Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nye parkeringsbegrensninger i Oslo

Startet av AmocoCadiz, torsdag 25. mai 2017, klokken 01:49

« forrige - neste »

Orbit

Jeg spurte et par tilfeldig passerende (og hygelige) parkeringsvakter på lørdag om hva som var "innenfor" for å kunne begynne på en ny tidsperiode. Å flytte bilen litt i samme parkeringslomme holdt ikke, langt mindre å kun skru på klokka. Bilen må flyttes til en annen plass, evt kan en om nødvendig snu kjøreretning dersom ingen annen plass er ledig (som riktignok ikke alltid fungerer så bra med lading). De bruker foto som dokumentasjon på at bilen står (i praksis) på samme sted utover maksimaltiden.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

alda

Sitat fra: Orbit på søndag 18. juni 2017, klokken 18:47
Jeg spurte et par tilfeldig passerende (og hygelige) parkeringsvakter på lørdag om hva som var "innenfor" for å kunne begynne på en ny tidsperiode. Å flytte bilen litt i samme parkeringslomme holdt ikke, langt mindre å kun skru på klokka. Bilen må flyttes til en annen plass, evt kan en om nødvendig snu kjøreretning dersom ingen annen plass er ledig (som riktignok ikke alltid fungerer så bra med lading). De bruker foto som dokumentasjon på at bilen står (i praksis) på samme sted utover maksimaltiden.
Även om de sa det till dig så är jag ganska säker på att det inte praktiseras, det gäller nog bara i teorien... Ska dom gå runt och fotografera alla elbilar och sen komma tillbaka och kontrollera? - neppe.
Om klockan stämmer = ingen bot...
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Ellemelle

I verste fall skjer det først på tredje besøk fra vaktene.
Hvis de ved sitt andre besøk legger merke til at bilen fortsatt står der, kan de alltids ta et bilde som de bruker for å ta deg ved sitt tredje besøk.

Orbit

De tok bilde av samtlige biler den dagen jeg traff dem, også de som hadde betalt og gyldig parkering. Dette var en sidegate til Bogstadveien hvor det nok er mye juks med jobbparkering med flere påfølgende 2 timers parkeringslapper, evt elbil og skru på klokken. Så vil tro de ilegger gebyr allerede å andre runde så lenge bilen står på samme sted over maksimaltiden.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

zimba07

Gjelder tidsbegrensningen hele døgnet, eller er det mellom 09 og 20 som øvrige p-plasser i Oslo?
Hvis jeg parkerer kl. 22:00, kan man da lade til neste morgen?

Skiltingen ved Majorstuen/Slemdalsveien er akkurat nå slik:

Ladeplasser, max 3 timer
Parkeringsplasser for ladbar motorvogn (på andre siden av veien), max 8 timer

---

Model S85, solgt
Model S90D, solgt
Model 3
Audi e-Tron 55

Orbit

Slik det er skiltet nå, gjelder tidsbegrensningen døgnet rundt. Dvs maksimum 3 timer lading.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Philip Marlowe

3 timers lading? Da får man jo bare fylt på 10,8 kWh hvis det er en 16A-kurs.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Orbit

Ja, uheldigvis er det blitt slik, sannsynligvis som en konsekvens av alle som bare parkerte der uten å lade tidligere.

Parkeringen på andre siden av veien er sånn sett nå mer attraktiv for de som bare er ute etter gratis parkering i ett av byens mest pressede områder på dagtid. 10+ kWh vil uansett ta deg til nærmeste hurtiglader dersom en trenger mer.

Jeg håper de endrer til at den korte tiden bare gjelder 08-20, da det er lite realistisk å få utnyttet kapasiteten på natten med så kort tid parkeringstid. Det er lite gjennomførbart å skulle flytte bilen midt på natten.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

AmocoCadiz

3 timer maks begrensning døgnet rundt er rett og slett en tåpelig skilting for natteperioden.
Har sjekket noen ganger seint her og de fleste plassene er da selvsagt ubrukt, og de elbileiere som likevel tar sjanse på å lade over natten overskridet maksgrensen mange timer naturlig nok.

Har gitt tilbakemelding BYM i Oslo så får vi se hva resultatet blir.

I verste fall omgjøres ladeplassene til sårt tiltrengte sykkelparkeringsplasser om natten. (irony)

PNR1A

3 timers begrensning burde gjelde for plug-in hybrider. De er ferdig ladet fra 0% til 100% innen den tiden. Mange PH biler er parkert i mange timer og bruker en lade plass som en gratis parkeringsplass. De har en annen måte (drivstoff) til å komme seg videre til neste påfyll.

Når det gjelder elbil, lading med parkering må være i minst 8 timer. Strøm er vår eneste drivstoff og da får man nok juice i bilen til neste dag.

Har noen hørt hva gjør Elbilforening når det gjelder begrensing? Og ang. andre tiltak som kommer fra BYM i Oslo?

Selve BYM er en gjeng øko-ekstremister med god del utopiske idéer og mål.
Nissan Leaf Nordic 30kWh

sylwester

Sitat fra: PNR1A på onsdag 05. juli 2017, klokken 11:48
...
Når det gjelder elbil, lading med parkering må være i minst 8 timer. Strøm er vår eneste drivstoff og da får man nok juice i bilen til neste dag.
...

Jeg får ladet opp 50%, f.eks. fra 30%-80% på 3 timer jeg. Da pleier jeg å flytte den. Holder de beryktede 35km i snitt selv på vinteren og på sommeren klarer jeg over 50km. Jeg kjører noe mindre og lader 20kWh i uka, dvs. 2 laderunder a 3 timer.

Problemet mitt derimot er jo de 3 som bruker plassen som sin egen parkeringsplass siden de kan stå der i 16 timer. 90% av tiden er plassen opptatt og den er koblet til, men lader aldri. Lykke til hvis du hadde vært avhengig av 8 timer der jeg bor.

Nei, er man avhengig av å lade 30kWh (8 timer) og kjører 10 mil hver dag så tror jeg man ikke kan være avhengig offentlig ladeplass. Da trenger man en garantert ledig plass.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

PNR1A

Med 8t får man nok strøm slik at en trenger ikke å lette etter plass dagen derpå, hvis man kjører 30-50 km som du skrev. Ellers må man finne en annen løsning og hurtiglading, helt enig. Jeg har egen ladeplass, kjører ikke mye og benytter meg av offentlig lading en sjelden gang. Tenkte mer på hvordan enkelte (el)bilister utnytter incentiver.

Mitt poeng med 3t for PH biler og 8t for elbil er akkurat det du sier: folka bruker ladeplasser som gratis parkering. Eksempler finnes overalt, det er opp til BYM å få orden i dette.
Nissan Leaf Nordic 30kWh

AmocoCadiz

Hovedproblemet er totalt ubruklig parkeringsbegrensninger om natten.
Elbileiere kan ikke kontinuerlig stå opp midt på natta for å flytte en halvladet elbil.

Slik denne ladeplassen (ikke)fungerer nå er den blitt en slakteplass for Bymiljøetatens parkeringsjegere,
som skriver tett med gule botlapper i morgentimene til de som tok sjansen på å få nok lading over natta. Resten av plassene er tomme og ubrukte om kvelden o natta.

sylwester

Det burde de fikse ved å tillate lengre tid om natta. Da er det ikke engang problemer med 3 timers begrensning.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Philip Marlowe

Hvis stolpene hadde hatt 7,4 kW, så hadde jeg delvis forstått begrensningen på tre timer, men bare delvis - den skulle ikke gjelde mellom 2200 og 0800.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA