Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading av Tesla for Dummies -en nybegynner guide.

Startet av Lars C. Krogenæs, mandag 13. mars 2017, klokken 11:07

« forrige - neste »

dragmore

Huff, nå er det red line of death tilbake..

Måtte prøve 4-5 ganger i går før den ville starte å lade.. men etter 10min så ble ringen omkring munnstykket blått og jeg måtte prøve igjen...
Denne gangen gikk det...
Forstår ikke helt om det er laderen som er problemet eller bilen..
Tesla Model S75D -2017  - HW3.0+MCU2.0 oppgradert, nå med nye HW3.0 kameraer!

Cato76

Er det ikke bedre å sette fra seg hengeren enn å kjøre over gresset, som er gjort her...?

Ser ikke så veldig smart ut  ??? ::) :laugh:
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

cra

Sitat fra: Cato76 på mandag 15. juli 2019, klokken 16:14
Er det ikke bedre å sette fra seg hengeren enn å kjøre over gresset, som er gjort her...?

Jo, den der var ikke innefor på noe vis. Mulig tilhenger-stolpen til høyre for bildekanten var opptatt eller at tahimat-vogna stod slik at det var uråd å komme til (ser ikke ut som matvogna er der på bildet), men da synes jeg man bør ta seg bryet med å sette fra seg henger, ja. Det er massevis av plass i området hvor en henger kan hensettes en stund mens man lader. Slik latskap bidrar i alle fall ikke til positivt inntrykk av Teslaeiere.  :P 
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hemi

Hahaha digger det! :D

Om det der går, uten å subbe bil/henger nedi/borti noe, kjør på!

Alf Ivar

Jeg har gått igjennom hele denne tråden uten å finne noe svar. Så her kommer et usedvanlig dummy spørsmål:

Jeg er i ferd med å kjøpe min første Tesla. Det blir en S85 P 2013-modell. Nå forbereder jeg hjemmelading, og har av en lokal elektriker fått høre at de har ladestasjon å selge, men som ikke er fra Tesla. Jeg vet ikke hvilket merke det er. Jeg har forsøkt å gå inn på Teslas nettbutikk for å bestille ladestasjon der, men jeg tror det er noe tull der. Får bare amerikanske priser.

Kan en Tesla lades på hvilken som helst ladestasjon hjemme, eller må jeg ha Tesla sin?
Alf Ivar
Juni 2019: Tesla Model S85P Signature 2013

DeepFu

Du kan i prinsippet bruke en hvilken som helst type2-boks. Laderen sitter i bilen, ikke i boksen. Boksen gir deg kun mulighet til å koble til type2-kabel, eller har type2-kabel innebygd.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Alf Ivar

Alf Ivar
Juni 2019: Tesla Model S85P Signature 2013

jlan

Sitat fra: Cato76 på mandag 15. juli 2019, klokken 16:14
Er det ikke bedre å sette fra seg hengeren enn å kjøre over gresset, som er gjort her...?

Ser ikke så veldig smart ut  ??? ::) :laugh:
Joda, men det kan være litt irriterende av og til å se at bare små endringer ville gjort det lettere å komme til med henger. Eller at noen tar hengerplassene bare fordi de ikke gidder å rygge inn.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

OhmPaPa

Sitat fra: jlan på fredag 19. juli 2019, klokken 08:33
Joda, men det kan være litt irriterende av og til å se at bare små endringer ville gjort det lettere å komme til med henger. Eller at noen tar hengerplassene bare fordi de ikke gidder å rygge inn.

Eller fordi de aldri kjører med henger så det faller dem ikke inn å tenke på utfordringene du har med henger.

Samme problemstilling da jeg kjørte lastebil. Personbiler tenker ofte ikke over at vi trenger større plass og parkerer klin inntil lastebilen. Så blir det trangt når man skal svinge ut fra parkeringen.

Rosstopher

Nå har jeg noen spørsmål her, som muligens er dumme. I garasjen har jeg 230 V enfas og 230 V trefas, men ingen 400 V. Derfor følgende spørsmål:

Jeg ser det er noen ladestasjoner som kan kobles til 230 V trefas. F.eks. denne her ser jeg kan leveres med 16 A trefas blå kontakt.
https://www.elbilgrossisten.no/collections/ladestasjoner/products/viridian-e-lite?variant=20819952926823

Drar Model S nytte av dette? Er det da man bruker to faser?
I så fall, hvor mange watt får man? Er det da kvadratroten av 2 ganger det man ville fått på enfas? Altså 3,7 kW x 1,41 = 5,2 kW?

Og så et generelt spørsmål om trefas: jeg mener jeg har 40 A hovedsikring i garasjen. Hvis jeg bruker 16 A på enfas er det jo 24 A til overs til andre ting. Blir det det samme om jeg bruker 16 A trefas? Altså da kan jeg lade fortere og likevel ha like mye strøm til overs til andre ting?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

jkirkebo

#85
Sitat fra: Rosstopher på søndag 01. september 2019, klokken 19:42
Nå har jeg noen spørsmål her, som muligens er dumme. I garasjen har jeg 230 V enfas og 230 V trefas, men ingen 400 V. Derfor følgende spørsmål:

Jeg ser det er noen ladestasjoner som kan kobles til 230 V trefas. F.eks. denne her ser jeg kan leveres med 16 A trefas blå kontakt.
https://www.elbilgrossisten.no/collections/ladestasjoner/products/viridian-e-lite?variant=20819952926823

Drar Model S nytte av dette? Er det da man bruker to faser?
I så fall, hvor mange watt får man? Er det da kvadratroten av 2 ganger det man ville fått på enfas? Altså 3,7 kW x 1,41 = 5,2 kW?

Og så et generelt spørsmål om trefas: jeg mener jeg har 40 A hovedsikring i garasjen. Hvis jeg bruker 16 A på enfas er det jo 24 A til overs til andre ting. Blir det det samme om jeg bruker 16 A trefas? Altså da kan jeg lade fortere og likevel ha like mye strøm til overs til andre ting?

Du får utnyttet 2 av 3 faser, så regnestykket blir 16A ganger roten av 3 ganget med 2/3=18,5A. Ganget med 230V gir det ca. 4,2kW.

EcoLite får du forøvrig vesentlig billigere av meg (www.ladespesialisten.no).

Om du lader med 16A "2-fase" på en 3x40A kurs vil bilen trekke 9,25A på to faseledere og 16A på den siste. Du har altså to faseledere med 30,75A tilgjengelig og en med 24A. To stk. 15A kursen kan altså forsynes samtidig som du lader. Med 1-fase har du bare 24A ledig på to faseledere, så du kan ikke ha en 15A og en 10A samtidig engang.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Oasis

Hva er beste løsningen om man må lade hjemme fra vanlig stikkontakt og har ca. 10 meter fra stikkontakten til bilen? Den orignale kabelen som følger bilen er for kort. Clas Ohlson selger skjøteledninger beregnet på utenførsbruk med 2,5 mm tykkelse, slik jeg har forstått det skal man ikke bruke disse som fast løsning, kun ved nød. Hvordan er det folk her inne løser det med lang avstand fra stikkontakten til bilen, og som lader hver dag?

sjokomelk

Sitat fra: Oasis på onsdag 11. mars 2020, klokken 13:08
Hva er beste løsningen om man må lade hjemme fra vanlig stikkontakt og har ca. 10 meter fra stikkontakten til bilen? Den orignale kabelen som følger bilen er for kort. Clas Ohlson selger skjøteledninger beregnet på utenførsbruk med 2,5 mm tykkelse, slik jeg har forstått det skal man ikke bruke disse som fast løsning, kun ved nød. Hvordan er det folk her inne løser det med lang avstand fra stikkontakten til bilen, og som lader hver dag?
Siden du har lagt inn samme innlegget to steder, får du svar to steder også:
Skjøteledning er ikke anbefalt.
Hvis parkeringsplassen din er så langt unna døra, må du nesten ta deg råd til å sette opp en stolpe med ladestasjon ved parkeringsplassen, og grave ned kabelen på godkjent måte inn til huset ditt.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

s.sjoelli

Hei,
Har kjøpt en ny brukt Tesla X nå - endel å sette seg inn i... I garasjen har jeg ladestasjon - 1-fas 32A. Har en leaf fra før..
Når det gjelder ladekabel så ser jeg de fleste type 2 til type 2 kabler er 3-fas. Vil jeg kunne bruke denne ladekabelen på min ladestasjon (1-fas 32a kurs)? I så fall, vil den gi redusert KW til bilen?
Mulig dumt spørsmål.. men søkt rundt uten å finne noe fasit
(har ikke fått bilen ennå så har ikke fått sjekket heller)


Rosstopher

Sitat fra: s.sjoelli på fredag 17. april 2020, klokken 17:52
Hei,
Har kjøpt en ny brukt Tesla X nå - endel å sette seg inn i... I garasjen har jeg ladestasjon - 1-fas 32A. Har en leaf fra før..
Når det gjelder ladekabel så ser jeg de fleste type 2 til type 2 kabler er 3-fas. Vil jeg kunne bruke denne ladekabelen på min ladestasjon (1-fas 32a kurs)? I så fall, vil den gi redusert KW til bilen?
Mulig dumt spørsmål.. men søkt rundt uten å finne noe fasit
(har ikke fått bilen ennå så har ikke fått sjekket heller)

Jada. Det som står på kabelen er maks. Står det 3-fas kan den også brukes på 1-fas, og står det 32 A kan den også brukes på 16 A.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA