Elbilforum.no

Bilmerker => Tidlige elbiler: PSA => Emne startet av: Mr saxobeat på onsdag 15. februar 2017, klokken 22:22

Tittel: PSA debutant
Skrevet av: Mr saxobeatonsdag 15. februar 2017, klokken 22:22
Har sittet og lett litt etter PSA den siste tiden og for noen dager siden dukket det opp en som jeg slo til på. Valget falt på en 03 mod Saxo med orginale batterier.
Foreløpig ser alt ganske bra ut. Nesten alt virker og rekkevidden ligger på mer enn 70.
Som tittelen tilsier har jeg ingen erfaring med PSA så det hadde vært fint med et par råd om vedlikehold...

1. Batteriservice ble utført for 10 mnd siden så det er sikkert lurt å sjekke litt vannnivå etter hvert. Selges det noen greie/billige instrumenter for å starte sånn batteriservicelading? Har ett par trucker på jobb så har tilgang på nippel og destvann.

2. Har ingen garasje men webastoen funker som bare det. Hva er den greieste metoden for fjernstyring/tidsstyring av denne sånn at jeg slipper å fryse fingrene av meg om morgenen?

3. Når rekkeviddemeteret ligger rundt 30-40 prosent går bilen merkbart senere i bakkene så da blir det til at jeg setter den i laderen.(kjører nesten bare turer på 6 km) Dette medfører at den nesten aldri blir helt utladet og av og til tar jeg den ut av laderen før den er 100%. Er dette en perfekt måte å ta knekken på Ni-mh batterier på eller bør de tåle sånn behandling en stund?

4. Det derre gule diode lyset lyser selvsagt men bilen går like bra. Forrige eier sa det begynte å lyse i forbindelse med forrige børsteskift. Har det noe for seg å åpne dekslene rundt børsteholderne og blåse litt rent med trykkluft, eller er det kun full rotor og statorvask som gjelder?

Svar mottas med takk og bukk
Tittel: Sv: PSA debutant
Skrevet av: Elmoonsdag 15. februar 2017, klokken 22:47
Gratulerer og velkommen som PSA-classic eier. Jeg kjøpte min første for 13 år siden og har fremdeles flere ;D

Først og fremst vil jeg anbefale deg å lese det vi har samlet av info her (http://elbilwiki.no/index.php/PSA) på Elbilwiki, og så titte på denne videoen (https://www.youtube.com/watch?v=gdBZhHmotj4).
Tittel: Sv: PSA debutant
Skrevet av: Mr saxobeatonsdag 15. februar 2017, klokken 23:08
Jeg har lest gjennom en del av temaene på Elbilwiki og der var det mye greit. Fikk i hvert fall en aha opplevelse da jeg kom til vinduspylerpumpa... :D
Når det gjelder youtubefilmen så har jeg sett den og. Forstår ingenting av det de sier men den høres fantastisk ut.... :o
Tittel: Sv: PSA debutant
Skrevet av: Elmoonsdag 15. februar 2017, klokken 23:34
Sitat fra: Mr saxobeat på onsdag 15. februar 2017, klokken 23:08
Når det gjelder youtubefilmen så har jeg sett den og. Forstår ingenting av det de sier men den høres fantastisk ut.... :o
Jeg forstår ikke mye Fransk selv og har håpet i det lengste at noen kunne tekste den, men den viser mye om bilen (riktignok Peugeot) så jeg syns den er bra tross alt.
Tittel: Sv: PSA debutant
Skrevet av: Elmoonsdag 15. februar 2017, klokken 23:50
Sitat fra: Mr saxobeat på onsdag 15. februar 2017, klokken 22:22
1. Batteriservice ble utført for 10 mnd siden så det er sikkert lurt å sjekke litt vannnivå etter hvert. Selges det noen greie/billige instrumenter for å starte sånn batteriservicelading?
Enkleste er vel å kjøpe Lexia3 på eBay, men det krever at du har en Windows-XP PC.

Sitat fra: Mr saxobeat på onsdag 15. februar 2017, klokken 22:22
2. Har ingen garasje men webastoen funker som bare det. Hva er den greieste metoden for fjernstyring/tidsstyring av denne sånn at jeg slipper å fryse fingrene av meg om morgenen?
Du kan bruke enten Eberspächer EasyStart eller Webasto Smartstart. De finnes både som trådløse med ca 200m rekkevidde og som GSM med ubegrenset rekkevidde.

Sitat fra: Mr saxobeat på onsdag 15. februar 2017, klokken 22:22
3. Når rekkeviddemeteret ligger rundt 30-40 prosent går bilen merkbart senere i bakkene så da blir det til at jeg setter den i laderen.(kjører nesten bare turer på 6 km) Dette medfører at den nesten aldri blir helt utladet og av og til tar jeg den ut av laderen før den er 100%. Er dette en perfekt måte å ta knekken på Ni-mh batterier på eller bør de tåle sånn behandling en stund?
Det som tar mest knekken på NiCd er å la dem stå lenge med høy SOC (lade-%). På 100% bør den ikke stå mange dagene og skal den stå i ukesvis bør den ikke være over 30-40%, gjerne helt tom.
Klattlading er ikke noe problem så lenge det er unntaket og ikke regelen.
Det sies at batteriene skal tømmes helt ca en gang pr mnd, men med forsiktighet !! for det andre som dreper NiCd er å belaste dem når de er nesten tomme fordi det kan gi batterieksplosjon :-[
Selv praktiserer jeg ikke det.

Sitat fra: Mr saxobeat på onsdag 15. februar 2017, klokken 22:22
4. Det derre gule diode lyset lyser selvsagt men bilen går like bra. Forrige eier sa det begynte å lyse i forbindelse med forrige børsteskift. Har det noe for seg å åpne dekslene rundt børsteholderne og blåse litt rent med trykkluft, eller er det kun full rotor og statorvask som gjelder?
Å blåse ut med trykkluft kan hjelpe, men det kan også presse støvet mere fast der det har gitt overledning. Så åpning og vasking av motor er det eneste som garantert hjelper - og det er ikke noe man gjør i unødan ;)  Det er mange biler som har kjørt veeeeldig lenge med lyset på uten problem, men du kan også oppleve at motorkontrolleren havarerer imorgen :-[
Tittel: Sv: PSA debutant
Skrevet av: elektroluxtorsdag 16. februar 2017, klokken 06:46
Vil advare mot trykkluft for å fjerne børstestøv.

Vil omtrent garantert føre til overslag når støvet flyttes til ny plass. Full motorvask er eneste alternativ.

Sjekk ballansen i batteripakken ved ca 30% SOC og like etter bruk. Måler du mer enn 0,05V forskjell i gjennomsnittelig spenning på de 20 blokkene bør du se nærmere på den aktuelle pakken.

Tittel: Sv: PSA debutant
Skrevet av: frodeftorsdag 16. februar 2017, klokken 09:29
Angående styring av webastoen så hadde Helge et utmerket innlegg om dette: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,25529.msg433040.html

Det burde vel egentlig inn i wikien.
Tittel: Sv: PSA debutant
Skrevet av: Rav4_EVtorsdag 16. februar 2017, klokken 09:32
Ta en vaskejobb på ladeinntaket også. Her er det 120 V batterispenning konstant, og saltsprut kan gi jordfeil her også.
Tittel: Sv: PSA debutant
Skrevet av: elektroluxtorsdag 16. februar 2017, klokken 10:33
Interessant. Takk for tips.

Mulig forklaring på jordfeil lokalisert til Sagem boksen på ene utleiebilen min. Siden den aldri hurtiglades blir den enkle fiksen å koble vekk ledningene til denne porten.
Tittel: Sv: PSA debutant
Skrevet av: Helgetorsdag 16. februar 2017, klokken 10:53
Sitat fra: elektrolux på torsdag 16. februar 2017, klokken 06:46
Vil advare mot trykkluft for å fjerne børstestøv.

Vil omtrent garantert føre til overslag når støvet flyttes til ny plass. Full motorvask er eneste alternativ.
Støtter elektrolux på dette. Jeg har hatt 4 stk el-PSA (har fortsatt 3 av dem). Det er kun med EN av disse vi har hatt mye prakk mht lys som stadig kommer igjen i lampen for elektrisk feil. Det har skjedd noen få ganger på en av de andre tre også, men en av de to 2003-mod Saxo'ene skiller seg soleklart ut som verst. På den brukte forrige eier trykkluft for å blåste bort kullstøv inni motoren  :-\
Tittel: Sv: PSA debutant
Skrevet av: elektroluxtorsdag 16. februar 2017, klokken 12:25
Så lenge original vifte virker blåser den fortløpende vekk børstestøvet. Derfor går denne viften så lange tenningen er på. Det er lett å se forskjell på en motor der viften virker, og en der viften ikke virker.

Oljelekkasje fra gir, binder børstestøv, og da blir det fort kluss.
Tittel: Sv: PSA debutant
Skrevet av: Helgetorsdag 16. februar 2017, klokken 21:59
BTW... nå har vi hatt minusgrader med tørrvær her i lengre tid = NULL problem med elfeil lampen
I går og i dag har det vært skikkelig fuktig vær med mye småregn/yr og nå ....har elfeil lampen tent igjen på den ene Saxoen!
Tittel: Sv: PSA debutant
Skrevet av: Mr saxobeatlørdag 18. februar 2017, klokken 17:13
Du verden for en respons. Takk for mange gode tips.
Når det gjelder dette med børstestøv - Gjør det så mye å blåse det rundt litt? Dersom jeg har en isolasjonsfeil en eller annen plass på viklingene vil det jo selvsagt gjøre det verre, men er det ikke mer sannsynlig at feilen ligger rundt børster og kommutator?
Nå det er sagt så er motoren ikke gått 40k km enda og er det ikke litt rart å skulle få jordfeil på motoren så tidlig?

Når det gjelder dette med ladeluka så er jeg definitivt enig at det er verd å vaske godt inni her. Det er liksom ikke en plass man husker på alltid. Nå har ikke jeg noen koblingskjemaer foran meg men er det virkelig slik at 120 vdc står der fast? Hvorfor gjør det det? Du kobler jo inn 230 vdc og så går det gjennom laderen til 120 vdc?
Tittel: Sv: PSA debutant
Skrevet av: Helgelørdag 18. februar 2017, klokken 18:10
Ladeluke på PSA-elbilen har kontakter for BÅDE normallading og hurtiglading! Normallading går gjennom er onboard lader, mens det gjør IKKE hurtigladingen...
Tittel: Sv: PSA debutant
Skrevet av: Helgelørdag 18. februar 2017, klokken 18:13
Men hurtigladere til denne typen elbil finnes det vel nå bare noen svært få av og alle i privat eie?
Jeg synes i alle fall ideen var god med å koble fra disse kablene så det ikke står 100 til 170 V på kontakter i ladeluka. Jeg bruker kun normallading... tror det kan være enklest å koble fra på toppen av Sagemboksen og så isolere kabelskoene/kabelendene der.
Tittel: Sv: PSA debutant
Skrevet av: Mr saxobeatlørdag 18. februar 2017, klokken 18:24
Aha !
Hurtiglading på denne kommer nok aldri på tale så det er nok lurt å koble den vekk ja. Det må jeg huske å gjøre når det blir sesong for bilskruing igjen  ;)
Tittel: Sv: PSA debutant
Skrevet av: Elmolørdag 18. februar 2017, klokken 21:36
Sitat fra: Helge på lørdag 18. februar 2017, klokken 18:13
Men hurtigladere til denne typen elbil finnes det vel nå bare noen svært få av og alle i privat eie?
Jeg synes i alle fall ideen var god med å koble fra disse kablene så det ikke står 100 til 170 V på kontakter i ladeluka.

Jeg har laget (semi-)hurtiglader (http://elbilwiki.no/index.php/PSA:Hurtiglader) selv og bruker hurtigladekontaktene en sjelden gang.

Ang. hvordan frakoble. Her er bilde av tilkoblingene (http://elbilwiki.no/index.php/Fil:Computer-tilkoblinger.jpg) i Sagemboksen. Det er de to til venstre merket Charge +/- som går "åpent" ut i ladeluka.
Tittel: Sv: PSA debutant
Skrevet av: Elbil fundamentalistsøndag 19. februar 2017, klokken 02:32
Gratulere med "ny hobby"  ;) Hadde en Peugeot Partner PSA, og har vært gjennom det meste på den. Det positive er vel at nå er delene billigere (men kanskje vanskeligere tilgjengelig). Skaff deg en delebil og hold deg inn med PSA entusiastene. Pass på at 12V batteriet alltid er tipp topp, ellers går DC-DC konverteren til dundas. Jeg mener skikkelig ille, da den begynner å brenne og i værste fall tar med seg CPU'en i ulykka også.
Tittel: Sv: PSA debutant
Skrevet av: Helgeonsdag 01. mars 2017, klokken 10:03
Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 16. februar 2017, klokken 09:32
Ta en vaskejobb på ladeinntaket også. Her er det 120 V batterispenning konstant, og saltsprut kan gi jordfeil her også.

Sitat fra: elektrolux på torsdag 16. februar 2017, klokken 10:33
Interessant. Takk for tips.

Mulig forklaring på jordfeil lokalisert til Sagem boksen på ene utleiebilen min. Siden den aldri hurtiglades blir den enkle fiksen å koble vekk ledningene til denne porten.

Vel... dette var i alle fall ikke årsaken til at el-feil lampen lyser opp på den ene Saxoen vår (skal teste på den andre også). Jeg koblet nemlig fra kablene (for hurtiglading) ut til ladeluka og gjorde dette under dekselet på toppen av Sagemboksen. Tredde to lag med krympestrømper over kabelskoene som isolasjon. Etter å ha fjernet feilkoden gikk det bare 2 dager så lyste el-feil lampen opp igjen  :'(
Tittel: Sv: PSA debutant
Skrevet av: Elmoonsdag 01. mars 2017, klokken 11:46
Sitat fra: Helge på onsdag 01. mars 2017, klokken 10:03
Tredde to lag med krympestrømper over kabelskoene som isolasjon.
Føles alltid "godt" å isolere sånne ting, men det er ikke nødvendig. Etter frakobling er de "døde" ledninger siden ladehansken din ikke har noen ting der de ender i ladeluka.
Tittel: Sv: PSA debutant
Skrevet av: Helgemandag 06. mars 2017, klokken 20:38
Sitat fra: Elmo på onsdag 01. mars 2017, klokken 11:46
Føles alltid "godt" å isolere sånne ting, men det er ikke nødvendig. Etter frakobling er de "døde" ledninger siden ladehansken din ikke har noen ting der de ender i ladeluka.
Krympestrømpene ble satt på kabelskoene for å være sikker på at ikke kabelskoene berører de gjengede boltene opp av Sageboksen med spenning på for da ville det jo fortsatt være spenning ut til ladeluka og salt/fukt der viile fortsatt kunne bidra til iso-feil... Jeg lot nemlig kablene/kabelskoene få bli igjen under lokket  :D
Tittel: Sv: PSA debutant
Skrevet av: Elmomandag 06. mars 2017, klokken 20:55
Sitat fra: Helge på mandag 06. mars 2017, klokken 20:38
Jeg lot nemlig kablene/kabelskoene få bli igjen under lokket  :D
OK, det forandrer saken. Jeg tenkte du tok dem helt ut fra under lokket jeg  ;)
Tittel: Sv: PSA debutant
Skrevet av: Citrusentorsdag 04. mai 2017, klokken 13:07
Hvordan ser en slik hurtigladekabel ut? Og hvor kan en kjøpe slikt? Hvor mye kan en lade med for å ikke skade batteriene?
Tittel: Sv: PSA debutant
Skrevet av: Elmotorsdag 04. mai 2017, klokken 13:35
Hurtigladekabelen se lik ut som den vanlige ladekablene (utenpå), men den har to ekstra kontakter (se bildet).
Jeg har kjøpt min fra England, men jeg tror den kan skaffes i Norge. Men det finnes ingen PSA-hurtigladere i Norge lenger (det var en ved Torp flyplass), så for å kunne bruke den til noe så må du lage en hurtiglader selv (se her (http://elbilwiki.no/index.php/PSA:Hurtiglader)).

Batteriene tåler mye. Når du regenererer (bremser på gir) i bratt nedoverbakke så lader du batteriene med over 100Ampere.
Tittel: Sv: PSA debutant
Skrevet av: Citrusenfredag 05. mai 2017, klokken 00:22
Men om en får tak i en ho koblin til å bruke som et adapter kanskje?
Tittel: Sv: PSA debutant
Skrevet av: Elmofredag 05. mai 2017, klokken 09:49
Adapter til/mot hva ??
Hvis du tenker mot chademo eller CCS hurtigladere som nyere biler bruker så kan du nok bare glemme det.
Tittel: Sv: PSA debutant
Skrevet av: Citrusenfredag 05. mai 2017, klokken 15:16
Så da er det ingen mulighet for å lade noen plass på ladestasjoner langs Norges land..
Tittel: Sv: PSA debutant
Skrevet av: Elmofredag 05. mai 2017, klokken 21:59
Ikke hurtiglading nei.
Bare maks 16A fra schuko (vanlig kontakt) eller 16A fra type2-stolpe med denne overgangen (http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/type-2-kort-nese-til-16a-schuko-adaptorkabel?tm=ladekabler/mode-3-til-type-1-ladekabler).
Tittel: Sv: PSA debutant
Skrevet av: Citrusenlørdag 06. mai 2017, klokken 10:14
Var innom noen ladestasjoner og så ingen vanlig kontakter der, så da kan en kjøpe en slik overgang som du viser på bildet.

Tenkte bare at når en har en ekstra kontakt som hører til bilen som har disse hurtigladekontaktflatene at en kunne laget en annen overgang til disse direkte kontaktene og til orginal laderen som sitter i bilen. Men det blir jo litt "mekkers"
Tittel: Sv: PSA debutant
Skrevet av: Elmolørdag 06. mai 2017, klokken 22:26
Sitat fra: Citrusen på lørdag 06. mai 2017, klokken 10:14
Var innom noen ladestasjoner og så ingen vanlig kontakter der, så da kan en kjøpe en slik overgang som du viser på bildet.
Ja ingen nyere ladastolper har vanlig kontakt. Men de fleste som er eldre enn 2-3 har det, feks på gataplan i Oslo

Sitat fra: Citrusen på lørdag 06. mai 2017, klokken 10:14
Tenkte bare at når en har en ekstra kontakt som hører til bilen som har disse hurtigladekontaktflatene at en kunne laget en annen overgang til disse direkte kontaktene og til orginal laderen som sitter i bilen. Men det blir jo litt "mekkers"
Hurtigladekontaktflatene i PSAene går rett på batteriet, ikke via noen ting. Ikke engang sikring. Så for å bruke dem må du altså ha ekstern DC-lader (som jeg linket til tidligere).