Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nye parkeringsbegrensninger i Oslo

Startet av AmocoCadiz, torsdag 25. mai 2017, klokken 01:49

« forrige - neste »

AmocoCadiz

Plutselig var gateparkeringen på Majorstuen/Slemdalsveien forandret uten varsel.

Vanlig gateparkering på venstreside har nå fått skillt om "Kun for ladbar motorvogn, maks 8 timer".
Håpet først at byrådet endelig tok stafettpinnen fra Guri Melby og satset på miljø og fossilfri transport og skulle installere sårt tiltrengte ladepunkter, siden det alltid er fullt om dagen her.

Det var det dessverre ingen tegn til,
dette er tydeligvis bare en ny type skilting for å skvise bort vanlige biler. Stort sett alle hadde fått bot som takk.

Verre er den andre siden av gaten med elbilladeplasser, noe som er livlinen for alle tusenvis beboere i blokker uten egen ladeplass, men som har et reellt transportbehov som ikke lar seg dekke av sykkel og buss.

Her er det klistret ny makstid på kun 8 timer mot tidligere 12timer. Men en begrensning på maks 8 timer over den tidligere 12timers ladeplassen for en
boligladeplass skaper store problemer for utnyttelse over natten.
Kommer du kl 19 må bilen nå flyttes kl 03, kommer du kl 20 må den flyttes kl 04. osv

I tillegg vil nye biler med 60+kWh knapt rekke å lades opp på 8 timer.

Er dette ny praksis  at ladeplasser skal strupes ned også i boligområder?
Dagtid er en ting med tidsbegrensninger, men natt er natt og folk trenger nattesøvnen. Hvem gidder styre med elbil, når de gjør det så tungvint?

sylwester

Dobbelt så mange kan lade. 8 timer holder, men enig i at det blir tungvindt med lading på natta.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

AmocoCadiz

Sitat fra: sylwester på torsdag 25. mai 2017, klokken 02:21
Dobbelt så mange kan lade. 8 timer holder, men enig i at det blir tungvindt med lading på natta.
Ikke dobbelt så mange, her var det kun 12timer makstid tidligere.

Selv sentrums ladeplasser som har maks 3timer om dagen til kl 20, starter ikke begrensning før kl 09 neste dag.

Fenomenet skilting "kun for ladbar motorvogn" uten ladeplasser er ny i Oslo.

elektrolux

Åpner for nye forretningskonsepter.

Arbeidsledig ungdom kan tilby flytting av bilene med 8t mellomrom, slik at blokkbeboerene får en full natts søvn. :D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

E_S

Det har jo vært et problem i enkelte områder at ladeplassene, ofte da med 16-timersbegrensning, okkuperes fra 16-17-tiden til neste morgen av samme biler, som oftest er ferdigladet litt utpå kvelden. Altså er det itt'no for besøkende som trenger lading på kveldstid.

Kanskje dedikerte vanlige plasser for "ladbar motorvogn" kan hjelpe noe på dette?
:)

m0nkey

Dette var svært merkelig og en skulle først tro at skiltet som var satt opp uten ladestasjoner var blitt plassert feil. Men i følge oslo kommunes nettsider er det nå 50 plasser for elbiler der mot 20 tidligere. Dermed er nok skiltingen korrekt og det vil bli slitsomt å bruke denne gaten som parkeringsplass på kveldstid.
KIA Soul EV Classic (2015)

Philip Marlowe

Kanskje en sak som kan oversendes Elbilforeningen?
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Lars C. Krogenæs

Fint med parkeringsplasser kun for elbiler. Da kan elbileiere som ellers hadde parkert på ladeplass, ikke fordi de skal lade, men fordi det er eneste ledige plass, nå finne en parkeringsplass uten å oppta en ladeplass til en trengende elbillist.

Er for alt som kan "røyke ut" fossilbillister.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

AmocoCadiz

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 26. mai 2017, klokken 14:10
Fint med parkeringsplasser kun for elbiler. Da kan elbileiere som ellers hadde parkert på ladeplass, ikke fordi de skal lade, men fordi det er eneste ledige plass, nå finne en parkeringsplass uten å oppta en ladeplass til en trengende elbillist.

Er for alt som kan "røyke ut" fossilbillister.

Lars
Greit nok med det dedikerte elbilparkeringsplasser. De kan med fordel inkluderes med ladepunkter så gjør de enda større nytte for seg.

Blir det flere ladeplasser vet jeg om mange i nabolaget som ville bytte fossil mot elbil som nå ikke har noen tilgang til lading i sameiet. Strøm er det nok av i området, Tbanen like ved har god tilgang til strøm.

Verre er bruken om natten, dette er beboerfientlig og for alle andre om natten også.
Her bør det tidsdiferensieres mellom feks kl 20 -kl 08 hvor sammenhengende parkering bør være tillatt. Dette er praksisen i hele sentrum for øvrig.

Støltter at elbilforeningen kan se på brukervennlige tider på slike elbilplasser.

Som det er nå er det kommunen som styrker felleskassen hvor trafikketaten hver morgen tar en runde grytidlig ved 5-6tiden og legger bot til alle.

sylwester

#9
Min erfaring er at kommunen er ganske rause. Mindre enn halvparten av bilene som er parkert på ladeplassene her jeg bor har tidsur så man kan igrunn ikke se når de parkerte. De som har pleier å stå parkert over tiden i helgene. Jeg ønsker en halvering fra 16 til 8 timer makstid velkommen OG strengere kontroll. Sikkert greit med litt lengre tid om bilen overnatter da det er ganske irriterende å måtte stå opp klokka 5 for å flytte bilen.

De som trenger mer enn 8 timer lading per dag, dvs. et behov for mer enn 10 mil hver dag, burde igrunn sikre seg lading på andre måter.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

jkirkebo

Sitat fra: AmocoCadiz på lørdag 27. mai 2017, klokken 00:41
Som det er nå er det kommunen som styrker felleskassen hvor trafikketaten hver morgen tar en runde grytidlig ved 5-6tiden og legger bot til alle.

Om man parkerer sent på kvelden ville jeg nok da tatt sjansen på å stille P-uret på 04:30 eller noe sånt...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

AmocoCadiz

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 27. mai 2017, klokken 01:51
Sitat fra: AmocoCadiz på lørdag 27. mai 2017, klokken 00:41
Som det er nå er det kommunen som styrker felleskassen hvor trafikketaten hver morgen tar en runde grytidlig ved 5-6tiden og legger bot til alle.

Om man parkerer sent på kvelden ville jeg nok da tatt sjansen på å stille P-uret på 04:30 eller noe sånt...
Ja mulig man kan få nattesøvn med å stille uret litt raust.
Men ønsker helst å respektere tidsreglene og begrensningene ved lading og parkering av elbil. Vet godt selv at det er mangel på ladeplasser.

Trafikketaten ihvtf. i sentrum har strengere instruks på kontroll av tidur for elbiler.
Har ved selvsyn også observert at de driver aktiv jakt både kl 03 og 04 om natten i Majorstuområdet.

Utvidelse av beboerparkering for flere bydeler vil øke presset på tilgjenglige parkeringsplasser i gjenværende "frie" soner fremover.

turfsurf

Lurer på hvor lang tid det tar før noen lager ett parkeringsur som kan stille seg frem automatisk med gitte intervall. Er jo en smal sak :)
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ingeniøren

Hvor har det blitt av hederligheten folkens ? Trodde el-bilister var "bedre" mennesker...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

jkirkebo

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 27. mai 2017, klokken 07:59
Hvor har det blitt av hederligheten folkens ? Trodde el-bilister var "bedre" mennesker...

Vanskelig å være det når det skiltes så håpløst at plassene i praksis blir ubrukelig. Ingen orker å stå opp for å flytte bilen kl. 04:00 på morgenen.

Jeg pleide tidligere innimellom å parkere på Filipstad ca. 1 gang pr. måned, parkerte da i 4-tiden og dro igjen rundt 09:30. Men så kom det opp skilt om maks 3 (eller var det 2?) timers parkering hele døgnet, så det ble det slutt på. Klaget til Bymiljøetaten om at plassene da i praksis er ubrukelige på natten. De var enige, og sa at det fantes planer om å skilte om til at tidsbegrensningen gjelder i tiden 09:00-20:00 eller noe deromkring. Da kan man så til 11-12 om man parkerer på natten, eller til morgenen om man parkerer på ettermiddagen. Fornuftig, men jeg vet ikke om det er gjennomført ennå? Det skaper ihvertfall nok sirkulasjon på dagtid, som jeg antar er meningen med tidsbegrensning.

I mellomtiden parkerer jeg heller på marinaen (der man kan stå i flere dager) og går i 12 minutter derfra.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA