Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

DSB: Ikke lov å lade uten jordfeilbryter type B på kontakt (Nyere enn 2016)

Startet av Cral, fredag 28. juli 2017, klokken 12:24

« forrige - neste »

geear

Tittelen på tråden forvirret meg litt (tanke "åja, nyere enn 2016, gjelder altså ikke meg"), men etter å ha lest dette så får jeg inntrykk av at jeg kan konkludere med at Schuko-lading uten dedikert 10A kurs med B-vern nå KUN er lov i følgende scenarioer:

1. Sporadisk bruk/nødlading.
2. På dedikert ladekurs satt opp kun med formål elbillading, montert FØR 2016.

Alt annet omfattes altså av bruksendring og da kommer kravet om dedikert kurs og B-vern. Er vi på nett?

I så fall må jeg altså foreta meg noe hjemme om jeg vil være i henhold til regelverket. Jeg begynte å bruke en 16A schuko-kurs med A-vern til elbillading i 2016. Den brukes også til andre ting. Gjelder kravet om dedikert ladekurs også med CEE-stikk?
Forutsatt 16A eller lavere, er det lov å kombinere CEE og schuko stikk på delt kurs?

Elmo

Sitat fra: gr på onsdag 02. august 2017, klokken 11:22
2. På dedikert ladekurs satt opp kun med formål elbillading, montert FØR 2016.
Jeg lurte også på om jeg kan "gjemme meg" bak denne - en stund til.

Jeg har ladet elbiler på to dedikerte 16A kurser, en CEE og en schuko i 12 år / 190.000 km - så langt uten problem. Dog byttet stikk/støpsel et par ganger.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

Omtrent samme her, men jeg må skjule meg bar sporadisk bruk, da jeg stort sett lader på offentlige stolper.

Både billigere og tryggere. ( Gratis og uten lading hjemme blir den mikroskopiske risikoen som tross alt er der fullstandig eliminert )
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

keepitsimple

Sitat fra: elektrolux på onsdag 02. august 2017, klokken 12:31
Omtrent samme her, men jeg må skjule meg bar sporadisk bruk, da jeg stort sett lader på offentlige stolper.

Både billigere og tryggere. ( Gratis og uten lading hjemme blir den mikroskopiske risikoen som tross alt er der fullstandig eliminert )
Jeg lurer litt på hva det der sporadisk bruk er. Jeg lader 90 % på jobben, 5 % på SuC og 5 % hjemme. Er 5 % sporadisk bruk?
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

geear

Hvorfor kommer ikke ladekladdene med jordfeilvern type B innebygget? Finnes det noen på markedet? Gjerne med CEE-støpsel.

Lurer også på om det finnes 10/16A sikring med jordfeilvern type B innebygget? Kursen jeg eventuelt kan bruke til dette er det allerede 16A sikring med jfb type A innebygget i, så separat vern krever mer plass i skapet.

hanche

Sitat fra: gr på onsdag 02. august 2017, klokken 14:54
Lurer også på om det finnes 10/16A sikring med jordfeilvern type B innebygget?
Denne meldingen fra en annen tråd ser ut til å ha et svar på dette spørsmålet.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Oddaa

Sitat fra: gr på onsdag 02. august 2017, klokken 14:54
Hvorfor kommer ikke ladekladdene med jordfeilvern type B innebygget? Finnes det noen på markedet? Gjerne med CEE-støpsel.

Lurer også på om det finnes 10/16A sikring med jordfeilvern type B innebygget? Kursen jeg eventuelt kan bruke til dette er det allerede 16A sikring med jfb type A innebygget i, så separat vern krever mer plass i skapet.
Om ikke ladekladdene har jordfeilvern type B innebygget, så har i alle fall noen elbiler innebygget vern mot DC jordfeil. Kan konkret peke på eGolf der dette står tydelig beskrevet i manualen. Men om dette er tilstrekkelig for DSB har jeg ikke fått på det rene.

Det finnes for øvrig veldig dårlig utvalg av jordfeilbrytere/ jordfeilautomater type B etter det jeg har funnet ut.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Griffel

Det finnes ladekladder med B vern, og ulike biler kan ha fullverdig beskyttelse i bilen. Andre biler kan ha en hjemmelaget lader. Noen snekrer sin egen ladestasjon av ulik kvalitet.

Men forskriftene for den faste installasjonen kan ikke ta alltid ta hensyn til hva som plugges inn i stikkontakten. Det er bare du som vet at den spesielle stikkontakten for el-bil kun benyttes av en Golf, eller at din kabelkladd har B-vern.

Derfor kan en for fastmonterte ladestasjoner med vern ha forenklinger i sikringsskapet, men om samme kladde eller ladestasjon skal tilkobles en stikkontakt må denne stikkontakten ha de foreskrevene sikringer og vern uavhengig av om en bruker kladd med B-vern eller ikke selv om det da i bruk noen ganger blir likeverdige vern i serie.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Sitat fra: keepitsimple på onsdag 02. august 2017, klokken 13:20
Jeg lurer litt på hva det der sporadisk bruk er. Jeg lader 90 % på jobben, 5 % på SuC og 5 % hjemme. Er 5 % sporadisk bruk?
Dette er jo ditt eget ansvar, du får ingen form for straff dersom det ikke skjer noe galt.
Til forskjell fra meg som risikerer bot om jeg trygt og godt snekker rundt i solskinn i indre oslofjord i 5 knop og skulle ha glemt å ta på en redningsvest. (Selfølgelig har jeg vest, selv om mindre enn 5% av fritiden er ombord i båt i fart)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Sitat fra: Elmo på onsdag 02. august 2017, klokken 12:22
Sitat fra: gr på onsdag 02. august 2017, klokken 11:22
2. På dedikert ladekurs satt opp kun med formål elbillading, montert FØR 2016.
Jeg lurte også på om jeg kan "gjemme meg" bak denne - en stund til.
Det kan du sikkert, men om jeg ikke husker feil har du en hjemmelaget 3-fas lader. Det vil sikkert være fornuftig å beskytte det øvrige elektriske anlegget ditt ved å benytted en jordfeilbryter type B der du jevnlig kobler til denne.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Elmo

Sitat fra: Griffel på onsdag 02. august 2017, klokken 17:30
Det kan du sikkert, men om jeg ikke husker feil har du en hjemmelaget 3-fas lader. Det vil sikkert være fornuftig å beskytte det øvrige elektriske anlegget ditt ved å benytted en jordfeilbryter type B der du jevnlig kobler til denne.
Jeg det stemmer, selvom den vel egentlig er 3 stk enfase DC-power. Sikrer du den stasjonære PCen din med B-vern ???

Og ang "der jeg jevnlig kobler den til". Bruken må mildest talt kalles sporadisk. Siden jeg kjøpte eUp'n i des 2014 så har den vært brukt én eneste gang, og det var ikke her hjemme engang.

Allikevel, når dette er sagt, så blir det nok ikke så veldig lenge til jeg investerer i B-verk på ladekursene ;)


Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Griffel

Sitat fra: Elmo på onsdag 02. august 2017, klokken 21:12
Sikrer du den stasjonære PCen din med B-vern ???
Nei den er enfas og koblet til et TN anlegg. Men min nye elbil  vil kobles til en ladestasjon av «state of the art» type.

Sitat fra: Elmo på onsdag 02. august 2017, klokken 21:12
Og ang "der jeg jevnlig kobler den til". Bruken må mildest talt kalles sporadisk. Siden jeg kjøpte eUp'n i des 2014 så har den vært brukt én eneste gang, og det var ikke her hjemme engang.
Helt klart sporadisk bruk.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Oddaa

Sitat fra: Griffel på onsdag 02. august 2017, klokken 21:36
Sitat fra: Elmo på onsdag 02. august 2017, klokken 21:12
Sikrer du den stasjonære PCen din med B-vern ???
Nei den er enfas og koblet til et TN anlegg.
Men det skiller vel strengt tatt ikke DSB på når det gjelder elbillading?


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Elmo

Sitat fra: Griffel på onsdag 02. august 2017, klokken 21:36
Sitat fra: Elmo på onsdag 02. august 2017, klokken 21:12
Sikrer du den stasjonære PCen din med B-vern ???
Nei den er enfas og koblet til et TN anlegg.
Du Griffel som kan så mye om strøm (ikke ironi !).
DC-laderen min til Classic er altså 3 stk 48V switchmode power (fra Eltek) som kobles til hver sin enfase kurs (som kommer fra 3 fase IT inntak). Altså ikke ulikt et 12V/5V PC power.
Den store forskjellen er at mine 3 er koblet i serie på DC-siden, og benyttes (ekstemt sporadisk) til å lade batterier.

Hvorfor/hvordan er det større behov for B-vern på denne/disse enn på hjemme-PCen ??


PS og OT: til lykke med Ioniq i bestilling. Jeg "lurte" min datter til å bestille Ioniq så tidlig at hun faktisk fikk den levert allerede før jul og dermed kunne avvikle sin PSA classic.
Fantastisk bil. Gled deg.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA