Rekkevidde i-MiEV

Startet av TantePose, søndag 02. januar 2011, klokken 21:27

« forrige - neste »

Granheim

commiesoft

Jepp, batteripakka lar seg bytte. Men tanken er at den skal vare like lenge som bilen så primært vil det dreie seg om pakker som det er feil på og forsikringssaker.
forhenværende Mitsubishi selger og i-Miev sjåfør
2012 Rasberry red Mitsubishi i-Miev

Walker

Trolig kan ingen her i landet svare dette, men hva må til for å "omskolere" I-Mievs innebygde varmeapparat til forvarming? Må det foretas tekniske endringer, eller er det bare programvaren som trenger en oppgradering? Hvis det siste er tilfelle, bør kostnadene bli ganske små. - Kanskje er det i tillegg bare en ekstra bryter (eller bryterstilling) som må til.

De fleste elektriske biler har beskyttelse som forhindrer at en kjører av gårde med laderledningen tilkoblet. På Kewet kan en ikke engang aktivere instrumentpanelet så lenge den mottar strøm fra lysnettet. - Men har noen testet ut hvordan dette arter seg på I-Miev? Er det i samme situasjon mulig å skru på instrumentene - og da eventuelt starte varmeapparatet?

Her er en skjematisk oversikt som viser hvordan de forskjellige enhetene er koblet sammen.

Granheim

Man kan skru på tenningen på i-Miev mens den lader, men man får ikke i gang drivbatteriet og dette gir også strøm til varmekolben som varmer opp vannet. Dermed vil vifta begynne å blåse, men det vil ikke komme varm luft før ladekabelen er tatt ut og bilens drivbatteri (og derved elektromotoren) er aktivert.
forhenværende Mitsubishi selger og i-Miev sjåfør
2012 Rasberry red Mitsubishi i-Miev

TantePose

Hei dere.
Før jeg forteller om dagen lille kjøretur uten kupèvarmeren på vil jeg bare si at nå har jeg kjørt gammel Think, ny Think og MiEV. Ny Think med Zebra batterier har lengre rekkevidde det er det ingen tvil om. Når det gjelder resten av bilen er jeg i tvil om Think fortjener sammenligning med MiEV. Think oppleves som en amatørmessig sammenskrudd bil laget av tilgjengelige deler man har funnet her og der. Ting detter av for et godt ord. Jeg har fortsatt til gode å få inn flere radiostasjoner enn P1 og P4 i Think (i Drøbak) og selv disse kommer ikke spesielt godt inn. Antar det må skyldes forstyrrelser fra elektromotoren, uten at jeg har noe greie på det. Setene i Think er ikke noe å skryte av. I tillegg har man den ubehagelige høyfrekvente hvinelyden, meget høy og ubehagelig i gamle Think, litt bedre i nye Think. MiEV er helt stille, ikke en lyd.

I går kjørte jeg bilen ned til 0 prikker for så å lade fullt i natt.

Så til dagen lille kjøretur.
2-4 plussgrader i dag. Litt snø og slaps på småveiene, bart og vått på hovedveiene (hvor mesteparten av turen foregikk). Kjørte fullstendig uten kupèvarne og brukte heller ikke setevarme (dobbelt brrr..)
Mesteparten av turen gikk i 60-80 km/t. Prøvde hele tiden å holde eco modus, men noen ganger bikker man jo litt over. Hadde en snittfart på i underkant av 60 km/t totalt. Noe særlig penere enn dette kommer jeg ikke til å greie å kjøre i praksis hvis man skal komme seg fra A til B.
Jeg kjørte til den siste prikken var borte (bilen estimerte da en resterende rekkevidde på 2 km). Jeg klarte 86 km.

Jeg synes dette er vel kort uten å bruke kupèvarme i 2-4 varmegrader. Jeg har piggfrie dekk.

Kan noen som har greie på det svare på hvordan i huleste mans skal kunne greie å kjøre denne bilen i nærheten av 150 km i 20 varmegrader?
Drøbak.
2017 ZOE ze40 Intense
2011-2017 Gul Think City 2+2 Zebra (Lille Kylling) ca 87 000 km.
2010/2011 Kjørte i-MiEV i ca en måned, men leverte den tilbake p.g.a for dårlig rekkevidde i forhold til mitt behov.
2008-2010 Think Classic 2000 modell, ca 20 000 km.
Kjører stort sett Drøbak/Oslo/Drøbak 80 km hver dag.

Walker

Takk til Granheim!

Den viktigste grunnen til at vi bør forvarme kupeen, er hensynet til trafikksikkerheten. De færreste tar skade av å fryse litt. Men vi må unngå at det legger seg dugg og rim på innsiden av vinduene under de første kilometerne. At turen da samtidig blir mer bekvem - og batteriene litt varmere, er slett ingen ulempe.   

elektrolux

@Tanta Pose

Think er en bil som en liker bedre etterhvert som en kjører den.

Riktignok er der (mange) ting å sette fingen på umiddelbart, men etterhvert lærer en å like det som virkelig teller, nemlig hvor enkel den er å ha med å gjøre, og kjøregleden den gir.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Baltor

Sitat fra: TantePose på søndag 09. januar 2011, klokken 14:38
I går kjørte jeg bilen ned til 0 prikker for så å lade fullt i natt.
Hei Tante Pose
Vi dro på tur med elbiler i dag (søndag), gjennom 3 undersjøiske tunneller som alle går ned på ca 200muh.
I-MiEVen som var med gikk tilsynelatende tom for strøm i den siste tunnellen, planen ble da å kjøre til den stoppet og så slepe den med en av de gamle gode elbilene.
Men faktisk gikk det an å kjøre 5 kilometer med normal fart etter at "bensinpumpelyset" begynte å blinke, og nesten 2 av disse kilometerne var med 9% stigning. :o
Og bilen stoppet ikke, men vi var framme. Kanskje energimeteret er litt dårlig kalibrert? Har du prøvd å kjøre helt tomt?
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

elektrolux

Hei Baltor.

Påstår du at PSA har lengre rekkevidde enn Imiev under ellers like forhold? eller var ikke Imiev'en like fulladet ved oppstart?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

ravn

Nei i-miev'n hadde kjørt dobbelt så langt som psa'n.
Men total lengden var vel ikke mer enn ca 80 km.

Min gamle ford var også med på ca 40 km av samme tur, med de samme tunnellene og brukte ca 35%, som jeg syntes var strålende med tanke på at batteriene nå er en 11 år. Jeg måtte jo selvfølgelig tøffe meg litt i ene tunnellen og tok en forbikjøring av hele feltet. Kom da opp i utrolige 70 km/t. Men vil ikke slite på de gamle cellene så sakka fort ned igjen og la meg bak. Men viser at Ni-Mh batterier var en klasse for seg selv.

Når det er sagt varsler også min bil med intens blinking at batteriene er tomme omlag 6-7 km før tomt. Siste kilometerene er da i "power limit mode", hvor den kutter alle større forbrukere (får kun lov å ha varmeapparat på halv styrke på vinduene, ikke kupe), og strømtrekket begrenses til gangfart. Men kommer meg alltid hjem :)

Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

Baltor

Sitat fra: elektrolux på mandag 10. januar 2011, klokken 05:53
Hei Baltor.

Påstår du at PSA har lengre rekkevidde enn Imiev under ellers like forhold? eller var ikke Imiev'en like fulladet ved oppstart?

Jeg skal sjekke med føreren hvordan det gikk på tilbaketuren, og eksakt hvor mange kilometer han hadde kjørt da "bensinpumpelyset" begynte å blinke. Vi som var med bor jo ikke akkurat i samme gate, for å si det slik.
Men: Først ble han overrasket over at det tilsynelatende ble så fort tomt, deretter ble han overrasket over at den gikk såpass lenge etter at det begynte å blinke. Dette er altså en erfaren elbilfører.
PSA hadde ca 50% igjen på energimeteret da vi kom fram.
(men dette er ikke reelt, da man aldri kan stole på de siste prosentene, dessuten kan man på mange PSA kjøre litt "før 100%", før pila beveger seg)

Vi hadde med en Buddy med BAES batteri, denne klarer slike utfordringer veldig bra. Nå som prisforskjellen på de ulike Buddyvariantene er så liten håper jeg at alle Buddykjøpere tar seg råd til den dyre utgaven.
Ny Think: Vi har flere medlemmer som pendler gjennom disse 3 tunnellene daglig, de er kjempefornøyd.

Sitat fra: ravn på mandag 10. januar 2011, klokken 08:22
Når det er sagt varsler også min bil med intens blinking at batteriene er tomme omlag 6-7 km før tomt. Siste kilometerene er da i "power limit mode", hvor den kutter alle større forbrukere 
Mitsubishi lar føreren kjøre på selv om lampa blinker, bilen gikk som vanlig. Eierne bør finne ut hvor mye man har å gå på, kjekt å vite :D

Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

TantePose

Baltor.

På MiEVen begynner bensinlampa å blinke når det er to prikker (av 15-16) igjen på måleren. Når det er en prikk igjen blinker både bensinlampa og prikken.

Når det er nesten helt tomt skal det (i flg instruksjonsboken) begynne å lyse en skilpadde og samtidig skal motoreffekten reduseres. Jeg trodde dette ville skje når den siste prikken forsvant. Det viser seg imidlertid at også når den siste prikken forsvinner så går bilen normalt en stund. Sist (uten varmeapparatet på) så kjørte jeg til alle prikkene var borte. Jeg kjørte en stund rundt i nabolaget med måleren på null prikker. Bilen estimerte selv en resterende rekkevidde på 2 km. Det kom aldri noen skilpadde så jeg hadde tydeligvis litt kapasitet igjen. Jeg må lære bilen å kjenne litt bedre før jeg tør å kjøre den så tom at jeg får skilpadde og samtidig greier å komme meg hjem for egen maskin.

Jeg har nå kjørt ned til 0 prikker 2 ganger for så å lade fullt, nettopp med tanke på evt feil kalibrering. Synes imidlertid ikke at det har gitt noen særlig effekt å snakke om.   
Drøbak.
2017 ZOE ze40 Intense
2011-2017 Gul Think City 2+2 Zebra (Lille Kylling) ca 87 000 km.
2010/2011 Kjørte i-MiEV i ca en måned, men leverte den tilbake p.g.a for dårlig rekkevidde i forhold til mitt behov.
2008-2010 Think Classic 2000 modell, ca 20 000 km.
Kjører stort sett Drøbak/Oslo/Drøbak 80 km hver dag.

Håkon T

Må si dette er veldig skuffende. Venter selv på bil, og selv om jeg var skeptisk til en oppgitt rekkevidde på opp mot 15 mil, er under 8 mil på vinterføre langt under det jeg hadde trodd.

Spørsmålet er da om bilen er verdt prisen. Motor-forum skal i tillegg ha 12 000 kr for vinterhjul, dermed blir totalprisen over 260 000 kr. Mulig vi som har bestilt denne bilen har vært for raskt ute?

Kan også stille spørsmål ved om markedsføringen av bilen har vært villedende:
http://www.facebook.com/photo.php?fbid=479103520729&set=a.466217050729.251138.93742170729
Asker.
BMW i3 (fra januar 2014)
Saxo 2003 mod, 45 000 km (solgt)

ravn

Det er jo synd om bilen ikke lever opp til hypen, for det er en skikkelig fin bil, med god sikkerhet og god å kjøre.

Men etter hva jeg ser på nett så har den en batteripakke på 16 kwh.

Nye think har til sammenligning 24 kwh (eller 23 for lithium), og begge biler skal ha lik rekkevidde på papiret.

Min 2000 Ford Ranger EV har 26 kwh, men så veier den jo nesten 2 tonn :)

Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

Helge

Sitat fra: ravn på mandag 10. januar 2011, klokken 14:28
Men etter hva jeg ser på nett så har den en batteripakke på 16 kwh.

Som sammenligning opp mot "de gamle" PSA elbilene (Saxo og 106) har vel de 12 kWh. Nå veier vel også PSA'ene i området 100 til 150 kg mer enn i-MiEV og har en rekkevidde på typisk 60 km (vinter) til maks 85 km sommer på standardbatteriene. (Har hørt om de som har fått 100 km og mer med Litium-ombygging av PSA elbilene). Sitter vel med et inntrykk av at Mitsubishien plasserer seg et sted ca midt mellom de gamle PSA'ene og siste generasjon Think mht rekkevidde???
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

elektrolux

Sitat fra: Håkon T på mandag 10. januar 2011, klokken 13:18
Kan også stille spørsmål ved om markedsføringen av bilen har vært villedende:
http://www.facebook.com/photo.php?fbid=479103520729&set=a.466217050729.251138.93742170729

Villedende i den grad at de ikke oppgir kapasiteten på batteriet. Dermed får ikke folk mulighet til å regne ut reell rekkevidde.

Ellers er den helt i tråd med det vi etterhvert er blitt vant med. Del rekkevidden på 2, og regn ev. økt rekkevidde som en bonus.

Heldigvis er Think litt tørrere bak ørene, og oppgir mer realistisk rekkevidde.
Stavanger:

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA