Skrevet av Emne: Lading i Europa  (Lest 21076 ganger)

Panduck

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2045
    • Vis profil
Sv: Lading i Europa
« Svar #15 på: fredag 13. oktober 2017, klokken 23:13 »
Merk at det hvis man ikke har Tesla eller Zoe i Danmark og skal lade på Type2, så blir effekten veldig begrenset. Jeg fikk ut 2,9KW. Klagde til leverandøren (Clever) som etter noen dager svarte med at de fikk ikke lov til å levere mere på én fase i Danmark.

LEAFen din kan da ikke lade på mer enn en fase uansett, og får 6.6kW da. Om du ladet på 11kW, ville du derimot ikke få spes mer enn 3kW. Og hvorfor vil Zoe / Tesla oppføre seg annerledes? Jeg fikk da uansett 11kW på i3en min i Danmark?

m

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 23
    • Vis profil
Sv: Lading i Europa
« Svar #16 på: mandag 30. oktober 2017, klokken 19:09 »
Tips til El-bil ferien i Danmark:
Det er veldig enkelt å lade med Clever ladekort, og ladestasjonene kommer tett nok langs hovedveiene.

Men det er lurt å tenke på at vi er i Danmark.
Her er det aldri mer enn en hurtigladestasjon om gangen, og det er en annen ladekultur.
I Ålborg måtte vi vente i ca en time på at en tilkoblet BMW i3 skulle lade de siste prosentene fra 92% til 100%. Eieren var ikke å se, og bilen hadde allerede vært tilkoblet i 1t og 10min da vi kom.
Ringte kundeservice for å høre om de kunne stoppe strømmen, og la meg lade med den andre kontakten. Det kunne/ville de ikke gjøre.
Da BMWen omsider var på 100% kunne jeg koble til min LEAF. Da var det 2 andre nordmenn i kø bak meg :P

På søndag møtte vi de to samme, norske el-bileierne, men da hadde vi nok strøm til å kjøre til den andre laderen i Ålborg :)

Ellers er El-biler en stor attraksjon. Alle peker og kikker når vi lader. Og mange kommer bort for å snakke med deg.
Nissan e-NV200 Evalia 2018
Nissan Leaf 2014 US

Ipadjove

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 755
    • Vis profil
Sv: Lading i Europa
« Svar #17 på: mandag 30. oktober 2017, klokken 20:31 »
Snakket med en hyggelig dansk elbilist. Han hadde et Clever-abb der han beralte litt pr mnd og ladet da ‘gratis’ så mye som han ville. Da mister de litt det å stoppe ladingen når en har fått nok..

m

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 23
    • Vis profil
Sv: Lading i Europa
« Svar #18 på: tirsdag 31. oktober 2017, klokken 09:53 »
Snakket med en hyggelig dansk elbilist. Han hadde et Clever-abb der han beralte litt pr mnd og ladet da ‘gratis’ så mye som han ville. Da mister de litt det å stoppe ladingen når en har fått nok..

Og med Clever betaler man for kWh, og ikke minutter som i Norge.
Så de har ingen grunn til å stoppe å lade på 60%.
Nissan e-NV200 Evalia 2018
Nissan Leaf 2014 US

Jan Marius Evang

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 1
    • Vis profil
Sv: Lading i Europa
« Svar #19 på: torsdag 02. november 2017, klokken 11:42 »
Merk at det hvis man ikke har Tesla eller Zoe i Danmark og skal lade på Type2, så blir effekten veldig begrenset. Jeg fikk ut 2,9KW. Klagde til leverandøren (Clever) som etter noen dager svarte med at de fikk ikke lov til å levere mere på én fase i Danmark.

Da jeg var i Danmark i sommer kunne jeg lade hos e.on med 6.6kw. Må sjekke at ladestolpene er 22kw for at det skal funke.

Marius
e-NV200