Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading i borettslag/sameier for Dummies -en innføring

Startet av Lars C. Krogenæs, mandag 13. mars 2017, klokken 13:49

« forrige - neste »

KjellG

Dersom det aksepteres å bytte plasser, kan en bygge ut infrastruktur område for område etter søm behovet øker.

TB

Sitat fra: KjellG på lørdag 15. juni 2019, klokken 00:47
Dersom det aksepteres å bytte plasser, kan en bygge ut infrastruktur område for område etter søm behovet øker.
Det er et godt poeng. Kan utsette kostnader på denne måten. Av egen erfaring er de som ønsker lading positive til å bytte plass. De som ikke ønsker lading er mindre positive - de ønsker ingen endring, så å bytte plass for at andre skal få lade kan være ... omstendelig. Vi måtte flytte noen her, det gikk jo greit med noe overbevisning og dialog.

Et viktig poeng her: For at de som ikke trenger lading fra starten slipper å bytte plass er det beste å bygge ut infrastruktur på alle plasser...  :D
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

TorC

Innlegget ditt burde bli tatt ut som egen tråd.

Du er ikke alene om slike konflikter.

Hvordan du kan håndtere konflikten avhenger helt av hva som står i avtalen/søknaden/vedtaket som ble gjort i forkant at du satte opp ditt punkt.


Hvis det ikke står noe spesifikt så tolker jeg det slik at de ved dette har gitt deg eksklusiv bruksrett å ta ut strøm på den måten du har gjort det. Da kan ikke styret uten svært god grunn kreve at du skal fjerne boksen. Her tipper jeg du kan lage mye bråk og slippe unna en del kostnader.

Spørsmålet er om ikke du bør være litt mer pragmatisk.
Jeg ville heller sagt til styret at jeg har forståelse for at det er ønskelig å ha felles løsninger, men at dette gjør at jeg har fått en unødvendig stor ekstra kostnad (de 23 000,- er bortkastet). Det at man skal betale påslag per kWh er greit nok, men ikke engangsebyret på 8000,-.





2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Henrik900

Sitat fra: TorC på torsdag 01. august 2019, klokken 11:30
Innlegget ditt burde bli tatt ut som egen tråd.

Du er ikke alene om slike konflikter.

Hvordan du kan håndtere konflikten avhenger helt av hva som står i avtalen/søknaden/vedtaket som ble gjort i forkant at du satte opp ditt punkt.


Hvis det ikke står noe spesifikt så tolker jeg det slik at de ved dette har gitt deg eksklusiv bruksrett å ta ut strøm på den måten du har gjort det. Da kan ikke styret uten svært god grunn kreve at du skal fjerne boksen. Her tipper jeg du kan lage mye bråk og slippe unna en del kostnader.

Spørsmålet er om ikke du bør være litt mer pragmatisk.
Jeg ville heller sagt til styret at jeg har forståelse for at det er ønskelig å ha felles løsninger, men at dette gjør at jeg har fått en unødvendig stor ekstra kostnad (de 23 000,- er bortkastet). Det at man skal betale påslag per kWh er greit nok, men ikke engangsebyret på 8000,-.

Du har helt rett - jeg flytter innlegget. Takk for innspill!

Avec

Til dere i borettslag/sameie og gjerne med Zaptec, og som selv sørger for faktuering. Hvordan gjør dere dette?

Ser for oss omtrent noe sånt:

  • Eksportere forbruk for gitt periode ut av Zaptec Portal til Excel
  • Matche ladestasjon med beboer
  • Slå opp strømpris for gitt periode
  • Beregne kostnad
  • Sende tallene til forretningsfører?

Hører gjerne hvordan dere gjør dette, og om det er verdt bryderiet.
Alternativet er å benytte et firma som ordner dette for oss. Charge365, Fortum, m.f.
2018 Tesla Model S 75D (solgt)
2019 Jaguar I-Pace First Edition

TB

Vi gjør det slik:

1. Eksportere forbruk for gitt periode ut av Zaptec Portal til Excel.
2. Matche ladestasjon med beboer kreves bare om en aktiverer lading via RFID brikke.
    Vi benytter ikke RFID brikker ennå, så da er det "ferdig matchet".

3. Vi ser på hva strømpris for gitt periode har vært. Summerer perioden, og deler på totalt antall kWh.
    Vi fakturer 6 mnd pr gang.

4. Beregne kostnad, strømmengde x kWh i perioden.
5. Vi sender også faktura selv, https://www.styreweb.com/ koster mindre pr mnd enn hva forretningsfører skal ha for å lage en faktura.  :D

Her er en eksempel på rapport (i Excelformat) fra Zaptec:
Jeg har ladet 88 kWh i juli. 152 timer tilkoblet laderen. (Tiden er fra en kobler til, til en kobler fra.)

Installation charge history report            Generated: 2019-08-28T19:58:10Z
            
   
From Date   2019-07-01   End Date   2019-07-31   W. Europe Standard Time
            
Charger   No. Sessions   Total Duration (hh:mm)   Total Energy (kWh)   
#G3xx   11   152:07   88,47   
#G4xx   19   xx   xx
#P1xx   5   xx   xx
#P1xx   9   xx   xx
#P1xx   49   xx   xx
#P1xx   12   xx   xx
#P1xx   12   xx   xx
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Griffel

#201
Vi gjør det omtrent slik som beskrevet.
Laster ned rapport i Excel.
Navn på ladestasjon er likt med leilighet nr.
Regnearket med beregnet pris sendes forretningsfører som tar det med i en månedsfaktura. Avregning kun en gang i året basert på gjennomsnittlig kWh pris.

En kan velge om rapporten skal gå på ladestasjon eller på bruker.
Vi har noen få ladestasjoner som deles av flere brukere, for disse stasjonene tas rapporten ut på bruker, dette er litt brysomt om antallet av slike plasser er mange siden listen over ladestasjoner ikke er ordnet kronologisk på stasjonsnavn.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Vollis47

Vi har også Zaptec i vårt sameie, tidligere hadde vi to biler som ladet fra schuko, men hadde seriemåler. Vi leser av forbruk fra Zaptec Portal i slutten av november og bruker strømpris per 15/10 pluss 10% (for adm.).

Skal gjennomsnitlig strømpris bli helt riktig, så burde en ta hensyn til hvor mye hver eier hadde forbrukt hver måned. Det enkle er gjerne godt nok.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

TB

#203
Ja, å få det 100% riktig blir alt for mye arbeid. Nå skal snart strømpriser og effektavgift variere på timesbasis, så en må lese av pr. time, og gange ut mot den aktuelle prisen. Nå kan nok dette automatiseres, men spørsmål om det er verdt innsatsen. Borettslag og sameier vil aldri få 100% "korrekt" fordeling på alle kostnader.

Fordel med at en leser av forbruk i stedet for å ha en fastpris er at kostnadene blir noe mer rettferdig fordelt. De som kjører mye, lader mye og formvarmer ofte betaler mer enn de som kjører lite, lader lite og ikke formvarmer.

Bileier med bil som har lavt strømforbruk vil også premieres over biler med høyt forbruk.

Ved siste faktura her i borettslaget var høyeste ca 2800 kWh, og laveste 90 kWh (nettopp kjøpt elbil).
Gjennomsnitt var 1300 kWh, median 1150 kWh.
Ved en fastpris vil de som bruker lite subsidiere de som bruker mye.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Griffel

Sitat fra: TB på torsdag 29. august 2019, klokken 22:40
Ja, å få det 100% riktig blir alt for mye arbeid. Nå skal snart strømpriser og effektavgift variere på timesbasis, så en må lese av pr. time, og gange ut mot den aktuelle prisen.
Dette vil ikke gi en fornuftig deling i et system med lastdeling.
I og med at lasdelingssystemet setter et tak på effekten, vil det faktisk bli helt galt. Det er en fordel i et slik system at dersom en lader alene får en høy effekt og frigir effekt til andre tidligere.  I tillegg er det jo helt ukontrolert om 4 deler effeket eller f.eks 2 eller 8.

Siden det er systemet som setter taket på effekt, mener jeg at en gjennomsnittlig timepris enten den er beregnet over et år eller en mnd er helt greit.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Focus

Hvem har ansvaret for å fordele utgiftene til et felles ladesystem i et sameie.
Jeg bor i et nybygget sameie med 24 leiligheter. Det er 8 ladestasjoner i garasjen, dette kan fortløpende utvides.
Jeg har snart bodd her 1 år. Jeg har nå blitt spurt om jeg kan ta meg av denne fordelingen. Det er et Zaptec pro system som er montert.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

Lars C. Krogenæs

Sameiet som anleggseier har ansvaret for å fordele dette. Hvem sameiet engasjerer til å gjøre dette, og hvordan blir jo opp til sameiet. Så kan sameiet betale forettningsfører, bruke enkelte ildsjeler, eller velge en ekstern partner til å ta dette automatisk mot en avgift.

Svaret er derfor at sameiet v/styret bestemmer hvordan innkreving skal gjøres.

Skal du gjøre det, står du som anleggseier i Zaptec portalen, og kan eksportere et excelark med hver enkelt bruker sitt forbruk. Dette kan sendes til regnskapsfører, eller du kan selv sende ut fakturaer, evt. bruke en tjeneste som f.eks www.sendregning.no
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

TB

Zaptec systemet gjør det enkelt å fordele kostnader på bruken ved at en kan ta ut rapporter som vise kWh fordelt på ladestasjon og / eller nfc/rfid brikke.

Her jeg bor sender jeg ut regning to ganger pr år. Beløpene er uansett såpass små at det ikke er nødvendig å gjøre det oftere.

Ekstern innkreving kan en inngå avtale om, men det koster ekstra.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Vollis47

Sitat fra: Focus på mandag 16. september 2019, klokken 12:49
Hvem har ansvaret for å fordele utgiftene til et felles ladesystem i et sameie.
Jeg bor i et nybygget sameie med 24 leiligheter. Det er 8 ladestasjoner i garasjen, dette kan fortløpende utvides.
Jeg har snart bodd her 1 år. Jeg har nå blitt spurt om jeg kan ta meg av denne fordelingen. Det er et Zaptec pro system som er montert.

Vi har et litt mindre sameie, 19 leiligheter og bare 4 ladebokser foreløpig. Jeg tar ut forbruksdata fra Zaptec-portalen litt før jul og sender oversikt over forbruk og pris til regnskapsfører, som sender regning til brukerne. Det holder med en gang per år, synes vi. Vi har valgt å bruke strømprisen per 15/10 og legger til 10% for administrasjon. Enkelt og greit.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Avec

Sitat fra: Avec på onsdag 28. august 2019, klokken 20:33
Til dere i borettslag/sameie og gjerne med Zaptec, og som selv sørger for faktuering. Hvordan gjør dere dette?

Ser for oss omtrent noe sånt:

  • Eksportere forbruk for gitt periode ut av Zaptec Portal til Excel
  • Matche ladestasjon med beboer
  • Slå opp strømpris for gitt periode
  • Beregne kostnad
  • Sende tallene til forretningsfører?

Hører gjerne hvordan dere gjør dette, og om det er verdt bryderiet.
Alternativet er å benytte et firma som ordner dette for oss. Charge365, Fortum, m.f.

Tusen takk til alle dere som svarte på mitt spørsmål vedrørende dette temaet det var oppklarende.
Variable strømpriser kompliserer helt klart og er mer eller mindre umulig å få nøyaktig. Ser for meg at vi deler regningen basert på forbruk, samt et lite admpåslag for å dekke inn kostnad for fakturering.
2018 Tesla Model S 75D (solgt)
2019 Jaguar I-Pace First Edition

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA