Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Lading i borettslag/sameier for Dummies -en innføring  (Lest 74430 ganger)

TB

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2710
    • Vis profil
Sv: Lading i borettslag/sameier for Dummies -en innføring
« Svar #60 på: Torsdag 07. Juni 2018, klokken 09:50 »
Vi har fått to tilbud i fra ulike Zaptecleverandører og ett annet med mer simpel løsning på effektfordeling styrt på releer og uttak med industrikontakt..
Styring av effekt med releer og industrikontakt høres litt spesielt ut..? Bilene vil da potensielt kunne miste strømmen, og ikke alle vil starte å lade etter strømmen har vært borte? Høres ut som en oppskrift på fremtidige problemer med biler som ikke lades? Om det er ønske om individuell måling pr. plass vil det være manuell avlesning?

Sitat
Har også fått tilbud på effektstyring til hver garasje da, i hver av garasjene er det opplegg for varme og varmtvann.
Effekten her er litt varierende etter årstid og forbruk.
Det er også en tilleggsvarmer på inntill 22kw som blir satt på ved behov.
Prisen på effektstyringen kommer på rundt 80000kr for begge garasjene noe jeg syntes var veldig dyrt!

Så spørsmålet er  om det er noen som har erfaring med Zaptec og effektstyring og kanskje også kan si noe om prisen på dette tillegget?
Her jeg bor har vi Zaptec, men ikke automatisk effektstyring. Fordelen med Zaptec sine anlegg er at det via web grensesnittet er enkelt å manuelt endre tilgjengelig effekt. Dermed er det mulig å sette anlegget i ulike "modus" - t.d. sommer, høst/vår og vinter modus ved å manuelt endre effekten som er tilgjengelig.

Spesielt i starten - da det sikkert er få biler som skal lades vil det være en måte. Så kan den automatiske effektstyringen legges til senere, når behovet er der - og mulig prisene på effektstyring er lavere.

Ulempen er naturligvis om denne manuelle reguleringen ikke er nok, og overlastvern / hovedsikring går. Disse skal ofte skiftes av elektriker - dermed blir det tidkrevende og kostbart om det skjer ofte.

Da alle målere nå er/blir skiftet med automatiske er det enkelt å følge med på totalt forbruk via web, og dermed se om dere er nærme maksimalt forbruk på OV.
« Siste redigering: Torsdag 07. Juni 2018, klokken 09:53 av TB »
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

jkirkebo

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 14128
    • Vis profil
    • Ladespesialisten
Sv: Lading i borettslag/sameier for Dummies -en innføring
« Svar #61 på: Torsdag 07. Juni 2018, klokken 09:56 »
Her jeg bor har vi Zaptec, men ikke automatisk effektstyring. Fordelen med Zaptec sine anlegg er at det via web grensesnittet er enkelt å manuelt endre tilgjengelig effekt. Dermed er det mulig å sette anlegget i ulike "modus" - t.d. sommer, høst/vår og vinter modus ved å manuelt endre effekten som er tilgjengelig.

Spesielt i starten - da det sikkert er få biler som skal lades vil det være en måte. Så kan den automatiske effektstyringen legges til senere, når behovet er der - og mulig prisene på effektstyring er lavere.

Dette høres ut som en god ide, jeg ville gjort det slik. Prøvd uten effektstyring først og med vinter/sommer-modus. 44kW til hver garasje bør være nok i massevis til både lading og alt annet i lang tid fremover.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lassen

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 90
    • Vis profil
Sv: Lading i borettslag/sameier for Dummies -en innføring
« Svar #62 på: Torsdag 07. Juni 2018, klokken 10:03 »
Her jeg bor har vi Zaptec, men ikke automatisk effektstyring. Fordelen med Zaptec sine anlegg er at det via web grensesnittet er enkelt å manuelt endre tilgjengelig effekt. Dermed er det mulig å sette anlegget i ulike "modus" - t.d. sommer, høst/vår og vinter modus ved å manuelt endre effekten som er tilgjengelig.

Spesielt i starten - da det sikkert er få biler som skal lades vil det være en måte. Så kan den automatiske effektstyringen legges til senere, når behovet er der - og mulig prisene på effektstyring er lavere.

Dette høres ut som en god ide, jeg ville gjort det slik. Prøvd uten effektstyring først og med vinter/sommer-modus. 44kW til hver garasje bør være nok i massevis til både lading og alt annet i lang tid fremover.
Vi har fått to tilbud i fra ulike Zaptecleverandører og ett annet med mer simpel løsning på effektfordeling styrt på releer og uttak med industrikontakt..
Styring av effekt med releer og industrikontakt høres litt spesielt ut..? Bilene vil da potensielt kunne miste strømmen, og ikke alle vil starte å lade etter strømmen har vært borte? Høres ut som en oppskrift på fremtidige problemer med biler som ikke lades? Om det er ønske om individuell måling pr. plass vil det være manuell avlesning?

Sitat
Har også fått tilbud på effektstyring til hver garasje da, i hver av garasjene er det opplegg for varme og varmtvann.
Effekten her er litt varierende etter årstid og forbruk.
Det er også en tilleggsvarmer på inntill 22kw som blir satt på ved behov.
Prisen på effektstyringen kommer på rundt 80000kr for begge garasjene noe jeg syntes var veldig dyrt!

Så spørsmålet er  om det er noen som har erfaring med Zaptec og effektstyring og kanskje også kan si noe om prisen på dette tillegget?
Her jeg bor har vi Zaptec, men ikke automatisk effektstyring. Fordelen med Zaptec sine anlegg er at det via web grensesnittet er enkelt å manuelt endre tilgjengelig effekt. Dermed er det mulig å sette anlegget i ulike "modus" - t.d. sommer, høst/vår og vinter modus ved å manuelt endre effekten som er tilgjengelig.

Spesielt i starten - da det sikkert er få biler som skal lades vil det være en måte. Så kan den automatiske effektstyringen legges til senere, når behovet er der - og mulig prisene på effektstyring er lavere.

Ulempen er naturligvis om denne manuelle reguleringen ikke er nok, og overlastvern / hovedsikring går. Disse skal ofte skiftes av elektriker - dermed blir det tidkrevende og kostbart om det skjer ofte.

Da alle målere nå er/blir skiftet med automatiske er det enkelt å følge med på totalt forbruk via web, og dermed se om dere er nærme maksimalt forbruk på OV.

Takk for kjappe svar.
Så lenge en kan justere maksimalstrømtrekk til alle ladestasjonene via web så holder nok dette til å begrense forbruket i starten. Kan nok tenke meg at det ikke blir montert mer enn 4-5 ladestasjoner i hver garasje i starten slik at det burde være nok kapasitet til at folk for lade det som er nødvendig.

Men er det slik å forstå at en kan justere ned effekten i gitte tidsrom slik som på ettermiddagen, mens på natten kan en tillate mer?

Enig at den simple løsningen var dårlig, var skeptisk til dette og måten de valgte å løse det på.
Var også ikke mye billigere enn Zaptec sin løsning slik at den ikke er veldig fremtidsrettet.
Model S 75D - Midnight Silver, AP 2.0, HIFI, Vinterpakke, 21" Arachnid

TB

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2710
    • Vis profil
Sv: Lading i borettslag/sameier for Dummies -en innføring
« Svar #63 på: Torsdag 07. Juni 2018, klokken 20:59 »
Takk for kjappe svar.
Så lenge en kan justere maksimalstrømtrekk til alle ladestasjonene via web så holder nok dette til å begrense forbruket i starten. Kan nok tenke meg at det ikke blir montert mer enn 4-5 ladestasjoner i hver garasje i starten slik at det burde være nok kapasitet til at folk for lade det som er nødvendig.

Men er det slik å forstå at en kan justere ned effekten i gitte tidsrom slik som på ettermiddagen, mens på natten kan en tillate mer?

Enig at den simple løsningen var dårlig, var skeptisk til dette og måten de valgte å løse det på.
Var også ikke mye billigere enn Zaptec sin løsning slik at den ikke er veldig fremtidsrettet.
Tidsstyrt er i menyen, men det står "kontakt Zaptec" - kan ikke velge dette. Usikker om det koster ekstra, eller ikke er klart.

Prøver å legge ut eit bilde her:
https://www.dropbox.com/s/o372d189gkmg4gf/zaptecmeny.PNG?dl=0
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Lassen

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 90
    • Vis profil
Sv: Lading i borettslag/sameier for Dummies -en innføring
« Svar #64 på: Torsdag 07. Juni 2018, klokken 22:08 »
Tidsstyrt er i menyen, men det står "kontakt Zaptec" - kan ikke velge dette. Usikker om det koster ekstra, eller ikke er klart.

Prøver å legge ut eit bilde her:
https://www.dropbox.com/s/o372d189gkmg4gf/zaptecmeny.PNG?dl=0

Takk, hjelper når jeg skal stille spørsmål til leverandør :)
Model S 75D - Midnight Silver, AP 2.0, HIFI, Vinterpakke, 21" Arachnid

Turbato

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 72
  • 2020 Hyundai Kona
    • Vis profil
Sv: Lading i borettslag/sameier for Dummies -en innføring
« Svar #65 på: Fredag 15. Juni 2018, klokken 16:33 »
Jeg befinner meg nå i en slags catch-22 i mitt eget borettslag.

Jeg har ingen egen bil i dag, men bruker bilkollektivet aktivt, med biler til ethvert formål stående i parkeringshus i nærheten. Nå som jeg får samboer, ser jeg at bruken kommer til å ta seg opp, særlig med lengre helge- og ferieturer, og da blir det mest fornuftig og fleksibelt å kjøpe egen bil. Siden jeg er fast bestemt på at dette må være en elbil, krever våre typiske kjøreturer en bil med rekkevidde utover det dagens modeller tilbyr (ekskl. Tesla). Jeg har foreløpig siktet meg inn på en Hyundai Kona Electric.

I mitt lille borettslag er det ti parkeringsplasser, som tildeles av styret. To av plassene er utstyrt for elbillading, noe som ble bygget for noen år siden fordi en daværende beboer (og styremedlem) hadde elbil. Ingen av disse plassene er i dag i bruk. Det er heller ingen venteliste på p-plasser generelt.

Derimot er det venteliste på elbiler for tiden. Jeg har ikke engang reservasjonsnummer for Konaen, så det kan ta lang tid før bilen blir levert. Jeg har forespurt styret om å bli tildelt en av elbilplassene, men parkeringsreglene tilsier at plasser kun skal tildeles folk som eier bil. Det er fullt forståelig at man vil forbeholde p-plassene til beboere som faktisk har en bil å sette der. Samtidig er jeg avhengig av å vite når jeg bestiller bilen at jeg faktisk har ladeplass til den når den en gang blir levert.

En tullete jukseløsning hadde vært å skaffe en brukt elbil for å plassere der i mellomtiden, men det fremstår for meg som idiotisk all den tid den elbilen ikke vil egne seg for langturene våre - det er jo grunnen til at jeg vil ha Konaen i utgangspunktet. Jeg forstår at de ikke vil gi én av borettslagets to elbilplasser til en som ikke engang har elbil, mye kan jo skje med beboeres etterspørsel etter lademulighet i året som kommer, men dagens lange ventelister på nybil gjør det vanskelig for meg å finne en god løsning.

Så der står saken for øyeblikket. Jeg kan ikke bestille bilen uten p-plass, og jeg får ikke p-plass uten bil. Er det noen som har gode argumenter jeg kan bruke overfor styret?

Arha

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 643
    • Vis profil
Sv: Lading i borettslag/sameier for Dummies -en innføring
« Svar #66 på: Fredag 15. Juni 2018, klokken 18:21 »
Er det ikke mulig å utvide med flere badeplasser dersom behovet vokser?  Det er vel sannsynlig at noen av de som har parkeringsplasser uten lading skaffer seg elbil, og da må det vel gå an å montere ladestasjon på eksisterende plass?
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

TB

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2710
    • Vis profil
Sv: Lading i borettslag/sameier for Dummies -en innføring
« Svar #67 på: Fredag 15. Juni 2018, klokken 18:26 »
Med tanke på at borettslaget er lite, med 10 plasser bør ikkje det være vanskelig å ha ein dialog med styret på dette. Det er ca 150 plasser her eg bur (garasjer pluss utendørs) og beboere har gjerne varsla i lang tid før kjøp om behov for lading. Da er det enkelere å planlegge enn ved plutseleg innkjøp.

Generelt vil borrettslag øke antall plasser som har tilgang på lading, pga større etterspørsel. Borettslaget er beboerne som bor der. Ønsker (mange nok) beboere ladeplasser blir det bygget flere ladeplasser.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Turbato

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 72
  • 2020 Hyundai Kona
    • Vis profil
Sv: Lading i borettslag/sameier for Dummies -en innføring
« Svar #68 på: Fredag 15. Juni 2018, klokken 19:54 »
Uten å spørre resten av beboerne vil jeg tro det er meget sannsynlig at andre oppgraderer til elbil etter hvert. Det er vel nettopp derfor styret nøler med å gi bort elbilplass til en som ikke skal ha en bil der i et år. Dagens to elbilplasser er p-plasser ved husveggen, de øvrige p-plassene er ute på gårdsplassen og vil kreve mer mikkmakk å etablere. For all del ingen umulighet, men en dyrere investering det ironisk nok kan være vanskelig å få styre med på siden det er plasser ledig.  :P

Turbato

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 72
  • 2020 Hyundai Kona
    • Vis profil
Sv: Lading i borettslag/sameier for Dummies -en innføring
« Svar #69 på: Lørdag 16. Juni 2018, klokken 07:46 »
... og nå har første beboer (ikke i styret) gitt beskjed om at han ønsker å bytte til elbil-p-plass fordi han høyst sannsynlig får elbil på mandag. Sukk. Forståelig favorisering av folk som allerede eier bil.

TB

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2710
    • Vis profil
Sv: Lading i borettslag/sameier for Dummies -en innføring
« Svar #70 på: Lørdag 16. Juni 2018, klokken 09:01 »
Det du må gjøre er å melde behovet. Dette er klassisk problem i borettslag, og flere borrettslag opplever allerede det er for få plasser, eller for lite strøm da det er   valgt løsninger uten lastbalansering.

Det vil ikkje være ein god løsning for styret å si beklager, vi har ikkje flere plasser.

I borrettslag kan ting ta tid. Her eg bur tok det 5 år fra eg kjøpte bilen til egen infrastruktur var på plass. Mye har skjedd på disse 5 årene.

Motstanden mot ladbare biler er ikkje så stor som media enkelte ganger gir uttrykk for.

En god løsning for borrettslag er å legge opp en infrastruktur som gir mulighet for tilkobling. Hver beboer kjøper en ladeboks som kan kommunisere med anlegget, for automatisk fordeling av strøm.

Kostnadene for en slik infrastruktur er ikkje så høg ved innendørs montering. Ved montering utendørs vil det koste ein del meir, grave grøft, legge rør og montering av stolper øker kostnader en del.

Å montere på en vegg er ofte bedre, om mulig.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Amatøren

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2474
    • Vis profil
Sv: Lading i borettslag/sameier for Dummies -en innføring
« Svar #71 på: ſøndag 17. Juni 2018, klokken 20:25 »
Tre borettslag på Rodeløkka har fått Norges største ladeanlegg for elbiler, med 128 ladere. Det har trolig økt verdien av parkeringsplassene med et sekssifret beløp.

https://e24.no/bil/stroem/borettslag-installerte-128-elbilladere-saa-mye-mer-ble-parkeringsplassene-verdt/24367494
VW e-Golf 08.2018 - Lynet
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ

Turbato

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 72
  • 2020 Hyundai Kona
    • Vis profil
Sv: Lading i borettslag/sameier for Dummies -en innføring
« Svar #72 på: ſøndag 17. Juni 2018, klokken 23:25 »
Flere gode argumenter å ta med seg inn i dialog med styret her. Takk!

Har dem på gli med tanke på utvidelse, men det blir så jeg må bestille bil med tro på – heller enn med garanti for – å få ladeplass i den andre enden.

Thomas Johan Lavold

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 1
    • Vis profil
Sv: Lading i borettslag/sameier for Dummies -en innføring
« Svar #73 på: ſøndag 01. Juli 2018, klokken 20:01 »
Vi er et sameie med 118 enheter hvor vi enstemming vedtok at vi skal etablere infrastrukturen for el-bil lading. Hvilke valg bør vi gjøre?

Kun tilbudt Schneider sin løsning per nå.

PerBear

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 856
    • Vis profil
    • Info om Podbike
Sv: Lading i borettslag/sameier for Dummies -en innføring
« Svar #74 på: ſøndag 01. Juli 2018, klokken 21:57 »
Vi er et sameie med 118 enheter hvor vi enstemming vedtok at vi skal etablere infrastrukturen for el-bil lading. Hvilke valg bør vi gjøre?

Kun tilbudt Schneider sin løsning per nå.
Zaptec har bra ladeløsning for sameier som du kan lese om her:https://www.zaptec.com/zapcharger-pro/

Den er utviklet og produsert i Norge.
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR