Tilleggsmuligheter for styring av Webasto

Startet av Helge, tirsdag 15. desember 2015, klokken 15:06

« forrige - neste »

Helge

Det var for en god stund tilbake en del innlegg rundt fjernstyring av Webasto i gamle PSA elbiler. Originalt fra fabrikk vil Webastoen bare fungere med tenningen på i bilen. Både kupevifte og mikrobryteren som gir signal til varmeren får ikke spenning før tenningen slås på.

Flere som har skrevet her på forumet har imidlertid laget seg fjernstyring slik at man kan slå på varmeapparatet eksempelvis 10-15 minutter før man skal ut til bilen så det er isfrie ruter og varm og god kupe. Dette kan løses på mange måter med blant annet DEFA SmartStart, Webasto sin fjernstyring eller også en GSM-modul så man kan sende en SMS for å slå på og av varmeren (da vil styring virke selv dypt inne i store bygg).

Selv har jeg brukt DEFA SmartStart (første gang i 2010 og nå sist for et par uker siden) på 3 PSA elbiler (1998 106 og 2 stk 2003 Saxo). Jeg har imidlertid også lagt til en ekstra bryter på dashbordet slik at man uten at man har med seg DEFA fjernkontrollen kan trykke på en knapp på dashbordet før man låser og forlater bilen slik at ikke varmeren stopper bare for 1 til 5 minutter kort stopp (eksempelvis for å hente post/pakke). Webastoene har jo ikke godt av å startes og stoppes mye og få korte brenntider (kokser igjen = dyr service om en ikke kan ta service selv). Det er bedre at den brenner 25 minutter sammenhengende enn 10 minutter så 5 minutter der den stopper og så at den startes og brenner 10 minutter igjen!

For de som kan å mekke litt på bilelektrisk legger jeg ved et skjema over hva jeg pønsket ut og hvordan jeg dermed har koblet:

Jeg brukte en ekstra varselblinklysbryter for å kunne holde Webastoen på (uten tenningen på og uten DEFA SmartStart med i bilen). Jeg slipte vekk trekanten og klebet på en hvit W på den bryteren :)
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA