Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde i-MiEV

Startet av TantePose, søndag 02. januar 2011, klokken 21:27

« forrige - neste »

Lunde

Mange har nok stusset over at iMiev kunne selges så billig som en TH!NK. Mye av forklaringen er det faktum at de har spart betydelig på en vesentlig mindre batteripakke. I tillegg vil jeg anta at opphavet har betydelige finansiell muskler og ønsket å prise seg inn på linje med TH!NK for å sikre seg en markedsposisjon koste hva det koste vil. De hevder selv at de på "sikt" vil få opp volumet å tjene penger. TH!NK har ikke samme grad av luksus å bør tjene benger NÅ..

Ikke uventet er også ulempene med litium teknologien blitt en realitet for elbilbrukere som har erfaring med elbiler fra før. Litium er ikke nødvendigvis best i alt. ZEBRA har sine svært så positive sider som muligens (ganske sikkert) vil gi de et salgsfortrinn i elbilmarkedet på våre breddegrader.

Selv med en ZEBRA pakke på 28,3kWh uten nedsatt kapasitet synker den effektive rekkevidden med minst 5-10% selv om man kler seg etter forholdene å kjører uten varmeapparat.
Med full varme og ukritisk kjøring i minus 20 er det ikke spesielt vanskelig å kjøre 100-120Km på en lading. Over 200km om sommeren er faktisk ikke umulig om man holder et snitt på 70 pluss minus. Å kjøre kortere enn 140-150 om sommeren krever gode forberedelser eller ekstrem motvind.  ;D
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Lunde

Forøvrig mener jeg å ha lest at Nicd mister ca 10% av sin kapasitet ved minus 20.
Bly typisk 50% og for litium sin del drøye 30 kanskje opp mot 40%.. :-\
For å gni det inn nok en gang ZEBRA mister 0,0% av sin ytelse og kapasitet uansett temperatur  ;D

Dog er det et faktum at rullemotstand, luftmotstand, varmeapparat, varmetråder i frontrute/bakrute. Varmeseter etc etc krever sitt ekstra i kulda uansett hva slags batteri du velger  ::)
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

jkirkebo

Sitat fra: Lunde på mandag 03. januar 2011, klokken 15:39
Mange har nok stusset over at iMiev kunne selges så billig som en TH!NK. Mye av forklaringen er det faktum at de har spart betydelig på en vesentlig mindre batteripakke. I tillegg vil jeg anta at opphavet har betydelige finansiell muskler og ønsket å prise seg inn på linje med TH!NK for å sikre seg en markedsposisjon koste hva det koste vil. De hevder selv at de på "sikt" vil få opp volumet å tjene penger. TH!NK har ikke samme grad av luksus å bør tjene benger NÅ..

Tja, Nissan Leaf selges jo for ~255.000 i Nederland og den har 24kWh brukbar del av batteripakka (totalen er vel nærmere 30kWh) så slik sett virker iMieven ganske dyr faktisk. Spesielt siden Leaf også er en mye større bil som faktisk kan frakte 5 personer ganske komfortabelt. Nissan skal også etter utsagn tjene penger på denne så det kan ikke være snakk om noen prisdumping for å komme inn på markedet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Lunde på mandag 03. januar 2011, klokken 15:58
Forøvrig mener jeg å ha lest at Nicd mister ca 10% av sin kapasitet ved minus 20.
Bly typisk 50% og for litium sin del drøye 30 kanskje opp mot 40%.. :-\
For å gni det inn nok en gang ZEBRA mister 0,0% av sin ytelse og kapasitet uansett temperatur  ;D

Men for lithium sin del gjelder det altså kun biler uten batterivarme, noe som jeg tror vil gjelde ganske få modeller etterhvert. Zebra trenger jo også batterivarme og bør etter min mening sammenlignes med lithium-modeller med batterivarme. At Zebra på ingen måte kan klare seg uten batterivarme er vel egentlig ingen fordel...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elmo

Sitat fra: Lunde på mandag 03. januar 2011, klokken 15:58
For å gni det inn nok en gang ZEBRA mister 0,0% av sin ytelse og kapasitet uansett temperatur 

Vel . . .  forutsatt av at er varmet opp til sine 300 grader da ;)
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Lunde

#20
Nå har jeg kjørt over 50 000 Km over en periode på et og et halvt år og til dags dato ikke bekymret meg over det Elmo  ;D Om du kjøper elbil uten å ha stikkontakt der du normalt nattparkerer mister du ca 10% i døgnet, men kostnaden er beskjeden. Ikke mange som  ikke kan lade hjemme vil jeg tro. Fordelene overstiger ulempene med god margin med andre ord. ;D

Skal man sammenligne ZEBRA med litium og varme forsvinner jo argumentene mot ZEBRA med tanke på energitapet. ZEBRA er nok et bedre alternativ for mange på våre breddegrader enn litium av flere årsaker enn kuldebestandighet. Jeg antar at formkurven til et litium batteri over årene er langt raskere fallende enn ZEBRA. dvs at du halvveis i litiumbatteriets levetid kan ha en redusert ytelse på 15% der ZEBRA fremdeles yter nær hundre. Når litium er ferdig med 75% restkapasitet vil fremdeles ZEBRA holde 95% pluss. Sett levetidsanalyser på ZEBRA der de etter 5000 ladesykler med utladning til 20% fremdeles ga over 90% kapasitet. Aldringsprosessene er også etter all sannsynlighet i ZEBRA sin favør. 5000 ladesykler med 15mils rekkevidde gir håp om at de vil leve bilens levetid, elv med mange hundre tusen kilometers kjørelengde. Det forventer ingen pr i dag av litium. MEN det kan være de blir bedre på sikt ;-)
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Lunde

#21
Hva den enkelte leverandør hevder å tjene eller ei skal nok tas med en stor klype salt. Strengt tatt er det ikke vårt problem som kjøpere heller.
Leaf har dermed ca 4kWh mindre batterikapasitet enn min TH!NK, veier potensielt 5-600Kilo mer enn min med fullsatt bil. Langt større effekt for å kunne flytte vekten tilfredstillende.
Med dette et potensialet for å korte ned rekkevidden betydelig om man henter ut unødig mye effekt med ufin kjøring.
Ikke missforstå meg Leaf er nok en svært god elbil, men man kan jo gjøre seg opp en mening om potensialet når man ser nøkkeltall som kapasitet/ytelse/vekt/ etc etc. Det har flere av oss gjort i årevis og derfor har vi vært svært skeptiske til iMiev sine praktiske egenskaper. Leaf presenteres med en rekkevidde på 75 til 230Km å det sier litt. Noen har lært ;-)  ;D
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Walker

Kan en la ZEBRA-batteriet "størkne", uten at det tar noen skade av det. - Hvor lang tid tar det i så fall å "tine" det opp igjen fra - la oss si normal sommertemperatur - og hvordan foregår oppvarmingen.

Lunde

Den kan "størkne" uten skade, men nytten er omtrent like stor som å trekk ut strømmen til varmtvannsberederen. Få plages med at den er varm mellom øktene i dusjkabinettet  :D

Siden temperaturen inne i batteriet ligger på snaue 300 grader spiller det i praksis liten rolle om det er snakk om minus eller pluss 20 ute. Temperaturdifferansen er få prosent pluss minus i begge tilfeller vs 300 grader.

Jeg har aldri sett noe behov for å la det "størkne", men det er en knapp inne i bilen der du kan velge å la det størkne "fulladet". Batteriet vil da ikke bruke energi på å holde varmen og bli kaldt som det er. Antar at du vil trenge et døgns tid for å få det varmt igjen.

MEN som sagt, jeg kan ikke helt forstå hvorfor noen på død og liv skal la det størkne i tide og utide?
300 grader høres mye ut om man ser for seg ribba i ovnen, men batteriet er faktisk laget for å holde ut  ;D
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Griffel

Men det er jo godt å vite at batteriene tåler det, og kan settes i drift igjen uten omfattende prosedyrer. :)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rav4_EV

Det største problemet med Zebra er faktisk nedfrysing. Fordi de forskjellige bestandelene i cellene har ulike fysiske egenskaper vil en nedfrysing kunne gi skader. Når batteriet faller 300 grader krymper delene ulikt, og gir stress i sammenføyninger o.l.
Derfor bør batteriene holdes varme, og kun brukes av eiere som har et såpass strukturert liv at de greier å sette den i stikkontakten.
20-30 nedfrysninger dreper fort et Zebrabatteri.

Arne Magnus  
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Lunde

Nå har enda ikke mine på 50 000km opplevd en eneste en så da er det håp. Vet ikke hvorfor alle er så opptatt av å "slå de av"  ;)
Litium batterier bør brukes av de som er så strukturerte at de unngår å lade fullt om de ikke absolutt MÅ ha full kapasitet. dvs om de vil oppnå en akseptabel levetid på batteriene.

Jeg vet at ulike batterier har sine fordeler og ulemper. Hvilken teknoligi som er best for hvem er et annet tema. Alt etter hvordan bilen skal benyttes og krav til det ene eller andre kan man komme bedre eller dårligere ut med begge alternativene. Dog er vel det å huske å lade noe som de ferreste sliter med  :P Faktum er at de som burde vite best anbefaler ZEBRA for de som kjøre mye og til ehver tid ønsker mest mulig rekkevidde da ZEBRA ukritisk kan lades fulle å stå standby med 100% kapasitet. Kjørt litium TH!NK om sommern med heftige ytelser og mp innrømme atd et var morro, men når fornuften senker seg og realitetene kom med kulda er jeg glad jeg ikke har litium pr i dag :)
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

jkirkebo

Sitat fra: Lunde på mandag 03. januar 2011, klokken 22:35
Nå har enda ikke mine på 50 000km opplevd en eneste en så da er det håp. Vet ikke hvorfor alle er så opptatt av å "slå de av"  ;)
Litium batterier bør brukes av de som er så strukturerte at de unngår å lade fullt om de ikke absolutt MÅ ha full kapasitet. dvs om de vil oppnå en akseptabel levetid på batteriene.

Nissan Leaf lader så vidt jeg skjønner aldri lengre opp enn 85-90%. Tesla lader normalt heller ikke lengre opp, men man kan manuelt sette den i "range mode" de få gangene man trenger maks rekkevidde og da lader den til 95% eller noe sånt. Chevrolet Volt stopper på maks 80% tror jeg. Hvordan iMiev og Think har løst det vet jeg ikke.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

froland

Hei elbilvenner og Godt Nyttår. Ja, det må være veldig skuffende å kunne kjøre bare 6-8 mil i -5-10 grader. Hadde det vært meg, ville jeg prøve å få heve kjøpet. Den gir ikke i nærheten som den skal. Jeg har Think med Zebra og er svært fornøyd. Det er nå 3 vinteren og etter 45 km til jobben har jeg som regel 65% igjen i rundt -15 grader. Kjører på E 18 i 80-100 km med full varme og vifta på 2. Jeg fikk overtalt en kompis til å kjøpe en Think som han får levert på mandag. Også den med zebra. Så jeg så er veldig enig med Lunde i at de må satse på Zebra her i nord. Vi vet at det virker i hvertfall. Denne i-MiEV går jo ikke særlig lenger enn den gamle Thinken min. Og det er jo ikke akkurat fremskritt synes jeg. Vennligst hilsen Froland.
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

bosonic

Sitat fra: Lunde på mandag 03. januar 2011, klokken 15:58
Forøvrig mener jeg å ha lest at Nicd mister ca 10% av sin kapasitet ved minus 20.
Bly typisk 50% og for litium sin del drøye 30 kanskje opp mot 40%.. :-\
For å gni det inn nok en gang ZEBRA mister 0,0% av sin ytelse og kapasitet uansett temperatur  ;D

Dog er det et faktum at rullemotstand, luftmotstand, varmeapparat, varmetråder i frontrute/bakrute. Varmeseter etc etc krever sitt ekstra i kulda uansett hva slags batteri du velger  ::)

Jeg har over tid erfart at den godeste herr Lunde er en seriøs elbil "entusiast, men må si meg uenig med den sammenligningen han kommer med.
Jeg mener at man må trekke fra effekten som Zebrabatteriet krever for å være "operativt",
Skjønner at den gode mr Lunde er meget godt fornøyd med sin nye Think, men la oss nå prøve å få frem realitetene.
Batterikjemiene er forskjellige, og lar seg vanskelig sammenligne på en rettferdig måte.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA