Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading av Tesla for Dummies -en nybegynner guide.

Startet av Lars C. Krogenæs, mandag 13. mars 2017, klokken 11:07

« forrige - neste »

MuskElBil

CHAdeMO ser ut til å bli mindre og mindre av, og relativt låg ladehastighet.
Har sjølv planer om CCS retrofit til min, når eg får tid.
Siste info om CCS fra Tesla nederst på siden her:
https://www.tesla.com/no_NO/support/supercharging
Pris er nå redusert til 3550.-
2019 TMS 100D Deep Blue Metallic FSD

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Koskesk på tirsdag 11. august 2020, klokken 03:18Så for noen som ikke har CHAdeMO adapter eller oppgradert CCS lading, hvilken løsning skal man gå for? Like greit å gå for oppgradert CCS løsning da man kan bruke det adaptere på både Tesla sine CCS superladere og ladestasjoner med CCS? Den CHAdeMO adapteren er jo svææær 🙄
Definitivt CCS, i mitt syn.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Koskesk

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 11. august 2020, klokken 06:37
Sitat fra: Koskesk på tirsdag 11. august 2020, klokken 03:18Så for noen som ikke har CHAdeMO adapter eller oppgradert CCS lading, hvilken løsning skal man gå for? Like greit å gå for oppgradert CCS løsning da man kan bruke det adaptere på både Tesla sine CCS superladere og ladestasjoner med CCS? Den CHAdeMO adapteren er jo svææær
Definitivt CCS, i mitt syn.
Takk for innspill!
Da tror jeg det blir det, får bare håpe bilen dukker opp i appen snart så jeg får bestilt time...fant ikke noe E-post til noe service senter på hjemmesiden deres som jeg kunne bruke


Sent from my iPad using Tapatalk

Apache

Men har man CCS og Chademo adapter som jeg har så har til min TMS 2018 så jeg tilgang til ALT :-)
Selv ladere som Model 3 ikke har.
Men å betale 3-4k? for et chademo adapter er bare tull. Bruk dem på CCS.

bloxx

Som dummy og noldus på strøm må jeg våge meg til å stille et par spørsmål som dette eminente forum ikke har gitt meg klare svar på.

En 2017 Leaf er på vei ut og en ny TM3 er på vei inn.
Dagens ladeopplegg (Schuko) hjemmet er kanskje trygt, men muligens ikke helt etter boka, etter gjennomlesing av diverse tråder om lading på dette forumet.

I forbindelse med anskaffelsen av Leafen satte elektriker opp en ny, dedikert kurs for lading av bilen. 16A (skulle vel vært 10A) fra sikringsskapet til garasjen. Har jeg jordfeilbryter type B? Mulig det, hvordan kan jeg se om jeg har det?
NB: kursen brukes kun til bilen.

Ladehastighet er ikke veldig viktig for meg, men er det mer etter boka å installert et blått CEE-stikk på den samme kursen?
Og hvis jeg etterhvert går for Wall Connector, kan jeg bruke den samme kursen?


hemi

kan bruke samme, men om du eier der du bor, få opp en ferdig stasjon med type 2, og en kabel med knapp på.

TøddiVedder

Bytter du ut schuko med cee og har b vern, er du nok innenfor.

Handyman

Sitat fra: bloxx på fredag 14. august 2020, klokken 09:54
En 2017 Leaf er på vei ut og en ny TM3 er på vei inn.
Dagens ladeopplegg (Schuko) hjemmet er kanskje trygt, men muligens ikke helt etter boka, etter gjennomlesing av diverse tråder om lading på dette forumet.

I forbindelse med anskaffelsen av Leafen satte elektriker opp en ny, dedikert kurs for lading av bilen. 16A (skulle vel vært 10A) fra sikringsskapet til garasjen. Har jeg jordfeilbryter type B? Mulig det, hvordan kan jeg se om jeg har det?
NB: kursen brukes kun til bilen.

Ladehastighet er ikke veldig viktig for meg, men er det mer etter boka å installert et blått CEE-stikk på den samme kursen?
Og hvis jeg etterhvert går for Wall Connector, kan jeg bruke den samme kursen?
Schuko sikret med 16A og uten Type B er ikke etter boka nei.
Type B-vern er merket "Type B / B type" evt. RCCB. Vil tippe du ikke har et Type B-vern.
Med CEE kan kursen sikres med 16A da CEE er konstruert for kontinuerlig last på merkestrøm.
Du kan sette inn et Type B-vern, bytte kontakten til CEE, og bruke kabelen som følger med bilen på 16A.
Det kan senere monteres en TWC på kursen ja, forutsatt Type B-vern.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

bloxx

Sitat fra: Handyman på onsdag 19. august 2020, klokken 14:27
Sitat fra: bloxx på fredag 14. august 2020, klokken 09:54
En 2017 Leaf er på vei ut og en ny TM3 er på vei inn.
Dagens ladeopplegg (Schuko) hjemmet er kanskje trygt, men muligens ikke helt etter boka, etter gjennomlesing av diverse tråder om lading på dette forumet.

I forbindelse med anskaffelsen av Leafen satte elektriker opp en ny, dedikert kurs for lading av bilen. 16A (skulle vel vært 10A) fra sikringsskapet til garasjen. Har jeg jordfeilbryter type B? Mulig det, hvordan kan jeg se om jeg har det?
NB: kursen brukes kun til bilen.

Ladehastighet er ikke veldig viktig for meg, men er det mer etter boka å installert et blått CEE-stikk på den samme kursen?
Og hvis jeg etterhvert går for Wall Connector, kan jeg bruke den samme kursen?
Schuko sikret med 16A og uten Type B er ikke etter boka nei.
Type B-vern er merket "Type B / B type" evt. RCCB. Vil tippe du ikke har et Type B-vern.
Med CEE kan kursen sikres med 16A da CEE er konstruert for kontinuerlig last på merkestrøm.
Du kan sette inn et Type B-vern, bytte kontakten til CEE, og bruke kabelen som følger med bilen på 16A.
Det kan senere monteres en TWC på kursen ja, forutsatt Type B-vern.

Takk for godt svar  :)

silence

#114
Lurer på noe som jeg ikke finner svar på etter en god del søking her, men som virker som et newbiespørsmål og derfor egnet for denne tråden:

På lang sikt, er det best for batteriet å hjemmelade på full guffe når bilen lades (får maks 8 kW - 3-fas IT-nett 32A-kurs), eller "strupe" amperen så effekten går ned til f.eks. 2-3-4 kW og ladingen tar lenger tid? EDIT: Er forskjellen så liten at det ikke spiller noen særlig rolle..?

Vet ikke om batteritemperaturen ved ladestart har mye å si for svaret, men etter å ha lest litt rundt på forumet her så lades bilen som hovedregel rett etter kjøring.
2020 Tesla Model X LR (levert 26/3-20)

automat

Det sies at mye hurtiglading kan påvirke levetiden på batteriet. Men AC-lading er ikke hurtig nok til at dette er en problemstilling. Jeg ser ingen fordeler (for batteriet) ved å trekke ut ladingen i langhalm, ved å skru ned ladestrømmen.

Jeg tror det beste man kan gjøre for levetiden til batteriet, er å holde det så mye som mulig innenfor 20-80%.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

sjokomelk

Det har ingen påvirkning på batteriet mtp. saktelading via vanlig ladestasjon/ladekabel. Effekten er så liten at det ikke spiller noen rolle om du lader med 16,5kW som er maks, eller 2kW. Batteriet får mer "juling" ved at du bremser ned til et lyskryss fra 50km/h. Men ladetapet er prosentvis større ved lavere effekt, så det vil koste deg flere kWh å lade med 2kW kontra 11kW.

Uten at jeg vet nøyaktige tall, så se for deg at elektronikken i laderen trekker 500W for å drive seg selv mens du lader. Så ved å trekke 2kW fra veggen vil bare 1,5 gå til batteriet. Mens ved 11kW vil 10,5 gå til batteriet. Jo lenger tid du bruker på å lade, jo flere kWh går med til å drive elektronikken.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

silence

Veldig nyttig og avklarende, tusen takk for svar! Har fått med meg dette om påvirkningen av hurtiglading, og kjører såpass lite i hverdagen at ladegrensen er satt på 60 %.
2020 Tesla Model X LR (levert 26/3-20)

Simen1

Merkelig ladeproblem. Hva er feil?
Bil: Tesla model S P85 med enkeltlader (11kW 3-fase 16A)
Lader: EVBox Elvi med plugg. https://elbil.no/medlemsfordeler/elvi-smart-ladeboks-fra-evbox/
Ladekabel: Mennekes 3-fase 2,5-kvadrat. https://www.elbilgrossisten.no/collections/type-2-til-type-2/products/mennekes-type-2-til-type-2-ladekabel-20a-3-fas

Dette fungerer og lader med 11kW på 3-fase 16A

Men bytter jeg ut ladekabelen med en 6-kvadrat 3-fase 32A av denne typen: https://www.ladespesialisten.no/index.php/type-2-kabler så fungerer det ikke. Da nekter den å lade. Laderen blinker først litt grønt og så blinker den litt rødt før den gir seg med lyssignaler.

Må også få nevne at når jeg lader samme bil, med sistnevnte kabel, på en Zaptec-lader så fungerer det helt fint. Det er altså kombinasjonen EVbox Elvi + sistnevnte ladekabel som skaper trøbbel, mens hver av de fungerer fint i andre kombinasjoner.

Noen idéer om hva som kan være galt?
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

jlan

Det kan virke som det er jordfeildeteksjonen som slår ut. Du kan jo prøve å tørke kabelen godt og spraye med noe fuktighetsfordrivende.

SitatResidual-current device prevents charging. LED ring flashes red 10x.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA