Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde i-MiEV

Startet av TantePose, søndag 02. januar 2011, klokken 21:27

« forrige - neste »

breitling

Litt off-topic: kan ikke forstå det "80%-hysteriet" på Leaf forum. Hundrevis av poster om hva kan skje hvis man lader mer enn 80& osv. Høres så farlig ut at man tro at bilen går i oppløsning hvis lades til 100%.
Eneste jeg fant i manualen (en pdf-manual til C-zero jeg regner som kurant og gjeldende for min iON) er at man skal en gang hver 14 dager fulllade batteri. Kan ikke tro at Nissan har annerledes batteri enn trilingene. Litiumbatteri er litiumbatteri.

Forresten, har noen av iON eiere fått manual på papir? Hva med i-miev?
Oslo
2012 Peugeot iON - solgt
2016 MB B-250e Edition - solgt
2021 VW id.3 1.st Pro Performance "Eldina3"

Haahov

#376
Jeg har papirversjonen på iOn, og der står akkurat det samme med minst en fullading hver 14. dag. Den ligger også elektronisk http://public.servicebox.peugeot.com/ddb/ både 2011 og 12 versjon med ett par oppdateringer.

Prøver allikevel å ikke la den stå på 100% alfor lenge. Forsøker å holde den mellom 20-80%, og lader heller hver 2-3. dag som Phuc

Skal til Gardermoen i sommer og må sette den på lading når jeg ankommer, så den kommer til å stå fulladet en uke til jeg skal kjøre hjem igjen.
E-Niro 2019: "Evion"
Euro-Leaf 2013 med 6,6 kW lader: "Selma"

Phuc

Sitat fra: breitling på lørdag 16. juni 2012, klokken 22:40
Forresten, har noen av iON eiere fått manual på papir? Hva med i-miev?
Jeg har papirversjon for i-MiEV 2012.

Når jeg først lader, så lader jeg til 100%. Tror de fleste som kjører trillinger lader til 100% når de lader (ihvertfall de jeg ser på Saga og Aker Brygge).
Kan ikke huske å ha lest noe sted i manualen at jeg skal stoppe på 80%, så derfor stopper jeg ikke på 80%.
Honda Accord 2.0i 1996 - R.I.P. (18.06.1999-31.10.2012)
Mitsubishi i-MiEV 2012 Amethyst Black (03.04.2012-) [120000 km @ 20.02.2021]
Kia EV6 GT Line AWD Yacht Blue (i bestilling)
Vurderer: VW ID4 GTX, Ioniq 5 AWD, Tesla Model 3/Y

erik e

I-Miev er til for og brukes. Lad bilen når du har mulighet så er den klar for neste tur,lang eller kort. ;)
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

elektrolux

Think lader også til 100% om den ikke stoppes manuelt.

Problemet er vel langtidslagring med fulladet batteri, eller der temperaturen endres med fulladet batteri.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

foxy

ref 80% diskusjonen - leaf eiere er bare litt hysteriske  ;D

det er en bil, så lad så mye du vil, so ofte og seff til 100%!
I-miev 2011
Asker

jkirkebo

Sitat fra: foxy på mandag 18. juni 2012, klokken 01:09
ref 80% diskusjonen - leaf eiere er bare litt hysteriske  ;D

det er en bil, så lad så mye du vil, so ofte og seff til 100%!

Siden Leafen med 80%-lading går like langt som en iMiEV så er det ofte ikke nødvendig for oss Leaf-eiere å lade til 100% :)

Ref. EPA-tall i USA: 62 miles mot 73 miles. 100% på Leaf er egentlig 95%. 80/95*73=61,5 miles.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

gbzdoc

Er ikke noe av poenget med lenger rekkevidde å kunne kjøre lenger da? Ikke å kunne lade til kun 80%? ;-)

Jeg er i hvertfall lykkelig Leaf eier som bruker den likt som i-Mieven jeg hadde, bare at jeg kjører den lenger...

80% er fint å kunne bruke når bilen skal slappe av noen dager eller uker. :)

tomrh

Det blir fort bare religion og ritualer dersom det bare er synsing om ting man tror er sånn og sånn. Inntil man har et bevis i form av målinger og tester, står det likt mellom alternativene 80% og 100%. Da velger jeg selvfølgelig 100% som er det mest praktiske. Jeg har også fått med meg et sted at det er intelligent elektronikk som styrer ladestrømmen når man er nær 100%, slik at den passerer allerede fullt oppladede enkeltceller slik at disse ikke går varme og blir ødelagte. Jeg stoler på elektronikken og plugger i kontakten hver kveld med god samvittighet! :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

jkirkebo

Sitat fra: skatvalsbygg på mandag 18. juni 2012, klokken 23:40
Det blir fort bare religion og ritualer dersom det bare er synsing om ting man tror er sånn og sånn. Inntil man har et bevis i form av målinger og tester, står det likt mellom alternativene 80% og 100%. Da velger jeg selvfølgelig 100% som er det mest praktiske. Jeg har også fått med meg et sted at det er intelligent elektronikk som styrer ladestrømmen når man er nær 100%, slik at den passerer allerede fullt oppladede enkeltceller slik at disse ikke går varme og blir ødelagte. Jeg stoler på elektronikken og plugger i kontakten hver kveld med god samvittighet! :)

Enhver får gjøre det som en føler er mest praktisk. For vår del er 80% mest praktisk da man ikke får noe regen med fullt batteri og det synes jeg er slitsomt på alle småturene. Skal jeg derimot på langtur er det greit, for da er det bare cruise control på motorveien uansett.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tomrh

Tilbake til det opprinnelige emnet rekkevidde i-Miev. Når "tanken" er over halvfull ser det ut som om hver stolpe rekker ca. 6,5-7 km ved normal kjøring som følger trafikken (70-90 km/t på E6). Men i kveld kjørte vi hjem fra et besøk og startet på under halv "tank". Vi fikk ikke mer enn knappe 6 km pr. stolpe når vi fulgte omtrent samme kjøremønster. Er det slik at når måleren viser halvfullt, så er det egentlig litt mindre enn halvfullt igjen?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

erik e

Ikke glem at vi kan kjøre 5-10 km. når det er "tomt"(ingen streker). ;)
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

tomrh

Nå vet jeg årsaken, etter å ha lest gjennom tidligere meldinger i denne lange tråden. :) Det regnet.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Haahov

Ja, regn har mye å si, også vinterdekk. motvind er heller ikke noe særlig når man ikke har mer enn akkurat kapasitet til å komme frem... (selvopplevd). Har også kjørt på ny vs gammel asfalt på motorvei i ca 100km/t. Nåla sank med nesten 1/4 i overgang fra gammel til ny!

Syntes allikevel ikke tankmåleren er lineær. Kan kjøre flere km pr. strek når fulladet enn når den er halvfull. Ser fra Leaf sidene at heller ikke deres måler er lineær.
Antar at man kan kjøre 5 prosent lenger på første halvdel!?! Noen andre erfaringer?
E-Niro 2019: "Evion"
Euro-Leaf 2013 med 6,6 kW lader: "Selma"

tomrh

Den første streken fra full setter jeg stadig nye personlige lengderekorder på (fikk 12,6 km ut av den i dag), så den kan ihvertfall ikke være lineær.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA