Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading av Tesla for Dummies -en nybegynner guide.

Startet av Lars C. Krogenæs, mandag 13. mars 2017, klokken 11:07

« forrige - neste »

jlan

På enfase 230V kan alle ladere ta 32A. På trefase 16,24 eller 32 A for de tre ladertypene. Men i et IT nett er det bare en av lederene som får denne lasten, slik Teslas lader fungerer ("tofase"). De to andre får ca. 9,14 og 18 A.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

erikf

Sitat fra: jlan på onsdag 14. november 2018, klokken 14:46
På enfase 230V kan alle ladere ta 32A. På trefase 16,24 eller 32 A for de tre ladertypene. Men i et IT nett er det bare en av lederene som får denne lasten, slik Teslas lader fungerer ("tofase"). De to andre får ca. 9,14 og 18 A.
Sorry, dette skjønte jeg ikke så mye av.
De to andre hva?
Et type 2 ladepunkt på IT er "tofase" og teslas lader klarer å trekke hva da?
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

jlan

De to andre lederene, de som er koblet til L1 og L2 får minst strøm. Mens den som er koblet til N får mest strøm. Det ligger altså en lader mellom N og L1 og en mellom N og L2, men de er litt ute av fase, derfor blir det litt mindre enn dobbel strøm i N.
På tofase klarer 11kW laderen å trekke 2x9.2x230=4.2 kW. Det er også det maksimale man får ut av UMC i tofase. Med ladestasjon kan en få  6.3 kW med 16.5 kW laderen og 8.4 kW med 22 kW dobbellader.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Simen1

Min P85 fra oktober 2013 fikk bare 16A på 1-fase 230V selv om den skulle ha 32A. Jeg ringte Tesla og de byttet et relé neste dag og da fikk jeg 32A.

På 230V 3-fase trekker min bil (og alle andre Teslaer?) strømmen usymmetrisk. På de tre fasene får jeg henholdsvis 32A, 16A og 16A. Totalt 8,5 kW.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Obi_EL

Ett lite spm om lading. Jeg har i det siste observert at det var litt variasjon av antall km etter en endt lading, ved ferdig lading viste displayet f.eks 354km, også har det i det siste vist 353km, mens senest igår viste det 352km. Så det har bare minket... Er dette helt normal? TMS står i oppvarmet garasjeanlegg og lades som regel om natta.

Klykken

For meg som kommer fra BMW i3 (2014) opplever jeg daglig variasjoner på flere mil på den. Noen ganger 150km, andre dager 110km fra GOM (Gjett-o-meteret). På de hardeste vinterdagene er jeg nede i 80km. Så jeg ville sagt, ja, det er normalt.
Det kommer også an på hva du har satt til ladestopp, selvsagt.

Jeg for min del synes det er bedre med %-visning av kapasitet fremfor kilometer, da kilomtervisningen sjeldent stemmer så godt. Det er jo avhengig av temperatur (ute og i drivverk), kjørestil, distanse og topografi.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

What-a-watt

Kanskje vi snart får nye skilt langs veien :

Lillehammer 48%/187km

muggost

Hei, hva er det som er standard adapter-utstyr på Tesla X? UMC med schuko, rød og blå industrikontrakter? Eller må noen av disse bestilles i tillegg?

Sulle

Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

GreenEyez

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 13. mars 2017, klokken 11:38
Innlegg reservert til fremtiden.
Er det nå denne reservasjonen burde brukes til å skrive noe om lading av model 3?


Sent from my iPhone using Tapatalk
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

dragmore

hei, noen her som har erfart at Wall Chargeren plutselig lyser rødt når jeg kobler den til Teslan? Har fungert fint i 2 år..
Lyser grønt når den ikke er koblet til..
Har prøvd short reset og hard reset.. samme problem..
Teslan lader fint på laderen som følger med bilen..
Tesla Model S75D -2017  - HW3.0+MCU2.0 oppgradert, nå med nye HW3.0 kameraer!

sjokomelk

Sitat fra: dragmore på tirsdag 21. mai 2019, klokken 21:29
hei, noen her som har erfart at Wall Chargeren plutselig lyser rødt når jeg kobler den til Teslan? Har fungert fint i 2 år..
Lyser grønt når den ikke er koblet til..
Har prøvd short reset og hard reset.. samme problem..
Teslan lader fint på laderen som følger med bilen..
Jeg vet ikke hva en Teslan er, og heller ikke hva slags vegger du skal lade - Men hvis du får rødt lys når du kobler Tesla Wall Connector til en Tesla, så er det noe feil med boksen. Ring Tesla på 23960285 mens boksen er koblet til bilen. Da kan de koble seg opp og kjøre diagnose på den. Og er den syk og svak vil de mest sannsynlig sende en ny til deg.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

dragmore

teslan = Tesla'n

Prøvde roadside assistance, men nummeret fungerer dårlig.. hører bare masse spraking og noe summing...
Tesla Model S75D -2017  - HW3.0+MCU2.0 oppgradert, nå med nye HW3.0 kameraer!

Ellemelle

Skru sikringen (i huset) av og på igjen er jo den ultimate reset av boksen, som alltid har fikset mine røde lys på Wall charger.

Hvis det fortsatt lyser rødt etter det, så er det nok roadside assistance som fungerer best. Det er bare å prøve på nytt, de tar jo normalt den telefonen.

dragmore

#74
Skrudde av sikringen til ladekursen, hjalp ikke.. men!!! Det som løste dette var å prøve laderen på damas E-up, den lyste grønt der, og etterpå fungerte den på Tesla´n igjen... rare greier...

Tesla Model S75D -2017  - HW3.0+MCU2.0 oppgradert, nå med nye HW3.0 kameraer!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA