Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading av Tesla for Dummies -en nybegynner guide.

Startet av Lars C. Krogenæs, mandag 13. mars 2017, klokken 11:07

« forrige - neste »

jlan

#90
Sitat fra: s.sjoelli på fredag 17. april 2020, klokken 17:52
...
Vil jeg kunne bruke denne ladekabelen på min ladestasjon (1-fas 32a kurs)? I så fall, vil den gi redusert KW til bilen?
Det følger vanligvis med en 3-fase 32A kabel.  Da får du ca 7kW på enfase. Hvis du har en 16kW lader i bilen så krever det et  400V 3-fase TN anlegg for å få full effekt. Med  230V 3-fase IT anlegg kan du få ca. 8.5kW.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Simen1

1-fase 32A skal være mulig, men bilen kan være programvare-nedjustert dersom den ikke har fått oppgradert en eller annen kabel. Min ladet bare på 16A på 1-fase med type2 lader som takler 32A på hver fase. En telefon til Tesla og noen timer senere så hadde de byttet kabelen på garantien, justert opp programvaren og jeg fikk 32A på 1-fase.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Simen1

Dumt spørsmål: Jeg har en P85 fra 2013. Er det sånn at jeg trenger en teknisk endring i bilen og en adapter for å lade på Liertoppen og andre nye stasjoner? Vil navigasjonen automatisk markere disse som utilgjengelige og lede meg til andre eller må jeg på egenhånd kalkulere hvilke jeg skal hoppe over?
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

OhmPaPa

Sitat fra: Simen1 på onsdag 03. juni 2020, klokken 11:03
Dumt spørsmål: Jeg har en P85 fra 2013. Er det sånn at jeg trenger en teknisk endring i bilen og en adapter for å lade på Liertoppen og andre nye stasjoner? Vil navigasjonen automatisk markere disse som utilgjengelige og lede meg til andre eller må jeg på egenhånd kalkulere hvilke jeg skal hoppe over?

Ja du trenger en oppdatering av bilen din. Pluss et adapter. Disse to ordner Tesla for deg hvis du vil.

Har du ikke CCS slik de fleste av oss med S og X ikke har så skal ikke Liertoppen dukke opp og bilens ladeplanlegging skal fungere slik den alltid har gjort.

Vet det har vært litt rot med akkurat Liertoppen - at den har dukket opp på kartet i biler som ikke kan lade der - men regner med det er ordnet opp i nå.

VegarHenriksen

Sitat fra: Simen1 på onsdag 03. juni 2020, klokken 11:03
Dumt spørsmål: Jeg har en P85 fra 2013. Er det sånn at jeg trenger en teknisk endring i bilen og en adapter for å lade på Liertoppen og andre nye stasjoner? Vil navigasjonen automatisk markere disse som utilgjengelige og lede meg til andre eller må jeg på egenhånd kalkulere hvilke jeg skal hoppe over?

Det stemmer, du må ha en "CCS Retrofit". Her smeller de en kontrollenhet under setet og flasher firmware update. Du vil også få et CCS adapter som brukes mellom lader og porten. Dette koster rundt 5-6k inkl. adapter.
Tesla SP90DL+ (v3) & S85
OpenPilot & Tinkla | Full innvendig & utvendig facelift
https://vsco.co/vegarhenriksen

Avec

#95
Jeg har nettopp fått min første elbil en Tesla S 75D (2018) og lurer på hva jeg kan forvente ved hjemmelading.
Vi har Zaptec Pro lader i et 400V 3-fas 63A nett (sameie).

Jeg vet at laderen har kapasitet på 22 kW, men jeg ser jeg får 17 kW hver gang. Er 17 kW maks av hva jeg kan forvente på Tesla, eller er det noe galt siden jeg ikke får 22 kW?

En ting til, hva betyr +0 kWh like bak 17 kW? Se bilde.




2018 Tesla Model S 75D (solgt)
2019 Jaguar I-Pace First Edition

Avec

Sitat fra: VegarHenriksen på fredag 12. juni 2020, klokken 13:52
Sitat fra: Simen1 på onsdag 03. juni 2020, klokken 11:03
Dumt spørsmål: Jeg har en P85 fra 2013. Er det sånn at jeg trenger en teknisk endring i bilen og en adapter for å lade på Liertoppen og andre nye stasjoner? Vil navigasjonen automatisk markere disse som utilgjengelige og lede meg til andre eller må jeg på egenhånd kalkulere hvilke jeg skal hoppe over?

Det stemmer, du må ha en "CCS Retrofit". Her smeller de en kontrollenhet under setet og flasher firmware update. Du vil også få et CCS adapter som brukes mellom lader og porten. Dette koster rundt 5-6k inkl. adapter.

Er det ikke slik at man kan benytte en slik CHAdeMO adapter også, eller misforstår jeg?
2018 Tesla Model S 75D (solgt)
2019 Jaguar I-Pace First Edition

Espen Hugaas Andersen

#97
Sitat fra: Avec på fredag 31. juli 2020, klokken 22:57
Jeg har nettopp fått min første elbil en Tesla S 75D (2018) og lurer på hva jeg kan forvente ved hjemmelading.
Vi har Zaptec Pro lader i et 400V 3-fas 63A nett (sameie).

Jeg vet at laderen har kapasitet på 22 kW, men jeg ser jeg får 17 kW hver gang. Er 17 kW maks av hva jeg kan forvente på Tesla, eller er det noe galt siden jeg ikke får 22 kW?
16,5 kW er maks på facelift Model S og Model X. (Du får litt mer effekt fordi spenningen i anlegget er litt høy, 241V i stedet for 230V. Dette vil kunne variere utifra når på døgnet man lader og årstid.)

Sitat fra: Avec på fredag 31. juli 2020, klokken 22:57En ting til, hva betyr +0 kWh like bak 17 kW? Se bilde.
Det viser hvor mange kWh du har ladet i denne ladeøkten.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Avec på fredag 31. juli 2020, klokken 23:11
Sitat fra: VegarHenriksen på fredag 12. juni 2020, klokken 13:52
Sitat fra: Simen1 på onsdag 03. juni 2020, klokken 11:03
Dumt spørsmål: Jeg har en P85 fra 2013. Er det sånn at jeg trenger en teknisk endring i bilen og en adapter for å lade på Liertoppen og andre nye stasjoner? Vil navigasjonen automatisk markere disse som utilgjengelige og lede meg til andre eller må jeg på egenhånd kalkulere hvilke jeg skal hoppe over?

Det stemmer, du må ha en "CCS Retrofit". Her smeller de en kontrollenhet under setet og flasher firmware update. Du vil også få et CCS adapter som brukes mellom lader og porten. Dette koster rundt 5-6k inkl. adapter.

Er det ikke slik at man kan benytte en slik CHAdeMO adapter også, eller misforstår jeg?
Man kan benytte CHAdeMO adapter på CHAdeMO hurtigladere, men noen nye superladere benytter kun CCS standarden, og da får man ikke ladet med verken CHAdeMO adapter eller den standard Type 2 pluggen. Man må ha CCS oppgradering for å få ladet på slike superladere.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Avec

2018 Tesla Model S 75D (solgt)
2019 Jaguar I-Pace First Edition

TøddiVedder


automat

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

alb92


Apache

Det jeg ikke visste og ikke ble informert om var at når man fikk installert CCS adapter så må man vente til neste software oppdatering. Fikk den heldigvis dagen etter.
Var en Tesla service bil som fortalte meg det da jeg traff han tilfeldig på Liertoppen SC

Koskesk

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 31. juli 2020, klokken 23:44
Sitat fra: Avec på fredag 31. juli 2020, klokken 23:11
Sitat fra: VegarHenriksen på fredag 12. juni 2020, klokken 13:52
Sitat fra: Simen1 på onsdag 03. juni 2020, klokken 11:03
Dumt spørsmål: Jeg har en P85 fra 2013. Er det sånn at jeg trenger en teknisk endring i bilen og en adapter for å lade på Liertoppen og andre nye stasjoner? Vil navigasjonen automatisk markere disse som utilgjengelige og lede meg til andre eller må jeg på egenhånd kalkulere hvilke jeg skal hoppe over?

Det stemmer, du må ha en "CCS Retrofit". Her smeller de en kontrollenhet under setet og flasher firmware update. Du vil også få et CCS adapter som brukes mellom lader og porten. Dette koster rundt 5-6k inkl. adapter.

Er det ikke slik at man kan benytte en slik CHAdeMO adapter også, eller misforstår jeg?
Man kan benytte CHAdeMO adapter på CHAdeMO hurtigladere, men noen nye superladere benytter kun CCS standarden, og da får man ikke ladet med verken CHAdeMO adapter eller den standard Type 2 pluggen. Man må ha CCS oppgradering for å få ladet på slike superladere.

Så for noen som ikke har CHAdeMO adapter eller oppgradert CCS lading, hvilken løsning skal man gå for? Like greit å gå for oppgradert CCS løsning da man kan bruke det adaptere på både Tesla sine CCS superladere og ladestasjoner med CCS? Den CHAdeMO adapteren er jo svææær 🙄

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA