Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Lading i rekkegarasje  (Lest 652 ganger)

deinilolol

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Lading i rekkegarasje
« på: ſøndag 12. April 2020, klokken 11:17 »
Hei.

Jeg eier en VW e-golf 2015 model. Denne fungerer ypperlig, men jeg har ikke lademuligheter hjemme hos meg selv. Har mer eller mindre flyttet inn hos kjæresten min og hun har en egen garasje i det som jeg best kan beskrive som en rekkegarasje. Det er 2x6 garasjer som står i et langt bygg. Hun eier sin garasje.

Inni her så er det strømuttak, men strømmen går på en felles måler.

Hva er reglene for lading her mon tro? Er ikke komfortabel med å be henne spørre borretslaget. Men jeg bør vel ha lov til å utføre "nødlanding" via stikkkontakt ved behov?

automat

• Medlem i Elbilforeningen siden 2014
  • Gold Member
    • Vis profil
Sv: Lading i rekkegarasje
« Svar #1 på: ſøndag 12. April 2020, klokken 11:54 »
Regelmessig lading skal kun skje fra anlegg som er godkjent for det. Det er lov å nødlade fra vanlig stikkontakt, men man må ha eiers tillatelse til det. (Den som betaler strømregningen.) Å ta seg til rett kan fort skape dårlig stemning.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

TB

• Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
    • Vis profil
« Svar #2 på: ſøndag 12. April 2020, klokken 12:36 »
Her må du kontakte borettslaget og undersøke hvordan dette kan løses. Å ta seg til rette kan få uheldige og ytterste konsekvens alvorlige konsekvenser. (Jeg har selv sett koblingsboks som har smeltet, oppstod ikke brann heldigvis, men det kunne fort skjedd.)

Her jeg bor eier vi også garasjene selv. Men, alle endringer er regulert etter vedtekter. Om hver enkelt eier skulle selv lagt opp strøm til seg selv (les: bestilt egen elektriker) ville det blitt en uoversiktlig, dårlig og kostbar løsning.

Vi la opp en felles kabel igjennom garasjerekkene, der hver enkelt beboer kan koble seg på. Det kostet ca 3000 pr garasje når vi gjorde det i 2017.

Nå er det 23 som har ladbar bil - det ville ikke vært mulig om hver enkelt skulle ha sin egen løsning.

Det flere og flere ser er at selv om de ikke har elbil idag, så vil det kanskje endre seg senere - eller kan være en fordel ved salg av leiligheten senere.

Så - finn ut hvordan garasjene er organisert, om det er planer for felles ladeløsning. Om det er andre beboere som også etterspør det samme osv. Årsaken til at noen borettslag / garasjelag har ladeanlegg, og andre ikke har er at noen har tatt tak i tema, og drevet prosessen fremover.

Du kan gjerne ikke bli valgt inn i styre så uten å være deleier. Men, om ikke styret ønsker å gjøre dette selv, sjekk om du kan få delegert ansvar til å opprette en "ladegruppe" for å utrede ulike løsninger som kan presenteres til styret, eller til generalforsamling / årsmøte.

I politikken er gjerne lobbyvirksomhet en metode for å nå igjennom med sine synspunkter. Det gjelder også i borettslag. Å finne støtte for sin sak er viktig skal en nå igjennom.
« Siste redigering: ſøndag 12. April 2020, klokken 12:46 av TB »
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

deinilolol

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #3 på: ſøndag 12. April 2020, klokken 21:20 »
Takk for svar.
Så flertallet her ville droppet sporadisk lading i denne garasjen?

Har ikke ladet her ennå, da jeg ikke vil sette kjæresten i en vanskelig posisjon

Thomas Parsli

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #4 på: ſøndag 12. April 2020, klokken 22:24 »
Hvis du lader uten tillatelse, risikerer du anklager om både ulovlig lading (som utsetter alle for brannfare) og tyveri av strøm.
Da hjelper det ikke om du bare lader på 6A et par ganger i året og har sjekker om det er varmeutvikling.

Jeg ville ringt styreformannen og spurt om det er mulig å lade sporadisk -og ev. betale et rimelig beløp så man slipper å sette opp måler.

Skal du flytte dit er det nok lurt å prøve å få til et ordentlig anlegg, det må jo være andre med elbil eller planer om å kjøpe elbil.
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Ingeniøren

• Medlem i Elbilforeningen siden 2015
  • Gold Member
    • Vis profil
« Svar #5 på: Mandag 13. April 2020, klokken 08:33 »
Og så har du følgende som er viktig å ta med når du tar opp dette:

https://www.tu.no/artikler/na-blir-det-plikt-for-borettslag-til-a-montere-ladeplasser-for-elbil/464370
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

tommysh

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #6 på: Lørdag 02. Mai 2020, klokken 12:28 »
Takk for svar.

Har ikke ladet her ennå, da jeg ikke vil sette kjæresten i en vanskelig posisjon
Spør om lov eller dropp ladingen. Lading på tilfeldig oppsatt stikk for støvsuger o.l. er snylteri og blir ikke godt mottatt.

Vesel

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #7 på: Lørdag 02. Mai 2020, klokken 19:09 »
Takk for svar.
Hadde det ikke vært for den felles måleren, så hadde ikke jeg droppet det, så lenge laderen din lader med 13 A (3 kW) eller lavere og kursen er 16 A. Dette er vesentlig, du bør ikke lade med 15-16 A (3,5 kW+). Kan hende du kan få til en avtale med nabolaget angående betaling. Jeg har ladet flere ganger slik med 13 A - ingen varme, ingen problemer. Dersom du må bruke skjøteledning, så velg en kortest mulig, pass på at tverrsnittet er 2,5 mm^2 (det står som regel på sida) og rull den helt ut dersom den er på trommel e.l. så kabelen ikke ligger tett i tett. Ta gjerne stikkprøver for varmgang de første par timene ved å kjenne etter på kabelen og ladekladden med hånda.
« Siste redigering: Lørdag 02. Mai 2020, klokken 22:14 av Vesel »
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂