Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oversikt over levarandører av ladesystemer til fellesgarasjer

Startet av Lars C. Krogenæs, torsdag 26. januar 2017, klokken 13:34

« forrige - neste »

_OE_

ZaptecPro bruker vel WIFI til kommunikasjon... Det blir lagt opp et WIFI punkt her i garasjen hvor det er montert ZaptecPro og flatkabel

Simen1

Ja, wifi er en mulighet. De kan også ha et kablet "modem" på kabelen. Dette er systemets datatilknytning til omverden. Internt kommuniserer laderne via flatkabelen. Har minst én av laderne kontakt med omverden så linker den automatisk opp alle de andre laderne på samme flatkabel også. Poenget er at man slipper to separate kabler eller å måtte sette opp en rekke wifipunkter for å dekke alle laderne. Er det flere som har et tilsvarende system eller er dette unikt for zaptec?
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

TB

ZapCharger Pro kan kommunisere på tre måter:
- WiFi direkte til ladestasjon.
- WiFi til en ladestasjon, som sender videre til de andre via PLC (Power-line communication)
- Egen kablet ethernet til PLC modul, eksempelvis Devolo dLAN PRO 1200 DINrail

Jeg har bare erfaring med de to første. God nok WiFi dekning er viktig. Og for lange kabel strekk, via tavler, osv. fører til at PLC kommunikasjonen blir ustabil der en ZCP brukes for å sende videre signalet.

Zaptec anbefaler WiFi:
SitatAnbefaler dere å bruke WiFi der det er mulig. Dette er fordi dette er en mye bedre skalerbar kommunikasjonløsning. PLC passer best til mindre installasjoner.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA