Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nye parkeringsbegrensninger i Oslo

Startet av AmocoCadiz, torsdag 25. mai 2017, klokken 01:49

« forrige - neste »

Ingeniøren

#15
Håper de finner ut at en ordning der man ikke kan parkere etter jobb uten å måtte flytte den på natten er tullete og..
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Orbit

Bor man i området og skal en lade utenom arbeidstid blir ladetid nå begrenset til enten ettermiddag/kveld, eller natt. Ulempen blir et ekstra bilflytt sent på kvelden, men samtidig blir det tre "ladeskift" i døgnet. 6-8 timer lading skulle holde for de fleste. De fleste plassene vil da også tømmes tidlig på morgenen for dagbesøkende.

Generelt er kommunen alt for slapp til å håndheve de tidsbegrensningene de allerede har. Ser samme biler står parkert her og andre steder i Oslo i dagesvis, uten å få kontrollavgift. Faktisk håndhevelse av tidsbegrensningene, gjerne kombinert med høyere effekt per stolpe er veien å gå. Ladeplassene er i dag både de plassene med lengst parkeringstid, samt gratis, så de brukes veldig mye av biler uten ladebehov. Mange biler har ikke tilkoblet kabel, og av de som har kabel er det mange som står lenge etter de er fulladet eller uten en gang å starte lading!

Handlende og jobbparkering bør kunne få noen timer lading for å komme seg videre, men ikke "fast plass" hele dagen.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

AmocoCadiz

Trist de fjerner ladeplasser i Oslo.

Akkurat disse ladestolpene har i tillegg gjort dobbel nytte,
både gitt nødvendlig strøm og informert utallige turister fra hele verden som storøyd fått vite at elbil fungerer helt topp.

sylwester

Det hadde vært et enda sterkere argument for elbil hvis parkeringsforbudet i Oslo ring1 ikke gjelder elbiler og latt elbilladeplassene være, men MDG vil jo ikke ha elbiler men fotturister.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

AmocoCadiz

Bymiljøetaten agerer raskt!
Meldte nylig inn til bymiljøetaten at den nye begrensningen fra 12 til 8 timer ladetid om natten på Majorstuen/Marienlyst boligområde skapte problemer med nattlading da bilen må flyttes ved 4-5 tiden hvis en ankommer normale tidspunkter på kvelden.

Resten av sentrumsladeplassene har nattlading mellom kl 20 - kl09, noe som fungerer greit.

Og allerede nå har Bymiljøetaten tatt tak i saken ( selv om de er opptatt med å fjerne ladeplasser i sentrum) og prestert ny innsnevring av ladetidene,
nå til kun maks 3 timer ladetid, også om natten.

Tenker meg vi vil se en ny type natteravner på Majorstuen/Marienlyst med folk i pysj kl 03-04 05 som er ute for å flytte elbil.

E_S

Sånn blir det når politisk ledelse ser på privatbil som verre enn kreft, AIDS, Hitler og IS til sammen..
:)

sylwester

Det er typisk AI-besluttning.. Ved å redusere ladetiden til 3 timer så trenger man ikke stå opp tidlig fordi man skal flytte bilen for man legger seg. Blir litt som roboter som dreper familiemedlemmer for å ikke bli hindret til å lage kaffe.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Leaf_2014

Hvis bilen er ferdig ladet går man ut før leggetid og flytter bilen til andre siden uten lading. Hvis ikke, stiller man klokka på nytt.
Leaf 2014

AmocoCadiz

Sitat fra: Skjervesbu på torsdag 15. juni 2017, klokken 20:58
Hvis bilen er ferdig ladet går man ut før leggetid og flytter bilen til andre siden uten lading. Hvis ikke, stiller man klokka på nytt.
Genistreken fra Bymiljøetaten er at den vanlige gateparkeringen på andre siden som er uten ladestolper nå har fått samme skilting;
Ladbar motorvogn maks 3 timer.

arthur

Sitat fra: E_S på torsdag 15. juni 2017, klokken 11:43
Sånn blir det når politisk ledelse ser på privatbil som verre enn kreft, AIDS, Hitler og IS til sammen..

Man kan vel ikke annet enn å riste lett oppgitt på hodet av slike innlegg, for noen holdninger du utviser! :-1-:
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Orbit

Sitat fra: Skjervesbu på torsdag 15. juni 2017, klokken 20:58
Hvis bilen er ferdig ladet går man ut før leggetid og flytter bilen til andre siden uten lading. Hvis ikke, stiller man klokka på nytt.

Stille klokka holder ikke. Begrensningen er på maksimal parkeringstid, ikke hvor lenge siden du sist var innom bilen. Den må derfor flyttes, og de lærde strides om hvor langt dette er før det gjelder som ny parkering i samme sone.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Chris Neumann Ruud

Sitat fra: AmocoCadiz på fredag 16. juni 2017, klokken 02:33
Sitat fra: Skjervesbu på torsdag 15. juni 2017, klokken 20:58
Hvis bilen er ferdig ladet går man ut før leggetid og flytter bilen til andre siden uten lading. Hvis ikke, stiller man klokka på nytt.
Genistreken fra Bymiljøetaten er at den vanlige gateparkeringen på andre siden som er uten ladestolper nå har fått samme skilting;
Ladbar motorvogn maks 3 timer.

Kanskje klage en gang til? Dette er vel ikke korrekt...
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

AmocoCadiz

Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på fredag 16. juni 2017, klokken 09:19
Sitat fra: AmocoCadiz på fredag 16. juni 2017, klokken 02:33
Sitat fra: Skjervesbu på torsdag 15. juni 2017, klokken 20:58
Hvis bilen er ferdig ladet går man ut før leggetid og flytter bilen til andre siden uten lading. Hvis ikke, stiller man klokka på nytt.
Genistreken fra Bymiljøetaten er at den vanlige gateparkeringen på andre siden som er uten ladestolper nå har fått samme skilting;
Ladbar motorvogn maks 3 timer.

Kanskje klage en gang til? Dette er vel ikke korrekt...
Ja vurdere det.
Virker nesten som denne ladeplassen er blitt test for nye lade og parkeringsregler, alle andre steder i området er ikke omskiltet.

Uansett meget lukrativt for bymiljøetaten,
for andre siden gaten har alltid vært vanlig gateparkering, få fossileiere har fått med seg forandringen siden det ikke er ladestolper, og gul lapp med bot er stadig å se på hele rekka...

Robert Sund

Sitat fra: AmocoCadiz på onsdag 14. juni 2017, klokken 12:57
Akkurat disse ladestolpene har i tillegg gjort dobbel nytte,
både gitt nødvendlig strøm og informert utallige turister fra hele verden som storøyd fått vite at elbil fungerer helt topp.
Som de sier på "utenlandsk": Seeing is believing. Mens massemedia presser propaganda i ansiktet på folk, er det særdeles virkningsfullt at folk kan se gate etter gate fulle med elbiler.

At de finnes i den virkelige verden.

Jeg skulle trodd at det var lagt mer verdsatt. Kanskje det bare er oversett?

Leaf_2014

Sitat fra: Orbit på fredag 16. juni 2017, klokken 08:19
Sitat fra: Skjervesbu på torsdag 15. juni 2017, klokken 20:58
Hvis bilen er ferdig ladet går man ut før leggetid og flytter bilen til andre siden uten lading. Hvis ikke, stiller man klokka på nytt.

Stille klokka holder ikke. Begrensningen er på maksimal parkeringstid, ikke hvor lenge siden du sist var innom bilen. Den må derfor flyttes, og de lærde strides om hvor langt dette er før det gjelder som ny parkering i samme sone.

I 95% av tilfellene vil bilen være ferdig til kvelds. Er den ikke det, mener jeg at det å stille klokka moralsk sett er innafor, hvis det er dette som skal til for at folk uten eget ladepunkt skal kunne eie elbil. Så kan man jo flytte bilen 10cm, kjøre rundt kvartalet eller hva som skal til rent parkeringstekninsk for å restarte timene sine. Poenget er vel at de som ikke fikk plass etterjobb skal kunne gå ut på kvelden og flytte til ladeplass hvis de trenger (iogmed at 95% av bilene som fikk plass 16-18 er ferdige og flyttes), og slik unngå at for mange står for lenge og blokkerer ladepunktene.

Så spørs det hvor lett det er å finne nye plasser seint på kvelden.
Leaf 2014

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA