Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oversikt over levarandører av ladesystemer til fellesgarasjer

Startet av Lars C. Krogenæs, torsdag 26. januar 2017, klokken 13:34

« forrige - neste »

moderator 2

#15
Sitat fra: MsJoppe på søndag 19. februar 2017, klokken 16:41
Hei ;)
Jeg bor i borettslag og har akkurat fått vite at vi har fått installert SALTOBOKS 503-LADESTASJON MED KABEL OG TYPE 2 PLUGG. Fikk vite at kabel til dette systemet koster mange tusen...
Jeg lurer på om min Mitsubitshi Miev (2012-modell) kan koble seg til denne? Har ny original kabel til denne som er kjempegod.
Og om noen evt. har brukt plugg/kabel som selges?
Er der mulig å kjøpe converter slik at jeg kan bruke den kabelen jeg har originalt til bilen?
Håper på en rimelig løsning uten at det går på sikkerheten løs ;)

Jeg tror du/vi har misforstått og at dere  får boksene satt opp med type2 kontakt og at ledning må bekostes av den enkelte.

På ladestasjonene er "kladden" inne i ladestasjonen, så du må ha en ledning uten kladd. Disse koster fra 1300 og oppover. Det er type2 til type1 du skal ha.

Lars
Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

jkirkebo

Sitat fra: Forum Admin på mandag 20. februar 2017, klokken 08:38
Sitat fra: MsJoppe på søndag 19. februar 2017, klokken 16:41
Hei ;)
Jeg bor i borettslag og har akkurat fått vite at vi har fått installert SALTOBOKS 503-LADESTASJON MED KABEL OG TYPE 2 PLUGG. Fikk vite at kabel til dette systemet koster mange tusen...
Jeg lurer på om min Mitsubitshi Miev (2012-modell) kan koble seg til denne? Har ny original kabel til denne som er kjempegod.
Og om noen evt. har brukt plugg/kabel som selges?
Er der mulig å kjøpe converter slik at jeg kan bruke den kabelen jeg har originalt til bilen?
Håper på en rimelig løsning uten at det går på sikkerheten løs ;)

Jeg tror du/vi har misforstått og at dere  får boksene satt opp med type2 kontakt og at ledning må bekostes av den enkelte.

Problemet er at det er spesifisert modell 503, denne modellen har fast type 2 kabel...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på mandag 20. februar 2017, klokken 11:13
Sitat fra: Forum Admin på mandag 20. februar 2017, klokken 08:38
Jeg tror du/vi har misforstått og at dere  får boksene satt opp med type2 kontakt og at ledning må bekostes av den enkelte.

Problemet er at det er spesifisert modell 503, denne modellen har fast type 2 kabel...
Som resulterer i at ca. 50% av elbilene i Norge idag ikke kan lade fra denne uten via en tvilsom overgang.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Det er vel en smal sak å bytte kabel også på en Salto ladestasjon?

Ratio leverer 5m lange POM kabler med T1 pistol for en levelig pris. Den originale T2 kabelen beholdes til en får bil med T2 inntak.

Alternativt kan denne overgangen som er CE merket brukes: http://www.ratio.nl/en/catalog/e-mobility/accessories/adapter-cables/adapter-cable/adapter-cables/31204/g+c+s+i+a+nr

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på mandag 20. februar 2017, klokken 20:25
Det er vel en smal sak å bytte kabel også på en Salto ladestasjon?

Ratio leverer 5m lange POM kabler med T1 pistol for en levelig pris. Den originale T2 kabelen beholdes til en får bil med T2 inntak.

Jeg tipper at i det øyeblikket man gjør dette bortfaller garantien fra Salto. Kan ikke tenke meg at eier tillater en slik modifikasjon. Det greieste er nok å ta opp dette med bestiller/utbygger og få de til å bytte de i riktig modell...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#20
Sitat fra: elektrolux på mandag 20. februar 2017, klokken 20:25
Det er vel en smal sak å bytte kabel også på en Salto ladestasjon?
Ratio leverer 5m lange POM kabler med T1 pistol for en levelig pris. Den originale T2 kabelen beholdes til en får bil med T2 inntak.
Det hjelper lite dersom en snakker om en ladeplass i en felles garasje. Stadig vi ca. halvparten ikke få lade.

Det omtalte adapteret er trolig kun godkjent for bruk sammen med Ratio ladestasjoner. Så for bruk med Salto må du få Saltos påskrift og merke kablen deretter. Rent generelt er adaptere ikke tillat men:
Fritt oversatt
SitatEt overgangs adapter fra ladestasjonen kan bare brukes når dette er godkjent av bilprodusenten eller av den spesielle EVSE produsenten. Adapteret må oppfylle kravene i EN 61851-1, IEC 60884-2-5 og andre relevante standarder som omhandler enten plugg eller stikkontakt deler av adaptere. Produsenten skal klart angi obligatorisk bruk av adapteret med en slik spesifikk merking. Slike adaptere skal være merket for å indikere deres spesifikke bruk.
Så den må nok merkes med kun for bruk med Ratio type xx, xy, xz. Eventuelt få Mitsubitshi til å god for produktet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Lars C. Krogenæs

Jeg ville ha kontaktet innstallatør ASAP. Ladebokser med fast type 2 kabel er bare tull. Her har ikke innstallatøren som den profesjonelle part gjort opmerksom på hva de har levert. Å utelate 50% av dagens elbiler er en feil-innstallasjon og bør rettes opp kostnadsfritt.

Var det Salto som stod for leveringen, eller en el-innstallatør?

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

brako79

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 22. februar 2017, klokken 19:08
... Ladebokser med fast type 2 kabel er bare tull.....
Quoter litt hardt her, men er det ikke T2 plugg / CCS som er fremtiden? Eller har jeg gått glipp av noe?
De fleste nye biler leveres vel med T2/CCS nå? 
///Mvh
Kristian
'21 ID.4 1st
'17 e-Golf
venter på '22 iv80X
-
'10 BMW F800ST

Griffel

Sitat fra: brako79 på tirsdag 28. februar 2017, klokken 09:32
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 22. februar 2017, klokken 19:08
... Ladebokser med fast type 2 kabel er bare tull.....
Quoter litt hardt her, men er det ikke T2 plugg / CCS som er fremtiden? Eller har jeg gått glipp av noe?
De fleste nye biler leveres vel med T2/CCS nå?
Av biler som finnes i Norge akkurat nå er det vel ca. 49% med
Type-1, 49% Type-2 og 2% annet. Av dissse kan 100% lade direkte fra en Type 2 kontakt med riktig kabel (for 2% gruppen et adapter).
Nissan er fortsatt en storselger, Mitsubish og Toyota pluggbar har type 1, hva Honda, Mazda, og Toyota velger på sine elbiler vet vel ingen. Men noe av tanken bak harmoniseringen av standard var at alle skulle kunne lade fra en type 2 kontakt unasett hvilken type kontakt en velger i bilen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Lars C. Krogenæs

For et borettslag/sameie er det mye letter å administrere boksen, og la hver enkelt bruker ha ansvar for sin kabel, i forhold til slitasje etc. (i tillegg til det praktiske med at da kan alle elbiler lade uansett type).

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Vollis47

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 28. februar 2017, klokken 10:07
For et borettslag/sameie er det mye letter å administrere boksen, og la hver enkelt bruker ha ansvar for sin kabel, i forhold til slitasje etc. (i tillegg til det praktiske med at da kan alle elbiler lade uansett type).

Lars
Dette er et meget viktig argument Lars. Som sameiestyreleder støtter jeg dette.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Bjørn Kåre

Sitat fra: Griffel på torsdag 26. januar 2017, klokken 16:56
Alle, ladestasjon-leverandørene, inkludert Salto selger gjennom installatører, og bidrar selv i ulik grad, noe som kanskje kan gjøre forespørsler noe mer uryddig. Jeg tror nok også at Zaptec har noen ansatte.

Det ville nok for de som ønsker et slikt system oppleves enklere om installatøren var underleverandør til en systemleverandør, eller at installatørene sto fram som systemselgere.

Fortum og Grønn kontakt er en annen type leverandør og står for salg av lading og får betalt via en eller annen form for leie.

Grønn kontakt https://gronnkontakt.no/ leverer ladeløsning tar betalt via "leie".

Schneider-electric http://www.schneider-electric.no

Proxll http://proxll.no/

Garo jobber med saken men har foreløbig ikke et system

Ukjent om norsk representant EV-box og ICE-EV

Kilde: en tidligere lignende tråd.

Energiplan.com er norsk forhandler for EVBOX
Jobber for EVBox Norway

GOLF-raider

#27
Electric Vehicle Institute AS i Trondheim:
Leverandør til Elbilmarkedet
http://www.ev-institute.no/
Er det noen her på forumet som har erfaring med dette firmaet?
http://www.proff.no/selskap/electric-vehicle-institute-as/trondheim/biler-og-kj%C3%B8ret%C3%B8y/IF3R1O30CUX/
De selger ladekabler bl.a:
http://www.ev-institute.no/omoss.html
EVI.com/MD/USA:
http://www.ev-institute.com/

Jeg fant enda et firma i Trondheim som sier de har kompetanse
på bla. Ladeanlegg for El-bil og Solcelleanlegg:
http://onenergi.no/service-og-industri/
ON Energi AS
Org. nr: 998 438 756
Postadresse: PB 9482 Sluppen, 7496 Trondheim
Besøksadresse: Tempeveien 41, 7037 Trondheim
TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

www.bluetec.no

#28
BlueTec as leverer komplette ladeløsninger til borettslag, sameier og bedrifter på Østlandsområdet.
Vi har også eget toppsystem for tilgangskontroll, betaling etc., utviklet med tanke på borettslag og bedrifter.

Ta kontakt for gratis og uforpliktende befaring og rådgivning.
www.bluetec.no
Jobber i BlueTec som leverer ladeløsninger for elbil.

Simen1

Jeg har sett litt på Zaptec pro til en bedrift med behov for 5 ladeplasser nå og utvidelsemuligheter til 20 plasser på sikt. Så vidt jeg har skjønt er en av fordelene at den har en "busskabel" som kan strekkes fra lader til lader og at denne har både strøm og kommunikasjon over samme kabel. Er det flere som tilbyr lignende løsninger?

Ensto sin Chago wallbox trenger vist dedikert kabel til hver enkelt lader og da blir det en hel haug med kabler som skal trekkes ved utvidelse av anlegget. Busskabelløsningen hadde vært å foretrekke.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA