Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

DSB: Ikke lov å lade uten jordfeilbryter type B på kontakt (Nyere enn 2016)

Startet av Cral, fredag 28. juli 2017, klokken 12:24

« forrige - neste »

Cral



https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/

"2.1 Mode 2 - "vanlig kontakt"

Ladeledningen plugges i en vanlig jordet kontakt (på fagspråket kalt Schuko kontakt). På ladeledningen henger det en boks som styrer ladestrømmen og overvåker sikkerheten. Dersom det legges til rette for lading fra en fast ladekontakt, skal kontakten forsynes fra en egen kurs med maks 10A sikring. Begrensningen gjelder ikke industrikontakt (CEE / EN 309) som brukes sjelden. Kursen skal være beskyttet av en egen jordfeilbryter av B type (blir ikke forstyrret av støy fra bilens ladesystem). Husk oppheng av ladeboks i kurv eller krok. Kontakten blir nemlig ødelagt av vekten av ladeboks og kabel."

"Bruk av eksisterende kontakter
På fast parkeringsplass for lading av elbil må sikkerhet mot overbelastning og jordfeil ivaretas. Dersom eksisterende kurs med vanlig kontakt skal benyttes for regelmessig lading vil dette være å anse som en bruksendring etter §16 i forskrift om elektriske lavspenningsanlegg som krever at anlegget "skal være egnet til forutsatt bruk". Bakgrunnen er at lading av elbil vil innebære en vesentlig endring i belastningsmønster og type belastning. Selv om en vanlig kontakt kan tilkobles med 16A er den ikke laget for denne høye belastingen over tid. DSB erfarer ofte varmgang og smelteskader ved tilsyn. Slike skader er en stor risiko for brann. I tillegg vil ladesystemet i elbilen maskere en vanlig jordfeilbryter som da ikke vil fungere ved jordfeil. Da kan det oppstå livsfarlige situasjoner. Det må installeres en spesiell jordfeilbryter type B som ikke forstyrres av støyen fra ladesystemet.

Dette innebærer at kursen ved bruksendring må oppgraderes til gjeldende regelverk, det vil si jordfeilbryter type B, samt maks 10 A sikring for vanlig kontakt (strømbegrensning gjelder ikke for CEE/EN 309 kontakt). Det er også viktig å få sjekket om anlegget faktisk tåler den aktuelle belastningen over tid. Ta kontakt med en elvirksomhet for å sjekke tilstanden på anlegget og få råd om eventuelle tiltak."

"Merknad 1: Dedikert ladekontakt installert før nytt regelverk ble gjeldende fra 2016 kreves ikke oppgradert til ny standard (ikke tilbakevirkende kraft). Men kabel, kontakt og plugg må sjekkes jevnlig for varmgang og skade. DSB anbefaler oppgradering.

Merknad 2: Sporadisk bruk av vanlig kontakt ved besøk eller på reise omfattes ikke av kravet."

Dette betyr vel egentlig at alle som kjøper seg elbil fra nå, og fremover IKKE har lov å bruke Schuko til å lade hjemme uten at den blir bygget om til 10A (om det er høyere) og får B jordfeilvern installert.

Utdrag fra http://enmira.no/her-det-lov-a-lade-pa-stikkontakten/

"På fast parkeringsplass for lading av elbil må sikkerhet mot overbelastning og jordfeil ivaretas. Dersom eksisterende kurs med vanlig kontakt skal benyttes for regelmessig lading vil dette være å anse som en bruksendring etter §16 i forskrift om elektriske lavspenningsanlegg som krever at anlegget «skal væreegnet til forutsatt bruk». Dette innebærer at kursen ved bruksendring må oppgraderes til gjeldende regelverk, dvs. jordfeilbryter type B samt maks 10 A sikring for vanlig kontakt"


Edit: Det er påpekt at det som er gjennomstreket kommer fra en liten bedrift, og siden det egentlig ikke har noe med klippene fra DSB å gjøre så valgte jeg stryke over det, og flytte det nederst i dette innlegget, for å unngå misforståelser når man leser resten av tråden. 
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Elmo

Sitat fra: Cral på fredag 28. juli 2017, klokken 12:24
Dette betyr vel egentlig at alle som kjøper seg elbil fra nå, og fremover IKKE har lov å bruke Schuko til å lade hjemme uten at den blir bygget om til 10A (om det er høyere) og får B jordfeilvern installert.

Nei, dette betyr at hvis du nå ny-installerer en kurs som du har tenkt å bruke primært til lading av elbil, så må den være maks 10A og med B jordfeilvern.

Men hvis du kjøre elbil nå, og benytter en gammel kurs for lading så kan den gjerne være 16A og uten B vern.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Cral

Sitat fra: Elmo på fredag 28. juli 2017, klokken 13:27
Nei, dette betyr at hvis du nå ny-installerer en kurs som du har tenkt å bruke primært til lading av elbil, så må den være maks 10A og med B jordfeilvern.

Men hvis du kjøre elbil nå, og benytter en gammel kurs for lading så kan den gjerne være 16A og uten B vern.

Uenig med tanke på disse setningene.

"På fast parkeringsplass for lading av elbil må sikkerhet mot overbelastning og jordfeil ivaretas. Dersom eksisterende kurs med vanlig kontakt skal benyttes for regelmessig lading vil dette være å anse som en bruksendring etter §16 i forskrift om elektriske lavspenningsanlegg som krever at anlegget "skal være egnet til forutsatt bruk". "

Jeg antar du mener "Men hvis du kjøper elbil nå" ellers vil ikke siteringen din av mitt innlegg ha et poeng.
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Sele

Har ikke tilbakevirkende kraft på et eksisterende stikk. Har du hørt noen myndigheter som i klartekst har gått ut og formant at det er totalt forbudt og lade på gamle stikk?

Cral

Nå er vel DSB myndigheten? Og utklippene er hentet fra deres nettside? Men ikke totaltforbud, du har fortsatt lov å lade når du er på besøk, men har du elbil, og lader hjemme, så mener de det er bruksendringer, og dermed må også eksisterende stikk endres.
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Elmo

Gjeldende regler som står på DSB sine sider gjeler fra en viss dato som også står på websidene, og de har ikke tilbakevirkende krav med mindre det er eksplisitt skrevet.

Altså, for stikkontakter/kurser installert før 1/1-2016 så gjelder ikke de nye reglene.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Sele


Ferry

Det er bare ett av utklippene som er fra myndighetene. Det andre er fra Enmira, en privat bedrift med én(?) ansatt.

"Om Enmira
Enmira as ble etablert i 2011 og er en kompetansebedrift innen elektrisk mobilitet (eMobility) som leverer opplæring og rådgivning innen fagområdet. Enmiras kunder er i hovedsak leverandører av ladetjenester, leverandører av ladeutstyr, bilbransjen, offentlig sektor og elektrobransjen inkludert rådgivende ingeniører."

Elmo

Det er til og med så "dumt" (upresist?), at hvis du idag installerer en ny kurs til garasjen på 16A uten B vern (uten tanke på elbil !) og så imorgen kjøper elbil - så kan du lade på den kursen helt lovlig :o

Men hva som er lurt mht sikkerhet er noe helt annet.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Cral

Ferry: Det stemmer at det øverste er fra Emira, men resten er fra DSB. Kunne egentlig droppet det, især visst det medfører at resten blir mistolket.

Sele: Ja, de er et direktorat om det ikke betyr at de er myndighetene, så er jeg usikker på hvem som er myndighetene i denne sammenhengen.

Elmo: Når jeg leser følgende utsnitt, fra DBS sider, så forstår jeg ikke hvordan man kan tolke det anderledes? Det står jo eksplisitt skrevet at lading av el-motorvogn er bruksendring, og at anlegget da må oppgraderes. Jeg har merket med fet tekst.


"Bruk av eksisterende kontakter
På fast parkeringsplass for lading av elbil må sikkerhet mot overbelastning og jordfeil ivaretas. Dersom eksisterende kurs med vanlig kontakt skal benyttes for regelmessig lading vil dette være å anse som en bruksendring etter §16 i forskrift om elektriske lavspenningsanlegg som krever at anlegget "skal være egnet til forutsatt bruk". Bakgrunnen er at lading av elbil vil innebære en vesentlig endring i belastningsmønster og type belastning. Selv om en vanlig kontakt kan tilkobles med 16A er den ikke laget for denne høye belastingen over tid. DSB erfarer ofte varmgang og smelteskader ved tilsyn. Slike skader er en stor risiko for brann. I tillegg vil ladesystemet i elbilen maskere en vanlig jordfeilbryter som da ikke vil fungere ved jordfeil. Da kan det oppstå livsfarlige situasjoner. Det må installeres en spesiell jordfeilbryter type B som ikke forstyrres av støyen fra ladesystemet.

Dette innebærer at kursen ved bruksendring må oppgraderes til gjeldende regelverk, det vil si jordfeilbryter type B, samt maks 10 A sikring for vanlig kontakt (strømbegrensning gjelder ikke for CEE/EN 309 kontakt). Det er også viktig å få sjekket om anlegget faktisk tåler den aktuelle belastningen over tid. Ta kontakt med en elvirksomhet for å sjekke tilstanden på anlegget og få råd om eventuelle tiltak.

Elmo: "Det er til og med så "dumt" (upresist?), at hvis du idag installerer en ny kurs til garasjen på 16A uten B vern (uten tanke på elbil !) og så imorgen kjøper elbil - så kan du lade på den kursen helt lovlig :o

Men hva som er lurt mht sikkerhet er noe helt annet."

Det er jo nettopp dette DSB skriver IKKE er lovlig. Men vi leser visst teksten helt forskjellig.
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Elmo

Sitat fra: Cral på fredag 28. juli 2017, klokken 14:12
Elmo: Når jeg leser følgende utsnitt, fra DBS sider, så forstår jeg ikke hvordan man kan tolke det anderledes? Det står jo eksplisitt skrevet at lading av el-motorvogn er bruksendring, og at anlegget da må oppgraderes. Jeg har merket med fet tekst.

"Bruk av eksisterende kontakter
På fast parkeringsplass for lading av elbil må sikkerhet mot overbelastning og jordfeil ivaretas. Dersom eksisterende kurs med vanlig kontakt skal benyttes for regelmessig lading vil dette være å anse som en bruksendring etter §16 i forskrift om elektriske lavspenningsanlegg som krever at anlegget "skal være egnet til forutsatt bruk".

OK, den teksten er faktisk ny/oppdatert siden jeg leste hele teksten på WEB-sidene sist. Så du har rett (nå).

De har vel innsett nettopp det jeg sa ;)   - at det var dumt/upresist sånn de hadde skrevet det opprinnelig.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Cral

~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Orbit

For de fleste koker DSB sine regler da ned til fire varianter:

  • Ladestasjon med type-2 kontakt (eller fast kabel) => OK
  • Dedikert kurs tiltenkt elbillading installert etter 2016 (og dermed med B-vern) => OK
  • Dedikert kurs tiltenkt elbillading og installert før 2016 => Kan fortsatt benyttes, men sjekkes jevnlig
  • Andre stikkontakter => Kun for tilfeldig bruk
Jeg ser ikke (tydelig) hvor en semi-portabel ladestasjon (over CEE/Schuko-stikk) med B-vern havner i dette, men slike oppsett er nok et lite mindretall.

Legger også merke til at det nå er spesifisert at skjøteledning kun skal brukes til nødlading. Jevnlig hyttelading med lange kabler (som har vært oppe noen ganger på forumet her) regnes nok ikke som nød.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektrolux

Lurer på om jeg med min sporadiske lading av elbil hjemme nå må søke om bruksendring av stikkontakten i garasjen?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: Orbit på fredag 28. juli 2017, klokken 14:32
For de fleste koker DSB sine regler da ned til fire varianter:

  • Ladestasjon med type-2 kontakt (eller fast kabel) => OK
  • Dedikert kurs tiltenkt elbillading installert etter 2016 (og dermed med B-vern) => OK
  • Dedikert kurs tiltenkt elbillading og installert før 2016 => Kan fortsatt benyttes, men sjekkes jevnlig
  • Andre stikkontakter => Kun for tilfeldig bruk
Jeg ser ikke (tydelig) hvor en semi-portabel ladestasjon (over CEE/Schuko-stikk) med B-vern havner i dette, men slike oppsett er nok et lite mindretall.

Så lenge en ladestasjon med integrert B-vern er koblet via en eksisterende CEE-kontakt så tolker jeg det som at det er greit. Du har da både CEE som fjerner 10A kravet og behov for jevnlig tilsyn, og jordfeilbryter type B i ladekretsen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA