Hvordan få ladeløsning "i henhold"

Startet av Oddaa, lørdag 29. juli 2017, klokken 13:32

« forrige - neste »

Oddaa

Lader i dag en elbil og og plug-in hybrid jevnlig i garasjen på en løsning som med de siste endringer fra DSB (bruksendring) ikke er i henhold.

Opplegget er fra 2015-ish (ikke satt opp mht elbil) og utformet som følger:
3*32 A i sikringsskap med vanlig jordfeilautomat
PFSP stigeledning til garasje
Underfordeling i garasje med 1*16 A vanlig jordfeilaut til CEE og 1*10 A vanlig jordfeilaut til schuko og lys

Uansett hvordan jeg tenker så blir det Type B jordfeilvern etter type A, eller at type B jordfeilvern må dekke flere kurser. PFSP må vel ha jordfeilvern og denne er arbeidskrevende og bytte ut...

Noen som med sikkerhet kan fortelle meg hvordan jeg enklest og rimeligst mulig kan få dette "riktig"?

Sent from my iPhone using Tapatalk
2025 EX30 Twin Performance
2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

Griffel

Sitat fra: Oddaa på lørdag 29. juli 2017, klokken 13:32
Lader i dag en elbil og og plug-in hybrid jevnlig i garasjen på en løsning som med de siste endringer fra DSB (bruksendring) ikke er i henhold.

Underfordeling i garasje med 1*16 A vanlig jordfeilaut til CEE og 1*10 A vanlig jordfeilaut til schuko og lys

Uansett hvordan jeg tenker så blir det Type B jordfeilvern etter type A, eller at type B jordfeilvern må dekke flere kurser. PFSP må vel ha jordfeilvern og denne er arbeidskrevende og bytte ut...

Noen som med sikkerhet kan fortelle meg hvordan jeg enklest og rimeligst mulig kan få dette "riktig"?

Erstatte eksisterende stikkontakt med ladestasjon med B-vern av type som f.eks benyttes av Salto.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Oddaa

Sitat fra: Griffel på lørdag 29. juli 2017, klokken 14:30
Sitat fra: Oddaa på lørdag 29. juli 2017, klokken 13:32

Erstatte eksisterende stikkontakt med ladestasjon med B-vern
Denne løsningen tolker jeg å være i strid med at B-vern ikke skal monteres etter A-vern?

Og blir det noen prinsipiell forskjell på dette og å sette opp B-vern i underfordelingen i garasjen sånn sett?

2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

Griffel

Sitat fra: Oddaa på lørdag 29. juli 2017, klokken 14:38
Og blir det noen prinsipiell forskjell på dette og å sette opp B-vern i underfordelingen i garasjen sånn sett?
Problemet med B vern etter A vern er kun relevant der du har en felles jordfeilbryter type A som dekker flere kurser inkludert den du har B-vernet på.

I dette tilfelle med jordfeilbryter på stiger til underfordeling i garasje har en jo en slik løsning. Salto, Keba og Zaptec's innebygde DC jordfeilbryter har følsomhet for DC feil tilpasset behovet for kobling etter et A-værn.

En ladestasjon med en standard type B jordfeilbryter vil egentlig bli feil her.
Jeg ser at det første svaret mitt skulle vært mer nøyaktig.

Problemstillingen med ikke B etter A har forøvrig ikke med værnet som sådan å gjøre.
Hyundai Ionic.

Oddaa

Sitat fra: Griffel på lørdag 29. juli 2017, klokken 14:48
Sitat fra: Oddaa på lørdag 29. juli 2017, klokken 14:38
Problemet med B vern etter A vern er kun relevant der du har en felles jordfeilbryter type A som dekker flere kurser inkludert den du har B-vernet på.
Men det blir vel der jeg havner, med et 32A vern (type-A) som splittes i to kurser i en underfordeling, der jeg da får type B på den ene?

Eller elimineres problemet ved at det også står jordfeilvern i underfordelingen (blir da et type-A i "parallell" med et type-B i så fall?

2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

Oddaa

Problemstillingen har forsåvidt heller ikke noe med værnet som sådan å gjøre.
Denne skjønte jeg ikke, må jo finne en løsning som tilfredsstiller kravet til vern?

2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

jkirkebo

Sitat fra: Oddaa på lørdag 29. juli 2017, klokken 15:00
Problemstillingen har forsåvidt heller ikke noe med værnet som sådan å gjøre.
Denne skjønte jeg ikke, må jo finne en løsning som tilfredsstiller kravet til vern?

Hvis du vil ha dette 100% kan du jo bytte vernet inne til type B, et nytt 4-pol type B koster bare 1100,-. Og så ladestasjon med integrert B-vern ute.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Griffel

Jeg ser at det første svaret mitt gikk litt rask, hadde det travel og hadde Salto i tankene når dette ble skrevet.
Det er altså to muligheter:
Bytte vernet i hovedfordeling til type B.
Eller benytte ladestasjoner med RCD-DC (jordfeilbryter) type tilpasset kobling etter et A-vern. Disse har større følsomhet for DC feil enn en standard type B jordfeilbryter.

En jordfeilbryter type B er i sin oppbygging en jordfeilbryter A med en B koblet etter.
Hyundai Ionic.

Oddaa

Setter pris på innspillene deres.

Det er utfordrende pga plass å få inn type-B i sikringsskapet inne, men trolig ikke umulig. Er det i så fall i henhold å ha et B-vern som dekker to kurser og annen last enn lading?

Og til RCD-DC: Kan disse sies å oppfylle kravene uten egen risikovurdering osv?

2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Oddaa

Sitat fra: elektrolux på lørdag 29. juli 2017, klokken 17:43
Dette B vern automaten kan kanskje løse plassproblemet:

http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/doepke-32a-2-polt-jordfeilautomat-typeb-5-din?tm=annet-utstyr
Om det bygger like mange moduler som 3-fase type A jordfeilautomat så ja.

Men jeg er fortsatt usikker på om løsningen blir i henhold til regelverket da B- vernet vil dekke hele underfordelingen og ikke kun (en) ladekurs?

(Jeg er overhodet ikke redd for at løsningen jeg allerede har utgjør noen risiko, så endringen gjøres kun for å få alt "riktig")

2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

jkirkebo

Sitat fra: Oddaa på lørdag 29. juli 2017, klokken 19:36
Sitat fra: elektrolux på lørdag 29. juli 2017, klokken 17:43
Dette B vern automaten kan kanskje løse plassproblemet:

http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/doepke-32a-2-polt-jordfeilautomat-typeb-5-din?tm=annet-utstyr
Om det bygger like mange moduler som 3-fase type A jordfeilautomat så ja.

Men jeg er fortsatt usikker på om løsningen blir i henhold til regelverket da B- vernet vil dekke hele underfordelingen og ikke kun (en) ladekurs?

Så lenge du har eget jordfeilvern i/før ladestasjonen så er det i henhold ja.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Oddaa

Hvis jeg bytter til 32 A B-vern i skapet, felles for underfordeling i garasjen, og fortsetter å lade fra CEE-kontakten da?

(Beklager mange spørsmål, jeg synes dette er veldig uoversiktlig)

2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

Oddaa

Om ikke det er tillatt å la B-vernet i sikringsskapet beskytte to kurser (med separate A vern) i underfordeling, med både lading og annen last, kunne jeg evt skille ut annen last fra underfordelingen (til en annen kurs i sikringsskapet, får da to kurser fra sikringsskapet ut til garasjen).

Vil det være bedre/ tillatt å la B vern i sikringsskapet beskytte to rene ladekurser i underfordelingen beskyttet med hvert sitt A vern?

(Jfr spm i forrige innlegg)

2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

Griffel

Sitat fra: Oddaa på mandag 31. juli 2017, klokken 10:35
Om ikke det er tillatt å la B-vernet i sikringsskapet beskytte to kurser (med separate A vern) i underfordeling,
Det er het greit og lovlig.
Hyundai Ionic.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA