Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

PSA debutant

Startet av Mr saxobeat, onsdag 15. februar 2017, klokken 22:22

« forrige - neste »

Mr saxobeat

Har sittet og lett litt etter PSA den siste tiden og for noen dager siden dukket det opp en som jeg slo til på. Valget falt på en 03 mod Saxo med orginale batterier.
Foreløpig ser alt ganske bra ut. Nesten alt virker og rekkevidden ligger på mer enn 70.
Som tittelen tilsier har jeg ingen erfaring med PSA så det hadde vært fint med et par råd om vedlikehold...

1. Batteriservice ble utført for 10 mnd siden så det er sikkert lurt å sjekke litt vannnivå etter hvert. Selges det noen greie/billige instrumenter for å starte sånn batteriservicelading? Har ett par trucker på jobb så har tilgang på nippel og destvann.

2. Har ingen garasje men webastoen funker som bare det. Hva er den greieste metoden for fjernstyring/tidsstyring av denne sånn at jeg slipper å fryse fingrene av meg om morgenen?

3. Når rekkeviddemeteret ligger rundt 30-40 prosent går bilen merkbart senere i bakkene så da blir det til at jeg setter den i laderen.(kjører nesten bare turer på 6 km) Dette medfører at den nesten aldri blir helt utladet og av og til tar jeg den ut av laderen før den er 100%. Er dette en perfekt måte å ta knekken på Ni-mh batterier på eller bør de tåle sånn behandling en stund?

4. Det derre gule diode lyset lyser selvsagt men bilen går like bra. Forrige eier sa det begynte å lyse i forbindelse med forrige børsteskift. Har det noe for seg å åpne dekslene rundt børsteholderne og blåse litt rent med trykkluft, eller er det kun full rotor og statorvask som gjelder?

Svar mottas med takk og bukk

Elmo

Gratulerer og velkommen som PSA-classic eier. Jeg kjøpte min første for 13 år siden og har fremdeles flere ;D

Først og fremst vil jeg anbefale deg å lese det vi har samlet av info her på Elbilwiki, og så titte på denne videoen.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Mr saxobeat

Jeg har lest gjennom en del av temaene på Elbilwiki og der var det mye greit. Fikk i hvert fall en aha opplevelse da jeg kom til vinduspylerpumpa... :D
Når det gjelder youtubefilmen så har jeg sett den og. Forstår ingenting av det de sier men den høres fantastisk ut.... :o

Elmo

Sitat fra: Mr saxobeat på onsdag 15. februar 2017, klokken 23:08
Når det gjelder youtubefilmen så har jeg sett den og. Forstår ingenting av det de sier men den høres fantastisk ut.... :o
Jeg forstår ikke mye Fransk selv og har håpet i det lengste at noen kunne tekste den, men den viser mye om bilen (riktignok Peugeot) så jeg syns den er bra tross alt.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Elmo

Sitat fra: Mr saxobeat på onsdag 15. februar 2017, klokken 22:22
1. Batteriservice ble utført for 10 mnd siden så det er sikkert lurt å sjekke litt vannnivå etter hvert. Selges det noen greie/billige instrumenter for å starte sånn batteriservicelading?
Enkleste er vel å kjøpe Lexia3 på eBay, men det krever at du har en Windows-XP PC.

Sitat fra: Mr saxobeat på onsdag 15. februar 2017, klokken 22:22
2. Har ingen garasje men webastoen funker som bare det. Hva er den greieste metoden for fjernstyring/tidsstyring av denne sånn at jeg slipper å fryse fingrene av meg om morgenen?
Du kan bruke enten Eberspächer EasyStart eller Webasto Smartstart. De finnes både som trådløse med ca 200m rekkevidde og som GSM med ubegrenset rekkevidde.

Sitat fra: Mr saxobeat på onsdag 15. februar 2017, klokken 22:22
3. Når rekkeviddemeteret ligger rundt 30-40 prosent går bilen merkbart senere i bakkene så da blir det til at jeg setter den i laderen.(kjører nesten bare turer på 6 km) Dette medfører at den nesten aldri blir helt utladet og av og til tar jeg den ut av laderen før den er 100%. Er dette en perfekt måte å ta knekken på Ni-mh batterier på eller bør de tåle sånn behandling en stund?
Det som tar mest knekken på NiCd er å la dem stå lenge med høy SOC (lade-%). På 100% bør den ikke stå mange dagene og skal den stå i ukesvis bør den ikke være over 30-40%, gjerne helt tom.
Klattlading er ikke noe problem så lenge det er unntaket og ikke regelen.
Det sies at batteriene skal tømmes helt ca en gang pr mnd, men med forsiktighet !! for det andre som dreper NiCd er å belaste dem når de er nesten tomme fordi det kan gi batterieksplosjon :-[
Selv praktiserer jeg ikke det.

Sitat fra: Mr saxobeat på onsdag 15. februar 2017, klokken 22:22
4. Det derre gule diode lyset lyser selvsagt men bilen går like bra. Forrige eier sa det begynte å lyse i forbindelse med forrige børsteskift. Har det noe for seg å åpne dekslene rundt børsteholderne og blåse litt rent med trykkluft, eller er det kun full rotor og statorvask som gjelder?
Å blåse ut med trykkluft kan hjelpe, men det kan også presse støvet mere fast der det har gitt overledning. Så åpning og vasking av motor er det eneste som garantert hjelper - og det er ikke noe man gjør i unødan ;)  Det er mange biler som har kjørt veeeeldig lenge med lyset på uten problem, men du kan også oppleve at motorkontrolleren havarerer imorgen :-[
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

Vil advare mot trykkluft for å fjerne børstestøv.

Vil omtrent garantert føre til overslag når støvet flyttes til ny plass. Full motorvask er eneste alternativ.

Sjekk ballansen i batteripakken ved ca 30% SOC og like etter bruk. Måler du mer enn 0,05V forskjell i gjennomsnittelig spenning på de 20 blokkene bør du se nærmere på den aktuelle pakken.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

frodef

Angående styring av webastoen så hadde Helge et utmerket innlegg om dette: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,25529.msg433040.html

Det burde vel egentlig inn i wikien.

Rav4_EV

Ta en vaskejobb på ladeinntaket også. Her er det 120 V batterispenning konstant, og saltsprut kan gi jordfeil her også.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

elektrolux

Interessant. Takk for tips.

Mulig forklaring på jordfeil lokalisert til Sagem boksen på ene utleiebilen min. Siden den aldri hurtiglades blir den enkle fiksen å koble vekk ledningene til denne porten.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Helge

Sitat fra: elektrolux på torsdag 16. februar 2017, klokken 06:46
Vil advare mot trykkluft for å fjerne børstestøv.

Vil omtrent garantert føre til overslag når støvet flyttes til ny plass. Full motorvask er eneste alternativ.
Støtter elektrolux på dette. Jeg har hatt 4 stk el-PSA (har fortsatt 3 av dem). Det er kun med EN av disse vi har hatt mye prakk mht lys som stadig kommer igjen i lampen for elektrisk feil. Det har skjedd noen få ganger på en av de andre tre også, men en av de to 2003-mod Saxo'ene skiller seg soleklart ut som verst. På den brukte forrige eier trykkluft for å blåste bort kullstøv inni motoren  :-\
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

elektrolux

Så lenge original vifte virker blåser den fortløpende vekk børstestøvet. Derfor går denne viften så lange tenningen er på. Det er lett å se forskjell på en motor der viften virker, og en der viften ikke virker.

Oljelekkasje fra gir, binder børstestøv, og da blir det fort kluss.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Helge

BTW... nå har vi hatt minusgrader med tørrvær her i lengre tid = NULL problem med elfeil lampen
I går og i dag har det vært skikkelig fuktig vær med mye småregn/yr og nå ....har elfeil lampen tent igjen på den ene Saxoen!
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Mr saxobeat

#12
Du verden for en respons. Takk for mange gode tips.
Når det gjelder dette med børstestøv - Gjør det så mye å blåse det rundt litt? Dersom jeg har en isolasjonsfeil en eller annen plass på viklingene vil det jo selvsagt gjøre det verre, men er det ikke mer sannsynlig at feilen ligger rundt børster og kommutator?
Nå det er sagt så er motoren ikke gått 40k km enda og er det ikke litt rart å skulle få jordfeil på motoren så tidlig?

Når det gjelder dette med ladeluka så er jeg definitivt enig at det er verd å vaske godt inni her. Det er liksom ikke en plass man husker på alltid. Nå har ikke jeg noen koblingskjemaer foran meg men er det virkelig slik at 120 vdc står der fast? Hvorfor gjør det det? Du kobler jo inn 230 vdc og så går det gjennom laderen til 120 vdc?

Helge

Ladeluke på PSA-elbilen har kontakter for BÅDE normallading og hurtiglading! Normallading går gjennom er onboard lader, mens det gjør IKKE hurtigladingen...
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Helge

Men hurtigladere til denne typen elbil finnes det vel nå bare noen svært få av og alle i privat eie?
Jeg synes i alle fall ideen var god med å koble fra disse kablene så det ikke står 100 til 170 V på kontakter i ladeluka. Jeg bruker kun normallading... tror det kan være enklest å koble fra på toppen av Sagemboksen og så isolere kabelskoene/kabelendene der.
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA