Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde i-MiEV

Startet av TantePose, søndag 02. januar 2011, klokken 21:27

« forrige - neste »

Lunde

@bosomic Det du sier er vel strengt tatt ikke mer enn en oppsummering av mine innlegg.
Jeg har behørig beskrevet fordelene og ulempene med begge av dagens tilgjengelige teknologier.

Kanskje det optimale ville vært et stort ZEBRA batteri som energilager og en mindre litium som bufferpakke for å dekke behovet ved høyere effektuttak og sikre en lav gjennomsnittlig belastning av ZEBRA pakken.

Prosedyrene for å vekke et ZEBRA batteri er å plugge i stikkontakten. Det skal vi vel klare ;-)

Jeg føler vel mer rette at litium er litt hypet på bekostning av ZEBRA. Tatt i betraktningen hvor mange som egentlig har erfaring med litium i elbiler over tid og under rådende klimatiske forhold er dette beklagelig. Jeg har kjørt elbil i snart 11 år og nærmer meg 300 000 Km totalt. Blir litt oppgitt nor enkelte journalister mener seg å vite noe som helst basert på en enkelt prøvetur og gode erfaringer med sitt mobiltelefonbatteri. (Virker slik i hvertfall)
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Lunde

#31
Det vil alltid være umulig å spå om fremtiden. Det gjelder også praktiske erfaringer over år med batterier og elbiler. Fasiten får vi med andre ord om noen år. I daglig drift er det i skrivende stund mange som får sine første erfaringer med litium å de er vel ikke som mange forventet eller hur?

Jeg er ingen motstander av litium, tvert i mot, men hver teknologi har sine fortrinn og ulemper som betyr at de bør brukes der deres egenskaper passer best til det faktiske behovet den enkelte applikasjon og bruker har. Ikek værre enn det  ;D
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

El rayo

Sitat fra: TantePose på mandag 03. januar 2011, klokken 11:38
Jeg har kjørt elbil i 2,5 år fra før og jeg vet litt om hvordan man kan tøye rekkevidden. Å kjøpe en bil til 260 000 som går 6-8 mil er vel å kaste penger ut av vinduet.
Synes du skal gi din nye elbil litt tid til innkjøring. Min Th!nk trengte 20.000 km før den klarte 85 km som lovet.

Tror du gjør det rette ved å kjøre pent og lade batteriet nesten helt ut før lading. Bare fra 1. til 3. lading ser du stor framgang i rekkevidden. Tror dette vil fortsette de 20 første ladingene ut fra min erfaring med litium batteri i modellfly.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Sitat fra: Lanber på mandag 03. januar 2011, klokken 13:53
Hvordan er det med selvutlading på Li batterier etter endt lading? 
Gjelder det samme som med NiCd at kjøring bør begynnes med en gang?
Litium batterier har svært liten selvutlading.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Carl Anton Stenling

#34
Sitat fra: El rayo på tirsdag 04. januar 2011, klokken 07:18
Tror du gjør det rette ved å kjøre pent og lade batteriet nesten helt ut før lading.

Litiumbatterier varer lengre hvis man unngår unødvendige dyputladinger. Et enkelt råd er å lade når du har mulighet. (Vet at fullading også påvirker, men dyputlading ser ut til å være verre.)

Carl Anton  
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Lunde

Dyp utlading dreper de aller fleste litium batteriene. A123 Life er vel et unntak meg bekjent.
Tror TH!NK med software holder igjen 10% på topp og 20 i bunnen.

Kjørte 180Km i minus 15 på delvis snødekkede veier og noe nær blank is på Nyttårsaften. Hjemmefra halv syv og hjemme igjen ved 12 tiden etter snaut et par timers  oppdrag i Rakkestad.
Slowcharge på splitter nye strøkne ladestolper v/Rådhuset under oppholdet.
Lampa for 10% restkapasitet begynte å lyse ca 2Km hjemmefra. ca 15Km rekkevidde igjen med andre ord.  Alle har vel fått med seg at jeg ikke har litium under setene  ;D
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

TantePose

Hei igjen dere.

Det ser ikke ut til at det hjelper på rekkevidden at bilen står i varm garasje (ca 10 grader) før kjøring.
Har nå kjørt hjem fra jobben et par ganger og selv om bilen er varm ved start så kommer jeg ikke noe lenger enn med kald bil. Synes dette er rart.
På mandag klarte jeg 80 km begge veier (40 km + at bilen estimerer resterende rekkevidde på 42 km).
I dag snødde det litt og da var jeg nede i 70 km på vei til jobb og 76 km på vei hjem (minus 2-4 grader). Hva skjer hvis det blir 20 minus? På den annen side ser det jo ikke ut til at batteriet påvirkes positivt av å stå i garasje heller og det synes jeg er rart.
Har ennå ikke tatt på votter, skjerf og lue og testet rekkevidden uten bruk av varmeapparatet. Kan det virkelig utgjøre en veldig stor forskjell?

Apropos fullading/ikke fullading - mener det stod i bruksanvisningen at man burde unngå å gjentatte ganger avbryte ladingen rett før fullading. 

For å komme med litt positivt også. Bilen er helt super på vinterføre. Den har bakhjulsdrift og det fungerer som bare det. Leide en Zebra Think fra Moveabout i en måned og den kan ikke sammenlignes på vinterføre. Var skeptisk til Hankook dekkene de leverte med bilen, men de virker så langt bra. Radioen fungerer 100 ganger bedre enn i Think uten at jeg vet hvorfor. Setevarmen trekker visst ikke fra fremdriftsbatteriet så det er et pluss.
Bilen er ganske sprek, selv i høye hastigheter. Det skjer faktisk noe når man trykker på gassen. Det er fint å kunne komme seg hurtig ut av eventuelle situasjoner, men man brenner jo av mye guffe.

Drøbak.
2017 ZOE ze40 Intense
2011-2017 Gul Think City 2+2 Zebra (Lille Kylling) ca 87 000 km.
2010/2011 Kjørte i-MiEV i ca en måned, men leverte den tilbake p.g.a for dårlig rekkevidde i forhold til mitt behov.
2008-2010 Think Classic 2000 modell, ca 20 000 km.
Kjører stort sett Drøbak/Oslo/Drøbak 80 km hver dag.

elektrolux

Sitat fra: TantePose på tirsdag 04. januar 2011, klokken 21:08
Setevarmen trekker visst ikke fra fremdriftsbatteriet så det er et pluss.

Den går nok på 12V, som er mye sikrere for deg. Likevel trekkes strøm ut av traksjonsbatteriet for å holde 12V systemet i gang. Dermed trekkes også setevarmen ut av traksjonsbatteriet, som alt annet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Lanber

Jeg får låne en MIEV fra fredag til lørdag, skal bli artig å prøve!

Carl Anton Stenling

Hadde vært fint om noen kunne teste rekkevidde for i-MiEV kjørt fra varm garasje, med varmeapparat og setevarme avslått samt kjørt forsiktig uten mye bakker. Det ville gi oss en pekepinn om hvilken rekkevidde man i beste fall kan oppnå i Norge.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Ken

Er det mulig å vite batteritemperatur i Miev? Oppvarming skjer sakte i en litt oppvarmet garasje og pga av lav indre motstand ville ikke batteripakke varmes særlig ved penkjøring.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

#41
Sitat fra: Carl Anton Stenling på tirsdag 04. januar 2011, klokken 23:00
en pekepinn om hvilken rekkevidde man i beste fall kan oppnå i Norge.

Tror en titt på Think Classic og gamle PSA er en god pekepinn.

Bilene har ca 11 kwt batterikapasitet, som rekker til ca 70-80 km. Det gir ca 1,5 kwt / mil som er en grei tommelfingerregel.

Dette må nok anses som et minimumsforbruk. Er batteriet på 24 kwt gir det da 16 mil som stemmer bra med det nye Think reklamerer med. Imiev bør ut fra dette kunne kjøres 10-11 mil.

På vinterstid klarer Think classic med bruk av elektrisk varmeapperat ca 1 mil / 2 kwt, og oversatt til nye Think blir dette 12 mil, og til Imiev blir det 8 mil.

Hadde bilselgerene reklamert med dette ville kunder som klarer mer enn den rekkevidden blitt godt fornøyde, og en ville unngått mye gruff fra kunder som føler seg lurt når Miev'en ikke klarer mer enn det andre Elbiler klarer.

Bruk av sterkere motor reduserer rekkevidden betydelig, mens permanentmagnetteknikk kan øke effektiviteten noe.  
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

TantePose

Hei.

I dag har jeg kjørt til jobben uten bruk av varemapparatet, brrr. Det var 2-4 minus. Litt snøvær, men stort sett bart på hovedveiene. Brukte setevarmen. Det er opplyst av Mitsubishi på Facebook at bruk av setevarme ikke vil redusere rekkevidden, men de vet kanskje ikke hva de snakker om?
Kjørte om kaia idag altså 42 km. Kjørte MEGET pent og forsiktig og nesten ikke utenfor eco området på forbruksmåleren. Kom frem med måleren på en prikk under halv (omtrent som vanlig). Bilen erstimerte at resterende rekkvidde var 36 cm (litt rart), så jeg endte opp med ca 80 km i dag også uten bruk av kupevarme.
Turen er omtrent som følger: ca 5 km med småveier (40-60 km/t) rundkjøringer osv, ca 5 km på riksvei 23 med 80 fartsgrense, ca 5 km med 90 gjennom Nordbytunnelen, ca 10-12 km med 80 på Mosseveien frem til Fiskevollen (idag gikk det stort sett i 70), deretter 15 km med 60 og 50 og bykjøring. Bortsett fra et par oppoverbakker på Mosseveien mellom Tusenfryd og Kolbotn er veien ganske flat.

Nå har jeg ikke fått kjørt ned til en eller to prikker for så å lade fullt de siste dagene. Skal prøve å få gjort det igjen så fort som mulig.
Drøbak.
2017 ZOE ze40 Intense
2011-2017 Gul Think City 2+2 Zebra (Lille Kylling) ca 87 000 km.
2010/2011 Kjørte i-MiEV i ca en måned, men leverte den tilbake p.g.a for dårlig rekkevidde i forhold til mitt behov.
2008-2010 Think Classic 2000 modell, ca 20 000 km.
Kjører stort sett Drøbak/Oslo/Drøbak 80 km hver dag.

ElDino

Hva som skjer hvis du kjører 5-10 km, stopper for å handle uten å lade, kjører videre..  Dvs par småstopper underveis...
Åneby - i-Miev powered by Eberspacher

Walker

Hei TantePose!

Har I-Miev muligheten til å starte varmeapparatet mens den står til ladning - slik at en kan kjøre av gårde med både varm bil og toppladet batteri.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA