lett slike feil som du helt riktig korrigerte meg på :+1:

Thomas Parsli

Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på tirsdag 07. mai 2019, klokken 00:37
Da er de WLTP tallene for nye MB EQC lagt inn.

Selv med med 80kWh netto tilgjengelig batterikapasitet på EQC er lavere enn 95kWh brutto og antatt 86kWh netto på Audi e-Tron 55 så matcher de målte WLTP tallene matcher fra EQC tilsvarende fra e-Tron.

EQC har mindre batteri og høyere luftmotstand, spennende...
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA