Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nye parkeringsbegrensninger i Oslo

Startet av AmocoCadiz, torsdag 25. mai 2017, klokken 01:49

« forrige - neste »

oistein

Jeg fant denne tråden fordi jeg fikk gebyr på Tjuvholmen etter å ha stått over natt. Gebyret var skrevet ut kl 05:29 og det var noen få andre biler på plassen. I mitt hode hadde jeg ikke tenkt på å sjekke at det var restriksjon på nattestid. Jeg trodde jo politikerne la opp til nettopp gode lademuligheter for elbilister. Det er selvsagt min feil og jeg skal ikke syte over å ha fått gebyr, men jeg synes det er fullstendig tullete at det er makstid på 3 timer om natten. Med det oppnår man jo ingen verdens ting! Det bør jo være et formål med å ha en så kort makstid, hva er begrunnelsen til de som har bestemt dette? 16 timer som det var før er jo mye mer hensiktsmessig. Det blir dobbeltmoral fra myndighetene når de ønsker at folk skal kjøre elbil og gi tilgang til å lade offentlig, men samtidig legge opp til et restriktivt system der mange går i fella og blir ilagt gebyr. Jeg har klaget på gebyret med begrunnelse at det er urimelig og henstilling om at reglene endres. 

jkirkebo

#46
Sitat fra: oistein på lørdag 22. juli 2017, klokken 14:36
Jeg fant denne tråden fordi jeg fikk gebyr på Tjuvholmen etter å ha stått over natt. Gebyret var skrevet ut kl 05:29 og det var noen få andre biler på plassen. I mitt hode hadde jeg ikke tenkt på å sjekke at det var restriksjon på nattestid. Jeg trodde jo politikerne la opp til nettopp gode lademuligheter for elbilister. Det er selvsagt min feil og jeg skal ikke syte over å ha fått gebyr, men jeg synes det er fullstendig tullete at det er makstid på 3 timer om natten. Med det oppnår man jo ingen verdens ting! Det bør jo være et formål med å ha en så kort makstid, hva er begrunnelsen til de som har bestemt dette? 16 timer som det var før er jo mye mer hensiktsmessig. Det blir dobbeltmoral fra myndighetene når de ønsker at folk skal kjøre elbil og gi tilgang til å lade offentlig, men samtidig legge opp til et restriktivt system der mange går i fella og blir ilagt gebyr. Jeg har klaget på gebyret med begrunnelse at det er urimelig og henstilling om at reglene endres.

Enig med deg, og jeg har også vært i kontakt med Bymiljøetaten ang. dette. Fikk til svar at det skulle skiltes tidsbegrensning i tiden 09-20 etterhvert (jeg foreslo 8-18) men dette har tydeligvis ikke blitt gjennomført.

Selv har jeg gått over til å bruke ladeplassene ved marinaen om jeg har behov for å parkere i området over natten. Der er det ingen tidsbegrensning.

Ellers har vi egentlig 4 timers begrensning på ladeplasser i Apenesfjellet P-hus i Fredrikstad også, samme problemstilling. Jeg parkerer der innimellom over natta. Har etterhvert begynt å sette tidsuret på 05:30, da kan jeg stå til 09:30 og de sjekker aldri så tidlig uansett. Men ser ikke ut som det bil hjelpe i Oslo, evt. må du sette det så tidlig som 05:00 om de begynner i 5-tiden...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

zimba07

Parkerte ved Majorstuen/Slemdalsveien lørdag kl. 19, helt tom for strøm. Knapt noen andre som ladet her den kvelden og jeg tok sjansen på å stå over natten for å ha nok til å komme hjem dagen etter.

Hentet den tidlig søndag morgen med hilsen fra bymiljøetaten: gul lapp i vinduet, skrevet ut lørdag kveld kl. 22:30, altså en halvtime etter at jeg hadde stått 3 timer. *argh*
---

Model S85, solgt
Model S90D, solgt
Model 3
Audi e-Tron 55

jkirkebo

Sitat fra: zimba07 på mandag 02. oktober 2017, klokken 14:37
Parkerte ved Majorstuen/Slemdalsveien lørdag kl. 19, helt tom for strøm. Knapt noen andre som ladet her den kvelden og jeg tok sjansen på å stå over natten for å ha nok til å komme hjem dagen etter.

Hentet den tidlig søndag morgen med hilsen fra bymiljøetaten: gul lapp i vinduet, skrevet ut lørdag kveld kl. 22:30, altså en halvtime etter at jeg hadde stått 3 timer. *argh*

Håpløst at 3-timers begrensningen gjelder hele døgnet. Burde vært begrenset til 08-18.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

AmocoCadiz

Sitat fra: jkirkebo på mandag 02. oktober 2017, klokken 18:41
Sitat fra: zimba07 på mandag 02. oktober 2017, klokken 14:37
Parkerte ved Majorstuen/Slemdalsveien lørdag kl. 19, helt tom for strøm. Knapt noen andre som ladet her den kvelden og jeg tok sjansen på å stå over natten for å ha nok til å komme hjem dagen etter.

Hentet den tidlig søndag morgen med hilsen fra bymiljøetaten: gul lapp i vinduet, skrevet ut lørdag kveld kl. 22:30, altså en halvtime etter at jeg hadde stått 3 timer. *argh*

Håpløst at 3-timers begrensningen gjelder hele døgnet. Burde vært begrenset til 08-18.
Denne ladeplassen fungerer ikke om natten for alle som trenger å lade opp til neste dag, det er fortsatt kun 3 timer maks døgnet rundt. Ergo omtrent tomt fra 22-23 til 06-07, utenom noen uheldige som oftest smekk på fingrene med gul lapp m bot.

Har meldt inn dette flere ganger allerede for flere måneder siden til saksbehandlere i Bymiljøetaten. De skulle se på saken. Nå har de tittet på denne saken i måneder uten å få til en fornuftig ladetidsregulering.

De fleste steder med maks 3 timer i Oslo har ingen ladebegrensning kl 20-09, logisk nok siden få trenger 3 timer midt på natten. Dette gjør at folk som bor i blokk i byen med reelle transportbehov kan ha mulighet for elbil.

Hvorfor de endret ladeplass Majorstuen fra 12 timer som varte i noen år til 10 timer maks i noen uker for så lande støtt på 3 timer også om natten er lite forståelig og noe etaten ikke vil forklare.

Orbit

Jeg hadde nylig en prat med elbilansvarlig. De hadde sett at dette ikke fungerte, og en endring er på gang. Det tar litt tid å få godkjent ny skilting, men fikk inntrykk at dette kommer om kort tid.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

AmocoCadiz

Sitat fra: Orbit på tirsdag 03. oktober 2017, klokken 07:11
Jeg hadde nylig en prat med elbilansvarlig. De hadde sett at dette ikke fungerte, og en endring er på gang. Det tar litt tid å få godkjent ny skilting, men fikk inntrykk at dette kommer om kort tid.
Bra, endelig en positiv tilbakemelding fra BYM i Oslo.
Med mulighet for nattelading vil det hjelpe mange i området med å fortsatt kunne ha elbil.

LittleHammer

Hva i all verden er greia med elbilparkeringene i kongens gate? Skal turistbusser være eneste som får parkere tvers over plasser som er tydelig markert og med velfungerende ladestolper?

Tok sjansen på å lade der i dag tidlig og fikk bot. Jeg var ikke den eneste.
Peugeot Ion 2012
Jaguar I-Pace 2019

Rasmus.B

Ladestolpene er kun for elektriske varebiler. Plassene bortenfor er for busser med tillatelse til å parkere der. Fikk også bot for ett par uker siden.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

LittleHammer

Akkurat der ladestolpene er er det kun bussparkering. Fantastisk...
Peugeot Ion 2012
Jaguar I-Pace 2019

atrus

Er det noen som vet om tidsbegrensningen også gjeler søn- og helligdager? Slik jeg har forstått skiltingen i alle år knyttet til "ordinære" plasser, er at tidsbegrensningen kun gjelder i tidspunktet man må betale avgift.

Den samme logikken burde jo gjelde ladeplasser? Altså i områder med beboerparkering 9-20 (9-20) må fosilbilene betale i dette tidsrommet, men kan stå gratis på natten mellom 20 til 9 hverdager og lørdager, mens hele søndag samt helligdager er det gratis.

At el-biler på ladeplass må forholde seg til maksimalt 3 timer uavhengig av tid på døgnet eller søn- og helligdager henger jo derfor ikke "på greip".

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA