Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading i borettslag/sameier for Dummies -en innføring

Startet av Lars C. Krogenæs, mandag 13. mars 2017, klokken 13:49

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

#90
Hei

Reodorfelgen-løsninger der den enkelte beboer må ordne dette selv er bare trist. Dette VIL bryte sammen før eller senere. Da må alt rives ut, og man må begynne på nytt. Jo tidligere man kan begynne på nytt, jo bedre, så hvorfor ikke begynne på nytt i første omgang?

Jeg har erfaring med ladeinfrastruktur i borettslag fra Charge365.no. Er dette i en garasje med leiligheter på toppen bør det være nok strøm, fordi man kan dirigere strøm som ikke blir brukt i leilighetene om natten ned til ladestasjonene. Felles opplegg for infrastruktur pleier å ligge med en pris fra 3500,- inkl. mva. per plass og oppover. For hver hindring og ting man må ta hensyn til, blir det noe dyrere.

Jeg ville sendt en formell henvendelse til styret med ønske om å sette ned en ladekomite, der du melder deg som medlem. Dette pleier ikke et styre å si nei til, og da er dere i gang. (overlates jobben til styret, blir det satt på vent...). Så kan dere hente inn tilbud og presentere en løsning med pris. Denne løsningen bør være klar i løpet av januar, slik at dette kan komme opp som eget punkt for avstemning på årsmøtet. Før årsmøtet er det lurt å gå en runde og påvirke beboere, samt sikre fullmakter for å stemme til de som ikke kan møte opp.

Det er ventet at det kommer en endring i burettslagsloven i løpet av kort tid, og da MÅ styret lage en strategi, akkurat som styrene i sameier ikke kan nekte lading.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

TB

#91
Sitat fra: Hønefossmodelx på mandag 29. oktober 2018, klokken 08:00
Jeg bor i et sameie der jeg tror den eneste løsningen for meg vil være å trekke en egen kurs fra sikringsskapet mitt og ned til fellesgarasjen. En avstand på 30 meter. Kam denne kabelen festes til veggen? Hva koster en slik kabel? Hva tenker dere at prisen vil bli inkl ladestasjon?
Nøyaktig pris på dette må nok elektriker gi. Arbeid vil avhenge av hvor mange vegger / etasjer, branntettinger som må passeres. Selve ladestasjonen finnes i mange varianter, fra 4-5000 til ca 20 000 avhengig av merke, modell, og hvem som leverer.

Poenget til Lars i forrige innlegg er at det blir totalt sett en bedre, og rimeligere løsning om sameiet / borettslaget lager en felles løsning i fellesgarasjen, enn om det skal trekkes egne kabler fra hver enkelt beboer sitt sikringsskap. Utfordringer som da kan oppstå er:
- det blir ikke fysisk plass til alle kablene. beboer som kommer senere må kjerneborre få få fremført kabler.
  (branntetting mellom etasjer koster en del, og må gjøres riktig.)
- lange kabler = større / grovere kabler, dvs. tar større plass og koster mer.
- belastningen på bygget kan bli for stor, sikring går når "alle" skal koble til bilen, og lage middag samtidig.

Løsningen kan være:
- legge opp en felles kabel i garasjen, til denne kabel kobles til ladebokser som kan styres etter total forbruk.
- det skjer også en avregning av forbruk på den enkelte bruker sin ladeboks.
- (er garasjen stor deles det opp i flere kabler.)
- Dvs, når alle lager middag blir det mindre avsatt til lading.
- på natten, når forbruket går ned / de fleste sover vil andelen strøm som brukes til lading automatisk øke - og bilen er ferdig ladet til morgenen.

Å bytte fra en modell med kabel fra den enkelte måler, til en felles modell vil ofte bety at alle kabler som er trekt blir overflødige, og alle ladeboksene må byttes i en enhetlig type som støtter automatisk / sentral styring.

Med tanke på mulige endringer i nettleien vil en slik løsning mulig gi lavere nettleie enn å hente strøm fra måleren til den enkelte.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Osloensis

Vi måtte gjøre det på den måten for å få på plass lademulighet raskt, dvs trekke ladekabel fra leilighetens sikringsskap og ned til garasjeplassen. Tipper avstanden var 30-40 m. Avstanden er ikke hovedpoenget, men antall vegger/gulv som må borres i og deretter branntettes. Kom på ca 20.000 kr totalt. Vi kjøpte ladestasjon fra electrolux her på forumet, fikk god hjelp om hvilken type, og brukte dennes elektropartner i Oslo for installasjon. Var veldig fornøyde.
Felles ladekabler ble installert endel måneder senere, så vi hadde vel en sunk cost på ca 13-15.000 kr. Men det var absolutt verdt det, da det gjorde at jeg ikke hadde så dårlig samvittighet for å kjøre bil på stadige småturer i stedet for f.eks rullestol. I tillegg til at jeg fikk oppleve gleden ved å kjøre elektrisk bil langt tidligere.
Nissan e-NV200 Evalia 2015 (overtatt okt 2017)

Trine2

Det er relativt dumt å bygge ut noe som helst om kun 1 av 100 har elbil. Inntil andelen elbileiere i sameiet har vokst får man klare seg med middelmådige løsninger.

Dersom elbilfordelene forsvinner om få år vil trolig svært få kjøpe elbil. Det å kreve/lage nye retningslinjer for sameier og borettslag allerede nå vil jo da være tragisk.

Lars C. Krogenæs

Helt uenig.

I september utgjorde andelen ladbare biler over 70% av nybilsalget. Alle bilprodusenter girer seg nå mot at samtlige biler skal være ladbare, enten hel- eller delelektriske.

Borettslag og sameier som ikke har elbiler i dag, har nå en gyllen mulighet til å starte på null og gjøre dette skikkelig.

Å lukke øynene for elbilene er det samme som å satse på at det ikke kommer snø eller kuldegrader til vinteren, og dermed si opp alle avtaler om brøyting og varme.

Den største årsaken til at folk ikke kjøper elbil, er tilgangen på elbil, og tilgangen på lading. tilgangen på elbiler vil bedres drastisk fra 2020, mens tilgangen på lading er kritisk. For mange vil det være viktigere med ladetilgang enn balkong. Noe å tenke på hvis man skal selge.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Trine2

Om myndigheten legger på avgiftene vil ikke lenger folk kjøpe el-biler. Produsentene kan også slutte å produsere pga. dårlig salg siden det kun er Norge som kjøper el-biler. Da blir det litt tåpelig at borettslag plikter å legge tilrette for dette før behovet faktisk er der.

Altså kan man risikere å investere hundretusener for el-billading mens el-bilene faktisk forsvinner.

Et annet argument er at det blir flere og flere hurtigladere slik at man kan lade bilen sin der.

automat

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Falsum

Sitat fra: Trine2 på onsdag 31. oktober 2018, klokken 19:20
Om myndigheten legger på avgiftene vil ikke lenger folk kjøpe el-biler. Produsentene kan også slutte å produsere pga. dårlig salg siden det kun er Norge som kjøper el-biler. Da blir det litt tåpelig at borettslag plikter å legge tilrette for dette før behovet faktisk er der.

Altså kan man risikere å investere hundretusener for el-billading mens el-bilene faktisk forsvinner.

Et annet argument er at det blir flere og flere hurtigladere slik at man kan lade bilen sin der.

Å lese denne kommentaren fikk meg til å tro at jeg hadde kommet inn i en inaktiv tråd med flere år gamle innlegg. Når jeg ser at dette er skrevet høsten 2018 (!) kan jeg ikke si annet enn at jeg er sterkt uenig.

Alle vet at elbilsalget i Norge har stått i en særstilling og ligger langt foran resten av europa, men nå har salget for alvor tatt seg opp også i flere store markeder. Innovasjonsdirektører for de aller fleste større bilprodusenter erkjenner nå at elbilene vil ta over,. De taler med to tunger for å få myndighetene til å utsette krav så lenge som mulig, men teknologisk sett har de innsett at forbrenningsmotorens dager er talte.

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Trine2 på onsdag 31. oktober 2018, klokken 19:20
Om myndigheten legger på avgiftene vil ikke lenger folk kjøpe el-biler. Produsentene kan også slutte å produsere pga. dårlig salg siden det kun er Norge som kjøper el-biler. Da blir det litt tåpelig at borettslag plikter å legge tilrette for dette før behovet faktisk er der.

Altså kan man risikere å investere hundretusener for el-billading mens el-bilene faktisk forsvinner.

Et annet argument er at det blir flere og flere hurtigladere slik at man kan lade bilen sin der.

Jeg vet ikke hvor du har vært de siste 10 årene, men elbilsalget i verden dobler seg hvert år. Vi ser nå at GM legger ned fosilfabrikker i USA  for å satse på ladbare biler. Vi ser at VW/Audi/Skoda legger alle eggene i kurven med elbiler. Jaguar satser på en omlegging til elbiler. Volvo vil utelukkende levere ladbare biler fremover. Opel blir hel-elektrisk, PSA satser stort på elbiler. Huyndai/KIA øker satsingen på elbiler. Til og med Ford kommer med elbil de har brukt mer enn 14. dager på å utvikle.

Det er derfor viktig at borettslagene tar styringen når det gjelder ladeopplegg på sine parkeringsplasser og garasjer. Lademulighet for elbil blir like viktig som innlagt vann,balkong og kabelTV/internett. Uten dette blir det uinteressant for 70% av befolkningen å kjøpe leilighet.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

zaltoz

Vi er i gang med å innhente tilbud og i ferd med å akseptere et fra Grønn Kontakt. Det er et stort anlegg på rundt 100 garasjeplasser fordelt på to etasjer. Kostnaden for infrastrukturen havner på drøyt 550.000,-, og er ca. det samme som andre leverandører har kommet med. Fordelen med Grønn Kontakt er at de tar seg av alt det administrative, og fakturerer hvert enkelt ladepunkt direkte mot bruker av plassen. Det jeg ønsker feedback på fra dere mer drevne er om de løpende kostnadene er akseptable. Disse er på 80,- kroner per ladepunkt som faktureres borettslaget direkte, i tillegg til en månedspris på kr. 19,- til hver sluttbruker som faktureres for faktisk forbruk. Hva tenker dere? :)
Tesla Model 3 LR m/AP

jkirkebo

Sitat fra: zaltoz på torsdag 29. november 2018, klokken 09:46
Vi er i gang med å innhente tilbud og i ferd med å akseptere et fra Grønn Kontakt. Det er et stort anlegg på rundt 100 garasjeplasser fordelt på to etasjer. Kostnaden for infrastrukturen havner på drøyt 550.000,-, og er ca. det samme som andre leverandører har kommet med. Fordelen med Grønn Kontakt er at de tar seg av alt det administrative, og fakturerer hvert enkelt ladepunkt direkte mot bruker av plassen. Det jeg ønsker feedback på fra dere mer drevne er om de løpende kostnadene er akseptable. Disse er på 80,- kroner per ladepunkt som faktureres borettslaget direkte, i tillegg til en månedspris på kr. 19,- til hver sluttbruker som faktureres for faktisk forbruk. Hva tenker dere? :)

99,- pr. måned pr. ladepunkt? Dvs. nesten 120.000,- i året i administrasjon? Jeg ville nok sett på andre løsninger for den prisen. Zaptec sitt system kan man lese av selv, og fakturere ut forbruk f.eks kvartalsvis. 120.000,- er ganske godt betalt for at en person bruker en dag pr. kvartal for å fikse dette...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

zaltoz

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 29. november 2018, klokken 09:54
Sitat fra: zaltoz på torsdag 29. november 2018, klokken 09:46
Vi er i gang med å innhente tilbud og i ferd med å akseptere et fra Grønn Kontakt. Det er et stort anlegg på rundt 100 garasjeplasser fordelt på to etasjer. Kostnaden for infrastrukturen havner på drøyt 550.000,-, og er ca. det samme som andre leverandører har kommet med. Fordelen med Grønn Kontakt er at de tar seg av alt det administrative, og fakturerer hvert enkelt ladepunkt direkte mot bruker av plassen. Det jeg ønsker feedback på fra dere mer drevne er om de løpende kostnadene er akseptable. Disse er på 80,- kroner per ladepunkt som faktureres borettslaget direkte, i tillegg til en månedspris på kr. 19,- til hver sluttbruker som faktureres for faktisk forbruk. Hva tenker dere? :)

99,- pr. måned pr. ladepunkt? Dvs. nesten 120.000,- i året i administrasjon? Jeg ville nok sett på andre løsninger for den prisen. Zaptec sitt system kan man lese av selv, og fakturere ut forbruk f.eks kvartalsvis. 120.000,- er ganske godt betalt for at en person bruker en dag pr. kvartal for å fikse dette...

Ja, om vi forutsetter at samtlige garasjeplasser velger å innstallere en ladeboks er dette tilfelle. Vi regner med at det den første tiden vil være 20-30 ladebokser som innstalleres. Vi er nok villig til å betale noe for administrasjonen, da vi ser dette som praktisk når det dreier seg om et så stort borettslag. Det er jo svært praktisk at Grønn Kontakt tar seg av all fakturering. Noen som har erfaringer fra et tilsvarende system, og eventuell en annen leverandør?

Tesla Model 3 LR m/AP

Vollis47

Sitat fra: zaltoz på torsdag 29. november 2018, klokken 09:46
Vi er i gang med å innhente tilbud og i ferd med å akseptere et fra Grønn Kontakt. Det er et stort anlegg på rundt 100 garasjeplasser fordelt på to etasjer. Kostnaden for infrastrukturen havner på drøyt 550.000,-, og er ca. det samme som andre leverandører har kommet med. Fordelen med Grønn Kontakt er at de tar seg av alt det administrative, og fakturerer hvert enkelt ladepunkt direkte mot bruker av plassen. Det jeg ønsker feedback på fra dere mer drevne er om de løpende kostnadene er akseptable. Disse er på 80,- kroner per ladepunkt som faktureres borettslaget direkte, i tillegg til en månedspris på kr. 19,- til hver sluttbruker som faktureres for faktisk forbruk. Hva tenker dere? :)

Jeg synes både infrastrukturen og administrasjonen er dyrt. Hos oss kom infrastrukturen på ca 3000 pr leilighet (20 stk), administrasjon gjør styreleder med avlesing av forbruk en gang i året. Vi har valgt Zaptec Pro ladebokser. Sønnico monterte Wago kabel og leverte ladebokser. Vi innhentet flere tilbud og det dyreste som inkluderte admin, var nesten tre ganger så høyt som det vi valgte.

Vet ikke hvilke ladebokser dere får og hva de koster. Det betyr jo en del for totalvurderingen.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Lars C. Krogenæs

Hei

Jeg jobber i Charge365 og er dermed konkurrent av GK, vet heller ikke om vi har vært inne i bildet her.
Prisen på infrastruktur er det umulig å si noe om uten å vite mer om forholdene. Har dere GK leverer Schneider bokser. Beløpet på 80kr, er det eks. mva?

Hos Charge365 har automatisk betalingsløsning for alle Zaptec-anlegg, enten de er levert av oss eller ikke. Prisen for dette er 15% av beløpet vi krever inn. Det betyr at det er den enkelte beboer som tar denne "regningen" Har man blitt trukket for 300kr i løpet av en måned, beholder vi 45kr, mens borettslaget får overført 255kr til sin konto. Utover dette er det ingen avgift, hverken til borettslaget eller til den enkelte.

Hvis vi, eller våre samarbeidsinstallatører har levert anlegget, tilbyr vi også gratis drift og support i denne prisen på 15%. Da er det oss brukere skal henvende seg til, og ikke styreformann, ladesjef el.lign. Vi fikser det meste på telefon, og vil kontakte installatør dersom noen må reise ut fysisk til anlegget. Vi vil ha fornøyde kunder og har derfor ingen bindingstid, og oppsigelsestiden er 1. mnd.

Leverer vi anlegg der de ikke vil ha betalingsløsning, er det også helt greit. Da er det ingen kostnader til driften, og den enkeltes forbruk kan hentes fra Zaptec sin portal. 


Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Uppen

Hei.
Det skal settes i gang bygging av infrastruktur hos oss. Infrastrukturen koster ca 350 000kr og skal deles på ca 200 parkeringsplasser. Det synes jeg er en god pris. Ladeboksen derimot, en ZapCharger pro, koster 24000kr inkl. montering. Etter litt googling synes jeg det høres mye ut: NTE skal for eksempel ha 19000kr inkl. montering hos privatpersoner (iflge. hjemmesidene). Er det så enkelt som å sammenligne slik jeg har gjort det? Eller er det noe jeg ikke tenker på?
(mistenker forøvrig at de har lagt seg lavt på montering og skal hente inn dette på ladeboksene)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA